Slimme meter geüpdatet? CRC van telegrammen klopt niet meer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23
Ik lees al enige tijd mijn slimme meter uit met een ESP8266 met behulp van de volgende code: https://github.com/jantenhove/P1-Meter-ESP8266. Na een recente stroomstoring werkt dit niet meer. Ik krijg nog steeds data binnen maar de CRC berekening klopt geen enkele keer meer.
Weet iemand of de meters zijn geüpdatet en heeft er iemand een P1 datagram incl CRC zodat ik dit kan vergelijken met die van mij.

Beste antwoord (via ThinkPad op 04-08-2016 12:19)

• CodeIT
Om hier nog een update te geven. Mijn slimme meter was inderdaad geüpdatet, maar de fout zat niet in de CRC berekening maar in de buffergrootte die ik gebruikte om in te lezen. Na het vergroten van de buffer werkt alles weer als vanouds.
Ik zal binnenkort de code op mijn github updaten. Ik ben bezig met ondersteuning van oudere DSMR 2 meters welke 7n1 geinverteerd gebruiken voor de communicatie. Deze bevatten overigens geen CRC data.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:52
Welke meter heb je? Ik wil je wel even wat output van mij DM'men maar ik doe qua uitlezen niks met de CRC (https://github.com/Mattie...r/src/P1LoggerService.php) dus weet niet of je er heel veel aan hebt.

edit:
P1 bericht via DM gestuurd ivm privacy van de gegevens :)

[ Voor 12% gewijzigd door Mattie112 op 29-06-2016 16:14 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Meters worden zonder bericht geupdate, heb ik vorig jaar van Enexis vernomen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
Mijn meter had inderdaad een update gehad. Hierdoor stuurde deze een langere regel dan de code kon inlezen. Nadat ik de code had aangepast werkte de CRC berekeningen weer en krijg ik weer netjes alles binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:55
Welk merk meter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
offtopic:
Nog een reden om geen (connected) slimme meter te nemen. Bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

SkyFlyer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:32:
offtopic:
Nog een reden om geen (connected) slimme meter te nemen. Bedankt voor de tip! :)
Waarom zou dit een reden zijn om geen slimme meter te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 20:50
Tja, bij mij is onlangs de aansluiting verzwaard van 1 naar 3x25A, maar daar hoort gelijk een nieuwe meter bij. Dan kun je niet veel meer kiezen wat je neemt. Eerlijk gezegd heb ik er geen moeite mee, kan zo mooi alles per telwerk zien en bijhouden en het wordt ook goed geregistreerd, dus ik verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Ik kijk vanavond even.
SkyFlyer schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:32:
offtopic:
Ik heb juist een slimme meter aangevraagd. Handig om te zien wat er wordt verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dU5HQy2.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
offtopic:
[quote]EddoH schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:35:
[...]

Waarom zou dit een reden zijn om geen slimme meter te nemen?
[/quote]

Zodat je lokale uitlezing blijft functioneren, zonder dat de netleverancier dat kan verknallen. (Ikzelf heb een "domme" digitale meter, maar geen modem module heeft. Bij plaatsing van een nieuwe meter is de leverancier verplicht een module zonder modem neer te zetten, wanneer je dat wilt. Standaard bieden ze dan aan het uitlezen administratief uit te zetten, maar deze "oplossing" mag je weigeren. Dat krijg je een "domme" digitale meter.

Nu gaan we heel erg offtopic, maar een slimme meter heeft alleen voordeel voor de gebruiker, als je geen uitlees systeem op je eigen domme digitale meter wilt hebben, maar via 3rde partijen een service wilt afnemen om je eigen meter af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:13
Dit topic is niet de juiste plek voor de welles/nietes discussie. In Slimme energiemeter, weigeren?? is dat onderwerp al tot in den treure besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
Ik kwam net toevallig een foto tegeven van de meter. Het betreft een Kaifa ma105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je lijkt niet de enige te zijn: Slimme meter - CRC16 berekening -P1 - welke?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
Om hier nog een update te geven. Mijn slimme meter was inderdaad geüpdatet, maar de fout zat niet in de CRC berekening maar in de buffergrootte die ik gebruikte om in te lezen. Na het vergroten van de buffer werkt alles weer als vanouds.
Ik zal binnenkort de code op mijn github updaten. Ik ben bezig met ondersteuning van oudere DSMR 2 meters welke 7n1 geinverteerd gebruiken voor de communicatie. Deze bevatten overigens geen CRC data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Top. Ik heb je post even gemarkeerd als 'Beste antwoord' ;)

Waar sla je de data op en maak je je grafieken mee eigenlijk? Ik heb net vandaag het spul wat ik gebruik online gezet: ThinkPadd in "Slimme meter uitlezen via P1-poort"

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2016 12:20 ]

Pagina: 1