Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepie95
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-07 20:51
Hallo mede-tweakers!

Ik heb zojuist m'n eerste computer in elkaar gezet. Dat verliep allemaal prima.
Echter, na het installeren van windows 10, valt de computer na een paar minuten uit. De fans zijn als een gek aan het draaien, maar in de bios zie ik geen temps boven de 45. Het geluid van de fans neemt bij windows enorm toe. Als ik maar iets doe voor een paar minuten dondert de pc er al uit.

Specs:

i7- 6800k Sixcore 3.4ghz-3.ghz
Corsair hyper 212 evo processorkoeling
MSI X99A SLI Plus mobo
Videokaart: ASUS 6950 2GB, heb ik gisteren nog gebruikt in m'n andere pc en werkte prima. Ik wacht op een 1070 als vervanging voor deze kaart.
Case: coolermaster mastercase 5
Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 (16GB DDR4)
Corsair RM750x

Ik heb er niks aan overgeklokt/ ik run alles met default settings.

Alles is nieuw behalve de CPU koeler en de videokaart.
Er zit voldoende koelpasta op de CPU.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

EDIT: Ik kom er zojuist achter dat de fan van de voeding niet draait. Maar misschien dat die idle is i.v.m. de lage temps bij het opstarten?

[ Voor 9% gewijzigd door Joepie95 op 29-06-2016 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding is semi-passief. De 750w gaat pas draaien bij 300w belasting ofzo. Dat zal bij jou dus nooit gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Laatst online: 05-09 11:32
Die fan begint pas te draaien indien nodig..beetje overkill ook deze voeding..de 550 had ook volstaan..Alles eens opnieuw aansluiten wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepie95
Ik ben nu zo'n 20minuten op de pc bezig en heb nu geen last van uitvallen, ik zal zo aan de slag gaan met 3dmark om te kijken of dat lukt.
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:37:
Voeding is semi-passief. De 750w gaat pas draaien bij 300w belasting ofzo. Dat zal bij jou dus nooit gaan gebeuren.
Klopt, zoiets dacht ik al.
Birdy D schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:37:
Die fan begint pas te draaien indien nodig..beetje overkill ook deze voeding..de 550 had ook volstaan..Alles eens opnieuw aansluiten wellicht?
Aangezien de voeding een garantie van 7jaar heeft zou ik deze evt willen gebruiken voor SLI. Ik wou eigenlijk een 650watt nemen maar voor die 12euro extra heb ik net wat meer future proof. Thanks iig.

[ Voor 72% gewijzigd door Joepie95 op 29-06-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt zelfs 10 jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
- Afstandsbusjes gebruikt tussen het moederbord en de kast?
- Koeler niet té strak gemonteerd?
- Alle kabels nagelopen en goed aangesloten?
- Geen socket pinnetjes gemold? :+
- Staat je geheugen goed ingesteld in het bios? Wellicht even het XMP profiel aanzetten voor je RAM.

Verder is de i7-6800K een erg nieuw processor, volgens https://www.msi.com/Mothe...SLI-PLUS.html#support-cpu heb je hiervoor bios 7885v1B nodig. Ik weet niet of er op jouw moederbord v10 of v1B staat en of die überhaupt bij Broadwell-E veel uitmaakt. Je bios moet de processor wel ondersteunen in ieder geval. Vaak zit er op de doos van het moederbord wel een sticker met info/serienummer/bios-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepie95
stin00 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:53:
- Afstandsbusjes gebruikt tussen het moederbord en de kast?
- Koeler niet té strak gemonteerd?
- Alle kabels nagelopen en goed aangesloten?
- Geen socket pinnetjes gemold? :+
- Staat je geheugen goed ingesteld in het bios? Wellicht even het XMP profiel aanzetten voor je RAM.

Verder is de i7-6800K een erg nieuw processor, volgens https://www.msi.com/Mothe...SLI-PLUS.html#support-cpu heb je hiervoor bios 7885v1B nodig. Ik weet niet of er op jouw moederbord v10 of v1B staat en of die überhaupt bij Broadwell-E veel uitmaakt. Je bios moet de processor wel ondersteunen in ieder geval. Vaak zit er op de doos van het moederbord wel een sticker met info/serienummer/bios-versie.
Geen afstandsbusjes gebruikt. Koeler lijkt me niet te strak gemonteerd. Alle kabels had ik vantevoren echt al 10 keer nagelopen :)
Socket pinnetjes zagen er prima uit, ik zag iig geen duidelijke verschillen.

Ik zal nog even naar het geheugen moeten kijken, het werd wel gedetecteerd op beide locaties. (Dimm1 en dimm5, wat aangeraden was volgens de manual).

Ik zal nog even kijken naar de bios versie, ik had daar ook nog over nagedacht maar de bios herkent m'n cpu wel gewoon dus ik denk dat dat wel goed zit, ik controleer het in ieder geval.

Het vreemde is dat het uitvallen zo'n 4 keer gebeurde bij het opstarten na windows 10. De fans draaien nog steeds erg hard vind ik. Nu heb ik er opeens geen last meer van, terwijl ik er niks aan heb veranderd |:(

Veel dank voor uw reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:01
Geen afstandsbusjes gebruikt.. die dingen zitten toch bij je kast die moeten tussen je kast en je moederbord anders krijg je kortsluiting.

Vrij essentieel iets met kortsluiting, zou je pc even niet aanzetten.

[ Voor 33% gewijzigd door rafler op 29-06-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
best eens de afstandbusjes nakijken (of heeft die kast een speciaal systeem voor de bevestiging van het moederbord?)

"Er zit voldoende koelpasta op de CPU."
Kan je dit wat beschrijven? Veel beginners gebruiken teveel pasta. Misschien is de overtollige pasta door de hitte gesmolten waardoor er nu wel goed contact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Dat iedereen zo valt over die afstandbusjes vind ik wat raar, namelijk;
Echter, na het installeren van windows 10, valt de computer na een paar minuten uit.
ALS die afstandbusjes het probleem waren, en er kortsluiting op zou treden, zou die dat meteen doen zo gauw je de powerknop in drukt...niet na een paar minuten dat je PC ineens denkt "goh? geen afstandbusjes? ach laat ik nu maar een keer uitvallen voor de grap".

Ik heb het althans nog nooit meegemaakt dat kortsluiting na een tijdje besluit om op te treden bij het vergeten te installeren/inbouwen van afstandbusjes :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepie95
Oh afstandsbusjes, ehm ja die dingen dus, die heb ik inderdaad gebruikt. Ik had bij de Nederlandse term niet echt een idee wat het was aangezien ik de Engelse handleidingen heb gebruikt.

Ik denk dat er teveel koelpasta zit, aangezien het buiten de chip te zien valt. Echter heeft de CPU niet last van hitteproblemen volgens hwmonitor. (Hoogstens 48C'

Volgens hwmonitor piekt mijn GPU echter tegen de 100 graden Celcius aan, wat misschien veroorzaakt dat de pc uitvalt. Het gebeurt nu constant bij het runnen van een benchmark, bij het laden kapt ie er al mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is dan duidelijk een slecht gemonteerde koeler, met ook teveel aan koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Laatst online: 05-09 11:32
Ik zou die koeler en cpu er toch even uithalen, schoonmaken en opnieuw een rijstekorrel pasta er op smeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepie95
https://gyazo.com/cd9892d39b2cd1ca03faa9dcea4f7e0e

Ik denk dat ik ook maar koelpasta ga smeren op m'n GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepie95
Ik heb er momenteel geen last meer van, ik denk dat het aan de te hoge temps van mijn GPU lag. Probleem opgelost :)
Pagina: 1