Toon posts:

Waardoor presteert mijn computer ondermaats?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik lees al een tijdje mee op deze website en dit forum en zodoende besloten om een vraag te stellen waar ik al erg lang mee zit, hier eens voor te leggen. Aangezien ik geen advies vraag voor een nieuwe desktop, leek mij dit het juiste board.

In 2014 heb ik, althans dat meen ik, geïnvesteerd in een goede game-pc. Onderstaand de specs (ik heb zoveel mogelijk gegevens opgezocht en gekopieerd die ik kon vinden en mij enigszins relevant lijken).

Nu worden er met deze game-pc veelal simulatie games gespeeld. Denk aan Train Simulator, Flight Simulator, etc. Deze games trekt ie echter niet lekker op "high settings". Rond de 12fps op plaatsen waar (redelijk) veel scenery is geplaatst. Ik wil best investeren in een goede pc, maar bij mijn weten heb ik die ook. Zouden jullie kunnen adviseren wat er in de pc ondermaats is en wat ik zou kunnen vervangen? De videokaart lijkt me heel redelijk. Is het misschien de processor?

Ik heb al veel gezocht, maar komt er niet uit. Alvast dank voor het lezen van dit topic en de moeite voor het plaatsen van een reactie!

Graphics Chipset - AMD Radeon HD 7900 Series
Memory Size - 3072 MB
Memory Type - GDDR5
Core Clock - 850 MHz
Windows Version - Windows 10 (64 bit)
System Memory - 8 GB
CPU Type -
Processor: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor 3.50GHz
Graphics Card Manufacturer - Powered by AMD
Graphics Chipset - AMD Radeon HD 7900 Series
Device ID - 679A
Vendor ID - 1002
SubSystem ID - E210
SubSystem Vendor ID - 174B
Revision ID - 00
Bus Type - PCI Express 3.0
Current Bus Settings - PCI Express 2.0 x16
BIOS Version - 015.025.000.099
BIOS Part Number - 113-210PBBBG-V07
BIOS Date - 2012/09/26 07:18
Memory Size - 3072 MB
Memory Type - GDDR5
Memory Clock - 1250 MHz
Core Clock - 850 MHz
Total Memory Bandwidth - 240 GByte/s
2D Driver File Path - /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4d36e968-e325-11ce-bfc1-08002be10318}/0000

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Op basis waarvan denk je dat je pc ondermaats presteert? Heb je vergelijkingsmateriaal van de games met vergelijkbare pc's? Blijft 'ie bij alle benchmarks achter? Download bijv. eens Futuremark ofzo, dat geeft wel een redelijk betrouwbaar beeld.

Verder post je alleen specs van je processor (de videokaart is niet 'HD 7900-series' maar een HD 7960 of HD 7970 of zoiets. Daar zit behoorlijk verschil tussen), hoe ziet de rest van je pc er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:17
Probeer ook eens tijdens het spelen van die spellen met MSI Afterburner in de gaten te houden wat je FPS, CPU %, GPU % en temperaturen doen.
Het kan zomaar zijn dat je GPU of CPU niet voldoende gekoeld worden waardoor je slechte prestaties krijgt in die specifieke games, maar het lijkt me eerder dat één van de twee een bottleneck vormt.

Tevens; als het vooral tijdens veel scenery is, check dan ook even je disk usage tijdens het spelen: Bijvoorbeeld World of Tanks doet het bij mij een stuk beter als hij op een snelle SSD staat omdat hij blijkbaar constant files staat in te lezen voor gamemodels. Misschien dat die games die jij speelt dat ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het gaat om performance in Microsoft Flight Simulator dan heb je weinig aan een top-notch videokaart of enorme sloot geheugen. Het enige waar je de performance van de FSX engine echt mee kunt boosten is rauwe kloksnelheid, liever 4 cores op 6GHz dan 12 op 3 bij wijze van spreken. En vooral een Intel CPU lijkt voordeel te geven boven de AMD CPU's, helaas voor jou.

Je zou nog kunnen overwegen FSX Steam edition ipv de boxed editie te proberen, deze is een stuk beter geoptimaliseerd voor moderne multi-core systemen dan het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk moederbord gebruik je, en welke cpu koeler. Het zou ook kunnen dat de cpu door oververhitte vrm's teruggeklokt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een aanname natuurlijk dat de pc ondermaats presteert. Misschien kan die wel niet beter met deze specs, maar vandaar mijn advies. Reden dat ik niet tevreden ben, is omdat ie niet soepel loopt.
Merethil schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Probeer ook eens tijdens het spelen van die spellen met MSI Afterburner in de gaten te houden wat je FPS, CPU %, GPU % en temperaturen doen.
Het kan zomaar zijn dat je GPU of CPU niet voldoende gekoeld worden waardoor je slechte prestaties krijgt in die specifieke games, maar het lijkt me eerder dat één van de twee een bottleneck vormt.

Tevens; als het vooral tijdens veel scenery is, check dan ook even je disk usage tijdens het spelen: Bijvoorbeeld World of Tanks doet het bij mij een stuk beter als hij op een snelle SSD staat omdat hij blijkbaar constant files staat in te lezen voor gamemodels. Misschien dat die games die jij speelt dat ook doen?
Ik heb MSI Afterburner gedownload en geïnstalleerd (kende het programma niet) en een druk scenery punt opgezocht in Train Simulator 2016.
GPU temperatuur: 54 graden (constant)
Usage: 24 procent (ook redelijk constant)
CPU temperatuur: 41 graden (constant)
Usage: 34-56 procent
RAM usage: 5.3 GB
Verder zie ik ook bij overige resultaten geen gekke waardes.

Vwb de videokaart: hoe kom ik erachter welke ik precies heb? Op de kaart zelf staat e210 33f m14a. Kan ik a.d.v. deze code het type achterhalen?

Voor het moederbord heb ik even moeten googelen (hoe ik het type vond) en via run - dxdiag kwam ik hierop:
Afbeeldingslocatie: http://download.treinpunt.nl/Afbeeldingen/1.png
Afbeeldingslocatie: http://download.treinpunt.nl/Afbeeldingen/2.png

Hoe kom ik achter mijn CPU koeler? 8)7

Bedankt allen voor de reactie trouwens, het wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:08:
Het is een aanname natuurlijk dat de pc ondermaats presteert. Misschien kan die wel niet beter met deze specs, maar vandaar mijn advies. Reden dat ik niet tevreden ben, is omdat ie niet soepel loopt.

[...]

Ik heb MSI Afterburner gedownload en geïnstalleerd (kende het programma niet) en een druk scenery punt opgezocht in Train Simulator 2016.
GPU temperatuur: 54 graden (constant)
Usage: 24 procent (ook redelijk constant)
CPU temperatuur: 41 graden (constant)
Usage: 34-56 procent
RAM usage: 5.3 GB
Verder zie ik ook bij overige resultaten geen gekke waardes.

Vwb de videokaart: hoe kom ik erachter welke ik precies heb? Op de kaart zelf staat e210 33f m14a. Kan ik a.d.v. deze code het type achterhalen?

Voor het moederbord heb ik even moeten googelen (hoe ik het type vond) en via run - dxdiag kwam ik hierop:
[afbeelding]
[afbeelding]

Hoe kom ik achter mijn CPU koeler? 8)7

Bedankt allen voor de reactie trouwens, het wordt gewaardeerd!
Je zou nog per core van je CPU kunnen kijken wat 'ie gebruikt, wie weet gebruikt hij één of twee cores volop en de rest staan uit hun neus te eten. Zo ja, dan ligt het toch aan de CPU en vooral aan hoe de game in elkaar zit; blijkbaar zijn dat soort games niet zo multi-core focussed volgens de rest.
Pagina: 1