Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloempia
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05-2024
Hallo,

ik hoop dat iemand mij kan helpen ik heb kortgeleden mijn eerste Pc gemaakt vooral met informatie die ik hier gevonden heb.

Nu heb ik op dit moment:

MSI h170 gaming m3 moederbord,
16 gb kingston ddr4
i7 6700 (non-k)
R9 380x 4gb
Samsung 250 ssd
WD 1tb HDD
400watt bequit voeding

Nu is het probleem dat na een tijdje spelen soms 10 minuten soms meer soms minder de snelheid van de 380x van 1040 mhz na rond de 500mhz gaat en de game(just cause 3 in dit geval) niet meer soepel loopt.

Ik heb de ventilator al handmatig hoger gezet en de temperatuur van cpu en gpu blijven rond de 50 graden.

heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Ik heb zelf al rond gezocht maar heb niet veel over dit probleem kunnen vinden.

Alle tips zijn welkom
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

400watt bequit voeding ? Heb je hier een type-nummer van toevallig?

Ik ben bang, maar dat kan ik even niet goed beoordelen, dat jouw voeding mogelijk niet sterk genoeg is om volledige 12V te leveren en daardoor kan (!!!) een GPU ineens langzamer gaan lopen.

/edit: de GPU staat in de boeken voor 225W maximaal, de CPU bijna 100W en de rest van jouw systeem vreet "ongeveer" 60W. Dan kom ik op 385W load voor een PSU die onder optimale omstandigheden 400W kan leveren.

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2016 13:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloempia
Oke bedankt voor je snelle antwoord!

Ik had zelf idd ook de outervision calculator van coolermaster gebruikt en het zou idd net voldoende moeten zijn. Ik was er wel al bang voor dat dit misschien het probleem zou kunnen veroorzaken als alle onderdelen maximaal belast worden. Vandaar dat ik het hier vraag voordat ik een nieuwe voeding bestel en het iets anders blijkt te zijn.

Mocht er geen andere oplossing zijn van iemand die het zelfde probleem gehad heeft bestel ik na dit weekend een nieuwe voeding van 500 watt en zal ik hier een bericht achterlaten of het geholpen heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door lordloempia op 30-06-2016 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
Je zou kunnen proberen een psu met meer wattage te lenen van een vriend of tweaker in de buurt om te kijken of die het wel trekt. Scheelt een hoop geld als het niet aan de psu ligt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 21:48
Ik denk dat die voeding wel voldoende is hoor. In de AnandTech review van de 380x gebruikt het gehele systeem in combinatie met een i7-4960X slechts 300 watt, en als je voeding het niet trekt crasht je computer gewoon, dan gaat je videokaart niet terugklokken.

Ik heb een keer een vergelijkbaar probleem in Battlefield gehad, moest daarvoor de DirectX setup opnieuw draaien en toen liep de kaart weer gewoon op de volledige kloksnelheid.

Kijk even in steam/steamapps/common/Justcause3/_commonRedist
En draai even allebei de setups die daar staan.

Heb je in andere games geen problemen?

[ Voor 22% gewijzigd door Sebastiaannn op 30-06-2016 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Eventueel kan je met AMD Overdrive/evga precision/ msi afterburner je kloksnelheid vastzetten en kijken of het weer gebeurt en eventueel wanneer (reproduceren).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
Misschien die energiemodus in Crimson uitzetten? heeft bij mijn fury ook wel eens rare dingen veroorzaakt.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:38

Esumontere

Floep, banaan.

MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:05:
400watt bequit voeding ? Heb je hier een type-nummer van toevallig?

Ik ben bang, maar dat kan ik even niet goed beoordelen, dat jouw voeding mogelijk niet sterk genoeg is om volledige 12V te leveren en daardoor kan (!!!) een GPU ineens langzamer gaan lopen.

/edit: de GPU staat in de boeken voor 225W maximaal, de CPU bijna 100W en de rest van jouw systeem vreet "ongeveer" 60W. Dan kom ik op 385W load voor een PSU die onder optimale omstandigheden 400W kan leveren.
Meh, onzin. Er is een groot verschil tussen TDP en daadwerkelijk opgenomen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Esumontere schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Meh, onzin. Er is een groot verschil tussen TDP en daadwerkelijk opgenomen vermogen.
Eens maar als de GPU gewoon 2x 6-pins aansluitingen heeft en ook nog 75W van het PCI-E slot mag trekken, staat dat ding dus gewoon voor maximaal 225W in de boeken. Dat 'ie minder opneemt, afhankelijk van de belasting in een spel, wil niet zeggen dat die aansluitingen er voor Jan met de korte achternaam op zitten.

Verschillende test-systemen bij Anandtech en andere sites, komen rond de 300W totaal opgenomen vermogen uit (gemeten op de wall-outlet). Dan nog kan je zeggen: dat is mooi 25% onder het maximum van de voeding. Ook dat is correct maar omdat de nog steeds niet weten over welke voeding we het hebben, kan het zomaar zijn dat er gewoon 18A op een enkele 12V geleverd kan worden en dan zit je wel heel snel aan de limiet.

400W be quiet! PSU's en daar zie je inderdaad dat sommigen maximaal 24A leveren. Dat is toch mooi 288W en "toevalligerwijs" is dat op een paar procent na de totale "aangeraden" Wattage voor een 380X en een i7-6700.

Meten = weten maar als je naar reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016 kijkt, zie je PC's met een mindere CPU ook al uitgerust met een 400W BQT en 1 pagina verder staat een i5 met een GTX970 (ook 225W aan aansluitingen) toch mooi met een 450W / 34A voeding uitgerust.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2016 17:03 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloempia
Sebastiaannn schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:16:
Ik denk dat die voeding wel voldoende is hoor. In de AnandTech review van de 380x gebruikt het gehele systeem in combinatie met een i7-4960X slechts 300 watt, en als je voeding het niet trekt crasht je computer gewoon, dan gaat je videokaart niet terugklokken.

Ik heb een keer een vergelijkbaar probleem in Battlefield gehad, moest daarvoor de DirectX setup opnieuw draaien en toen liep de kaart weer gewoon op de volledige kloksnelheid.

Kijk even in steam/steamapps/common/Justcause3/_commonRedist
En draai even allebei de setups die daar staan.

Heb je in andere games geen problemen?
Ik heb dit geprobeerd. en nu vreemd genoeg zakt de snelheid terug naar 770 ipv rond de 500. Ik heb nog bij andere spellen gekeken maar bij bijv. WOW heb ik hier geen last van. Misschien dat het aan het spel ligt en niet aan mijn setup. Toch vind ik het vreemd omdat je ziet dat het spel wel kan werken op die maximale snelheid van de videokaart en dan terug valt.

Ik zal eens proberen om hier vandaag of morgen een filmpje van te maken ook met andere games en dit er bij te posten.

PS. Dit is mijn voeding:
be quiet! System Power 8 400W
Vermogen (watt) 400W
+12V Rails Dual
Capaciteit 12V1 rail 22A
Capaciteit 12V2 rail 18A
Voeding certificering 80 Plus
EU gecertificeerd Ja

[ Voor 7% gewijzigd door lordloempia op 02-07-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloempia
nelizmastr schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:32:
Eventueel kan je met AMD Overdrive/evga precision/ msi afterburner je kloksnelheid vastzetten en kijken of het weer gebeurt en eventueel wanneer (reproduceren).
Ik heb zelf MSI afterburner erop staan. Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik de kloksnelheid vast kan zetten hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloempia
Oke.... Ik heb nog eens goed gekeken en v-sync stond aan waardoor de framerate gelocked werd op 30fps... heb het uitgezet en freesync aan en het werkt prima. Iedereen bedankt!!
Pagina: 1