Systeem valt steeds uit, PSU, RAM vervangen, CPU blijft cool

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Probleem: computer schakelt zichzelf uit zonder waarschuwing of iets dergelijks.

Specificaties systeem:

1Chieftec Bravo BA-01B-B-B-400€ 112,72€ 112,72
1Corsair RM550x€ 94,69€ 94,69
1ASRock H97 Anniversary€ 68,95€ 68,95
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 308,01€ 308,01
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GT640-DCSL-2GD3€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 36,95€ 36,95
1Noctua NF-S12B ULN, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 33,49€ 33,49
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 40,-€ 40,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 293,10€ 293,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,22
1Dell Ultrasharp 3007WFP Zwart€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp 3007WFP Zwart€ 0,-€ 0,-

Situatie: systeem valt na tijdje uit. Zowel onder last als idle. Geen regelmatig patroon te ontwaren.
Het ligt niet aan de stroom, want bij uitval blijven de monitoren aan.
Dit staat los van besturingssysteem. Hetzelfde gebeurt bij Windows 10 en Xubuntu 16.10.

Het is dus hardwarematig.

- Memcheck geeft geen foutmeldingen.
- Eerst heb ik het tijdje op 1 merk geheugen laten draaien (Corsair of Gskill), in 16 GB, en 8GB en uiteindelijk 4GB.
- PSU 2 dagen geleden vervangen door een nieuwe PSU, inclusief bekabeling en voedingskabel.
- Alle schijven losgekoppeld behalve SSD.
- CPU temperatuur gemonitord, logging bij verandering in temperatuur. Dit blijft netjes onder 30/35 C voordat het systeem uitvalt.

Wat kan er nog meer aan de hand zijn?

Wel moet ik zeggen, als de computer langere tijd niet aanstond, het langer duurt voordat-ie uitvalt. Start je hem vlak na uitval weer op, dan vindt hetzelfde weer snel plaats.
Voorheen deed-ie altijd zorgeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De voeding ontbreekt in de specificaties.

Heb je al eens een schone windows installatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Wat zegt je Windows logboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:26:
De voeding ontbreekt in de specificaties.
Excuus, inmiddels aangepast.
Heb je al eens een schone windows installatie gedaan?
Hoe kan dit verband houden met Windows, als het ook onder Xubuntu 16.04 met Linux 4.4 gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hatsieflatsie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:44:
als het ook onder Xubuntu 16.04 met Linux 4.4 gebeurt?
Excuus, daar had ik overheen gelezen.
Je zou nog een bios reset en/of update kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 05:47:
[...]

Excuus, daar had ik overheen gelezen.
Je zou nog een bios reset en/of update kunnen proberen.
Hoe kan dat verband houden met de problemen? De BIOS heeft voorheen probleemloos gefunctioneerd. Softwarematig kan er dus niet iets veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 12:35
- voeding lijkt me meer dan voldoende voor het systeem (dus lack of power) zal het wel niet zijn
- geheugen heb je in allerlei samenstellingen getest dus zal het niet zijn
- paar dingen blijven dan nog ongeveer over lijkt me,

a) moederbord ->> dusdanig dat er dan leds / storingen kunnen optreden -> wellicht bios checken / reset / upgrade? (wellicht dat stroom verdeling via bios geregeld wordt ;))
b) processor ->> cpu bench tooltje misschien proberen te draaien en kijken of er iets geks in staat?
c) vid kaart is niet meer de nieuwste maar wellicht heeft je systeem een onboard vid kaart die je ff kan gebruiken voor booten en kijken wat er dan gebeurd?
d) ssd kan niet gewoon gaar zijn? (je hebt in al je tests tot nu toe ssd erin gehouden) Zou zelfs de poort op mobo waar de ssd aangesloten op is kunnen zijn

De windows blue screen zooi laat altijd een log achter. Mocht je blue screen krijgen dus die als eerste checken.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_T op 01-07-2016 09:12 ]

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te lezen heb je nogal eens met het geheugen geswitched. Een bios reset kan dan geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
Hij schakelt uit of valt hij uit? Krijg je een BSOD? Al met al kan je misschien toch iets in te logs vinden vlak voor hij uitvalt. Ook hardware matige dingen kunnen daar in voorkomen?

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:16
Ik heb me laatst suf gezocht op een soortgelijk probleem en het bleek een defecte powerknop te zijn. Probeer deze eens los te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Heb je ook bolle of lekkende elco's op je moederbord?
Probeer zoveel mogelijk hardware los te trekken en dan 1 voor 1 terug te plaatsen.

Ook is het handig om je bios te updaten om eventueel je geheugen (meer)compatible te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Lord_T schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:11:
- voeding lijkt me meer dan voldoende voor het systeem (dus lack of power) zal het wel niet zijn
- geheugen heb je in allerlei samenstellingen getest dus zal het niet zijn
- paar dingen blijven dan nog ongeveer over lijkt me,

a) moederbord ->> dusdanig dat er dan leds / storingen kunnen optreden -> wellicht bios checken / reset / upgrade? (wellicht dat stroom verdeling via bios geregeld wordt ;))
b) processor ->> cpu bench tooltje misschien proberen te draaien en kijken of er iets geks in staat?
c) vid kaart is niet meer de nieuwste maar wellicht heeft je systeem een onboard vid kaart die je ff kan gebruiken voor booten en kijken wat er dan gebeurd?
d) ssd kan niet gewoon gaar zijn? (je hebt in al je tests tot nu toe ssd erin gehouden) Zou zelfs de poort op mobo waar de ssd aangesloten op is kunnen zijn

De windows blue screen zooi laat altijd een log achter. Mocht je blue screen krijgen dus die als eerste checken.
Nee, ik krijg geen blue screen. Ander was het al vermeld.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:13:
Zo te lezen heb je nogal eens met het geheugen geswitched. Een bios reset kan dan geen kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet.
Gedaan, nog steeds hetzelfde probleem.
Lanithro schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:21:
Hij schakelt uit of valt hij uit? Krijg je een BSOD? Al met al kan je misschien toch iets in te logs vinden vlak voor hij uitvalt. Ook hardware matige dingen kunnen daar in voorkomen?
Hij valt uit, geen BSOD. In de logs kan ik niks vinden, ook geen hardware-matige kwesties.
m3gA schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:21:
Ik heb me laatst suf gezocht op een soortgelijk probleem en het bleek een defecte powerknop te zijn. Probeer deze eens los te trekken?
Hoe start ik dan het systeem op?
kaasaanfiets schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:07:
Probeer zoveel mogelijk hardware los te trekken en dan 1 voor 1 terug te plaatsen.

Ook is het handig om je bios te updaten om eventueel je geheugen (meer)compatible te maken.
Gedaan, zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Je kan het systeem starten en dan de knop los trekken. Of even een tikje met een schroevendraaier op die twee pinnen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59

Ik volg in het kapotte elco verhaal. Verwacht dat het moederbord de geest aan het geven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dirkxke schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:48:

Ik volg in het kapotte elco verhaal. Verwacht dat het moederbord de geest aan het geven is.
Zijn moederbord ook bekeken? Er zitten maar twee elco's in en die zijn voor de geluidschip en krijgen dus niks te doen en zijn over 50 jaar nog niet stuk. Dus hoe komen jullie zo bij elco's, dat is gewoon onzin.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

-The_Mask- schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:50:
[...]

[...]

Zijn moederbord ook bekeken? Er zitten maar twee elco's in en die zijn voor de geluidschip en krijgen dus niks te doen en zijn over 50 jaar nog niet stuk. Dus hoe komen jullie zo bij elco's, dat is gewoon onzin.
Nee
Maar jij gaat ongetwijfeld het antwoord geven op ts z'n probleem.

Maar even serieus nee, ik heb geen flauw idee hoe zijn moederbord er uit ziet. Ik heb een aantal jaar terug hetzelfde probleem gehad en de oorzaak was rotte elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
-The_Mask- schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 15:50:
[...]

[...]

En een ander component zou niet defect kunnen zijn?
Hij heeft al bijna alles vervangen op het moederbord na en het probleem doet zich voor in 2 OS-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het kan heel goed zijn moederbord zijn, het kan alleen niet een elco op het moederbord zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1