WD Cloud erg traag met overschrijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb sinds enkele maanden een WD My Cloud NAS, Nu merk ik alleen vanaf het begin al dat de NAS erg traag is.
Foto's en video's op de NAS plaatsen duurt erg land en video's afspelen heeft helemaal geen zin want het laden duurt erg lang.
De NAS zit gewoon verbonden via me Router met een kabel. Me laptop zoekt hem via draadloos netwerk.
Schrijf/lees snelheid is ook maar max5,28MB/s

Iemand ervaringen/oplossingen voor dit probleem?

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Draadloos is niet de meest geschikte manier om je NAS doorvoer te meten. 5.28MB/sec komt ongeveer overeen met 53Mbit, wat over het algemeen inhoud dat je ongeveer een 106Mbit draadloze verbinding hebt. Wat best snel is, voor draadloos.

Voor een NAS is het natuurlijk traag. Ik denk dat die My Cloud minstens 60MB/sec haalt, op Gigabit bedraad.

• Mikee007
Okee.. nouja het is in ieder geval niet snel. dat blijkt uit alles. hoe zorg ik er voor dat me NAS een hogere snelheid haalt? en overdrachten en video's sneller laden? Want nu moet ik video's iedere keer op me vaste schrijf zetten om ze enigsinds normaal te bekijken. Iets waarvoor ik juist een NAS gekocht heb

• Mijzelf
  • Niet online
MikeJoow schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:42:
hoe zorg ik er voor dat me NAS een hogere snelheid haalt?
Door een draadje te leggen. Het heeft weinig zin om de aan de pijp van de NAS te gaan sleutelen als het verderop door het rietje van de Wifi moet.
en video's sneller laden?
Natuurlijk zou 50Mbit ruim voldoende moeten zijn om een video te streamen, tenzij je 4K gebruikt ofzo. Hoe haal je ze binnen? (vanaf de NAS)

• Mikee007
Natuurlijk zou 50Mbit ruim voldoende moeten zijn om een video te streamen, tenzij je 4K gebruikt ofzo. Hoe haal je ze binnen? (vanaf de NAS)
Het gaat me nu puur om het afspelen. het gaat om MP4 bestanden in Full HD opgenomen. en ik ze wil afspelen met VLC media player.
Ik wil uiteindelijk de video's bewerken in Sony Vegas 13.

Via een kabel verbinden is echt geen optie omdat ik dan me hele woning moet verbouwen.
Ik zit wel maar 2 meter vanaf de NAS dus een eind overbruggen hoeft niet.
Nu zit me nas zo gekoppeld;

Vanaf de NAS gaat een UTP kabel naar me Router (Netgear WNDR4500) en me router is uiteraard aangesloten op de Modem.

• Mijzelf
  • Niet online
MikeJoow schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:44:
[...]

Het gaat me nu puur om het afspelen. het gaat om MP4 bestanden in Full HD opgenomen. en ik ze wil afspelen met VLC media player.
Een snelle Google verteld me dat full hd MP4 neerkomt op ongeveer een gigabyte per uur, dat komt neer op een 2.5Mbit stream. Dat zou dus geen enkel probleem moeten zijn. Je zou nog wel tien keer die bandbreedte moeten kunnen verstoken.
Nu zit me nas zo gekoppeld;
Ik bedoelde eigenlijk meer het protocol. Als je die films via FTP probeert te kijken, moet je eerst de hele film binnenhalen, omdat de meeste players geen streaming via FTP ondersteunen. Als je het via samba doet (een 'schijfletter'), zou het wel eens kunnen dat de player ervan uit gaat dat het een lokale schijf is, en hem dus inefficiënt gebruikt. (Het OS doet zijn best om te verbergen dat de data niet lokaal staat.) Verder 'weet' de NAS niet dat het een film is, en doet hij dus niet zijn best om de data met een regelmatige snelheid aan te bieden.

Het beste is om een streaming protocol te gebruiken. In dat geval zal de server op de NAS efficiënt bufferen, en voor de resources zorgen om constant te streamen. Ik weet niet wat de Netgear voor mogelijkheden biedt hiervoor. Bij mijn weten kun je Plex installeren, maar mogelijk is ook Twonky of nog andere Media servers beschikbaar.

Wat ook nog een probleem kan geven is als de NAS tegelijk aan het downloaden of seeden is. De NAS kan dat wel aan, maar de performance van de schijven kan behoorlijk inzakken als hij verschillende zaken tegelijk moet doen.

• Mikee007
Okee.. maar het zou toch gewoon moeten werken in me NAS? is er niet een mogelijkheid om instellingen in me NAS te veranderen zodat ik niet een streaming protocol hoef te gebruiken want dat lijkt me best omslachtig
de mensen die een NAS gebruiken die hebben er zelf toch ook films op staan en kijken die er rechtstreeks vanaf?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:43
Grrr, kan je gewoon mijn typen ipv me? Bij een 2e naamval gebruiken we dat in Nederlands. Me is een afkorting voor mij!

<on topic>
Kan je om te testen je laptop tijdelijk met een kabel aansluiten? Zo kan je bepalen of je wifi de bottleneck is of niet. Ten tweede, zoals al eerder gevraagd, hoe verbind je met je NAS? Gebruik je FTP/WEBdav/SMB/NFS/AFP, of iets anders? (Een Mac is bijvoorbeeld notoir slecht met streamen over SMB, dan kan je beter AFP of NFS gebruiken)

"in" de NAS kijken kan niet :) (tenzij er een scherm aan je NAS hangt). Als je op je laptop kijkt, zal je toch een manier moeten vinden om de data vanaf je NAS naar je laptop te krijgen :)

Als je niet streamt, dan moet je dus eerst de hele file copieren, het lijkt me dat je dat dus precies niet wilt. Verder, MP4 is net als MKV een container format, het zegt dus niet per se wat over de codec die gebruikt wordt. Kan je een indicatie geven van hoe groot de file is, en hoelang de film is? Dan kunnen we uitrekenen hoeveel bandbreedte je nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 30-06-2016 16:57 ]

Pagina: 1