Toon posts:

MacBook Pro 15 inch 2011, hoe goed is de performance nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om tweede hands een MacBook Pro 15 inch uit 2011 aan te schaffen, vanwege mijn studie journalistiek.

Het heeft voor zo ver ik weet de volgende specificaties:

Processor: 2,2 GHz intel core i7
Werkgeheugen: 8 GB 1333MHZ
Video kaart: Intel HD video 3000 512 MB naast dit zit er een extra video kaart in namelijke de AMD Radeon HD 6750M 1 GB.
Hard drive: SSD 250 GB

Ik heb zelf minder verstand van MacBooks, maar weet wel dat ze langer gebruikt worden dan andere laptops.Ook kan ik het werkgeheugen nog opkrikken naar 16 GB.

Mijn vraag luidt nu:

Heeft iemand ervaring met deze MacBook of op dit moment nog in gebruik en hoe is de performance ervan? Zouden jullie aan de hand van ervaring en de bovengenoemde specificaties een inschatting geven over de snelheid/traagheid en levensduur van deze laptop?

Ik hoop nog een aantal jaren met de MacBook te kunnen werken zonder dat de MacBook storend langzaam wordt.

Ik hoop dat ik mijn vraag voldoende geformuleerd heb.

Met vriendelijke groet,

Duncan

Edit: is 650-700 euro een redelijke prijs? Uitgaand van een goede conditie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Ik heb zo'n ding uitgebreid met 16GB werkgeheugen en binnenkort met 1TB Samsung Evo 850 SDD. Volgens mij kan hij nog zeker vijf jaar mee. Ik draai er naast OSX nog een virtuele windows 10,een virtuele windows 7 wisselende virtuele BSD- en wisselende virtuele Linuxdistributies op. Zonder virtuele systemen kun je volgens mij ook met 8GB werkgeheugen en een 250 GB SSD toe. Zoveel wordt een journalistiek werkpaard nu ook weer niet belast. Ik zou wel gaan voor MS Office 2016 want wat Apple zelf aan kantoorpakket levert is daarbij vergeleken een drama.

Moet je professioneel videomateriaal gaan produceren dan zou ik eveneens voor de goodies van Adobe opteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:28
Qua performance kan dit apparaat nog goed meekomen, echter let op dat de 2011 Macbook Pro 15" GPU uiteindelijk bijna allemaal bezwijken vanwege GPU problemen. Apple heeft hier een repair programme voor in het leven geroepen (http://www.macworld.co.uk...repair-programme-3497935/), echter voor zover ik kan zien is deze inmiddels verlopen.

Ik raad je daarom aan om even verder te kijken, bijv. de 2012 15" non-retina. de 13" 2011 variant kent dit GPU-issue overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-10 11:27
De mijne is ook voorzien van 16gb ram en een ssd van 256g. Hoewel hij voor dagelijks werk goed meekan en vlot blijft aanvoelen stoor ik me soms aan de WiFi verbinding. Deze heeft soms simpelweg geen zin om te verbinden waardoor een reboot de enige oplossing is.

Ondertussen heb ik deze 4 jaar in bezit en voorlopig zal ik deze niet vervangen. De genoemde gpu problemen heb ik voorlopig niet mogen ondervinden, hopelijk blijft dit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:56

Pat-Juh

Patrick

JeroenTheStig schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 06:51:
Qua performance kan dit apparaat nog goed meekomen, echter let op dat de 2011 Macbook Pro 15" GPU uiteindelijk bijna allemaal bezwijken vanwege GPU problemen. Apple heeft hier een repair programme voor in het leven geroepen (http://www.macworld.co.uk...repair-programme-3497935/), echter voor zover ik kan zien is deze inmiddels verlopen.

Ik raad je daarom aan om even verder te kijken, bijv. de 2012 15" non-retina. de 13" 2011 variant kent dit GPU-issue overigens niet.
31-12-2016 is de eind datum van het repair-program. Het eenzelfde geldt voor de 2012 modellen met de nVidia 650m. Wil je echt zekerheid ga dan voor een retina MacBook Pro met de Iris Pro of 750m kaart.

Afgezien van het euvel met de GPU zijn het geweldige machines. Mijn 2011 werkt nog heerlijk met een ram en ssd upgrade. Momenteel zit er wel een vierde moederbord in ten gevogle van de gpu problemen... Daarom raad ik je deze dus af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Let wel dat een 2012 non-retina gelijk meer dan 1000 euro gaat kosten. Dankzij de GPU problemen zijn 2011 15" MBP's niet zo populair.
Eigenlijk zou je er na aankoop zwaar op moeten gaan gamen zodat de GPU het begeeft. Krijg je gratis een nieuw logic board.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
Ik heb zelf de eind 2011 met 16GB RAM 512 SSD. Vind hem voor het gewone gebruik soms nog wel sneller dan een nieuwe 27" 5K iMac die ik op mijn werk gebruik. Ik zie voor de komende jaren nog geen reden om hem te vervangen al helemaal niet omdat ik de AntiGlare optie heb en Apple die niet meer levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

nelizmastr schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:33:
Let wel dat een 2012 non-retina gelijk meer dan 1000 euro gaat kosten. Dankzij de GPU problemen zijn 2011 15" MBP's niet zo populair.
Eigenlijk zou je er na aankoop zwaar op moeten gaan gamen zodat de GPU het begeeft. Krijg je gratis een nieuw logic board.
De 2012 non-retina heeft het zelfde euvel als de 2011 met de ATI gpu. weliswaar minder voorkomend en snel maar nog steeds een flink risico op een apparaat van dik 1000 euro een no-go in mijn ogen.

En wat jij zegt over zwaar gamen, het is een beetje willekeur, mijn eerste moederboard hield het uit van eind 2011 tot begin 2016. De vervangende elke keer maar een paar maandjes of slechts weken. De huidige doet het momenteel erg goed, hoewel deze wel onder load naar de 90 graden loopt waar ik vroeger altijd rond de 75 load had (gpu temperatuur). Mijn gok: de huidige zal niet lang leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:31
Pendora schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:37:
Ik heb zelf de eind 2011 met 16GB RAM 512 SSD. Vind hem voor het gewone gebruik soms nog wel sneller dan een nieuwe 27" 5K iMac die ik op mijn werk gebruik. Ik zie voor de komende jaren nog geen reden om hem te vervangen al helemaal niet omdat ik de AntiGlare optie heb en Apple die niet meer levert.
Waarom wil je de Anti-Glare hebben? De huidige Retina-schermen hebben nog maar zeer weinig last van reflecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
Volkan1984 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:23:
[...]

Waarom wil je de Anti-Glare hebben? De huidige Retina-schermen hebben nog maar zeer weinig last van reflecties.
Vind je? Ik heb de nieuwste naast mijne gezet in de zon (ik zit graag op het balkon) van hem nauwelijks meer zichtbaar terwijl ik bij mijne geen probleem had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:28
Pat-Juh schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:17:
[...]

De 2012 non-retina heeft het zelfde euvel als de 2011 met de ATI gpu. weliswaar minder voorkomend en snel maar nog steeds een flink risico op een apparaat van dik 1000 euro een no-go in mijn ogen.

En wat jij zegt over zwaar gamen, het is een beetje willekeur, mijn eerste moederboard hield het uit van eind 2011 tot begin 2016. De vervangende elke keer maar een paar maandjes of slechts weken. De huidige doet het momenteel erg goed, hoewel deze wel onder load naar de 90 graden loopt waar ik vroeger altijd rond de 75 load had (gpu temperatuur). Mijn gok: de huidige zal niet lang leven.
Dat klopt niet. De 2012 non-retina 15" modellen hebben dit gpu probleem niet. De 2013 retina 15" weer wel en valt daarom ook binnen het repair program. De non-retina niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

JeroenTheStig schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:54:
[...]

Dat klopt niet. De 2012 non-retina 15" modellen hebben dit gpu probleem niet. De 2013 retina 15" weer wel en valt daarom ook binnen het repair program. De non-retina niet.
Nu je het zegt mijn fout, excuses! Waarschijnlijk gelijk de reden waarom er zo'n fors verschil zit tussen deze en de 2011 versie, evenals de eerste gen retina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Genoeg reacties die deze de TS dus afraden. Voor de opleiding journalistiek heb je denk ik sowieso geen laptop nodig met GPU. Ook denk ik dat een 13" uiteindelijk veel geschikter zou zijn, met constant meeslepen en handling (en wellicht accuduur). Als je echter goede redenen hebt om een 15" scherm te verkiezen boven 13" dan daarbij blijven natuurlijk.

Qua performance en oude laptops in combinatie met OSX hoef je je geen zorgen te maken inderdaad.

Een SSD is in elke laptop, oud of nieuw, gewoon een must mijn inziens qua responsiviteit / snelheid, dus blijf hier opletten bij andere keuzes.

Als blijkt dat de kosten te hoog zijn voor aanschaf van een ander (type) MacBook, weeg dan eens af of Windows ook prima geschikt zou kunnen zijn (zolang je er maar een SSD in stopt). Dan kun je veel meer kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Dit lijkt me dus geen goede keus vanwege de gpu problemen. Ik raad je daarom aan om even verder te kijken, bijv. de 2012 15" non-retina. de 13" 2011 variant kent dit GPU-issue overigens niet." Naast deze varianten zijn er nog aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Pat-Juh schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:17:
[...]

De 2012 heeft dit probleem juist als enige niet. De Gt650m kan zijn warmte veel beter kwijt en kan de temperatuurverschillen beter normalizeren op lagere temperaturen.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:11:
Bedankt voor de reacties. Dit lijkt me dus geen goede keus vanwege de gpu problemen. Ik raad je daarom aan om even verder te kijken, bijv. de 2012 15" non-retina. de 13" 2011 variant kent dit GPU-issue overigens niet." Naast deze varianten zijn er nog aanrader?
De 13" heeft ook alleen een INTEL iGP dus dan zou het ook raar zijn als die dezelfde issues heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door supersnathan94 op 02-07-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 15:45
Ik kan je ook de mid 2012 15" non-retina aanraden. Ik heb onlangs een i7 2.6Ghz model gekocht dat reeds 16GB RAM had, zelf heb ik er nog een SSD in gestopt en dit toestel voelt qua prestaties aan als een splinternieuw toestel. Is volgens benchmarks slechts 10% trager dan het 2015 instapmodel.
Ook heeft het mid 2012 model USB3 poorten, wat er toch ook voor zorgt dat het toestel iets meer future proof is dan de 2011 modellen. Voor een mid 2012 2.6 Ghz model moet je wel rekenen op ongeveer 1000 euro. Zelf heb ik er "slechts" 850 euro voor betaald omdat de conditie van mijn toestel iets minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 19:32
Ik heb dezelfde configuratie, deze is gisteren voor de tweede keer ingeleverd om een nieuw moederbord te krijgen ivm problemen met de grafische kaart. Misschien kun je beter 1000€ uitgeven aan een nieuwe Air..
Pagina: 1