sumpie schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:05:
Het pand ligt midden in de stad dus er zullen genoeg andere wifi signalen in de buurt zitten.
Zover ik het nu zie en wat ikzelf al in gedachte had is dat er gebruik moet worden gemaakt van access points maar ik weet niet of er op dit moment bedrading al loopt naar de overige verdiepingen in het huis.
Hier zal ik zelf even naar moeten kijken.
Qua tv zal het inderdaad nog interessant worden omdat de 2 appartement geregistreerd staan bij de gemeente als 2 afzonderlijke appartementen als 10A en 10B.
Budget is niet uitszonderlijk hoog en er hoeven ook geen snelheden van 120mb+ worden gehaald. gewoon fatsoenlijk genoeg om internet te gebruiken als youtube,facebook en netflix.
Qua TV lijkt het me juist niet spannend. Leuk en aardig dat het voor de gemeente wellicht als 2 aparte adressen wordt gezien, maar als jullie maar op 1 adres een abonnementje afsluiten en vervolgens gewoon een extra pasje (op datzelfde adres natuurlijk) aanvragen dan is er niks aan de hand.
Ziggo zal echt nooit bij jou aan kloppen om te controleren of het betreffende apparaat fysiek in de juiste woning staat
Voor Netflix etc hoef je geen superdik abonnement te halen, maar je wilt stabiliteit. Oftewel: powerline adapters en Wifi Extenders zijn (nagenoeg) uitgesloten.
Wat je het liefste zou willen:
- 1x Ziggo (Alles-in-1 pakketje lijkt me?)
- Naar elke verdieping zal er (minstens) 1 UTP (Cat5e/Cat6) kabel moeten liggen
- Op elke verdieping plaats je op z'n minst 1 switch
- Achter elke switch plaats je vervolgens je apparatuur.
- Elke omgeving gaat anders om met Wifi signaal. Niemand hier kan je met garantie aangeven welk model het meest geschikt is en hoeveel je er nodig hebt. Je kan echter wel als "richtlijn" aanhouden: 1 per verdieping. Wil je echt wat geld besparen: begin met 1 of 2 access points en breidt uit indien nodig.
Voor TV is het vrij simpel zoals ik al zei: als er Coax ligt en je vraagt een extra pasje aan ben je er al. Hou er wel rekening mee dat je dit dan doet via de abonnementshouder anders kun je wellicht wel rare vragen/opmerkingen krijgen.
De belangrijkste tip: steek liever 1 dagje moeite in het trekken van kabels dan "goedkope" oplossingen zoals extenders/powerlines te proberen. Geloof me dat in dit geval goedkoop duurkoop is.
Ja en wat betreft de apparatuur:
- De Ziggo modem zend Wifi uit. Ik heb verschillende ervaringen gehoord dat de nieuwe Technicolor modems van Ziggo prima wifi uit zenden. Volgens mij dezelfde chip voor 5Ghz als de TP-Link Archer C7.
- Het "extra access point" van Ziggo is daadwerkelijk een TP-Link Archer C7. Prima AP.
Ubiquiti is zeer goed spul, maar dat kan al best snel in de papieren lopen. Als je gewoon kabels trekt en degelijk apparatuur koopt (en dit ook juist plaatst, dus niet in de meterkast etc.) dan zal het echt prima gaan werken.