Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
Beste Tweakers,

Mijn nieuwe PC build is helemaal af op één component na. Ik twijfel erg tussen waterkoeling of luchtkoeling.
En om dan wat specifieker te zijn, tussen de Dark Rock Pro 3 van be quiet! en de Kraken X41 van NZXT.

Helaas ben ik erg gesteld op performance/noise en de looks van mijn PC. Ik ga voor een H440 kast van NZXT (deze heeft een window). Het lijkt me dan ook erg tof om een NZXT waterkoeler er in te bouwen met wat LED lights. Zo zal de build er mooi uit zien en past alles leuk bij elkaar. Al ga ik voor de DRP3 dan is dat effect verdwenen. De DRP3 is een gigantische koeler die mijn halve window in beslag zal nemen en de looks behoorlijk beinvloeden.

Al kijk ik naar de koelprestaties, zijn ze zo goed als gelijk. Maar hoe zit het precies met de noise van een waterkoeler? Ik hoor daar behoorlijk verschillende dingen over.

Is er hier iemand die mij wat meer kan vertellen over de geluidsproductie van waterkoeling fans/pompjes? En het delen van ervaringen met de X41 zou helemaal geweldig zijn!

DRP3: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3
Kraken X41: pricewatch: NZXT Kraken X41

Alvast hartelijk bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 09:51

Fordox

00101010

Mijn standaard praatje over waterkoeling en luchtkoeling:
Voor praktische doeleinden: Lucht > water.
Een luchtkoeler is beter voor je prijs en het koelt net zo goed, al dan niet beter, dan een all-in-one waterkoeler. Als je een custom waterloop wilt, moet dat echt je hobby zijn. Er gaat veel geld in, moet je onderhouden, is veel werk om in te bouwen, etc.
Een luchtkoeler is ook beter dan een all-in-one waterkoel set, want hij heeft geen pomp die kapot kan en doordat er geen pomp in zit, heb je ook minder geluidsproductie want je hebt een bewegend onderdeel minder. Al zou dit niiet veel zijn, het is altijd aanwezig.
Ook zijn luchtkoelers goedkoper. Alleen zien waterkoelers er beter uit volgens sommige mensen. Maar als je het mij vraagt is een blok metaal toch een stuk leiper dan 2 rubberen slangetjes
(Voordat iemand denkt dat ik biased ben: Ik heb custom watercooling.)
Dit is een praatje van me uit een ouder topic. Misschien moet ik er een keer een standaard antwoord van maken omdat deze vraag wel vaker wordt gesteld :)

Het enige dat je in jouw geval moet overwegen, is of je het geld waard vindt voor de looks.
Voor performance is een luchtkoeler vaak beter omdat je er minder voor betaald, even efficient werkt, en je geen pomp erin hebt zitten die kapot kan gaan/extra geluid maakt (al zou de geluidsproductie niet heel veel meer worden).

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik heb een nepton 240 in mijn case ( phanteks enthoo luxe) gehangen voor de looks. en bevalt mij prima heb ze in push/pull gemonteerd zodat je je fans op 700 rpm kan zetten, en je genoeg aan koeling hebt en een stil systeem.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Dark Rock Pro 3. goede koeling, en stil.

Waterkoeling heb je altijd last van de pomp die geluid maakt.

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
Hartelijk bedankt voor de reacties iedereen. Ik ga voor de DRP3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
Ik heb zelf een Thermaltake Water 3.0 AIO koeler.

Het bevalt me veel beter dan luchtkoeler die ik hiervoor had.

En als ik kijk naar geluid wat er vanaf komt, het is even luid als met koeler hiervoor.

Wat je zelf ook moet kijken is wat jij wilt en leuk vindt. Dat is mij ook verteld door verschillende mensen toen ik nieuwe koeler nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 12:25
Ik hoor de pomp van mijn corsair h80i niet tenzij ik alle fans uitzet (noctua's). Dus het verhaal dat de pomp veel geluid maakt vind ik onzin.

De nzxt kraken serie's hebben een pomp die zijn toeren kan aanpassen. Dus die kan ook zacht 'pompen'.

[ Voor 27% gewijzigd door Heijmenberg99 op 03-07-2016 21:38 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Heijmenberg99 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:36:
Ik hoor de pomp van mijn corsair h80i niet tenzij ik alle fans uitzet (noctua's). Dus het verhaal dat de pomp veel geluid maakt vind ik onzin.

De nzxt kraken serie's hebben een pomp die zijn toeren kan aanpassen. Dus die kan ook zacht 'pompen'.
Punt is dat je fans + pomp geluid hebt tegeover alleen fans. Daarbij zijn er maar weinig AIO's die een goede luchtkoeler kan verslaan kwa tempratuur (en dan is het minimaal+ levert meer geluid) bijkomende dat een pomp een bewegend iets is en dus kan falen, en ook kunnen AIO's gaan lekken.

Wat een AIO dan wel als plus punt heeft is dat het er "clean" uit zien, en niet je hele moederbord bedekt, en je dus niet op hoeft te letten kwa RAM clearance.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een Kraken X41, mijn vriend een Dark Rock Pro 3. We hebben allebei een H440.

Mijn X41 staat standaard ingesteld op 'silent'. Het geluid vind ik acceptabel en zeker niet storend. Ik vind het uiterlijk belangrijker.

De Dark Rock Pro 3 is geen lelijke luchtkoeler vergeleken bij de alternatieven maar ik wil zoiets niet in m'n pc. Persoonlijke keuze dus :)

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/1QFtq09IOo2WdZI9QQUzo2ou/medium.jpg

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-09 14:04
Dat een luchtkoeler beter zou presteren dan een AIO is gewoon onzin.
Tenzij je een slechte airflow hebt of een barslechte case en/of slechte fans.
Hier een H60 in P&P, onhoorbaar en koelt zeker beter dan een dikke luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
LeStef schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:42:
Dat een luchtkoeler beter zou presteren dan een AIO is gewoon onzin.
Tenzij je een slechte airflow hebt of een barslechte case en/of slechte fans.
Hier een H60 in P&P, onhoorbaar en koelt zeker beter dan een dikke luchtkoeler.
Een goede luchtkoeler presteert beter dan de meeste AIO setjes, er zijn een hand vol die beter zijn dan een goede luchtkoeler. Onzin? nee hoor, er zijn gewoon reviews te vinden.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
je zegt het zelf : een handvol die beter presteren dan een luchtkoeler , dus die zijn er en de H60 hoort er zeker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
LeStef schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 19:44:
je zegt het zelf : een handvol die beter presteren dan een luchtkoeler , dus die zijn er en de H60 hoort er zeker bij.
Nou nee, denk meer aan de H100i.

De Silver arrow, Dark rock pro 3, en NH-D15 zijn allemaal zeer goede koelers die de meeste AIO setjes achter zich laten. Er zijn dus zoals ik zij maar en hand vol, en die setjes hebben dan vaak 240, of zelfs 360 rads. En om beter te presteren dan de luchtkoeler zullen deze AIO luider zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door [Remmes] op 15-07-2016 23:29 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Spreek je uit ervaring of cijfertjes uit een review ? Want mijn setup is het bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
LeStef schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:17:
Spreek je uit ervaring of cijfertjes uit een review ? Want mijn setup is het bewijs.
Eigen ervaring, en de tientallen reviews, je zult hetzelfde als wat ik zeg van anderen hier horen.

[ Voor 10% gewijzigd door [Remmes] op 15-07-2016 22:19 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Dan zal ik wel een uitzondering zijn zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zowel een Dark Rock 3 (Vond de Pro zelf ook te groot) als een X61 in een H440 NE. Beide zijn gewoon onhoorbaar en hebben nul moeite met een i7 (6700K / 4790K respectievelijk) met en beetje OC. Koop gerust op basis van uitstraling / prijs / fun / etc, prestaties hoef je het niet voor te doen.
Pagina: 1