Toon posts:

Zoontje heeft Whatsapp verwijderd, (bijna) alles weer terug!

Pagina: 1
Acties:
  • 3.653 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door mijn eigen fout was mijn zoontje jammer genoeg in staat mijn Whatsapp van m'n iPhone 5s te verwijderen. Optie om apps niet te kunnen verwijderen stond niet aan, 8)7

Hieronder de stappen die ik heb ondernomen om toch nog alles terug te krijgen met een iCloud Reservekopie van twee weken oud en met behoud van al mijn foto's .

Na een snel onderzoekje zag ik dat ik oa. een Whatsapp backup had in ´Documenten & Gegevens' uit 2015 van ca. 600MB en een iCloud Reservekopie had van juni 2016 waarin ook een Whatsapp backup zat van 990MB. De laatste is dus de meest up-to-date versie, echter in deze reservekopie zitten bij mij geen foto´s. Ik heb nl. de standaard iCloud van 5GB. Met 15GB aan foto´s en video´s op m'n telefoon gaat dat niet lukken :-)
De foto's en video´s van alle Whatsapp chats had ik nog wel op m'n telefoon staan, alleen de chats dus na het verwijderen niet meer.

Uiteindelijke heb ik (op twee weken na) alles chats terug gekregen!! Met het doorlopen van de volgende stappen.

1. Ik heb de Whatsapp vanuit de AppStore opnieuw geïnstalleerd en de bestaande backup van 2015 teruggezet.

2. Voor de zekerheid heb ik een backup gemaakt van mijn complete iPhone (incl. foto´s en video via m'n laptop met iTunes. Deze backup wordt opgeslagen in het pad C:\users\naam\AppData\Roaming\Apple Computer\MobileSync\Backup

3. En tevens heb ik al mijn foto´s die op mijn telefoon staan ook nog apart op m'n server (via Qfile) geback-upt.

4. Daarna heb ik de ´Documenten & Gegevens' backup van Whatsapp gewist in de hoop dat hij daarna de versie van de Resereverkopie zou pakken, helaas werkte dit dus niet. Ik was er toen nog niet achter wat de verschillen waren tussen een Whatsapp ´Documenten & Gegevens' backup en een iCloud Reservekopie.

4. Ik heb €0,99 geïnvesteerd voor 50GB extra iCloud opslag en geprobeerd al mijn foto's ook nog voor de zekerheid te uploaden naar Icloud-fotobibliotheek, maar dat duurde zo verschrikkelijk lang dat ik daar niet op wilde wachten. (Dit heb ik later alsnog gedaan in stap 7, echter met ongewenst resultaat)

5. Daarna heb ik na enige twijfel mijn complete iPhone gewist (wis alle inhoud en instellingen)!!

6. Na het opnieuw opstarten kreeg ik het welbekende welkomscherm en kon ik beginnen met het terugzetten van m´n iCloud Reserverkopie van juni 2016. Dit werkte perfect. Ik had nu ook mijn Whatsapp weer t/m 17-6-2016. Daar was ik erg blij mee. Alleen had ik dus nu nog niet m'n zelf geschoten foto´s en video's.

7. Daarom had ik de backup gemaakt (stap 3) en deze via iCloud.com -> Foto's geupload. Dit werkte op zich prima, alle selfies, foto's en video's werden herkent, ook alle locaties worden netjes weergegeven. Maar ik kwam er achter dat alle ontvangen Whatsapp foto's niet meer op datum stonden, maar allemaal op de terugzet dag waren gezet. Hierbij werkt de aanmaakdatum en bestandsbenaming dus niet. Ook waren er nu foto albums waaronder: Camcard, Flagface, FX Photo Stuido, Flipagram, Xmas U, leeg. Dit was misschien anders geweest als ik 2 dagen had gewacht en via wifi 15GB van mijn telefoon had terug gepompt, of niet?

Op zich had ik nu (bijna) al mijn Whatsapp chats en foto's weer op m'n telefoon en kon ik hier prima mee uit de voeten. Maar op een of ander manier, kwam ik nog wat zaken tegen die me niet zinde. Ik kon bepaalde foto's die ik had gemaakt van wat tweedehands spullen, via de Marktplaats app niet bereiken, omdat ze niet op m'n fotoroll voorkwamen, terwijl ik ze wel zag staan via de standaard 'foto's' app van iPhone. Hierdoor het volgende besloten:

8.Ik heb van meeste up to date Whatsapp versie een nieuwe ´Documenten & Gegevens' backup gemaakt via WhatsApp Settings > Chats > Chat Backup, die nu ook ca. 990MB is. Deze stap was cruciaal!

9. Daarna heb ik mijn m'n eerste iTunes backup op m'n laptop veilig gesteld door deze in een ander map op te slaan (anders wordt deze overschreven) en een voor de zekerheid een nieuwe backup gemaakt van mijn huidige iPhone gegevens en ook deze veilig gesteld in een andere map. (Beide bestanden heten 8242242c7f4b3982e57483bxxx en zijn het unieke ID van m'n iPhone)

10. Daarna mijn iPhone teruggezet met de eerste backup van iTunes (stap 2) dus met de Whatsapp chats tm 2015. Hierdoor heb ik al mijn foto's en video weer terug en heb ik een actuele ´Documenten & Gegevens' backup.
Door na het terugzetten, Whatsapp express te wissen, kon ik bij de hernieuwde de installatie (uit de AppStore) de meest actuele ´Documenten & Gegevens' backup van Whatsapp terugzetten. Mogelijk, waarschijnlijk was het met een aangeschafte software tool ook gelukt om m'n Whatsapp data uit de iCloud te extracten, maar met wat omwegen werkte dit ook

Nu heb ik dus alles terug (minus 2 weken chattekst) daar valt mee te leven!
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft die het zelfde nu meegemaakt.

(Maar beter is het om via instellingen -> beperkingen -> app verwijden, uit te zetten, dat scheelt een hele hoop gedoe!! 8)

Mochten jullie commentaar hebben of slimmere, eenvoudige oplossingen hebben, dan hoor ik het graag.
Etiënne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Of gewoon automatisch back-up inschakelen, werkt perfect hier. Back-ups worden opgeslagen in iCloud, dus je hebt er verder geen omkijken naar. Dit wordt bij mij dagelijks aangemaakt, dus mocht er ooit iets gebeuren heb ik altijd de recente backup tot mijn beschikking.

[ Voor 30% gewijzigd door MysticX op 01-07-2016 01:40 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:32
Ik heb ook automatische back-up (elke nacht om 3u) maar dan naar mijn Google Drive ipv iCloud. Inclusief foto's en dergelijke :P.

Imo een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:21
karimmm schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:44:
Ik heb ook automatische back-up (elke nacht om 3u) maar dan naar mijn Google Drive ipv iCloud. Inclusief foto's en dergelijke :P.

Makkelijker dan iCloud? Waarbij alle instellingen, app gegevens, rangschikking van je apps, zelfs je achtergrond van je homescreen wordt terug gezet? Kan het me eigenlijk niet voorstellen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benn1e
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-09-2024
karimmm schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 01:44:

Hoe stel je dat in dan?

En kan het alleen met Google Drive of ook naar een andere bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Volkan1984 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:05:
[...]

Makkelijker dan iCloud? Waarbij alle instellingen, app gegevens, rangschikking van je apps, zelfs je achtergrond van je homescreen wordt terug gezet? Kan het me eigenlijk niet voorstellen 🙂
Dit kan met Android ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:32
Benn1e schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:15:
[...]

Hoe stel je dat in dan?

En kan het alleen met Google Drive of ook naar een andere bron?
Instellingen > chats > chat back-up

Ik heb op mijn Nexus 6P de keus uit GDrive en lokale opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benn1e
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-09-2024
karimmm schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:24:
[...]

Instellingen > chats > chat back-up

Ik heb op mijn Nexus 6P de keus uit GDrive en lokale opslag.
Ah ik dacht, omdat dit het Apple Talk forum was, dat het via iPhone was. Maar je hebt de Nexus dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:21
Zitten wij niet in het Apple-gedeelte van het forum? Wat heeft Android hier dan mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:04
Is stap 5 (compleet wissen van de telefoon) daadwerkelijk nodig om te bereiken wat de OP wilde?

Trouwens, de keren dat ik (bewust) Whatsapp had verwijderd, vroeg 'ie bij het opnieuw instellen met mijn telefoonnummer of ik mijn gespreksgeschiedenis wilde terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bedankt voor het melden, maar dit is meer iets voor een blogpost en heeft verder weinig discussiewaarde :) Dit topic gaat derhalve op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.