Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Hallo,

Korte vraag:

Ik wil een huurwoning waar een bepaalde inkomensgrens aan verbonden is. Obv 2015 vallen mijn vriendin en ik precies in die marge (tussen de 30k en 35 nog wat K). Woning gekregen dus, mooi.

Vandaag telefoon, we krijgen de woning toch niet omdat ze een rekenfactor van 1.02 zijn vergeten toe te passen die er voor zorgt dat we net boven die grens zitten.

Heeft iemand hier wel eens van gehoord? Ik kan er namelijk niks over vinden.

Mvg,

SB

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee waar die 2% vandaan komt maar ik zou gewoon een kopie van de belastingaangifte 2015 verstrekken aan de verhuurder en laat ze het maar uitzoeken, ervanuitgaande dat op jullie blauwe envelop inderdaad een inkomen onder de 35K staat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Nou ja, dat hebben we nu dus gedaan en we voldoen daar aan. Toch zegt de verhurende partij dat ze de woning niet mogen aanbieden omdat de rekenfactor nog moet worden toegepast.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Dus er wordt gewoon even 2% aan inkomen uit de duim gezogen om de inkomensgrens te drukken?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vermoedelijk een soort inflatiecorrectie. Voor sociale verhuur moeten ze het inkomen toetsen tegen normbedragen voor 2016, maar als je het verzamelinkomen van je laatste aangifte hebt aangeleverd gaat dat over 2015.
Geen idee of ze deze correctie zelf hebben mogen bedenken of dat dat ook weer ergens is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

asmi2 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:14:
Vermoedelijk een soort inflatiecorrectie.
Zou een mooi verhaal zijn; als je 5 jaar achter elkaar exact 32.5K verdient omdat jouw CAO niet is aangepast en de inflatie is 2%, "verzint" de verhuurder dus dat je 35.8K veridient en je je huis uit moet ofzo?

Om het duidelijk te krijgen, denk ik dat de verhuurder maar openheid moet geven waar die correctie vandaan komt en waarom die wordt toegepast.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Dat is in feite waar het op neerkomt ja. Ik vraag me ernstig af of dit zomaar kan.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 10:32
Het is inderdaad een inflatiecorrectie. Dit staat op de website van de woningcorporatie in mijn stad:

1. Heeft u van een recent jaar (2014 of 2015) een aangifte of aanslag voor de inkomensbelasting of heeft u een Inkomensverklaring in uw bezit?
JA, dan kunt u uw verwachte gezamenlijk verzamelinkomen voor 2016 als volgt berekenen:
Verzamelinkomen 2015 vermenigvuldigen met 1,0237 (inflatiecorrectie)
Verzamelinkomen 2014 vermenigvuldigen met 1,0306 (inflatiecorrectie).

Bij gebrek aan een bewijs voor het huidige jaar (het heet ook verwacht verzamelinkomen) wordt er dus inderdaad vanuit gegaan dat je inkomen elk jaar wordt geindexeerd (meegaat met de inflatie). Als je je exacte inkomen kan bewijzen voor 2016, dan moeten ze daar ook mee akkoord gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Xqlusive schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:26:
Dit staat op de website van de woningcorporatie in mijn stad:
Dat biedt aanknopingspunten; dan zullen dit wel de formele regels zijn: http://www.woningwet2015....lkshuisvesting_1-1-16.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 16:15

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

asmi2 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:49:
[...]

Dat biedt aanknopingspunten; dan zullen dit wel de formele regels zijn: http://www.woningwet2015....lkshuisvesting_1-1-16.pdf
en als je die regels dan leest:

Bepaal of het huishoudinkomen:
- lager of gelijk is dan/aan de inkomensgrens van € 35.739 (in 2016);
- hoger is dan de inkomensgrens van € 35.739 (in 2016), maar lager of gelijk is aan de tijdelijk
hogere inkomensgrens van € 39.874 (in 2016);
- hoger is dan de tijdelijk verhoogde inkomensgrens van € 39.874 (in 2016).

Dus check maar even waar die tijdelijk hogere inkomensgrens vandaan komt, en of jullie daar ook onder vallen :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Xqlusive schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:26:
Het is inderdaad een inflatiecorrectie. Dit staat op de website van de woningcorporatie in mijn stad:

1. Heeft u van een recent jaar (2014 of 2015) een aangifte of aanslag voor de inkomensbelasting of heeft u een Inkomensverklaring in uw bezit?
JA, dan kunt u uw verwachte gezamenlijk verzamelinkomen voor 2016 als volgt berekenen:
Verzamelinkomen 2015 vermenigvuldigen met 1,0237 (inflatiecorrectie)
Verzamelinkomen 2014 vermenigvuldigen met 1,0306 (inflatiecorrectie).

Bij gebrek aan een bewijs voor het huidige jaar (het heet ook verwacht verzamelinkomen) wordt er dus inderdaad vanuit gegaan dat je inkomen elk jaar wordt geindexeerd (meegaat met de inflatie). Als je je exacte inkomen kan bewijzen voor 2016, dan moeten ze daar ook mee akkoord gaan lijkt mij.
Dank. Exact inkomen bewijzen voor 2016 is natuurlijk lastig aangezien de verhuurder nooit 100% zeker kan weten dat ik toch niet wat bij ga verdienen.

Ik ga in ieder geval deze stukken nog eens doornemen en op, uiteraard fatsoenlijke, duidelijke wijze uiteenzetten waarom dit een verkeerde beslissing is.

[ Voor 7% gewijzigd door SavageBrother op 29-06-2016 18:12 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:24

macnerd

No Apples please :-)

Wat je ook nog kunt overwegen om je brutoloon omlaag te brengen: minder gaan werken, bv 4 uur per week.
Het netto-inkomen daalt een stuk minder hard dan je bruto-inkomen, plus je hebt extra vrije tijd.

Hoeveel uur, wie (jij, zij, allebei) moet uiteraard bepaald worden, en wellicht kan het ook niet bij jullie werkgevers. In principe heb je wel recht op parttime werken, maar werkgevers mogen weigeren onder bepaalde omstandigheden (vraag me niet welke).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik ga studeren en daarmee voor dit jaar en dus stoppen met werken. Een snelle berekening leert mij dat we daardoor ruim onder de gestelde grens zitten. Echter wil de verhurende partij alsnog niet verhuren omdat hij bang is dat we in 2016 toch de grens overschreiden.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De regels die hierboven worden gelinkt geven ook aan dat er geen inkomenstoets mag plaatsvinden als je studiefinanciering krijgt. Is dat een uitweg?

"woningzoekenden die studiefinanciering genieten, die voltijds studeren of gaan promoveren en
die de woongelegenheid als enig student of met maximaal één andere student willen betrekken
(bewijs van inschrijving aan de onderwijsinstelling waaruit blijkt dat de betrokkene bij één van
de genoemde doelgroepen behoort of bewijs van studiefinanciering verstrekt door DUO
volstaat);"

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Helaas niet, mijn vriendin verhuist mee en zij werkt fulltime.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

SavageBrother schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 19:50:
Ik ga studeren en daarmee voor dit jaar en dus stoppen met werken. Een snelle berekening leert mij dat we daardoor ruim onder de gestelde grens zitten. Echter wil de verhurende partij alsnog niet verhuren omdat hij bang is dat we in 2016 toch de grens overschreiden.
Als je inkomen in 2016 aanzienlijk gaat zakken dan moet de verhuurder daarover een inkomenstoets doen, en niet over de gegevens van 2015 die niet meer actueel zijn.

Jullie zaten in 2015 nét boven de norm (gecorrigeerd). Als jouw inkomen weg valt, dan moet dat toch ruim voldoende zijn om onder de norm te zitten? Ik zou het de verhuurder eens voor rekenen en dan vragen of jullie nog in aanmerking komen voor de woning.

Doe dit wel schriftelijk of telefonisch en niet via een website.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Ik heb dit inderdaad gedaan en naar mijn mening ook zeker aannemelijk kunnen maken. Einddatum contract, loonstroken t/m einddatum contract en een startbewijs voor de voltijd opleiding.

Ik heb nog één laatste poging gedaan om dit nogmaals uitéén te zetten. Ik hoop dat het wat oplevert. Wat ik wel echt ronduit debiel vind is dat de niet gecorrigeerde cijfers op de website en het inschrijfformulier van de woningstichting worden gebruikt om aan te geven of het zin heeft in te schrijven.

It's dogged that does it

Pagina: 1