Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 09:46

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Mijn vraag:

Na het opstarten, wat qua tijd niet anders verloopt dan eerder, reageert de Macbook nauwelijks tot niet als ik een programma of venster wil openen, wifi aan / uit wil zetten. Eigenlijk start niets op.
Hoe kan ik ontdekken waar het probleem zit en hoe los ik dit op.

Specs:
Macbook Pro mid 2012
i5
8GB 1600Mhz
500 GB HD
Intel HD 400 graphics

OSX: El capitan 10.11.5
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

N.V.T.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Opstarten met de D ingedrukt. Levert niets op. Een foutmelding die verwijst naar de code: -5010D
CMD+option+p+r = nvram wissen, levert niets op.
In veilige modus de HD laten controleren of fouten, geen fouten gevonden.
SMC gereset (accu los gekoppeld etc...) geem merkbaar resultaat.

Ik ben verder op dit moment zelf "Out of options" :/

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Meeste waarschijnlijke scenario:

Sata kabel is kapot.

Wat je kan proberen is de schijf via USB aan te sluiten en dan te booten. Werkt het dan soepel is het 100% die kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Klinkt inderdaad als een issue tussen disk & moederbord ergens. Zie je kans om mogelijk https://itunes.apple.com/...ed-test/id425264550?mt=12 (zou gratis moeten zijn) te draaien en de snelheidsresultaten posten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Zojuist via de usb aangesloten met zo'n hd sata docking station.
Het lijkt goed te verlopen totdat het balkje bij 75% is ongeveer en dan verschijnt een verbodsbord in een grijs scherm.

Ik zal kijken of ik deze schijf kan controleren op fouten bij een windows pc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0huu2tnjnkohl.jpg

Zegt mij niet veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Een disk die maar 35MB doet? Dat is omgerekend 10% van de theoretische SATA-300 snelheden en dat lijkt me rijkelijk traag voor een machine/disk uit 2012.

Gezien het screenshot is dit een test via een Windows-machine? Zo ja, dan ben ik bang dat je disk mogelijk defect is/raakt; de snelheden zijn veel te laag.

Dat gezegd hebbende; we moeten er vanuit gaan dat jouw tests allemaal correct zijn verlopen met correcte/werkende kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Is getest op een usb 2.0 poort. 3.0 is niet aanwezig. Daar zal wel het probleem zitten dan wat betreft de snelheid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Super_Grover schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:15:
Is getest op een usb 2.0 poort. 3.0 is niet aanwezig. Daar zal wel het probleem zitten dan wat betreft de snelheid ?
Euh ja, die kans zit er wel in. Maar het is toch gewoon een SATA-HDD uit je MBP? Waarom die niet met een kabel in een PC prikken en dan testen; ben je in ieder geval van de mogelijke beperkingen van je docking/USB-stekker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:17:
[...]

Euh ja, die kans zit er wel in. Maar het is toch gewoon een SATA-HDD uit je MBP? Waarom die niet met een kabel in een PC prikken en dan testen; ben je in ieder geval van de mogelijke beperkingen van je docking/USB-stekker af.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ni4gnvduc0san.jpg

Resultaat ingebouwd in de pc.
De HD van de pc zelf haalt iets van 112mb ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Wonderbaarlijk genoeg met een externe schijf via time machine een complete backup kunnen maken.
Gisteravond nog snel een nieuwe SSD besteld en hopelijk wordt deze vandaag geleverd zodat ik dan via system restore deze backup kan terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Zou ik gauw weer terug sturen als ik jou was. Tenminste. Als je niet al van plan was een ssd te installeren. Controleer of de back up werkt en wipe dan de drive door een reformat naar ntfs. Draai dan nog een keer die benchmark en bekijk de resultaten. Daarnaast ff een korte HDtune test (niet de lange want die overschrijft smartwaarden).

Dikke kans dat de drive gewoon nog in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Drive lijkt me ook nog in orde. Door de SSD ga je wel wat meer plezier uit je MacBook halen.

Jouw sata kabel in de MacBook kan nog steeds stuk zijn. Dus met de SSD kun je ook problemen gaan tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doe die SSD eens in een externe behuizing en start er dan eens van op. Kom je meteen achter waar het fout gaat.

2012 modellen hebben de reputatie dat de SATA kabel stuk kan gaan wat de boel enorm vertraagt. Het ene moment is er niets aan de hand, het andere moment als dikke poep door een trechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Wat mij verder opvalt is het volgende: nu ik zo bezig ben geweest met mijn mbp merk ik dat als ik op het wifi icoon klik hij heel lang blijft laden. Ik kan dus bijvoorbeeld de versxhillende wifi netwerken niet zien.
Dropbox kan geen verbinding maken, de virusscanner laat wel een update doen. Allemaal vreemde dingen die gebeuren. Zou dit dan toch met de sata kabel te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Kan ook een brakke installatie van OS X zijn. Heb je nog recentelijk een clean install gedaan of heb je hem ongemoeid gelaten sinds er nog Mountain Lion op stond?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Nooit iets mee gedaan....aangezien ik niet goed weet hoe een clean install verloopt, met het terugzetten van data programma's etc. dus vanaf mountainlion blijven updaten tot nu. Hoe kom ik dan aan het installatie bestand voor de meest recente psx versie als ik er een nieuwe hd in stop?

[update]

Een nieuwe kabel besteld. Dan ben ik daar voorlopig ook van af. De SSD plaats ik dan ook maar meteen, dan heb ik weer een snelle MBP. Weer even klaar voor de toekomst.

Echter, ik ga nu wel proberen om osx opnieuw te installeren op de oorspronkelijke HD. Kijken wat dit oplevert.

http://www.appletips.nl/o...je-gegevens-te-verliezen/

[update]

De herinstallatie met behoud van instellingen heeft niets opgeleverd. :/

[ Voor 50% gewijzigd door Super_Grover op 30-06-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Vandaag de SSD ontvangen met de post en geinstalleerd in de macbook. De time machine backup teruggezet maar dit mag niet baten. Het probleem is identiek. Alhoewel hij heel snel tot het login scherm komt, maar na het inloggen is het bar en boos.

Morgen komt de nieuwe kabel voor de HD....

tbc...

[ Voor 18% gewijzigd door Super_Grover op 01-07-2016 20:37 ]

Pagina: 1