Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

prefix verwijderen bestanden

Pagina: 1
Acties:

• klen_ghost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 15:48
kan iemand me hierbij helpen (google leverde niet de gewenste resultaten op en een search op GoT kreeg ik ook niet te zien wat ik zocht)

ik zit met een aantal muziek cd's die geript zijn naar harddisks (hierbij is er telkens een prefix gebruikt).
het probleem is nu juist die prefix moet er nu af en we praten over circa 5000-10000 liedjes waarbij een prefix staat.
is er een snelle methode of stuk software wat dit voor mij kan doen ? (na 200 liedjes handmatig gedaan te hebben ben ik het wel beu :).

bij voorbaat dank voor het meedenken.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zelfde prefix voor alle bestanden? kun je een voorbeeld geven?

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:02
een tooltje als Bulk Rename Utility zou moeten kunnen wat je hier vraagt.. mits er enige logica zit in de prefix.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Rmg

Linux zou zoiets moeten werken, haal je de eerste 3 chars mee van de filename, zoals altijd test eerst ff ofc.

code:
1
 for file in *mp3; do mv "$file" "${file:3}"; done

Windows PowerShell

code:
1
get-childitem *.mp3 | foreach { rename-item $_ $_.Name.Replace("<prefix>", "") }

Windows cmd.

code:
1
rename "abcd*.txt" "////*.txt"

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 29-06-2016 10:48 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DOS?
code:
1
rename

PowerShell?
code:
1
Get-ChildItem | Rename-Item

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• c0burn
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-11 22:13

c0burn

Feed your head

Hier vind je verschillende methodes, zowel in software als met batch/Powershell scripts

Remember what the dormouse said

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11 21:37

bloasfist

Slot-A Crew

Total commander heeft uitgebreide batch-rename functionaliteit (ctrl-alt-m) die dit ook kan...

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• klen_ghost
ido schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:43:
zelfde prefix voor alle bestanden? kun je een voorbeeld geven?
helaas niet zelfde prefix (maar als het al in meerdere keren kan zonder elk bestand individueel te moeten is het al een vooruitgang)

prefix is o.a.

001
01
1
1-1
2
3
4

om maar wat voorbeeeldjes neer te zetten

• klen_ghost
bloasfist schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:50:
Total commander heeft uitgebreide batch-rename functionaliteit (ctrl-alt-m) die dit ook kan...
nooit bij stil gestaan, gaan we eens proberen (daar de rest van TTC wel een bekender programma is voor me ;)

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het lijkt er op dat je prefixes allemaal met een spatie gescheiden worden van het deel dat je over wilt houden (maar voorbeelden zouden zeker helpen!).
In dat geval kun je met de verschillende scriptingtalen het eerste deel er vrij eenvoudig vanaf knippen.

Met de PowerShell code hieronder wordt alleen de nieuwe naam weergegeven. Hernoemen stelt dan ook niet meer zoveel voor (maar mag je zelf doen :P )

code:
1
gci -file -recurse | % {$_.Name.Split(" ",2)[1]}

Ondertiteling:
-List alle files (geen directories, dus) in deze folder en onderliggende folders
- Voor elke file:
- Splits de bestandsnaam in 2 delen; het deel voor de eerste spatie en "de rest" (het deel na de eerste spatie, dus)
- Geef alleen "de rest" weer

Dit kan ook met elke andere scriptingtaal (batch, vbs, ...)
Om je (eventueel) op weg te helpen, de opzet voor CMD:

code:
1
for /f "usebackq tokens=1,2* delims= " %x in (`dir /b *`) do @echo %y

Van een heel andere orde: als je je muziek wel goed getagt (d?) hebt, kun je met een programma als MP3Tag heel eenvoudig de tags als basis gebruiken voor de gewenste bestandsnaam:
MP3Tag openen, Bestanden selecteren, Convert, Tag > FileName (of woorden van gelijke strekking :-)

[ Voor 13% gewijzigd door GNID op 29-06-2016 18:03 ]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als het om audiobestanden gaat, zou je ook kunnen kijken naar iets dat uitgaat van de tags in de bestabden... of de audiovingerafdruk. Ik denk dan aan mp3tag, tag&rename of musicbrainz picard

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:53
Vergeet foobar ook niet. Tags inlezen vanuit filename en terugzetten op basis van tags?

• GNID
  • Niet online
Paultje3181 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 13:47:
Vergeet foobar ook niet. Tags inlezen vanuit filename en terugzetten op basis van tags?
Interessant. Ik gebruik zelf ook foobar, maar heb nog geen optie ontdekt om tags naar bestandsnamen om te zetten. Gebruik je daar een plug-in voor?

Ter aanvulling: vergeet MediaMonkey niet; die kan tenminste met gemak met 10.000+ bestanden omgaan.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:53
Masstagger, maar volgens mij zit het er default in. Zo heb ik in ieder geval mijn Flac collectie gerenamed en getagged

• GNID
  • Niet online
Dank u!
Inmiddels ontdekt dat het er inderdaad standaard al inzit: File opreations > Rename to ...
Hoe ik daar overheen heb kunnen kijken ....

Masstagger werd "vroeger" (foobar < 0.9.5) standaard meegeleverd, maar tegenwoordig dus niet meer.
Pagina: 1