Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 788483

Topicstarter
Ik ben overgestapt naar glasvezel en probeer mijn tv en internetsignaal te splitten voor digitale tv en Netflix.
...

Ik gebruik hiervoor 2 managed switches TL-SG2008. En ik heb een router TP Archer C7.
...

Toen ging ik glasvezel aansluiten (Caiway), maar kreeg ik alleen het tv signaal op de tv, maar niet het internet signaal op mijn Netflix -Apple TV. De router ziet de Apple tv wel, en de Apple tv ziet het IP adres van de router maar er komt geen internetsignaal door. Op geen enkele poort van de managed switch krijg ik internet eruit. Ook als ik een laptop hang aan de draad die normaal naar de Apple tv gaat komt er een onbekend netwerk door, zonder internet verbinding. Ik heb ook meerere keren router/ modem en managed switches gereset.
...

Wat doe ik fout? Een instelling op de router? Of op de switch trunk/acces ergens in te stellen? Ik had het idee dat ik alle VLAN's zelf goed had afgesteld. Vond het redelijk logisch, daarom snap ik het ook echt niet waarom die het nu niet doet? En waarom doet de tv het wel, maar internet op de apple tv het niet (Internet op de router en WIFI doet het wel gewoon)? Heb ik misschien de verkeerde managed switch?

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 788483 op 03-07-2016 11:50 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 788483 op 03-07-2016 11:55)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Ik sluit me volledig aan bij Thralas. default Vlan 1 er uit halen, heb je immers niet nodig (misschien verstoort dat)

Dan even controleren of er signaal uit poort 4-6 komt (internet) op switch 1 in de kelder. Als dat niet komt en lampjes enz kloppen wel, probeer dan eens de kabel die nu vanaf de router (boven) komt en in poort 1 zit, in je laptop te steken. Heb je dan wel internet? zo niet, dan moet je eerst dat probleem oplossen. (er is dan ergens iets mis met die kabel en of je router boven.... (zou niet voor het eerst zijn dat ik een router heb gezien/gehad met 1 kapotte poort...).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Je aanpak klopt inderdaad (caiway is een van de weinige provider die nog bridged IPTV doet).

Ik zie zo ook niet zo snel waar het mis gaat. Als je een laptop aansluit op managed switch 1 (poort 4-8) werkt het dan wel (krijg je IP van router + internet?)

Heb je ook de optie om een poort op trunk te zetten? dat zou je inprincipe moeten doen voor de poort die je 2 managed switches (en dus je 2 vlans) met elkaar verbind. Mischien is dat het probleem. (managed switch 1 poort 3 dus op trunk en managed switch 2, poort 1 op trunk. zoals hieronder aan gegeven is dit voor cisco switches en hier niet van toepassing.

[ Voor 7% gewijzigd door VVV-007 op 30-06-2016 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:58
Anoniem: 788483 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:51:
Op de website netwerkje.nl staat het uitgelegd voor KPN glasvezel (iets ander soort netwerk maargoed), hier wordt aangegeven dat je bij Vlan-port config aan moet geven of je poorten acces, general of trunks zijn.
Dat is Cisco-terminologie. Een access port is untagged, een trunk tagged.
Ik zie wel andere zaken met de naam port config, maar het lijkt of hier andere zaken worden ingesteld.
Ook een port vlan id aka. PVID?

Want daar vertel je niets over, terwijl je die op het juiste VLAN moet zetten voor de untagged poorten.

Plaatjes kun je uploaden op imgur.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Thralas heeft helemaal gelijk trunk its iets voor cisco apparatuur.

Het zit hem waarschijnlijk inderdaad in je PVID's. Maak anders even screenshots zoals Thralas voorsteld en upload deze dan kunnen we alles gelijk in 1 keer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-05 01:15
Hier hetzelfde probleem. Voor zover ik kan zien is het niet mogelijk om en tv en internet over dezelfde lijn te laten gaan. Als je de vlans split dan via managed switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Het kan dus wel over 1 kabel op volle snelheid (gigabit) m.b.v. 2 managed switches en Vlan instellingen. Het werkt nu alleen niet omdat er iets niet goed is in gesteld (waarschijnlijk de PVID's).

Trouwens mocht je ook met bridged IPTV zitten (alle CAIWAY glasvezel klanten bijvoorbeeld voor hun interactive TV) en je hebt nu maar 1 netwerk kabel naar de TV liggen, dan kun je het ook nog oplossen met dit setje http://www.cablers.nl/UTP-optimizer dan ben je voor 7 euro klaar en je het is simpel, gewoon inpluggen en klaar. Het enige nadeel is dat de snelheid van de kabels beperkt is tot 100 mbps met deze oplossing, maar voor IPTV is dat prima en voor de meeste apparatuur welke aan internet moet bij de TV (smart TV, netflix streamer, reciever) is dat ook genoeg. Ook als je bijvoorbeeld er nog een accespoint of swich op wilt aansluiten mocht je meer aansluiting nodig zijn. Zelfs voor gewoon internet op PC's en telefoons is 100 mbps voor de meeste gebruikers snel genoeg. (het goedkoopste CAIWAY abbo heeft met 75 mbps dus die snelheid haal je volledig). Wil je meer (gigabit lan bijvoorbeeld) dan zit je aan de managed switches + Vlan oplossing vast (of je moet een 2e kabel trekken).

De kabel die je hebt liggen moet wel een 8 aderige netwerk kabel zijn, maar dat zijn eigenlijk alle netwerk kabels wel (heb ooit eens een 4 aderige kabel gezien ~10 jaar geleden die werd geleverd bij een netwerk kaart.... maar dat is ook de enige en zelfs in die tijd was dat al uitzonderlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de foto's toegevoegd en de PVID nummers ook. Ik ga nu nogmaals kijken naar managed switch 1 (poort 4-8) met m'n laptop (maar meen me te herinneren dat ik hier ook geen internet uit kreeg).

Alvast super bedankt voor het meedenken! Het moet toch gewoon mogelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Managed switch 1 heeft op poort 4-6 geen signaal als ik m'n laptop eraan hang (geen onbekend netwerk of internet, niks).

Ik zie dat er bij switch 1 voor zowel VLAN 2 als 3 op poort 3 die naar boven loopt naar switch 2 dat ik PVID 3 heb gekozen (TV signaal).

Klopt het als ik op:
Switch 1, poort 3: VLAN 2: op PVID 2 (ipv. PVID 3)
Switch 2: poort 1: VLAN 2: op PVID 2 (ipd. PVID 3)?

Alleen dan snap ik nog niet waarom ik op switch 1: poort 4-6 geen signaal heb. Hieraan deze poort komen kabels naar boven om ook de computer aan te sluiten (zit nu nog op een draadloos DVS-200 kastje om internet via het kopernetwerk door te geven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:58
Anoniem: 788483 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:21:
Managed switch 1 heeft op poort 4-6 geen signaal als ik m'n laptop eraan hang (geen onbekend netwerk of internet, niks).
Dat is gek. Ledjes branden wel, met name ook op poort 2 (richting modem)?
Ik zie dat er bij switch 1 voor zowel VLAN 2 als 3 op poort 3 die naar boven loopt naar switch 2 dat ik PVID 3 heb gekozen (TV signaal).
Maakt niet uit. Als al het verkeer tagged is heeft PVID geen functie.
Klopt het als ik op:
Switch 1, poort 3: VLAN 2: op PVID 2 (ipv. PVID 3)
Switch 2: poort 1: VLAN 2: op PVID 2 (ipd. PVID 3)?
Zijn beide trunk-poorten met enkel tagged verkeer, dus PVID boeit niet.

Enkel bij untagged poorten is het zaak om de PVID te dubbelchecken. Zo ver ik kan zien staat alles goed.

Verder valt enkel op dat je nog een default VLAN 1 geconfigureerd hebt, daar zou ik alle poorten uithalen voor de zekerheid.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Ik sluit me volledig aan bij Thralas. default Vlan 1 er uit halen, heb je immers niet nodig (misschien verstoort dat)

Dan even controleren of er signaal uit poort 4-6 komt (internet) op switch 1 in de kelder. Als dat niet komt en lampjes enz kloppen wel, probeer dan eens de kabel die nu vanaf de router (boven) komt en in poort 1 zit, in je laptop te steken. Heb je dan wel internet? zo niet, dan moet je eerst dat probleem oplossen. (er is dan ergens iets mis met die kabel en of je router boven.... (zou niet voor het eerst zijn dat ik een router heb gezien/gehad met 1 kapotte poort...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de switch nu direct aan de router, en de laptop aan de switch. De kabel is getest en doet het goed. Maar ook op m'n laptop zie ik geen internet in poort 4-6 (wel een unidentified network, maar geen internet).

Ik heb ook nog het default gateway van de router ingevoerd in de switch, maar dan krijg ik ook geen internet op poort 4-6, dus dit heb ik er maar weer uitgehaald.

Wat betreft het IP adres van de switch, deze staat nu op static ip maar kan ook op DHCP gezet worden. Welke instelling is hier juist? / Op de optie DHCP doet ie t ook niet. Heb m maar weer terug op static gezet.

Ik zal de VLAN 1 eruit halen en dan nog eens gaan kijken. - Nee, doet het nog steeds niet. Ik zie wel steeds een unidentified netwerk, maar hij kan geen IP adres krijgen.

Zou het dan misschien iets aan de router kant zijn dat ingesteld moet worden?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 788483 op 03-07-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
voor de zekerheid, als je de kabel uit poort 1 van switch 1 haalt en in je laptop steekt heb je wel internet? (zodat we zeker eventuele problemen in de router configuratie kunnen uitsluiten). Je geeft aan dat je de kabel hebt gestest, maar niet hoe, vandaar dat ik het even navraag.

heeft het verwijderen van VLAN1 nog wat opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is opgelost!

De static IP adressen waren nog niet aangepast maar stonden op default (zelfde als router), daarom konden ze niet commumniceren met de router.

Alles doet het nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoMu
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-03 09:23
Elise_

Zou jij mij jou huidige setup die werkend is willen sturen met de splitsing van Caiway en 2 managed switches en de IPTV gescheiden... ben aan het proberen maar lukt maar niet.

Groet

Menno
Pagina: 1