Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Beste mensen,

Hopelijk kan ik bij jullie terecht voor deze vraag, want ik weet even niet hoe het in elkaar zit.

De situatie is als volgt, ik heb jarenlang hobbymatig een auto "club" gerund, hier is ook merchandise voor aangeschaft ter verkoop om webhosting en meetings etc. te kunnen bekostigen.
Door de jaren heen heb ik hiermee wat merchandise voorraad en geld gegenereerd.
De producten zijn altijd particulier gekocht en verkocht. Het geld heeft altijd op een privé spaarrekening van mijzelf gestaan.

Nu heb ik deze maand een stichting opgericht om het officieel te maken allemaal ( Notaris, KvK, zakelijke rekening etc. )

De vraag is, wat doe ik met de voorraad?
Als ik dit nu namens de stichting wil verkopen, moet ik belasting gaan heffen over de producten, want dit dien ik ook af te gaan dragen.
Maar ik heb dus nooit belasting teruggekregen van deze artikelen én ik kan niets (officieel) overleggen hoe ik aan die voorraad kom, gezien ik deze particulier en soms al jaren terug gekocht heb.
Hetzelfde geldt een beetje voor het geld, maar dit kan ik als startkapitaal verantwoorden, dus dat zit wel goed.

Hoe pak ik dit het beste aan? :?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik dit nu namens de stichting wil verkopen, moet ik belasting gaan heffen over de producten, want dit dien ik ook af te gaan dragen.
Dit al doorgenomen: http://www.belastingdiens...chtingen_en_verenigingen/

Het kan zomaar zijn dat je niet btw-plichtig bent als stichting (overigens is dat zeker geen zekerheid).

De spullen kan je inbrengen in de stichting al schenking oid, je gaat betaalde btw over die zaken niet terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ja heb ik al doorgenomen, en ik ben ook btw-plichtig, dat is al vastgesteld.

Het was me alleen onduidelijk hoe ik die goederen in de stichting krijg.
Schenken zou een optie zijn, moet ik even de limieten van opzoeken, want het gaat wel om meer als duizend euro aan voorraad qua waarde.

-edit-
Hebt u in 2016 een schenking gekregen? Of ontvangt u binnenkort een schenking? Doe dan aangifte schenkbelasting als:

u de schenking van iemand anders hebt gekregen en deze hoger is dan € 2.122
Daar zal het niet aankomen, dus probleem opgelost lijkt me! ( weet overigens niet 100% zeker of dit ook voor goederen geldt)
Wel jammer dat ik de BTW niet kan terugkrijgen, maar nu wel BTW moet afdragen. Wordt het spul maar ietsje duurder :P

[ Voor 44% gewijzigd door metallicattim op 29-06-2016 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 08:35

KabalA!

[ No-Life ]

Disclaimer: Ik heb er totaal geen verstand van :P :+ dit is gewoon een idee :)

Maar kan je de stichting niet de voorraad laten kopen van jou als prive persoon en dan wel de btw e.d. terugkrijgen??

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Kun je niet beter de voorraad gewoon privé blijven verkopen? En dan de opbrengsten doneren aan de stichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 13:58
Of 'verkopen' aan de stichting

Hoi trouwens :W ik rij al een tijdje geen e30 meer, ben 9 opschoven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Die voorraad mag je ook inbrengen als startkapitaal.

BTW aftrekken over die kosten van de voorraad is in jouw geval bijna niet mogelijk. Heb je in het laatste jaar wel "voorraad" gekocht en kan je aannemelijk maken dat het echt alleen bestemd is voor de stichting dan moet dat mogelijk zijn dat je daar de voorbelasting (BTW) dus aftrekt. Je zal wel ook echt bonnen moeten hebben, maar je zegt dat je zelf niets officieel kan overleggen. Alle voorraad die je beschrijft van een paar jaar oud en particulier ingekocht valt hierbuiten, daar zal je geen BTW voor kunnen terugvragen.

Als ik jouw casus lees, zou ik hier geen BTW voor gaan terugvragen, omdat je geen bonnen zegt te hebben. Het is niet aantoonbaar. Ik zou de voorraad wel inbrengen. Mocht het onverkoopbaar raken (logo veranderingen of iets anders) kan je namelijk het afwaarderen en de kosten wel weer ten laste van het resultaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Bedankt voor de info!

De BTW-aftrek is inderdaad niet mogelijk, maar ook niet de belangrijkste zaak, ging mij meer erom hoe ik de voorraad "legaal" in de stichting krijg.
Bonnen heb ik wel van de meeste artikelen, maar veelal al wat ouder. Doelde idd op het particulier inkopen.

Als ik de voorraad ook als startkapitaal mag inbrengen is het allemaal geen probleem. Ik zal morgen eens gaan inlezen hoe dat geregeld is met startkapitaal.

@Kabala, als privepersoon kun/mag je geen BTW-bon schrijven ( geen KvK nummer ) dus dat is geen optie ;)

@McDavid: Schenken mag maar tot een bedrag van 2100nogwat, (btw-vrij that is ), daar kom ik vast niet aan, dus dat is een optie, maar maakt het wel weer allemaal gecompliceerder met aanbieden van de artikelen.

@Catch22: hey! De E39 is wel de gaafste 7'er! Dus dat mag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

E30 of E39 :O
De E23 is pas 8) die neus en die kont! :9~
toegegeven van binnen is een 39'er wel een stuk leuker

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Als we dan toch offtopic gaan, kom gezellig 28 augustus met je BMW naar de E30 Summer Meet + 100 Years BMW in Gemert ;)
Alle modellen zijn welkom! www.e30summermeet.nl www.facebook.com/E30SummerMeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
metallicattim schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:05:
Bedankt voor de info!

De BTW-aftrek is inderdaad niet mogelijk, maar ook niet de belangrijkste zaak, ging mij meer erom hoe ik de voorraad "legaal" in de stichting krijg.
Bonnen heb ik wel van de meeste artikelen, maar veelal al wat ouder. Doelde idd op het particulier inkopen.

Als ik de voorraad ook als startkapitaal mag inbrengen is het allemaal geen probleem. Ik zal morgen eens gaan inlezen hoe dat geregeld is met startkapitaal.

@Kabala, als privepersoon kun/mag je geen BTW-bon schrijven ( geen KvK nummer ) dus dat is geen optie ;)

@McDavid: Schenken mag maar tot een bedrag van 2100nogwat, (btw-vrij that is ), daar kom ik vast niet aan, dus dat is een optie, maar maakt het wel weer allemaal gecompliceerder met aanbieden van de artikelen.

@Catch22: hey! De E39 is wel de gaafste 7'er! Dus dat mag :D
Je kunt toch als stichting van jezelf die voorraad kopen en tegen 0% winstmarge doorverkopen, dan ben je niet BTW plichtig. (zie margeregeling)
U kunt ook inkopen van particulieren. Die brengen u geen btw in rekening. Als u inkoopt van particulieren, kan er voor u een andere regeling gelden: de margeregeling.
Wat zijn margegoederen?
Lees voor
Margegoederen zijn gebruikte goederen die u hebt ingekocht zonder btw. Onder voorwaarden zijn ook als margegoederen aan te merken: kunst, antiek en verzamelvoorwerpen die u met btw koopt of invoert. Meer daarover leest u bij Btw berekenen als u kunst koopt van een kunstenaar en bij import uit niet-EU-landen.

Gebruikte goederen

Gebruikte goederen zijn alle goederen die uw klant, al dan niet na reparatie, opnieuw kan gebruiken.Goederen die u van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt..

[ Voor 19% gewijzigd door Whatson op 04-07-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-09 12:44
Wellicht een beetje een overbodige reactie, maar ik heb hele goede ervaringen met de belastingdienst adviseurs, ik adviseer je ze gewoon even te bellen en de vraag voor te stellen :)

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik vraag me af of je btw plichtig bent.

Je drijft geen onderneming, maar probeert de stichting draaiende te houden met het verkoop van merchandise.

Als je in het normale winkel circuit gaat meedraaien is het wat anders, maar een normale autoclub is niet per definitie btw plichtig.

Als je als autoclub normale onderdelen gaat in en verkopen dan is dat een activiteit waardoor je btw plichtig kan zijn over dat onderdeel van de stichting.
Merchandise is echter geen normale activiteit en wordt door de Belastingdienst ook niet gezien als zodanig.

Ik ben lid van een Race Club, nu gingen zij ook racebanden inkopen om er inkoopvoordeel mee te behalen en daar dus winst op te draaien. Dat werd wel als belaste activiteit gezien door de accountants, ik heb ze als belastingadviseur die daar van hoorde dus ook meteen gezegd dat ze dat beter helemaal konden terugdraaien omdat BTW plicht voor stichting praktisch nooit voordelen oplevert en alleen maar kost.

Dus ik zou je activiteiten per stuk nakijken en voorleggen bij een adviseur of de belastingdienst en eventueel degene schrappen die je een btw plicht oplevert.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ik snap niet geheel hoe het mij/de stichting geld zou kunnen kosten om belastingplichtig te zijn?

Ja ok, de btw over de verkochte goederen moet betaald worden. Maar ik kan ook btw aftrekken van goederen die ik koop.
Daarnaast kan ik km-vergoeding als aftrekpost opvoeren die ik voor de stichting maak als bestuur.

Maar, een afspraak met een belasting-adviseur is wellicht geen slecht idee!

@Whatson, kijk dat is fijne informatie! Dat zou voor de bestaande voorraad een perfecte oplossing zijn, thx!
Pagina: 1