Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gedeeld appartement 3 etages

Pagina: 1
Acties:

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-11 22:41
Hoi allen,

Ik woon op dit moment op de 2de verdieping en de 3e en 4e verdieping wordt bewoond door een kennis van mij. Wij wouden samen een Ziggo abbonoment afsluiten en dan vervolgens de maandkosten delen.

Op dit moment heeft degene die ik ken een Ziggo abbonoment met 120mbs down en x up (weet het exacte getal niet) en daarnaast ook ziggo TV en bellen.

Mijn vraag is het volgende:
Welke router en of wifi-versterker hebben wij nodig om door het gehele gebouw (3 etages) een sterk wifi signaal te ontvangen.

En daarnaast ook de vraag, weet iemand of het mogelijk is om bij Ziggo 2 kaarten aan te vragen voor de TV en deze vervolgens beide te gebruiken?

Bij voorbaat dank!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Sowieso zou ik gaan voor elke etage minimaal 1 Access Point bijvoorbeeld Ubiquiti UAP AC LR: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

En dan als router een Edgerouter Lite

Evt. zou je jezelf en de gene die de 3e en 4e verdieping heeft een apart VLAN kunnen geven zodat je niet bij elkaar op het netwerk kunt.
Je Access Points beheer je dan centraal en zenden dan evt. ook 2 wifi netwerken uit 1e voor jezelf en een voor die van je kennis.
Zo heb je door het hele gebouw goede WiFi zonder dat je van netwerken hoeft te switchen.
En het is veilig zodat je niet bij elkaar's laptops etc. kunt.
Je hebt hiervoor wel Managed Switches nodig om het echt 100% af te schermen.

Het TV kijken zou geen probleem moeten zijn als je overal COAX hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kavaa op 29-06-2016 20:10 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-11 20:09
Of, als je niet dik 400 euro wilt uitgeven, sluit je 2x deze aan op de WiFi die je sowieso al krijgt bij je abonnement:
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Je kan helaas maar 1 zo'n ap bij kopen bij ziggo. KPN heeft ook een accespoint voor 50euro ook voor niet kpn klanten dus die kun je er nog bij zetten als je aan 1 extra niet genoeg hebt. Hoe er wel rekening mee dat je de accespoints met een netwerk kabel moet aansluiten op de router
Let wel dat je bij deze oplossing wel je thuisnetwerk standard deelt met elkaar. Wil je dat goed scheiden moet je inderdaad met Vlans gaan werken maar daar moet je wel extra apparatuur voor aanschaffen en instellen.

Extra smartcard is geen probleem je kan er tot 3 bij je abbo afnemen en zelf activeren. Voor meer dan 3 moet je via de klantenservice. hou er wel rekening mee dat je dus ook de coax van hem naar jou moet leggen. Als je zelf in huis een coax aansluiting hebt kan het zijn dat er nog signaal op staat maar als de monteurs in de straakast moeten zijn bestaat de kans dat ze dit er afhalen omdat je zelf geen abbo hebt.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

Sumpie, je geeft heel weinig informatie. Om te beginnen: hoeveel andere netwerken zijn er in de buurt? Op welke manier denk je het signaal van de ene naar de andere router te krijgen? Wat is je budget?

• VVV-007
amx schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 07:01:
Op welke manier denk je het signaal van de ene naar de andere router te krijgen?
Laten we trouwens onze begrippen scherp houden... je hebt normaal gesproken maar 1 router in je netwerk (in dit geval het modem/router van Ziggo) en bereid dat uit met accespoints (dat kunnen ook 'routers' zijn in accespoint modus). Het gaat daar namelijk erg vaak mis dat mensen (om hun wifi te verbeteren) een router bij plaatsen (als router) en dan ellende krijgen door dubbel nat en een 'gebroken' netwerk enz.(topics genoeg over te lezen hier).

Voor TS, Voor het beste resultaat zul je kabels moeten leggen tussen de 2 appartementen en evt naar de 4e etage zodat je daarop dan extra accespoints kan aansluiten voor de beste WiFi dekking. Is dat mogelijk?, zo ja zeker voor die optie gaan + wat hier boven al beschreven is)

Internet kun je nog wel zonder voor elkaar krijgen m.b.v. wifi en eventueel een repeater, maar hou er wel rekening mee dat een repeater ten koste gaat van de snelheid. Als je ons wat meer info geeft over hoeveel WiFi netwerken je in de buurt hebt kunnen we je beter adviseren welke apperatuur je daarvoor zou kunnen gebruiken. Hou er wel rekening mee dat jullie het interne netwerk zullen delen. Laat je alles 'standard' ingesteld staan, dan zul jij bijvoorbeeld bij de nas van je buurman kunnen en andersom. idem met (eventuele) netwerk printers en gedeelde mappen enz. Dit kun je wel voorkomen maar dan moet je wel redelijk handig zijn om dit allemaal in te stellen en ook extra hardware bij kopen (lees ziggo modem/router moet in bridge en daarachter dan een router met VLANs hangen + instellen)

TV echter gaat draadloos niet lukken en heeft een coax kabel nodig. Zoals ik al aan gaf kan het best zijn dat je nu (nog) een signaal op je eigen coax aansluiting hebt. Je kan dan inderdaad een 2e smartcard + tuner of CI module bestellen en dan gaat het wel werken op jou TV. Echter als je zelf helemaal niets van ziggo af neemt, heb je kans dat ziggo vroeg of laat het signaal van jou aansluiting afhaalt (of het staat er nu al niet op) vanaf dat moment moet je dus een coax kabel van jou naar je boven buurman leggen, of een kabel TV abbo van ziggo gaan af nemen voor 18,75 euro/maand.

• sumpie
Het pand ligt midden in de stad dus er zullen genoeg andere wifi signalen in de buurt zitten.
Zover ik het nu zie en wat ikzelf al in gedachte had is dat er gebruik moet worden gemaakt van access points maar ik weet niet of er op dit moment bedrading al loopt naar de overige verdiepingen in het huis.

Hier zal ik zelf even naar moeten kijken.
Qua tv zal het inderdaad nog interessant worden omdat de 2 appartement geregistreerd staan bij de gemeente als 2 afzonderlijke appartementen als 10A en 10B.

Budget is niet uitszonderlijk hoog en er hoeven ook geen snelheden van 120mb+ worden gehaald. gewoon fatsoenlijk genoeg om internet te gebruiken als youtube,facebook en netflix.

Verwijderd

"fatsoenlijk internet" is een heel rekbaar begrip, en heel persoonlijk. Sommige vinden het voldoende dat er op zijn minst "iets" werkt. Anderen will gamen, en hebben baat bij een lage latency etc...

Doe het goed, dan heeft niemand iets te klagen. Want geheid dat JIJ de "problemen" van anderen moet oplossen.

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
sumpie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:05:
Het pand ligt midden in de stad dus er zullen genoeg andere wifi signalen in de buurt zitten.
Zover ik het nu zie en wat ikzelf al in gedachte had is dat er gebruik moet worden gemaakt van access points maar ik weet niet of er op dit moment bedrading al loopt naar de overige verdiepingen in het huis.

Hier zal ik zelf even naar moeten kijken.
Qua tv zal het inderdaad nog interessant worden omdat de 2 appartement geregistreerd staan bij de gemeente als 2 afzonderlijke appartementen als 10A en 10B.

Budget is niet uitszonderlijk hoog en er hoeven ook geen snelheden van 120mb+ worden gehaald. gewoon fatsoenlijk genoeg om internet te gebruiken als youtube,facebook en netflix.
Qua TV lijkt het me juist niet spannend. Leuk en aardig dat het voor de gemeente wellicht als 2 aparte adressen wordt gezien, maar als jullie maar op 1 adres een abonnementje afsluiten en vervolgens gewoon een extra pasje (op datzelfde adres natuurlijk) aanvragen dan is er niks aan de hand.

Ziggo zal echt nooit bij jou aan kloppen om te controleren of het betreffende apparaat fysiek in de juiste woning staat ;)

Voor Netflix etc hoef je geen superdik abonnement te halen, maar je wilt stabiliteit. Oftewel: powerline adapters en Wifi Extenders zijn (nagenoeg) uitgesloten.

Wat je het liefste zou willen:
- 1x Ziggo (Alles-in-1 pakketje lijkt me?)
- Naar elke verdieping zal er (minstens) 1 UTP (Cat5e/Cat6) kabel moeten liggen
- Op elke verdieping plaats je op z'n minst 1 switch
- Achter elke switch plaats je vervolgens je apparatuur.
- Elke omgeving gaat anders om met Wifi signaal. Niemand hier kan je met garantie aangeven welk model het meest geschikt is en hoeveel je er nodig hebt. Je kan echter wel als "richtlijn" aanhouden: 1 per verdieping. Wil je echt wat geld besparen: begin met 1 of 2 access points en breidt uit indien nodig.

Voor TV is het vrij simpel zoals ik al zei: als er Coax ligt en je vraagt een extra pasje aan ben je er al. Hou er wel rekening mee dat je dit dan doet via de abonnementshouder anders kun je wellicht wel rare vragen/opmerkingen krijgen.

De belangrijkste tip: steek liever 1 dagje moeite in het trekken van kabels dan "goedkope" oplossingen zoals extenders/powerlines te proberen. Geloof me dat in dit geval goedkoop duurkoop is.

Ja en wat betreft de apparatuur:
- De Ziggo modem zend Wifi uit. Ik heb verschillende ervaringen gehoord dat de nieuwe Technicolor modems van Ziggo prima wifi uit zenden. Volgens mij dezelfde chip voor 5Ghz als de TP-Link Archer C7.
- Het "extra access point" van Ziggo is daadwerkelijk een TP-Link Archer C7. Prima AP.

Ubiquiti is zeer goed spul, maar dat kan al best snel in de papieren lopen. Als je gewoon kabels trekt en degelijk apparatuur koopt (en dit ook juist plaatst, dus niet in de meterkast etc.) dan zal het echt prima gaan werken.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• sumpie
EricNL schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:41:
[...]

Qua TV lijkt het me juist niet spannend. Leuk en aardig dat het voor de gemeente wellicht als 2 aparte adressen wordt gezien, maar als jullie maar op 1 adres een abonnementje afsluiten en vervolgens gewoon een extra pasje (op datzelfde adres natuurlijk) aanvragen dan is er niks aan de hand.

Ziggo zal echt nooit bij jou aan kloppen om te controleren of het betreffende apparaat fysiek in de juiste woning staat ;)

Voor Netflix etc hoef je geen superdik abonnement te halen, maar je wilt stabiliteit. Oftewel: powerline adapters en Wifi Extenders zijn (nagenoeg) uitgesloten.

Wat je het liefste zou willen:
- 1x Ziggo (Alles-in-1 pakketje lijkt me?)
- Naar elke verdieping zal er (minstens) 1 UTP (Cat5e/Cat6) kabel moeten liggen
- Op elke verdieping plaats je op z'n minst 1 switch
- Achter elke switch plaats je vervolgens je apparatuur.
- Elke omgeving gaat anders om met Wifi signaal. Niemand hier kan je met garantie aangeven welk model het meest geschikt is en hoeveel je er nodig hebt. Je kan echter wel als "richtlijn" aanhouden: 1 per verdieping. Wil je echt wat geld besparen: begin met 1 of 2 access points en breidt uit indien nodig.

Voor TV is het vrij simpel zoals ik al zei: als er Coax ligt en je vraagt een extra pasje aan ben je er al. Hou er wel rekening mee dat je dit dan doet via de abonnementshouder anders kun je wellicht wel rare vragen/opmerkingen krijgen.

De belangrijkste tip: steek liever 1 dagje moeite in het trekken van kabels dan "goedkope" oplossingen zoals extenders/powerlines te proberen. Geloof me dat in dit geval goedkoop duurkoop is.

Ja en wat betreft de apparatuur:
- De Ziggo modem zend Wifi uit. Ik heb verschillende ervaringen gehoord dat de nieuwe Technicolor modems van Ziggo prima wifi uit zenden. Volgens mij dezelfde chip voor 5Ghz als de TP-Link Archer C7.
- Het "extra access point" van Ziggo is daadwerkelijk een TP-Link Archer C7. Prima AP.

Ubiquiti is zeer goed spul, maar dat kan al best snel in de papieren lopen. Als je gewoon kabels trekt en degelijk apparatuur koopt (en dit ook juist plaatst, dus niet in de meterkast etc.) dan zal het echt prima gaan werken.
WIj hebben op dit moment een ziggo alles-in-1 abbo van 120mb/s (volgens mij is dat het 2de pakket alleen dan wat ouder waardoor het 120 ipv 150 is maar ook 5 euro goedkoper).

Trekken van kabels is het idee maar moeten even kijken of er al gaten zijn in de appartementen.
Ik zal even moeten kijken welke modem we op dit moment hebben van Ziggo, maar hoever ik lees is in de afgelopen jaren het bereik van de modems op de markt altijd wel in orde geweest. Sowieso denk ik dat minimaal 1 accesspoint nodig zal zijn inderdaad.

Ik ben zelf in ieder geval volgende week maandag ook daadwerkelijk ingetreden in het appartement dus zal vanuit daar wat meer informatie hebben over de gehele gang van zaken. In ieder geval al hartstikke bedankt voor alle adviezen.

• VVV-007
Als ik het goed begrijp zijn het appartementen met elk hun eigen adres + eigen aansluitingen (meterkast, kabel AOP enz).

Dan is de kans klein dat er gaten naar je bovenbuurman zijn. Je kunt ze natuurlijk wel (laten) boren.
Door de (waarschijnlijk) gescheiden meterkasten is PLC (powerline adapters) geen optie.

Zoals al gezegd, voor coax zul je een kabel moeten leggen, dat gaat je draadloos niet lukken. Als je geluk hebt staat er nog signaal op je eigen AOP, maar dat kan er op elk moment af gehaald worden door ziggo als je geen abbonement hebt.
Internet kan wel met alleen wifi. Als je een goed accespoint juist plaatst gaat dat waarschijnlijk zelfs wel lukken als hij bij je boven buurman staat, maar als je toch bezig moet met de coax kabel, leg dan ook gelijk een netwerk kabel er bij, dan kun je het accespoint gewoon op je eigen etage plaatsen. Scheelt weer een plafond.
Pagina: 1