Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zijn er bedrijven die mij in dienst willen nemen en me tegelijkertijd opleiden tot programmeur? Java, C, Node, backend of frontend, desktop, web, mobiele of geïntegreerde software, ik heb in alles zin.

Ik ben een 32-jarige freelancer en ik ben op zoek naar werk - ja, werk. Ik heb talen gestudeerd omdat ik bang was van een opleiding informatica en heb daar nu een beetje spijt van: Ik merk dat ik programmeren toch het leukst vind.

Ik ben er al sinds mijn 10e mee bezig (QBasic eerst, dan Visual Basic en later PHP, JavaScript en de hele webtoestand). Op elke job die ik heb gehad, heb ik routinetaken geautomatiseerd met macro's en scripts. Later ontwikkelde ik als freelancer allerlei webapplicaties.

Maar toen ik de wereld begon rond te zwerven, heb ik wat achterstand opgelopen. Ik ben niet meer mee met alle frameworks en technologieën. In een volledige universiteitsopleiding informatica heb ik gezien mijn leeftijd eigenlijk geen zin meer. Maar ik geloof wel dat ik met een aantal maanden in de juiste omgeving me wel tot een bruikbare werkkracht kan ontwikkelen.

Ik spreek ook vloeiend Chinees, Duits, Engels, Frans en Zweeds, en zie er niet tegen op om in het buitenland te werken.

Wat denk je? Kent iemand zulke bedrijven? Of raad je toch een opleiding bij de Open Universiteit oid aan?

Beste antwoord (via bluppfisk op 01-07-2016 10:10)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
bluppfisk schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:49:
Zijn er bedrijven die mij in dienst willen nemen en me tegelijkertijd opleiden tot programmeur? Java, C, Node, backend of frontend, desktop, web, mobiele of geïntegreerde software, ik heb in alles zin.
Als het gaat om relevante ervaring op te doen als beginner in een vakgebied kan je altijd kijken bij de grote detacheerders van ons land. Denk aan bedrijven als Ordina, Capgemini, Atos, CGI en Sogeti. De meeste zoeken vrijwel altijd mensen voor hun startersprogramma.

Ook als je weinig formele ervaring hebt maak je bij dat soort programma's een goede kans. Je kan dan een paar jaar praktijk ervaring op doen en relevante opleidingen en certificaten halen. Daarna sta je een stuk sterker op de arbeidsmarkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Als je enige programmeerervaring hebt, dan maak je zeker wel kans op de arbeidsmarkt. Echter, willen bedrijven dan wel iemand fulltime in loondienst hebben, en geen freelancer "die het na een jaartje het toch voor gezien houdt".

Er zijn volgens mij voldoende bedrijven dus een beginner zoeken, maar het salaris zal dan waarschijnlijk ook wel wat achterlopen vergeleken met andere programmeurs van jouw leeftijd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Dat is op zich wel OK. Als ik wat leer dan hoef ik niet meteen de volle bak te verdienen. En als de werkomgeving meevalt en ik inderdaad aan interessante projecten mag werken, loop ik ook niet weg. Ik hou de ogen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Tja.. wil je "leren programmeren" in de praktijk, in de zin dat je iets vanaf de grond opbouwt of wil je de achterliggende theorieën van programmeren leren, of wil je een paar technieken aanleren?

In een detacheringsbedrijf zal je gewoon zsm omzet moeten generen. Dus gelijk aan de bak. Eventueel met een vooropleiding.

In een gevestigd softwarebedrijf zal je focussen op de reeds gekozen technieken en werkwijzen, maar de collega's zullen je (hopelijk) kort uitleggen waarom er voor iets is gekozen. Vrijheid om zelf iets vanaf nul op te bouwen is er minder.

In een bedrijf wat niet primair is gericht op software-ontwikkeling maak je meer kans om iets vanaf nul op te bouwen, maar dan mis je wel weer de kruisbestuiving van ervaren collega's. In zo'n bedrijf zal je echter sneller de vrijheid hebben om iets nieuws te proberen.

Maar in geen van de drie opties zal je als beginnend freelancer binnen komen als je hun niet de zekerheid kan geven dat je blijft na een flinke investering in jou. Jouw opleiden tot programmeur zullen weinig bedrijven doen. Dat zal je toch beter zelf aan kunnen werken.
(Ik ben van optie 1 naar 2 naar 3 gegaan. En bij optie 3 zijn wij op zoek naar een beginnend iemand, maar als je aan komt bellen met "ik kom bij jullie werken zodat je me kan opleiden tot programmeur" dan zal ik toch achter mijn oren krabben.)

Open universiteit is wel het andere uiterste. Paar cursussen is wellicht handiger.

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 30-06-2016 22:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
bluppfisk schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:49:
Als het gaat om relevante ervaring op te doen als beginner in een vakgebied kan je altijd kijken bij de grote detacheerders van ons land. Denk aan bedrijven als Ordina, Capgemini, Atos, CGI en Sogeti. De meeste zoeken vrijwel altijd mensen voor hun startersprogramma.

Ook als je weinig formele ervaring hebt maak je bij dat soort programma's een goede kans. Je kan dan een paar jaar praktijk ervaring op doen en relevante opleidingen en certificaten halen. Daarna sta je een stuk sterker op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 07:23
CMD-Snake schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:02:
[...]

Zelf ben ik 3 jaar geleden bij een van de genoemde detacheerders begonnen als Java onwikkelaar (ik was toen 33) ook al had ik daarvoor niet echt programmeer ervaring (maar wel ambitie en basale kennis van Java). Ik begon met een startersprogramma van 2 maanden en na een paar maanden non-billable zijn, ben ik inmiddels 2,5 jaar billable op leerzame klussen (inmiddels ben ik ook medior (al zijn daar natuurlijk ook veel gradaties in)).

Ik heb echter wel een aardige stap terug moeten doen qua salaris (het aanbod was iets hoger dan hun standaard starters-salaris), maar dat nam ik voor lief, omdat ik developer wilde worden en ik weinig toekomst zag in het soort werk wat ik daarvoor deed. Inmiddels heb ik ook een redelijk salarisgroei genoten, maar zit nog niet op het niveau waar ik vandaan kwam.

Ook heb ik moeten tekenen voor een studiekosten-amortisatie regeling, wat er op neerkomt dat ik drie jaar wel gebonden ben aan die werkgever, tenzij ik een boete voor lief neem

[ Voor 6% gewijzigd door Metaalhoofd op 01-07-2016 09:45 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Metaalhoofd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:43:
Ik heb echter wel een aardige stap terug moeten doen qua salaris (het aanbod was iets hoger dan hun standaard starters-salaris), maar dat nam ik voor lief, omdat ik developer wilde worden en ik weinig toekomst zag in het soort werk wat ik daarvoor deed. Inmiddels heb ik ook een redelijk salarisgroei genoten, maar zit nog niet op het niveau waar ik vandaan kwam.

Ook heb ik moeten tekenen voor een studiekosten-amortisatie regeling, wat er op neerkomt dat ik drie jaar wel gebonden ben aan die werkgever, tenzij ik een boete voor lief neem
Als je in een nieuwe beroepsgroep wil beginnen hoort onderaan de ladder starten daarbij. De amortisatie van de studiekosten is ook zo vreemd niet. Maar ik denk dat dit voor de TS de makkelijkste route is om zonder al te veel formele ervaring als ontwikkelaar aan de slag te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluppfisk
  • Niet online
Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik denk dat je zeker wel een interessant profiel hebt maar het gaat erom hoe je het verkoopt. Zoals je jezelf in de openingspost wegzet is te passief.
Je hebt een enorm unique selling point door je talenkennis. Veel mensen vergeten dat it eigenlijk meer een sociaal vak dan iets voor contact gestoorde nerds is geworden. Voor internationaal georiënteerde bedrijven kan dit een hele leuke extra zijn.

Wat jouw it profiel betreft. Je geeft aan al lang met code bezig geweest te zijn. En ook laat je doorschemeren wel te willen studeren. (maar geen volledige wo). Maak dat concreet. Een paar microsoft certificaten zijn zo gehaald en daarmee ben je meteen een stuk interessanter. (je toont aan dat je kennis hebt, maar belangrijker nog, je laat zien er zelf actief mee bezig te zijn je te ontwikkelen.)

alles kan off-topic

Pagina: 1