Future proof game PC

Pagina: 1
Acties:

• Genghis Jap
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 19:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Games als fallout, Total war, RTS (ook rts die zware Processor nodig hebben), her en der racegame. Ik wacht nog even op de nieuwe AMD kaart maar dit onderdeel wil ik op den duur vervangen als ik mijn pc ga upgraden (misschien een Nvidia kaart)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1100,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast, voeding (a-merk 650watt, exacte weet ik niet precies), HDD, Mugen processorkoeling van de vorige generatie i5. Zijn allemaal al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze PC moet vooral future proof zijn. Ik wil graag over 1-2 jaar nog een nieuwe videokaart kunnen toevoegen zonder dat de rest van mijn systeem een enorme bottleneck zal zijn. Dubbele videokaarten wil ik niet aan beginnen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 347,50€ 347,50
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 145,50€ 145,50
1AMD Radeon RX 480 8GB€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 79,95€ 79,95
1Samsung SM951 (NVMe) 512GB€ 228,-€ 228,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,95

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind het prettig als de geluidsproductie en warmte ontwikkeling niet te heftig zijn. De kast die ik reeds in bezit heb is geluidsarm.

Ga je overklokken?
Ik wil graag de mogelijkheid hebben om te kunnen overclocken. Vandaar mijn keuze om een unlockte processor te kiezen.

Wat verwacht je van ons?[i]
De enige vraag die ik heb is of dit systeem gebalaceerd is. Ziet iemand bottlenecks, of is er juist 1 component die veel te krachtig en dus duur is? Zijn er misschien andere zaken waar ik overheen kijk zoals incompatabiliteit?
Nog een specifieke vraag:
  • Ik weet niet of de mogelijkheid bestaat om een 2e exacte SSD kaart naast de huidige SSD kaart te plaatsen is? Er is een M2 poort op dit moederbord maar kan je daar meerdere SSD's in kwijt? Sidenote: De processor, geheugen, moederbord komen uit de bestbuy guide van mei. Natuurlijk dank voor de input tweakers!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Post even je huidige systeem compleet met welke voeding en kast je hebt.

Vorige Generatie i5 ? Welke is dat dan precies ?

Misschien hoef je niet alles te upgraden en is een upgrade van de GPU voldoende.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
persoonlijk zou ik niet gaan voor een nvme schijf maar voor een 'normale' ssd van 500gb of 1tb verschil ga je niet merken. verder ben ik het eens met wat hierboven is gepost mischien is alleen een gpu upgrade genoeg. en mocht je toch merken dat je niet genoeg fps hebt dan een upgrade overwegen, why fix something that ain't broken? en tegen die tijd misschien andere opties/prijsdaling.

• Genghis Jap
MichaelvD2203 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:09:
Post even je huidige systeem compleet met welke voeding en kast je hebt.

Vorige Generatie i5 ? Welke is dat dan precies ?

Misschien hoef je niet alles te upgraden en is een upgrade van de GPU voldoende.
Bedankt voor je reactie! Mijn huidige pc is inmiddels 6 jaar oud en dus flink ouderwets. Hier zijn de specs:

# Product Prijs Subtotaal
1 Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB € 59,60 € 59,60
1 Sony Optiarc AD-7260S Zwart € 17,45 € 17,45
1 Fractal Design Define R3 (Zwart) € 87,44 € 87,44
1 Scythe Mugen 2 Rev. B € 33,90 € 33,90
1 Logitech Wireless Keyboard K350 (Qwerty) € 38,80 € 38,80
1 Intel Core i5 2500K Boxed € 174,30 € 174,30
1 OCZ ModXStream Pro 600W € 58,25 € 58,25
1 Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 170,- € 170,-
1 G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL € 62,90 € 62,90
1 Sapphire HD6950 Dirt3 Edition € 219,90 € 219,90
1 Asus P8Z68-V € 133,- € 133,-

Nogmaals dank!

• Royal-Roy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 13:37
Ik zou in jou geval nu alleen de GPU upgraden. Je processor zou zeker met een leuke overclock nog wel mee moeten kunnen komen. Een grotere SSD van 500gb of eventueel 1TB kan ook prettig zijn in het dagelijks gebruik als je nu tegen de limiet aanloopt van je 128gb SSD. Een m2 SSD gaat ook weinig verschil in dagelijks gebruik opleveren tenopzichte van een normale SSD

Ik denk dat de forse investering in de CPU naar een I7 je niet de winst gaat opleveren waarop je hoopt.

Ik zou de upgrade van je GPU nemen naar een 480x (slagje om de arm, morgen de officiele revieuws en prestaties). Dit zal een flinke stap betekenen in performance. Je hebt een 1080p scherm denk ik/ neem ik aan?

[ Voor 29% gewijzigd door Royal-Roy op 29-06-2016 14:57 ]

• Genghis Jap
mcmlevi schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:27:
persoonlijk zou ik niet gaan voor een nvme schijf maar voor een 'normale' ssd van 500gb of 1tb verschil ga je niet merken. verder ben ik het eens met wat hierboven is gepost mischien is alleen een gpu upgrade genoeg. en mocht je toch merken dat je niet genoeg fps hebt dan een upgrade overwegen, why fix something that ain't broken? en tegen die tijd misschien andere opties/prijsdaling.
Bedankt voor je reactie! Ik twijfelde ook even over de SSD maar toen ik zag dat het prijsverschil maar 10,- was dacht ik dat het wel een juiste keuze is. Daarnaast heb ik liever een schijf van 512Gb die wat sneller is dat een 1Tb schijf die langzamer is. De 512Gb Kan ik altijd uitbreiden naar meer, mits dit mogelijk is natuurlijk. Vandaar mijn vraag of je een tweede M2 poort/aansluiting nodig hebt om er een 2e SSD naast te hangen.

Weet jij dit? en natuurlijk nogmaals dank.

gr, jasper

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
geloof me het verschil tussen m.2 of nvme merk je niet tenzij je video edeting gaat doen kan je je geld veel beter in grote stoppen of besparen.

• Genghis Jap
Royal-Roy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:55:
Ik zou in jou geval nu alleen de GPU upgraden. Je processor zou zeker met een leuke overclock nog wel mee moeten kunnen komen. Een grotere SSD van 500gb of eventueel 1TB kan ook prettig zijn in het dagelijks gebruik als je nu tegen de limiet aanloopt van je 128gb SSD. Een m2 SSD gaat ook weinig verschil in dagelijks gebruik opleveren tenopzichte van een normale SSD

Ik denk dat de forse investering in de CPU naar een I7 je niet de winst gaat opleveren waarop je hoopt.

Ik zou de upgrade van je GPU nemen naar een 480x (slagje om de arm, morgen de officiele revieuws en prestaties). Dit zal een flinke stap betekenen in performance. Je hebt een 1080p scherm denk ik/ neem ik aan?
Bedankt voor je reactie! Ik game op mijn TV die inderdaad 1080p is. 4K gamen net als VR zit voorlopig niet in de planning. Overigens Waardeer ik het advies om misschien alleen een nieuwe Videokaart te kopen maar die nieuwe PC gaat er komen. Ik loop geregeld tegen mijn maximale processor load waardoor ik niet de presaties heb die ik zou willen.

Met dat gezegd te hebben, denk je dan dat dit een goed systeem is?

• Royal-Roy
Voor games heeft de i7 met hyperthreading weinig tot geen meerwaarde ten opzichte van een i5 uit dezelfde generatie. Ik zou zelf voor een i5 6400 / 6500 gaan, non K. Overclocking gaat je weinig opleveren qua prestatie winst. Dat betekent dat je dan ook weer kunt besparen op je moederbord.

Heb je al even bij de BBG gekeken?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Royal-Roy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:05:
Voor games heeft de i7 met hyperthreading weinig tot geen meerwaarde ten opzichte van een i5 uit dezelfde generatie. Ik zou zelf voor een i5 6400 / 6500 gaan, non K. Overclocking gaat je weinig opleveren qua prestatie winst. Dat betekent dat je dan ook weer kunt besparen op je moederbord.

Heb je al even bij de BBG gekeken?
Let wel even op dat TS veel RTS games speelt. Deze vinden een i7 juist wel heel fijn.

TS moet dan even voor zichzelf bepalen overklokken het waard is maar dat soort games halen daar wel voordelen uit.

• Royal-Roy
MichaelvD2203 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:10:
[...]

Let wel even op dat TS veel RTS games speelt. Deze vinden een i7 juist wel heel fijn.

TS moet dan even voor zichzelf bepalen overklokken het waard is maar dat soort games halen daar wel voordelen uit.
Welke RTS games hebben volgens jou dan ondersteuning voor hyperthreading en presteren beter op een i7 tov een i5?

• Genghis Jap
MichaelvD2203 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:10:
[...]

Ik ben blij dat je dit zegt want daar loop ik dus vaak tegenaan. Dan denk ik dat ik voldoende weet. Nu alleen even wachten op de nieuwe AMD kaarten!

Nogmaals dank!

• Royal-Roy
Hmm, de adviesprijzen voor de 480x vallen hoog uit... Als je helemaal up-to-date wilt zijn kun je even wachten wat de BBG van vrijdag zal doen, maar ik verwacht dat hij niet veel gaat afwijken van deze:

reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

Nogmaals, ik den kdat je het prestatieverschil niet gaat merken tussen een i5 6500 en de i7. Ook niet in CPU intensieve RTS games. Je gaat veel meer merken van een betere GPU dan 100 euro extra investeren in een i7.

Heb je je huidige processor ook al overgeklocked of nog niet? Om het even in perspectief te plaatsen hoeveel winst je kunt verwachten qua performance van de i7 6700K vs je huidige i52500K (+44%)

http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-2500K/3502vs619

Ik denk dat je je moet afvragen of je dat de investering van een nieuw moederbord + CPU waard vind. Zeker gezien het goede overclock potentieel van je 2500K...

Ik zou er zelf gewoon a 260-270 euro een GTX 970 in je systeem prikken en een grotere SSD nemen, bij voorkeur 1TB en dan gelijk je kleine SSD en je reguliere schijf vervangen... je 2500K een leuke overclock geven en dan eens kijken waar je staat. Als je echt ontevreden bent kun je altijd nog een moederbord + CPU upgrade overwegen...

GPU upgrade 6950 vs GTX 970 + 175%
http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-HD-6950/2577vs3152

[ Voor 68% gewijzigd door Royal-Roy op 29-06-2016 15:30 ]

• Genghis Jap
Royal-Roy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:15:
Hmm, de adviesprijzen voor de 480x vallen hoog uit... Als je helemaal up-to-date wilt zijn kun je even wachten wat de BBG van vrijdag zal doen, maar ik verwacht dat hij niet veel gaat afwijken van deze:

reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

Nogmaals, ik den kdat je het prestatieverschil niet gaat merken tussen een i5 6500 en de i7. Ook niet in CPU intensieve RTS games. Je gaat veel meer merken van een betere GPU dan 100 euro extra investeren in een i7.

Heb je je huidige processor ook al overgeklocked of nog niet? Om het even in perspectief te plaatsen hoeveel winst je kunt verwachten qua performance van de i7 6700K vs je huidige i52500K (+44%)

http://cpu.userbenchmark....l-Core-i5-2500K/3502vs619

Ik denk dat je je moet afvragen of je dat de investering van een nieuw moederbord + CPU waard vind. Zeker gezien het goede overclock potentieel van je 2500K...

Ik zou er zelf gewoon a 260-270 euro een GTX 970 in je systeem prikken en een grotere SSD nemen, bij voorkeur 1TB en dan gelijk je kleine SSD en je reguliere schijf vervangen... je 2500K een leuke overclock geven en dan eens kijken waar je staat. Als je echt ontevreden bent kun je altijd nog een moederbord + CPU upgrade overwegen...

GPU upgrade 6950 vs GTX 970 + 175%
http://gpu.userbenchmark....vs-AMD-HD-6950/2577vs3152
Fantastisch dat je zo een uitgebreide reactie plaatst. Het zet mij op zijn minst aan het denken. Ook de site waarop je hardware kan vergelijken kende ik niet maar gaat direct naar mijn favorieten. Nog even een paar opmerkingen.

Wat betreft de CPU:
- is er bijvoorbeeld Hearts of Iron 4. Deze game heeft een zware CPU nodig. Ik kijk vrij vaak Game reviews en daarbij hoor ik vrij vaak bij games die juist ik leuk vind dat je een zware CPU nodig hebt. Ik kan mij even geen andere voorbeelden voor me halen (juist omdat ik vaak denk "dit kan ik nooit draaien")
- mijn huidige CPU is licht overclocked maar dit heeft veel voeten in de aarde gehad. Toen ik mijn huidige systeem kocht was hij nogal instabiel zonder dat ik hem overclockte. Na veel firmware updates, speurwerk wat betreft BIOS instellingen etc heb ik het systeem stabiel gekregen, zelfs met een lichte overclock. Ik heb alleen nooit kunnen achterhalen waar het precies aan lag.
Als ik nu een nieuwe GPU koop, mijn CPU verder overclock en alles opnieuw installeer en erachter kom dat ik een instabiel systeem heb baal ik enorm.

Toch maak je steekhoudende argumenten. Ik ga even in beraad (met mijzelf). Maar even hypothetisch, zie je een onderdeel in mijn wenslijst wat jij nooit zal doen? (behalve de CPU en misschien de GPU?)

PS: de CPU, moederbord en geheugen komen uit de BBG van mei, het high end systeem.

• Royal-Roy
Leuk dat ik je in ieder geval aan het denken heb gezet. Processoren zijn de laatste jaren vooral zuiniger geworden maar het performance verschil zeker in games is niet zo groot. Je GPU is wel echt een bottleneck voor veel games en daar valt gemakkelijk flinke winst te pakken. Als je upgrade kun je met een nieuwe GPU (GTX 970 / 480X) rond de 250-300 euro een flinke performance boost pakken en praktisch alle games gewoon spelen.

Aan de andere kant is je systeem al aardig wat jaartjes oud. De kans dat er een keer iets het begeeft wordt wel langzaam groter. Als je echt wilt vernieuwen zou je je systeem als geheel kunnen verkopen en een geheel nieuw systeem aanschaffen in dat geval. In hoofdlijn zou ik de BBG volgen, vrijdag komt de nieuwe uit. De extra investering voor een overklockbare CPU met Z moederbord is het performance verschil niet waard. De stap van een i5 6400/6500 naar een i7 is je geld zeker niet waard.

• Genghis Jap
Royal-Roy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:34:
Leuk dat ik je in ieder geval aan het denken heb gezet. Processoren zijn de laatste jaren vooral zuiniger geworden maar het performance verschil zeker in games is niet zo groot. Je GPU is wel echt een bottleneck voor veel games en daar valt gemakkelijk flinke winst te pakken. Als je upgrade kun je met een nieuwe GPU (GTX 970 / 480X) rond de 250-300 euro een flinke performance boost pakken en praktisch alle games gewoon spelen.

Aan de andere kant is je systeem al aardig wat jaartjes oud. De kans dat er een keer iets het begeeft wordt wel langzaam groter. Als je echt wilt vernieuwen zou je je systeem als geheel kunnen verkopen en een geheel nieuw systeem aanschaffen in dat geval. In hoofdlijn zou ik de BBG volgen, vrijdag komt de nieuwe uit. De extra investering voor een overklockbare CPU met Z moederbord is het performance verschil niet waard. De stap van een i5 6400/6500 naar een i7 is je geld zeker niet waard.
Bedankt! Erg waardevolle informatie!
Pagina: 1