Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Wat is er met de groene kabel uit je topic titel? In de TS heb je het er niet meer over.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee, als je in NL een groene draad tegenkomt dan is het waarschijnlijk een fase-draad die er al sinds voor 1970 zit.apollo13 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:07:
Groen is de aarde aansluiting.
Aarde is groen/geel.
http://m.imgur.com/QYLFTqV
Een foto! Op zich dacht ik al dat de groene niet van groot belang was.
[ Voor 11% gewijzigd door MrVegeta op 30-06-2016 14:11 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
De groene/gele (aarde) is voor de veiligheid. Mocht er korsluiting ontstaan in de lamp dan schakelt de groep uit. Ipv dat de metalen delen van lamp onder spanning blijven staan.
De groene kabel hoef je niet aan te sluiten als het niet kan, zorg wel even dat die geen contact kan maken met de andere 2 kabels.
Die groene zorgt ervoor dat als er wat fout gaat de stroom direct naar aarde wordt afgevoerd, i.p.v. via jou naar aarde, als je de lamp op zo'n moment vastpakt.MrVegeta schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:10:
[afbeelding]
Toch niet helemaal onbelangrijk, lijkt mij?
Aarddraad trekken. Of hopen dat er nooit wat fout gaat in de lamp.MrVegeta schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:25:
Maar goed ik heb 2 kabels een blauwe en een zwarte uit het plafond, dus hoe zou ik überhaupt die groene moeten aansluiten?
[ Voor 24% gewijzigd door evilution op 30-06-2016 14:32 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Niet dan hè. Oudere huizen hebben niet overal aarde. Iets met normen die daar later pas mee kwamen.MrVegeta schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:25:
Maar goed ik heb 2 kabels een blauwe en een zwarte uit het plafond, dus hoe zou ik überhaupt die groene moeten aansluiten?
Je kunt aarde aanleggen, als je dat graag wilt. Maar dan wil je wel ergens aarde in de buurt hebben, anders moet je helemaal terug naar de meterkast.
Het is niet verplicht. Tenzij je voor je werk tientallen van deze lampen gaat ophangen.
[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 30-06-2016 14:37 ]
sorry, echt onzin.evilution schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:31:
[...]
Die groene zorgt ervoor dat als er wat fout gaat de stroom direct naar aarde wordt afgevoerd, i.p.v. via jou naar aarde, als je de lamp op zo'n moment vastpakt.
Toch niet helemaal onbelangrijk, lijkt mij?
[...]
Aarddraad trekken. Of hopen dat er nooit wat fout gaat in de lamp.
een hanglamp in de woonkamer heeft geen aarde, punt. Die ga je ook niet trekken.
Dat is ook een beetje kort door de bocht, in alle nieuwbouwhuizen waar ik geweest ben lag er een aardedraad naar de lampen. In oudere huizen is dat niet zo. Ik zou in iedergeval niet de moeite doen om speciaal een aardedraad te trekken naar de lampen. Gewoon zorgen dat alles goed is aangesloten en niet contact kan maken met het metaal.Hkuit schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:39:
[...]
sorry, echt onzin.
een hanglamp in de woonkamer heeft geen aarde, punt. Die ga je ook niet trekken.
Het ergste dat kan gebeuren is dat er een fasedraad met het metaal contact maakt, en dat je een optater krijgt als je hem gaat wassen o.i.d., maar dit voorkom je door het gewoon goed aan te sluiten.DW2005 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:43:
Het ergste dat kan gebeuren is dat de lamp intern kapot gaat en deze niet meer werkt. Het is niet zo dat er dan gevaar is dat de armatuur onder spanning komt ofzo. Tenzij er water langs druipt oid.
[ Voor 33% gewijzigd door bossssie1 op 30-06-2016 14:46 ]
Dat is helemaal geen onzin, vanaf de 2e druk van de nen 1010 normen wordt aangegeven dat buiten net als de badkamer alle verlichtingspunten voorzien moeten zijn van aarde. Als de lamp daar een aansluiting voor heeft is het zelfs verplicht deze aan te sluiten als installateur. Uiteraard geld dit voor een consument niet maar juist als je niet zo handig bent met elektra is de behuizing/frame aarden nooit een slecht idee. Een consument hoeft overigens alleen maar de regels aan te houden welke golden ten tijde van de bouw van het huis en/of ingrijpende verbouwing.Hkuit schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:39:
sorry, echt onzin.
[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 30-06-2016 17:10 ]
Hoe oud is je woning? Zijn de wandcontactdozen in dezelfde ruimte wel voorzien van randaarde?MrVegeta schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:25:
Het loont misschien om even het doosje open te schroeven en te kijken of daar wel een groen/gele draad zit, dan is het een kleine moeite om een draadje bij te steken en de boel netjes aan te sluiten.
Volgens mij is dat pas van kracht sinds eind jaren 90, dus woningen van daarvoor hebben doorgaans geen aardedraad bij de lichtpunten buiten de badkamer.DukeBox schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:58:
[...]
Dat is helemaal geen onzin, vanaf de 2e druk van de nen 1010 normen wordt aangegeven dat buiten de badkamer alle verlichtingspunten voorzien moeten zijn van aarde. Als de lamp daar een aansluiting voor heeft is het zelfs verplicht deze aan te sluiten als installateur. Uiteraard geld dit voor een consument niet maar juist als je niet zo handig bent met elektra is de behuizing/frame aarden nooit een slecht idee. Een consument hoeft overigens alleen maar de regels aan te houden welke golden ten tijde van de bouw van het huis en/of ingrijpende verbouwing.
Voor de meeste verlichting is het een extra veiligheid, de kans dat er spanning op het metaal komt te staan is doorgaans erg klein (enkele uitzonderingen daargelaten).
Wat je aansluit, is het volgende:
Lamp -> Plafond
Blauw -> Blauw
Bruin -> Zwart
Groen -> Groen/geel of afdoppen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
En op die foto meen ik toch echt, wat je ook bij een piksplinter nieuw product verwacht, niet een groene draad, maar een geel-groene te zien, de correcte kleuren van een aarddraad die er verplicht aan zit omdat de lamp voor een deel van metaal is wat door een defect onder spanning kan komen te staan. Maar zoals al is geadviseerd, niet te moeilijk over doen.MrVegeta schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:10:
[afbeelding]
Even terzijde, overigens niet zo belangrijk, we spreken hier niet van kabels, maar van draden. Kabels zijn (meestal) een samenbundeling van draden met een gemeenschappelijke omhulling.
Datum weet ik niet maar nen1010 houdt het al in de eerste versie aan als norm.deepbass909 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:08:
Volgens mij is dat pas van kracht sinds eind jaren 90, dus woningen van daarvoor hebben doorgaans geen aardedraad bij de lichtpunten buiten de badkamer.
Edit:
Ik heb het even nagekeken, het was oktober 1962.
Dit was de tweede druk, de eerste (toen nog N1010) was van 1940. Die verplichting waar we het over hebben stond er zeker weten in de uitgave van 1962 nog niet in. Evenmin als het voorschrift om in alle vertrekken geaarde stopcontacten (pardon wandcontactdozen) te hebben. Dat kwam pas véél later, samen met aanvullende en gewijzigde voorschriften.m.b.t. aardlekschakelaars.
[ Voor 84% gewijzigd door Techneut op 30-06-2016 17:07 ]
Ik hoop dat je bedoelt dat in de badkamer de lichtpunten óók geaard moeten zijn...DukeBox schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:58:
[...]
Dat is helemaal geen onzin, vanaf de 2e druk van de nen 1010 normen wordt aangegeven dat buiten de badkamer alle verlichtingspunten voorzien moeten zijn van aarde.
Ja, het woordje ook of naast i.p.v. buiten had het wel wat verduidelijkt..Hkuit schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:51:
[...]
Ik hoop dat je bedoelt dat in de badkamer de lichtpunten óók geaard moeten zijn...
[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 30-06-2016 17:08 ]
Normaal gesproken ben ik niet zo van het panische en vind het 'laat het een professioneel doen' wat overdreven, maar dan ga ik er wel van uit van wat basis kennis (kleuren, N/L aanduiding snappen etc).
Ach 2 kabeltjes door middel van kroonsteentjes aan sluiten is zo lastig niet. Ik vroeg mij gewoon af waarom deze lamp geleverd werd met een grote stekker en waar de middelste groen/gele kabel voor was.SkyFlyer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:55:
Maar, niet om te flamen, gezien de achtergrond kennis van de TS, moet hij niet even iemand anders vragen de lamp op te hangen?
Normaal gesproken ben ik niet zo van het panische en vind het 'laat het een professioneel doen' wat overdreven, maar dan ga ik er wel van uit van wat basis kennis (kleuren, N/L aanduiding snappen etc).
Helaas niet, er moeten nog wat gaten worden geboord in het plafond maar da's beton/ijzer en daar kom ik niet doorheen. Dus daar laten we misschien een handy-man voor langskomen.jeroen3 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:00:
Ik denk dat hij al lang hangt.
Dat is ongebruikelijk, maar het komt voor dat ook lichtpunten zijn uitgevoerd in de vorm van een wandcontactdoos waar je dus gewoon een stekker in kan steken.MrVegeta schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:29:
[...]
Ach 2 kabeltjes door middel van kroonsteentjes aan sluiten is zo lastig niet. Ik vroeg mij gewoon af waarom deze lamp geleverd werd met een grote stekker en waar de middelste groen/gele kabel voor was.
Installeer Peerby en leen even een boorhamer in de buurt. Je laat voor het boren van een gaatje toch geen klusjesman komen? Dat worden hele dure gaatjes... Als het in de buurt is was geweest, doe had ik het zelf wel even voor je [gedaan]...[...]
Helaas niet, er moeten nog wat gaten worden geboord in het plafond maar da's beton/ijzer en daar kom ik niet doorheen. Dus daar laten we misschien een handy-man voor langskomen.
[ Voor 2% gewijzigd door ATS op 01-07-2016 08:41 . Reden: Ik zie dat je in Groningen zit, en dat is niet in de buurt... ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Precies, en mogelijk is er wel gewoon een aardlek in de meterkast. Dus dan wordt de spanning alsnog uitgeschakeld.bossssie1 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:45:
Het ergste dat kan gebeuren is dat er een fasedraad met het metaal contact maakt, en dat je een optater krijgt als je hem gaat wassen o.i.d., maar dit voorkom je door het gewoon goed aan te sluiten.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Of houdt de aanbiedingen in de gaten en koop zelf een keer een boorhamer. Ik heb jááren geleden een (echte) Metabo gekocht, en die wordt jaarlijks wel een paar keer gebruikt. Niet bij ons, dan wel bij mijn broer...ATS schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:40:
[...]
Dat is ongebruikelijk, maar het komt voor dat ook lichtpunten zijn uitgevoerd in de vorm van een wandcontactdoos waar je dus gewoon een stekker in kan steken.
[...]
Installeer Peerby en leen even een boorhamer in de buurt. Je laat voor het boren van een gaatje toch geen klusjesman komen? Dat worden hele dure gaatjes... Als het in de buurt is was geweest, doe had ik het zelf wel even voor je [gedaan]...
blauw is de nul
Indien geen aarde aanwezig in de centraaldoos (daar waar de lamp opgehangen worden) dient deze dus ook niet aangesloten te worden.
Bij jou is de groene de aarde,dit zie vaak bij rommel uit China en het krijgt maar vaak genoeg een keurmerk.
Dat er een stekker aanzat is omdat je op die manier zorgt dat een elektrisch apparaat niet deel uit maakt van de elektrische installatie,dit is vrijwel standaard in systeem plafonds e.d.
Het elektrobedrijf zet wandconctdozen,de verlichting word daar ingeprikt door de b.v.de systeemplafond bouwer.Dit beschouw ik als indekken voor verzekering en regelgeving.
Zo kan een niet elentrieker netjes en correct apparaten toevoegen aan een bestaande elektrische installatie zonder daarvoor kennis en kunde te bezitten.
Dit heeft het met regelgeving elektrische instalaties te maken,da's nogal een boekwerk en ga ik je niet mee lastig vallen.In jou geval woonhuis mag zo'n lamp rechtstreeks worden aangesloten door een bekwaam persoon.
Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1