Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Hallo allemaal,

In mijn studentenhuis kijken wij regelmatig films en series, nu staan die allemaal op mijn pc en kijken andere mensen die door middel van Plex of ftp. Nu komt het vaak voor dat ik niet thuis ben of mijn pc uit staat waardoor dit lastig is voor iedereen.
Daarom willen wij een NAS of "server" aanschaffen om alles op te slaan.

De volgende dingen moet hij minimaal ondersteunen.
-FTP
-Couchpotato
-Sonarr
-Plex (2-3 clients tegelijk)

Daarom mijn vraag zijn er NASen die krachtig genoeg zijn en minder verbruiken dan een pc.
Ik heb eventueel nog beschikking tot een i5 3570k maar ik denk dat dit aardig overkill is en niet energie zuinig. Daarom heb ik tot op heden gekeken naar een DS-415+ en weet niet hoe Qnap met externe packages omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Meer toekomst gericht ---> Server
Dit omdat deze vaak een stuk meer kracht heeft en ook uitbreidingen (software).

Is het denk ik nodig of voldoet een NAS ook?
Ik vermoed dat een NAS ook voldoende capaciteit heeft maar zodra je 3x een hoge kwaliteit film gaat doen gaat een NAS het wel erg zwaar krijgen. Nu wordt er nog vrij veel DVD en HD kwaliteit gedaan maar 2K en 4K is inmiddels ook aan het komen en hoe prettig je nas dat gaat vinden... Vermoed zwaar,

Bedenk dus goed hoelang is de afschrijving en hoeveel load verwacht ik erop. Probeer wat ruimte in capaciteit te hebben (je eisen worden altijd meer) dus zorg ook dat er ruimte in groei is. Bij een server is dat gemakkelijker te realiseren dan bij een NAS. Voordeel van een NAS is zoals je zelf aangeeft het stroomverbruik.

Een paar andere voordelen die ik persoonlijk ook vind meetellen: Gebruiksgemak (vaak is een server toch even lastiger in beheer en heeft vaak meer onderhoud nodig), compact.( server vaak toch wat groter en geluid (vaak zit er maar 1 a 2 stille fans die vaak ook voor een groot deel van de tijd uit staan.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Moet plex hierbij gaan transcoden (tablets, telefoons, chromecasts etc) of wordt plex gedraaid op apparaten die alle codecs native ondersteunen?

[ Voor 0% gewijzigd door Mick1990 op 30-06-2016 14:42 . Reden: typo ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Mick1990 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:39:
Moet plex hierbij gaan transcoden (tablets, telefoons, chromecasts etc) of wordt plex gedraaid op apparaten die alle codecs native ondersteunen?
Goede vraag, ik ging hier eigenlijk wel vanuit omdat het een studentenhuis is en je dus ook verloop van nieuwe bewoners kan krijgen en die misschien wel dat soort apparatuur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
Mick1990 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:39:
we hebben iig 1 chomecast in de tv zitten dus er wordt vaak 1 minimaal getranscode. Voor de rest weet ik het niet dus ik zal wel uitgaan van minimaal 2 transcoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Cave_Boy schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:36:
Dit omdat deze vaak een stuk meer kracht heeft
Dedicated hardware (voor transcoding) vind je toch eerder terug in een NAS dan in servers tenzij je natuurlijk een heel ruim budget hebt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:30
Voor Plex met transcoding kom je automatisch op een nette PC met een degelijke CPU uit. Zodra je een NAS vindt die Plex met Transcoding ondersteunt dan spreek je eigenlijk al over een PC (maar dan veel duurder).

Als OS zou ik voor een Unix based systeem kiezen (indien je daar een beetje thuis in bent natuurlijk).

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
Saeverix schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:33:
Voor Plex met transcoding kom je automatisch op een nette PC met een degelijke CPU uit. Zodra je een NAS vindt die Plex met Transcoding ondersteunt dan spreek je eigenlijk al over een PC (maar dan veel duurder).

Als OS zou ik voor een Unix based systeem kiezen (indien je daar een beetje thuis in bent natuurlijk).
met Unix ben ik niet heel bekent behalve een tijd terug je eigen wifi kraken in de slechte oude tijd van WEP encryptie, Maar een mooie uitdaging in mijn 2 maanden vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Ligt er natuurlijk ook aan wát er getranscoded moet worden en wat de serverinstellingen zijn (Very fast transcode vs Very slow transcode). Als het enkel gaat om subtitles of de audiostream dan is er veel minder kracht nodig dan als ook de videostream moet worden omgezet. Voor de duidelijkheid: mijn pricewatch: HP Proliant Microserver N36L met een passmark van 813 kan zonder enige problemen een subtitle- of audiostream transcoden via de plexserver. Een videostream van 8Mbit gaat op zich ook nog wel, maar zodra de server andere taken moet uitvoeren kreeg ik toch vaak last van bufferproblemen.

Daarom heb ik, mede omdat ik zelf geen fan ben van transcoden op plekken waar je prima dedicated hardware kunt plaatsen, een simpele raspberry pi 2 met RasPlex als plexspeler. Sterker nog, Plex is zelf ook (eindelijk!) bezig met dedicated software, dit heet Plex Media Player maar is vooralsnog enkel beschikbaar voor gebruikers met Plex Pass. Ik kan alleen maar aanraden om in ieder geval de chromecast te vervangen door iets anders dat gewoon alle codecs kan verwerken zonder transcoding. Transcoding moet je naar mijn mening alleen willen voor mobiele apparaten, niet voor een tv.

Maar goed, in die syno nas zit een Intel Atom C2558 cpu met een passmark van 2169. Voor een Syno NAS is dat best rap, maar als je echt drie volledige 1080p video's van rond de 8Mbit volledig moet gaan transcoden, dan heb je volgens plex minstens een cpu nodig met een passmark van 8000. Daarom is het erg belangrijk om te kijken welke devices, of er transcoding nodig is en zoja en wat voor soort video's je afspeelt. Een chromecast kan bijvoorbeeld de meeste videosporen wel afspelen, maar is er toch zeer lichte transcoding nodig voor de audi en subtitles. Voor een iPad geldt dan weer dat als het geen MP4-bestand is, er naast de audio en subtitles ook nog de video moet worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
Mick1990 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:59:
Ligt er natuurlijk ook aan wát er getranscoded moet worden en wat de serverinstellingen zijn (Very fast transcode vs Very slow transcode). Als het enkel gaat om subtitles of de audiostream dan is er veel minder kracht nodig dan als ook de videostream moet worden omgezet. Voor de duidelijkheid: mijn pricewatch: HP Proliant Microserver N36L met een passmark van 813 kan zonder enige problemen een subtitle- of audiostream transcoden via de plexserver. Een videostream van 8Mbit gaat op zich ook nog wel, maar zodra de server andere taken moet uitvoeren kreeg ik toch vaak last van bufferproblemen.

Daarom heb ik, mede omdat ik zelf geen fan ben van transcoden op plekken waar je prima dedicated hardware kunt plaatsen, een simpele raspberry pi 2 met RasPlex als plexspeler. Sterker nog, Plex is zelf ook (eindelijk!) bezig met dedicated software, dit heet Plex Media Player maar is vooralsnog enkel beschikbaar voor gebruikers met Plex Pass. Ik kan alleen maar aanraden om in ieder geval de chromecast te vervangen door iets anders dat gewoon alle codecs kan verwerken zonder transcoding. Transcoding moet je naar mijn mening alleen willen voor mobiele apparaten, niet voor een tv.

Maar goed, in die syno nas zit een Intel Atom C2558 cpu met een passmark van 2169. Voor een Syno NAS is dat best rap, maar als je echt drie volledige 1080p video's van rond de 8Mbit volledig moet gaan transcoden, dan heb je volgens plex minstens een cpu nodig met een passmark van 8000. Daarom is het erg belangrijk om te kijken welke devices, of er transcoding nodig is en zoja en wat voor soort video's je afspeelt. Een chromecast kan bijvoorbeeld de meeste videosporen wel afspelen, maar is er toch zeer lichte transcoding nodig voor de audi en subtitles. Voor een iPad geldt dan weer dat als het geen MP4-bestand is, er naast de audio en subtitles ook nog de video moet worden omgezet.
is een Rasberry Pie dan wel sterk genoeg voor het afspelen zonder transcoden?

[ Voor 94% gewijzigd door dylan0806 op 02-07-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
heb hier een rpi2 in gebruik, ding speelt eigenlijk alles wat ik heb zonder transcoding af. (x264, .mkv, avi, ac3, dolby digital etc.) x265 codec kan de rpi dan weer niet aan, volgens mij zelf meerdere clients nog niet..
de rpi kan in ieder geval groot gedeelte van de codecs zonder problemen direct afspelen.
(wel dien je voor enkele codecs (mpeg2 en vc1) licenties te kopen bij RaspberryPi zelf, hoeft niet, die worden dan gewoon getranscodeerd, ben deze 2 zelf nog niet tegen gekomen in mijn library)

[ Voor 7% gewijzigd door geenwindows op 02-07-2016 23:30 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Eens met wat geenwindows hierboven zegt. Als je de aanvullende licenties koopt dan kun je in principe elke video afspelen zonder transcoding. Met uitzondering van x265 hevc. Maar x265 is toch nog onvolwassen en in ontwikkeling, dus een speler daar voor komt over een paar jaar wel als het een vaste standaard is geworden.

Een compleet 3570k systeem zal idle overigens rond de 50 watt verbruiken, dus dat valt ook nog wel te overzien. Heb je in ieder geval power voor ca 3-4 transcodingstreams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Dat H265 zal is wel sneller kunnen komen dan jullie denken.

Ik zou voor een server kiezen en je kunt er prima windows server software op draaien maar Linux kan ook wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik zou eens kijken naar de synology 216play, geen beest van een server/nas maar perfect voor jouw doeleinde. Makkelijk te configureren en verbruikt weinig. Zo ingewikkeld is je eisen pakket niet om daar nou een server voor op te tuigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
Een 216play kan alleen geen 2 of 3 1080p streams te gelijk transcoderen. Dan gaatie echt onderuit.
Als alle apparaten zelf die transcoding kunnen doen dan gaat het prima.
Het is dus echt afhankelijk van de apparaten die gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een centrale file server is geen probleem. Het belangrijkste aandachtspunt is dat de harde schijven het bij kunnen houden, maar met 2-3 clients tegelijk komt dat wel goed. RAID en meer schijven helpt altijd. Ik denk dat 1 harde schijf al zonder problemen zoveel clients kan bedienen.

Transcoding is erg intensief voor de CPU en schaalt niet met het aantal gebruikers. Een Synology of Qnap werkt denk ik niet, dus moet je daar een andere oplossing voor verzinnen.

1. Zelfbouw NAS met een zeer vlotte CPU
2. NAS-only, Qnap of zelfbouw, maar CPU maakt niet uit, de kijker mag zijn/haar eigen transcoding doen
3. Een separate NAS en (een) separate machine(s) voor transcoding. NAS kan zelfbouw of QNAP/Synology zijn.

Optie 1 is meer werk en verantwoordelijkheid (zelfbouw), afhankelijk van de kwaliteit van de transcoding kun je nooit echt voorbij een aantal simultane gebruikers.

Optie 2 is een stuk simpeler voor de server, maar de kijkers moeten zelf ergens Plex of andere software op draaien. De server is alleen maar een file server.

Optie 3 is om met twee losse apparaten te werken. Apparaat 1 = de NAS en Apparaat 2 doet transcoding.
Het is ook erg makkelijk om er een apparat 3 bij te zetten als 2 het niet meer aan kan. Aparte systemen voor aparte functies is vaak wel handig qua beheer.

Kies maar.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 10-07-2016 10:23 ]

Pagina: 1