Wat voor een RFID reader heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:42
Beste,

Een vriend en ik willen voor ons Profielwerkstuk een onderzoek doen met behulp van RFID. Aller eerst, wij zitten in VWO 5 en als afsluitende opdracht van het VWO moeten wen een profielwerkstuk maken (een aantal jaren geleden ook wel een sectorwerkstuk genoemd dacht ik).
Nu willen wij een systeem ontwikkelen waarbij iedere koe een RFID tag krijgt en er een RFID reader bij de uitgang van de stal wordt opgehangen. Zo kan er worden gekeken hoeveel uur de koeien buiten zijn. Dit systeem willen wij eerst goedkoop in het klein testen. Omdat wij allebei 17 jaar oud zijn willen we dit in eerste instantie zo goedkoop mogelijk doen.

Hierbij dus de vraag: wat voor RFID reader en RFID tags kunnen we het beste kopen? Als het kan zou zijn fijn zijn als we ze zo snel mogelijk in huis hebben (zou mooi zijn al volgende week). En wat voor software hebben we hiervoor nodig? Het is denk ik alleen de tijd dat de koe naar buiten gaat en de tijd dat de koe weer naar binnen gaat en dan het verschil hier tussen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:52

weebl

YARR!

Ik zou eens zoeken naar long range RFID readers.
Ik neem aan dat de koe niet haar tag tegen de reader gaat houden zoals jij je pinpas tegen de reader houdt bij de Albert Heijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
weebl schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:39:
Ik zou eens zoeken naar long range RFID readers.
Ik neem aan dat de koe niet haar tag tegen de reader gaat houden zoals jij je pinpas tegen de reader houdt bij de Albert Heijn ;)
Dat willen we in een later stadium ook zeker doen. Deze dingen kosten echter meer geld dan dat we er nu nog aan uit willen geven. Het liefste hebben we nu iets van rond de €50,00. Deze kan natuurlijk niet worden gebruikt voor koeien maar dan kunnen we wel testen of het principe werkt (ook met software). Als het werkt kunnen we mogelijk ook sponsoring krijgen als het prototype goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Maarten2212 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:42:
[...]

Dat willen we in een later stadium ook zeker doen. Deze dingen kosten echter meer geld dan dat we er nu nog aan uit willen geven. Het liefste hebben we nu iets van rond de €50,00. Deze kan natuurlijk niet worden gebruikt voor koeien maar dan kunnen we wel testen of het principe werkt (ook met software). Als het werkt kunnen we mogelijk ook sponsoring krijgen als het prototype goed werkt.
Dat zei je er niet bij in je openingspost ;)

Ik zou gewoon op Aliexpress of eBay oid naar een simpele RFID-reader en wat tags zoeken, zoiets als dit:

http://www.ebay.nl/itm/US...m:mx6sVeefpcRdHlZTzL9rnew

Wbt. software: ik zou dat zo 123 niet weten, maar in die link staat dat er een keyboard gesimuleerd word en dat die a.d.h.v. het ID van de token die je er tegen aan houdt input geeft :)
Simulates a Keyboard and Produces a 10-digit Numeric code when RFID token is placed
Met een beetje programmeer werk kan je daar wel een eind mee komen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
Bedankt! Dat ziet er inderdaad goed uit. Zelf zag ik ook deze: http://goo.gl/pbYMZt. Is deze denk je net zo goed als degene die jij had gestuurd? Want deze is meer dan de helft goedkoper, en is sneller verzonden.
En het is lijkt me geen probleem dat ze alleen kunnen 'lezen' en niet kunnen 'schrijven'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Maarten2212 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:38:
Bedankt! Dat ziet er inderdaad goed uit. Zelf zag ik ook deze: http://goo.gl/pbYMZt. Is deze denk je net zo goed als degene die jij had gestuurd? Want deze is meer dan de helft goedkoper, en is sneller verzonden.
En het is lijkt me geen probleem dat ze alleen kunnen 'lezen' en niet kunnen 'schrijven'?
Ik weet niet of die ook een keyboard simuleert en een nummer als input geeft op het moment dat je er een tag tegen aanhoudt, ik kan het in ieder geval niet uit de tekst opmaken.

Ik heb een barcodescanner die precies dat doet: op het moment dat ik een barcode scan komt de numerieke waarde daarvan als input op je scherm, inclusief een enter. Dit is gewoon te testen in bijvoorbeeld Notepad, werkt echt heel goed.

Als je met bijvoorbeeld Python of Java oid een stukje software schrijft die de waarde van de tag, en de datum/tijd wegschrijft naar een xml-file of database ofzo dan heb je denk ik al een leuk begin.

Wbt. het alleen kunnen lezen: dit lijkt me inderdaad geen probleem voor alleen een prototype. De bijgeleverde tags zullen allemaal een ander nummer hebben dus voor de demonstratie zal het prima werken. Mocht je het later echt met koeien gaan gebruiken dan zou ik een aparte reader/writer kopen om ook tags te schrijven, mocht een tag van een koe stuk gaan dan kan je het ID van de oude tag op een nieuwe zetten :)

Maargoed: het is jullie profielwerkstuk, dus ik ga niet alles voorkauwen. Maar voor het prototype dat jullie volgens mij willen maken kom je denk ik zo wel een heel eind :)

Leuk project trouwens, succes er mee! :D

[ Voor 14% gewijzigd door weebl op 30-06-2016 15:34 ]

Pagina: 1