Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08 10:32

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Mijn vraag
Weet iemand hoe je op een goede manier de kleuren kan kalibreren aanpassen voor de beste beeldkwaliteit?

Het gaat om pricewatch: Sony Bravia 55" (XD8505) Zwart

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sinds kort heb ik de sony XD85 in mijn woonkamer staan. Eenmaal geïnstalleerd merk ik dat de out-of-the-box settings nogal flets aanvoelen. Dit heb ik tijdelijk opgelost door de kleurenweergave op "warm" te zetten. Desondanks heb ik het gevoel dat ik de tv nog niet naar volledige potentie gebruik. Zo voelen de gezichten nog koud aan en zijn er vaak momenten waarbij in de contrast verhoudingen niet optimaal vind.

Na enige deskresearch ben ik gestuit op: http://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850d/settings. Naar mijn mening is dit een basale manier van settings aanpassen, waarbij ze niet direct ingaan op de kleuren.

Ik zoek dus met name advies voor het goed instellen van de televisie. Ik kijk veel films/series en zo nu en dan gaat de playstation 4 aan, mocht dat er toe doen :)

Alvast bedankt voor het lezen en mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat uiteraard graag! _/-\o_

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Instellingen overnemen zorgt niet voor een gekalibreerd toestel. Ieder paneel is uniek en dus dient ook ieder paneel apart gekalibreerd te worden om tot de juiste resultaten te komen.

Dat het beeld flets overkomt, kan ook komen door het lage contrast van het paneel. Het is en blijft een IPS-paneel en daarvan is bekend dat ze geen goede contrastwaardes hebben. Een laag contrast zorgt direct voor een minder indrukwekkend beeld waar kleuren niet uitspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Ik heb het door dit bedrijf laten doen ISF Calibreren nog steeds geen spijt van kan ik je zeggen :9

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Dimens schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:53:
Instellingen overnemen zorgt niet voor een gekalibreerd toestel. Ieder paneel is uniek en dus dient ook ieder paneel apart gekalibreerd te worden om tot de juiste resultaten te komen.

Dat het beeld flets overkomt, kan ook komen door het lage contrast van het paneel. Het is en blijft een IPS-paneel en daarvan is bekend dat ze geen goede contrastwaardes hebben. Een laag contrast zorgt direct voor een minder indrukwekkend beeld waar kleuren niet uitspringen.
Je hebt inderdaad gelijk over het feit dat ieder paneel uniek is. Desondanks kunnen voorbeelden wel als richtlijn gebruikt worden of is dat dan weer een mission impossible? :o
Pierre schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:57:
Ik heb het door dit bedrijf laten doen ISF Calibreren nog steeds geen spijt van kan ik je zeggen :9
Dat klinkt natuurlijk wel interessant. Hoe was de voor- en na ervaring voor je? Waar merkte je het verschil aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Toen ik mijn TV net had was het net als of er een waas overheen lag inderdaad, na die calibratie echt een geweldig beeld, mooie kleuren echt mooi

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Pierre schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:57:
Ik heb mijn plasma ook door Frank laten calibreren. Hij was wel een uurtje of zo bezig, maar daar was het resultaat ook na. Je krijgt netjes een rapport met de instelling mocht je onverhoopt het een keer zelf moeten doen (na een tv reset ofzo)

In eerste instantie denk je dat de kleuren wat flets overkomen maar dat komt omdat je in de tussentijd gewend bent geraakt aan de felle kleuren waar de plasma standaard op ingesteld stond 8)

Ik ben nu 3 jaar verder en nog steeds super tevreden over het mooie beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Irrival schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:24:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk over het feit dat ieder paneel uniek is. Desondanks kunnen voorbeelden wel als richtlijn gebruikt worden of is dat dan weer een mission impossible? :o
Dat is van tevoren natuurlijk niet te bepalen. Mogelijk is het beeld standaard beter dan wanneer je de kalibratie van een ander toestel overneemt. Zonder meetapparatuur kun je niet weten of je voor- of achteruitgang hebt geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Topicstarter
Contact opgenomen met bovengenoemde partij. We gaan zien wat het gaat geven!

Bedankt voor de feedback :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben zelf in bezit van de bravia KD55X8505C.
heb bij de standaard instellingswaarden ook het gevoel dat het beeld heel flets , licht staat ingesteld . heb al allerlei instellingen geprobeerd , maar wordt er niet echt beter van . elke zender heeft ook zijn eigen kwaliteitsnorm lijkt het .
is er bv bepaalde kalibratiesoftware om de instellingen te verbeteren ?
zou iemand hier toch misschien zijn aangepaste instellingen willen plaatsen . dan heb ik al vast een startpunt om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Laten doen door het bedrijf dat vermeld wordt in een paar posts boven die van jezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Laatst online: 24-08-2023
Het beste is inderdaad pro-calibratie. Die gebruiken vrij dure apparatuur en weten hoe ze een TV moeten instellen. Zelf zou ik alleen een pro huren als de TV 2000 euro of meer kost, er veel clean sources worden gekeken (Blu-ray/UHD blu-ray) en er geregeld in een verduisterde ruimte of in het donker wordt gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar zit nu het probleem , de tv koste me maar 750 euro en wordt alleen prive gebruikt in de woonkamer. dus 200 euro is dan wel een grote uitgave. dit moet bij een 4K tv toch ook zelf kunnen.
lijkt me onlogisch dat alle gebruikers niet een normale tv kunnen afstellen.
bij andere tv's zie ik niet zo'n witte waas , is dit echt een sony probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Laatst online: 24-08-2023
Je hebt een vrij goedkope TV, daar zijn vaak allerlei problemen mee. Ik zou terug gaan naar waar je hem gekocht heb en daar vertellen over ''de witte waas'' en hem proberen te ruilen voor een andere TV.

Eigenlijk moet je van te voren weten of je de TV kunt terug brengen binnen een bepaald termijn zodat je in je vertrouwde thuis situatie tijd hebt om te checken of er iets mis met de TV is. Er worden veel TVs terug gebracht dus abnormaal is het niet om de TV om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het model wat ik heb is de bravia KD55X8505C dat is zeker geen goedkoop model ( winkelwaarde 1300,-)
heb hem online gekocht dus omruilen gaat niet zo makkelijk.
zal eerst eens in een winkel gaan vergelijken met andere tv's of deze waas daar ook aanwezig is .
lees namelijk op forums dat zo'n waas vaker voorkomt bij Led tv /sony tv's
Pagina: 1