Prestashop, Wordpress, 2 domeinen... SEO friendly instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 08:41
Sinds gister heb ik een tweede domeinnaam aangevraagd met daarin keywords voor mijn doelgroep van mijn Prestashop. Zeg maar domein2.nl om het simpel te houden :+ .

Ik was al in bezit van hosting en domein1.nl.

Op domein1.nl heb ik een prestashop en ben met een blog (Wordpress) gestart. Deze was altijd te benaderen via domein1.nl/blog.

Ik wil nu de andere domeinnaam gaan gebruiken voor mijn prestashop omdat ik denk dat de domeinnaam met keywords meer potentiele klanten zal trekken. (is dat waar?) Dus domein2.nl wordt domein1.nl en domein1.nl/blog blijft zo. Op later moment zou ik dan domein1.nl willen laten verwijzen naar domein1.nl/blog. De shop zou dan alleen nog te benaderen zijn via domein2.nl

Hoe stel ik dat het beste in? Ik heb nu domein2.nl als alias ingesteld voor domein1 in Cpanel en in Prestashop de winkel URL ingesteld als domein2.nl.

Dat werkt opzich goed want de oude URL van de shop wordt automatisch omgezet in de nieuwe. Alleen bestaande gedeelde links op fora enz. werken niet meer. Ze linken wel door naar home van de shop, maar niet naar de juiste pagina. Is dat anders in te stellen?

Verder zou ik graag willen weten of dit allemaal wel beter is voor mijn SEO score. Domein1 is een verzonnen naam en domein2 bevat echt keywords voor mijn shop. Ik lees verhalen dat aliassen niet zouden werken voor google en bing?

Ik wil de blog en de shop zo scheiden omdat de blog niet specifiek gaat over alleen het onderwerp van de shop, dus dan is vaak de domeinnaam niet logisch voor het onderwerp van de blogpost.

Is alles nu goed ingesteld of kan het beter?

Mijn blog over mijn Home Assistant smarthome

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een 301 redirect is het beste voor SEO.

code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domein1\.nl$
RewriteRule !^blog($|/) http://domein2.nl%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Dit stuurt alles, blog uitgezonderd, naar domein2.nl.
Plaats dit in .htaccess (of plaats het bovenaan in de bestaande .htaccess van prestashop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Dav1d schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:08:
Een 301 redirect is het beste voor SEO.

code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteRule !^blog($|/) http://domein2.nl%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Dit stuurt alles, blog uitgezonderd, naar domein2.nl.
Plaats dit in .htaccess (of plaats het bovenaan in de bestaande .htaccess van prestashop).
Oke bedankt, ik ga er vanmiddag mee aan de slag. Moet ik dan de Alias instelling weer uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
wautah91 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:36:
Moet ik dan de Alias instelling weer uitzetten?
Hoeft niet, maar het is duidelijker om beide domeinnamen een eigen home directory te geven. Bijvoorbeeld:

/domein1.nl/public_html/.htaccess
/domein1.nl/public_html/blog/ (hier wordpress)

/domein2.nl/public_html/ (hier prestashop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Ik heb alleen hosting op domein1. Blog en shop staan beide op die hosting. Domein2 is alleen een domeinnaam. Hoe moet ik het dan doen? Gewoon in de beide mappen een .htaccess bestand maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Als je in cPanel naar Addon Domains gaat, kun je domein2.nl toevoegen met een eigen Document Root.

De .htaccess hoeft alleen in de map van domein1.nl te komen, los hiervan heeft heeft prestashop mogelijk een eigen .htaccess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
Even een update:

volgens mij werkt nu alles goed, ik zie mij analytics resultaten niet instorten of gekke foutmeldingen in webmaster tools.

Ik heb het volgende gedaan:

- back ups gemaakt
- Nieuwe map aangemaakt in de root van domein1 met de naam prestashop.
- ingelogd in prestashop en bij SEO en URls de basis directory veranderd naar '/prestashop'
- alle mappen die van prestashop zijn verplaatst naar de map prestashop, ook de .htaccess van prestashop
- .htaccess bestand aangemaakt in de root van domein1. Met de volgende inhoud:

code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteRule !^blog($|/) http://domein2/prestashop%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Dat werkt goed!

Ook 'oude' links vanuit forums die naar de site verwijzen werken nog en worden juist doorverwezen.

Blog stond al in een aparte map 'blog'.

Alleen vind ik persoonlijk de link met prestashop ertussen niet zo netjes. ( 'domein2.nl/prestashop/naam-van-product' )

EDIT: als ik www.domein1.nl doe, krijg ik een 404 melding op de pagina domein2.nl/prestashop// (dubbele slash aan het eind). Hoe kan ik dat nog aanpassen?

Is het mogelijk om dat nog te rewriten naar 'domein2/naam-van-product'?

[ Voor 11% gewijzigd door wautah91 op 18-07-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Niet online
Waarom heb je de map prestashop aangemaakt? Dat is niet nodig.

En heb je domein2.nl een eigen Document Root gegeven in cPanel? Dat is beter dan werken met meerdere domeinnamen in dezelfde map.
Pagina: 1