Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-01 06:52
Beste Tweakers,

Ik loop al tijden met het volgende probleem zonder dat ik er een oplossing voor kan vinden:

Op mijn moederbord, de ASRock H87 Pro4 werkt USB 3.0 niet.
USB 2 werkt wél prima, óók op de USB 3 poorten.

Ik heb het volgende geprobeerd:

Op de website van ASRock kan ik USB 3 drivers vinden voor windows 7, deze werken alleen niet omdat mijn pc ondertussen windows 10 draait "pc doesn't meet minimum requirements" is de melding.

In de bios heb ik alles (voor zover ik weet) aan staan dat met USB 3 te maken heeft.

Een ander vreemd iets is dat mijn broer met ook een ASRock moederbord exact hetzelfde probleem ervaart. Hij heeft de ASRock Fatal1ty B85 Killer.

Wie kan me verder helpen?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Staat er in apparaatbeheer een geel driehoekje bij de USB3/XHCI controller?

Je zou de drivers kunnen deinstalleren en opnieuw opstarten, dit lost het probleem vaak op. Anders de win7 drivers forceren met compatibiliteitsmodus (rechtklikken, comp tab, win7 selecteren).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:53
En van welke fabrikant zijn de poorten? Misschien dat je drivers daar vandaan kint halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
De drivers deinstalleren heb ik geprobeerd (overigens ook al eens eerder met een verse installatie van windows). Het forceren heeft helaas geen effect, ik krijg nog steeds dezelfde melding.

De fabrikant kan ik op dit moment niet achterhalen, kom er niet meer aan toe om mijn pc te openen op zoek naar een merknaam op het moederbord (als je het überhaupt daar kan vinden). Hier kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Kabel gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Ik heb het even druk gehad, maar dan toch een reactie: ik heb op het moederbord enkel een sticker op de poorten kunnen vinden van Intel, maar na het zoeken op hun website kon ik helaas nog niet de juiste drivers vinden.

Ik heb ook na het aansluiten van mijn externe schijf die specifieke drivers verwijderd en na het opnieuw opstarten door Windows ze er weer automatisch op laten zetten.

Verder zijn alle kabels nagelopen (de enige USB 3.0 kabel overigens is voor mijn poort aan de voorkant). Alles is goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al eens gedacht om de windows 10x64 drivers te downloaden? http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win1064 en bij intel zijn het de algemene inf drivers dat je nodig hebt, ze maken geen aparte. https://downloadcenter.intel.com/

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 23-07-2016 21:48 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Dit zijn de enige drivers die ik vind bij intel als ik zoek op 'intel usb 3 win 10" - helaas zijn ze echter niet voor windows 10..

De Windows 10 drivers heb ik geïnstalleerd, de Utilities, LAN, VGA en de audio heb ik achterwege gelaten. Ook heb ik het idee dat ik niet de Intel ME nodig had, maargoed, maar even voor de zekerheid meegenomen.

Ik snap nog niet wat ik verkeerd doe. Zie ik nog een belangrijke driver over het hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door R.Martini op 23-07-2016 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:55

rdejongjr

Gnome

R.Martini schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:54:
Ik snap nog niet wat ik verkeerd doe. Zie ik nog een belangrijke driver over het hoofd?
Zo ver ik kan zien heeft dit bord enkel usb3 via de intel chipset, deze wordt in windows 10 automagich herkend (in ieder geval met een verse installatie)

Verder zie ik nog geen antwoord op de vragen of er nog vraagtekens of uitroeptekens bij apparaatbeheer staan?

Als er verder geen drivers ontbreken en de bios eventueel al gereset is is fysieke schade aan de usb poorten of front header ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Nee, bij geen van de apparaten staat een uitroepteken, volgens Windows zijn de drivers up to date.

Ik vind het moeilijk om aan te nemen dat een poort schade heeft omdat ik wissel tussen meerdere poorten (voor en achter) en ze allemaal al sinds dat ik hem nieuw kocht het niet doen. Overigens is het niet zo dat de poorten niet werken, ze geven alleen geen USB 3 snelheid.
Daar komt ook nog eens bij dat mijn broer met de ASRock Fatal1ty B85 Killer exact hetzelfde ervaart. Het zou wel erg toevallig zijn als het bij hem ook stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

R.Martini schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 22:54:
Dit zijn de enige drivers die ik vind bij intel als ik zoek op 'intel usb 3 win 10" - helaas zijn ze echter niet voor windows 10..

De Windows 10 drivers heb ik geïnstalleerd, de Utilities, LAN, VGA en de audio heb ik achterwege gelaten. Ook heb ik het idee dat ik niet de Intel ME nodig had, maargoed, maar even voor de zekerheid meegenomen.

Dat zijn de verkeerde
for Intel® 8 Series/C220 Series Chipset Families, and 4th Generation Intel® Core™ Processor U-Series Platform.
je hebt een h87 chipset.

Nu is mijn vraag: wat is je fout melding welk apparaat sluit je aan dat usb3 moet geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 24-07-2016 09:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Martini
Het is een 3TB Toshiba externe hardeschijf, lijkt heel veel op dit model, maar dan alweer 3 jaar oud. Doet het trouwens prima op USB3 snelheid in pc's bij vrienden.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/85ixk6wh1/screenshot_device_manager.jpg

Bovenstaande afbeelding is voor het geval iemand hier nog iets aan heeft. De toshiba heb ik aangeklikt onderin (in het blauw).
Ik begrijp trouwens dat mijn chipset H87 is, maar op dit overzicht zie ik toch 8 Series/C220 staan. Waar kan ik dan de juiste intel driver voor de H87 vinden?
Pagina: 1