Lassen / hardsolderen draadframe 2-4mm staal/ ijzer legering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 705078

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zoals jullie in de topictitel kunnen lezen, wil ik graag voor mijn vriendin een oplossing vinden m.b.t. het repareren van staal / ijzer legering draadframes van plusminus 2mm tot 4mm dik. In enkele gevallen 6mm dik.

Mijn vriendin koopt regelmatig 2e-hands lampenkappen welke vervolgens worden gestript en er enkel een draadframe overblijft. Dit frame bestaat in de kern altijd uit een staal of ijzer legering (de exacte staal/ijzer samenstelling is niet bekend). Het zijn in ieder geval geen koperen of messing frames, dat kunnen we dus wegstrepen :)

Na een jaar tijd zijn er ongeveer 10 - 15 frames naar de ijzerhandel verdwenen omdat repareren een zeer moeilijke taak bleek te zijn, dit is zonde van het geld (aanschaf) en gezien de uiteindelijke opbrengst is het zeker de moeite waard om te investeren in een fatsoenlijke oplossing, mits we niet 6x in een andere oplossing hoeven te investeren.

Voor een leek is het vrij moeilijk om erachter te komen of je dit eventueel kunt lassen, een lasapparaat is 2e hands immers niet zo duur (en nieuw soms ook voor 6 - 8 tientjes, indien het geen puntlasapparaat hoeft te zijn.
Voor zover ik heb begrepen is een puntlasapparaat nodig om een dergelijk frame te lassen, dus wat dat betreft heb ik deze optie al aan de kant geschoven, maar ik kan het natuurlijk mis hebben?

Hardsolderen leek een oplossing te zijn, en om een lang verhaal kort te maken, kreeg ik in 9/10 gevallen het advies dat dit niet mogelijk was i.v.m. de dikte van het draad. Dit zou niet dik genoeg zijn om fatsoenlijk te kunnen hechten, terwijl het soort materiaal wel geschikt zou zijn om te.... hardsolderen (om hard te solderen? :P ).

Ik heb in mijn omgeving niet direct iemand met een lasapparaat of soldeerspul, het zal een weggegooide investering zijn als achteraf blijkt dat het niet lukt.

Ik heb wel 2-componenten lijm geprobeerd speciaal geschikt voor ijzer, het resultaat is echter niet helemaal naar tevredenheid.

Minimale oplossing:
Met elektrode lassen heb ik te horen gekregen dat de elektrode aan het frame zou blijven plakken, indien de las dan verder wel "goed" is , en ik een elektrode af moet knippen, weg moet gooien, en het frame bij moet slijpen, is dat in principe helemaal niet eens zo erg.

Ideale oplossing:
De mogelijkheid om complete frames te kunnen lassen / solderen.

Kunnen jullie ons verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:50

Dogooder

dus...

Ik ben een absoluut amateur lasser, maar mijn ervaring is dat diktes van 4mm of minder altijd eindigen in een brak en braad voorwerp. Zeker als het draden en dus geen plaat dan moet je wel heel gericht te werk gaan met elektrodelassen. TIG zou dan nog makkelijker zijn.
Maar ik denk dat je deze diktes ook prima met aan elkaar kan solderen. Kwestie van genoeg vermogen soldeerbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:03
electrode-lassen wordt inderdaad een zooitje op dit soort fijn werk.

TIG zou veel beter zijn. In mijn ogen ook de mooiste oplossing. Maar ook meteen veruit de duurste en het lastigste onder de knie te krijgen.

De goedkoopste manier is echter hardsolderen. Dat kun je met een simpel brandertje van de bouwmarkt, wat flux en wat toevoegmateriaal prima thuis doen. Mocht dat niet goed genoeg werken kun je altijd nog overwegen om naar een TIG lasapparaat te kijken.

Ik gebruik hardsolderen voor het maken van uitlaatbochten voor modelvliegtuigen. Blijft prima heel ondanks trillingen van de motor en temperatuurverschillen. Het materiaal is RVS en het toevoegmateriaal is zilversoldeer. En natuurlijk goed gebruik gemaakt van het juiste flux middel.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Hp7gVxx5vjU/UEuspi28ZJI/AAAAAAAACzA/AUcCOEV6Zy0Fc9Y7Cc33TcaJ_xTkvqkkwCCo/s800/IMG_1871.JPG

P.S. bedenk wel dat hardsolderen en zeker ook TIG lassen echt dingen zijn die je moet kunnen / leren. Zeker als het om fijn werk gaat. Ga er dus maar vanuit dat je heel wat lampenkappen sloopt voordat je de kunst te pakken hebt en gun je er ook de tijd voor. Denk niet na 10 minuten "Dit werkt niet hoor!" Want gegarandeerd dat het wel werkt als je weet waar je mee bezig bent.

[ Voor 42% gewijzigd door FragDaddy op 29-06-2016 08:52 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-05 20:02
lassen met een goedkoop/tweedehands apparaat zou ik niet doen met die diktes, voor je het weet heb je de draad weggesmolten.

hardsolderen is nog wel te doen, maar ook hier moet je opletten dat je niet je draad smelt, dus goed je warmte verdelen en de soldeer door het metaal laten smelten, niet de vlam. als je eens rondkijkt op youtube is er genoeg te vinden. ( engelse term is brazing )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

YouTube: Make a Spot Welder for Cheap!!

De goedkoopste manier om te spotwelden.

Dunne draden Tig lassen? niet het gemakkelijkste. smelt weg voor je er erg in hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Rmg schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:54:
Dunne draden Tig lassen? niet het gemakkelijkste. smelt weg voor je er erg in hebt
Je moet ook niet meteen het TIG apparaat op 250 ampere instellen he. :D

Nee hoor, wanneer je de stroom een beetje onder controle houdt kun je dit prima tiggen. Dat is echt de mooiste manier. Maarja, ook meteen de duurste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

FragDaddy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:03:
[...]

Je moet ook niet meteen het TIG apparaat op 250 ampere instellen he. :D

Nee hoor, wanneer je de stroom een beetje onder controle houdt kun je dit prima tiggen. Dat is echt de mooiste manier. Maarja, ook meteen de duurste.
Ok ik had mijn post moeten toevoegen met "Zonder ervaring", Om hier voor tig lassen te gaan leren ben je naast de investering ook nog wel een 15 van die frames kwijt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Stoney3K

Flatsehats!

Afgezien van het feit dat je een TIG apparaat echt niet voor dat geld gaat vinden, en je voor die apparaten doorgaans krachtstroom nodig hebt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Stoney3K schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:11:
Afgezien van het feit dat je een TIG apparaat echt niet voor dat geld gaat vinden, en je voor die apparaten doorgaans krachtstroom nodig hebt.
Nee hoor, er zijn tegenwoordig een heleboel TIG-inverters (dus niet meer die ouwe met die grote trafo's erin) te koop die op 240volt werken. Je kunt dan maar met een beperkte stroom lassen (vaak niet meer dan 200A), maar voor dit soort werk is dat echt meer dan zat.

Alleen wanneer je dikke platen of aluminium (let op dat je dan een AC apparaat nodig hebt!!) gaat lassen heb je hoge stromen (250A+) nodig en dan kom je in 400volt apparaten. Vaak ook met een watergekoelde toorts.

https://www.hbm-machines....rter-met-digitaal-display

Let wel op dat je met dit soort simpele lasapparaten geen complexe instellingen kunt doen. Je hebt dus geen controle over bijvoorbeeld upslope,downslope,puls of post-flow. Dat is voor bak-en-braad werk niet zo erg, maar als je echt controle wilt hebben over je las zijn dat soort instellingen wel fijn. Nadeel is dan weer dat je dan aan je las moet kunnen zien wat er niet klopt en welke instelling je moet verdraaien. En daar komt die ervaring weer kijken.

[ Voor 47% gewijzigd door FragDaddy op 29-06-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52

talin

ES-MA

ik heb al mijn NIL lasdiploma's en zou je in deze casus TIG lassen adviseren.
maar de kosten...

ik heb thuis een TIG apparaat staan waar ik 4mm draad heel netjes aan elkaar kan lassen.
beetje uitleg:
om 2 dingen echt goed aan elkaar te kunnen krijgen moet je een smeltbad kunnen creëren, door middel van wat toevoermiddel ( draad ) kan je dan die 2 smeltbaden aan elkaar hechten.
4 mm moet je wel een klein beetje voor kunnen lassen ( lees apparaat afstellen ) anders krijg je zoals met Booglassen ( lees elektrode ) ene te grove las ( als je al een las kan maken )

probeer het eens met hardsolderen, een mooi brandertje en wat soldeerdtin en een paar afval stukken.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik begrijp dat TIG lassen de voorkeur heeft ondanks dat het prijzig is.

Kun je met een "goedkoop" TIG apparaat bijv. ook een uitlaat lassen, wat buizenframes en evt. aluminium profielen? Dan is de stap in ieder geval wat kleiner om er een aan te schaffen, een beetje knutselen is altijd leuk :)

Ik ga eerst maar eens bij de Karwei wat spulletjes halen, als dat bevalt kan ik online wat meer bestellen.

Ik zie echter op verschillende websites het volgende:
"Deze hardsoldeer staven zijn te gebruiken zonder FLUX."

Ligt dit aan het merk? (Kemper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Alu zal in ieder geval niet gaan, daar heb je zoals hierboven al gezegd een behoorlijk krachtig wisselstroomapparaat voor nodig, dat halen de inverters die je op het stopcontact aan kan sluiten niet. Aluminium heeft namelijk een behoorlijk hoge warmtegeleiding als je het met ijzer/staal vergelijkt, dus je moet er veel meer energie in stoppen om een smeltbad vol te kunnen houden.

Voor dingen als buizenframes en uitlaten is een TIG-inverter juist een super stuk gereedschap. Beter kun je het dan niet hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 29-06-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Anoniem: 705078 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:09:

Kun je met een "goedkoop" TIG apparaat bijv. ook een uitlaat lassen, wat buizenframes en evt. aluminium profielen?
Voor het lassen van aluminium heb je een TIG apparaat nodig die wisselstroom (AC) kan lassen. De meeste TIG apparaten kunnen dat niet. Die zijn gelijkstroom (DC). De TIG apparaten die het wel kunnen worden vaak aangeboden als AC/DC TIG apparaten en zijn een stuk complexer en veel duurder.

edit: Ik moet beter lezen. Stoney3k hierboven zegt al dat je een wisselstroom apparaat moet hebben voor alu.

Je moet er ook rekening mee houden dat je met alleen het TIG apparaat er nog niet ben. Je hebt een gasfles nodig met beschermgas. In het geval van TIG is dat argon. Beschermgas zorgt ervoor dat er geen zuurstof bij het smeltbad (het punt waar de las wordt gevormd) komt. Dit voorkomt dat de las bros wordt.

Ook moet je een goed lasmasker en goede lashandschoenen hebben. Met de nadruk op goed, want bij TIG lassen komt veel schadelijk UV straling vrij. Meer dan bij electrode lassen. En deze UV straling tast ogen en huid aan. Iedereen die wel eens "lasogen" heeft gehad of veel te lang in de zon heeft gezeten weet dat dit niet tof is.

Klopt, die staven zijn dan gecoat met flux. Persoonlijk vind ik dat niet prettig. Wat voor mij goed werkt is vloeibare flux (of poeder dat je tot een papje moet mengen) en daarmee de te solderen oppervlaktes insmeren. Dan heb je veel meer controle over waar het soldeertin heen loopt in tegenstelling tot flux dat van het toevoegmateriaal af komt.

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 29-06-2016 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Anoniem: 705078 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:09:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik begrijp dat TIG lassen de voorkeur heeft ondanks dat het prijzig is.

Kun je met een "goedkoop" TIG apparaat bijv. ook een uitlaat lassen, wat buizenframes en evt. aluminium profielen? Dan is de stap in ieder geval wat kleiner om er een aan te schaffen, een beetje knutselen is altijd leuk :)

Ik ga eerst maar eens bij de Karwei wat spulletjes halen, als dat bevalt kan ik online wat meer bestellen.

Ik zie echter op verschillende websites het volgende:

wat je ook kan om het goedkoop te houden, een lasapparaat te zoeken een MIG/MAG apparaat en dan 1 die werkt met gasgevulde draad.

zo'n ding: https://www.1ekeus.nl/gud...vuldraad-lasapparaat.html

daar kan je na wat test werk volgens mij best leuk mee lassen wat jij wil.
rupsen leggen van 1cm breed zal niet gaan maar ff een hechtlesje maken moet wel kunnen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
talin schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:16:
[...]

wat je ook kan om het goedkoop te houden, een lasapparaat te zoeken een MIG/MAG apparaat en dan 1 die werkt met gasgevulde draad.

rupsen leggen van 1cm breed zal niet gaan maar ff een hechtlesje maken moet wel kunnen.
Begrijp ik het goed dat het lasapparaat wat je hebt gelinkt MIG/MAG zo goedkoop is vanwege de beperkte materiaaldikte? Een rups van 1cm lijkt me inderdaad behoorlijke overkill als de draad maar 2 - 4mm dik is :+
De focus ligt vooral op de draadframes, ook omdat het een zakelijke aankoop is.

Misschien toch nog even wachten, een fatsoenlijke hardsoldeer set is ook niet goedkoop (Edit: In verhouding tot MIG/MAG) en het is zonde om dit naderhand stof te laten happen omdat er een overstap wordt gemaakt naar MIG/MAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Anoniem: 705078 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:30:
[...]

Begrijp ik het goed dat het lasapparaat wat je hebt gelinkt MIG/MAG zo goedkoop is vanwege de beperkte materiaaldikte? Een rups van 1cm lijkt me inderdaad behoorlijke overkill als de draad maar 2 - 4mm dik is :+
De focus ligt vooral op de draadframes, ook omdat het een zakelijke aankoop is.

Misschien toch nog even wachten, een fatsoenlijke hardsoldeer set is ook niet goedkoop (Edit: In verhouding tot MIG/MAG) en het is zonde om dit naderhand stof te laten happen omdat er een overstap wordt gemaakt naar MIG/MAG.
ja, er zit een kleinere trafo in, een die niet zo heel erg dik gewikkeld is dus goedkoper qua materiaal.
heb er thuis ook 1 staan, 3de hands, is leuk voor erbij als er ergens ff iets snel gehecht moet worden, maar ik grijp liever naar mn TIG apparaat.

goed zoeken op Marktplaats dan kom je ze nog wel goedkoper tegen.
maar Gude is best een leuk merk.
volgens mij kan je rolletjes draad voor 2 tientjes kopen, ja dus:
https://www.kippersrijsse...gevulde-lasdraad-luna-418

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
talin schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:39:
[...]

ja, er zit een kleinere trafo in, een die niet zo heel erg dik gewikkeld is dus goedkoper qua materiaal.
heb er thuis ook 1 staan, 3de hands, is leuk voor erbij als er ergens ff iets snel gehecht moet worden, maar ik grijp liever naar mn TIG apparaat.

goed zoeken op Marktplaats dan kom je ze nog wel goedkoper tegen.
maar Gude is best een leuk merk.
volgens mij kan je rolletjes draad voor 2 tientjes kopen, ja dus:
https://www.kippersrijsse...gevulde-lasdraad-luna-418
Dankjewel! Voor dat geld haal ik het liever nieuw in de winkel, zit er ook nog mooi garantie bij mits ik het apparaat juist gebruik.

Ik zie bij de Luna draad een uitgebreide beschrijving.
Voor het lassen van dunne materialen met een dikte van 1.0 - 5 mm en gegalvaniseerde metalen zonder gebruik van beschermingsgas. Mag in alle richtingen en posities gelast worden
(Wauw, in alle richtingen en posities, dat zal ik nodig hebben :D )

Nu staat er bij het draad van Güde eigenlijk helemaal niks qua informatie, alleen dat het passend is voor het Güde SG 120 A / Lasapparaat. Zit daar nog veel verschil tussen? Is de draad van Güde zonder flux?

En misschien ook belangrijk, wat nou als ik per ongeluk een verkeerd materiaal las (aluminium).
FragDaddy
Alleen wanneer je dikke platen of aluminium (let op dat je dan een AC apparaat nodig hebt!!) gaat lassen heb je hoge stromen (250A+) nodig en dan kom je in 400volt apparaten.
Gaat het object kapot, lig ik in het ziekenhuis, vliegen de stoppen uit de kast? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 09-05 11:51

w00Dy

Make soap, not war

Met hardsoldeer wordt autogeen lassen bedoelt?

Ik zou voor draadframes in elk geval autogeen lassen aanraden, een mooi smeltbad maken en beide materialen in elkaar laten overvloeien. Met autogeen lassen kan je net zo fijn werken als met TIG.

MIG en elektrode lassen ga je met zulke kleine stromen moeten werken dat je moeite de las kan laten 'plakken' zonder dat het werkstuk wegsmelt.

Verder zou ik aanraden de boel goed voor te bereiden, schuren en ontvetten. Die frames zijn vast wel behandeld met allerlei coatings, dat last niet zo lekker.

En pas op voor gegalvaniseerde frames, die lucht wat daar afkomt bij het lassen zijn echt niet goed voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
w00Dy schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:03:
Met hardsoldeer wordt autogeen lassen bedoelt?

Ik zou voor draadframes in elk geval autogeen lassen aanraden, een mooi smeltbad maken en beide materialen in elkaar laten overvloeien. Met autogeen lassen kan je net zo fijn werken als met TIG.

MIG en elektrode lassen ga je met zulke kleine stromen moeten werken dat je moeite de las kan laten 'plakken' zonder dat het werkstuk wegsmelt.

Verder zou ik aanraden de boel goed voor te bereiden, schuren en ontvetten. Die frames zijn vast wel behandeld met allerlei coatings, dat last niet zo lekker.

En pas op voor gegalvaniseerde frames, die lucht wat daar afkomt bij het lassen zijn echt niet goed voor je
Het hardsolderen wat ik bedoel is nét even wat anders dan autogeen lassen.
Met hardsolderen zoals in de topictitel staat, bedoel ik een simpele brander van bijv. campingaz met een gaspatroon waar 70% butaan en 30% propaan in zit met een vlamtemperatuur van ~1900 graden. Enkel butaan is ook mogelijk tot ~450 graden dacht ik. Het zijn dan wel branders met een kleine vlam.
Bij autogeen lassen gebruik je (altijd of in de meeste gevallen?) een mix van ethyn en zuivere zuurstof met een vlamtemperatuur van ~3100°C (En hoger).

Ik heb goed nagedacht over beschermende kleding en de gassen die er bij vrij kunnen komen, het lassen zal sowieso buiten gaan gebeuren buiten het zicht van mensen / dieren.

Ik heb al enkele "cursussen" m.b.t. veiligheid gevolgd op YouTube, zeker de veiligheid en gezondheid staan voorop, dat het me over een jaar pas lukt om een normale las / hechting te maken is niet van belang :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Anoniem: 705078 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 19:15:
[...]

Dankjewel! Voor dat geld haal ik het liever nieuw in de winkel, zit er ook nog mooi garantie bij mits ik het apparaat juist gebruik.

Ik zie bij de Luna draad een uitgebreide beschrijving.

[...]

(Wauw, in alle richtingen en posities, dat zal ik nodig hebben :D )

Nu staat er bij het draad van Güde eigenlijk helemaal niks qua informatie, alleen dat het passend is voor het Güde SG 120 A / Lasapparaat. Zit daar nog veel verschil tussen? Is de draad van Güde zonder flux?

En misschien ook belangrijk, wat nou als ik per ongeluk een verkeerd materiaal las (aluminium).

[...]

Gaat het object kapot, lig ik in het ziekenhuis, vliegen de stoppen uit de kast? 8)
in alle richtingen, op kop lassen lees een las van onder op een object aanbrengen is nog wel een groot verschil met een las van boven aanbrengen, daar is een andere afstellingen en techniek voor nodig.

draad voor de Gude zal niet veel verschillen, het zal de diameter zijn die door de toorts ( bovenste deel wat je in je hand hebt ) past.
gasgevulde is gasgevulde draad.
als jij aangeeft, ik heb dit lasapparaat, dit is de maximale dikte die is aangegeven en dit wil ik gaan lassen dan kunnen de meeste leveranciers ( tenminste wel de link die ik voor draad opgaf ) je zo vertellen wat het beste voor je is.

wat als je per ongeluk alu gaat lassen, tip: magneet, doet de magneet niks dan zal het alu of iets anders zijn.
krijg je er geen las op, alleen pruttel de pruttel, alu is weg en dan kan werkstuk linkerhand rechterschouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ah fijn! Dan is het in ieder geval niet heel gevaarlijk om per ongeluk aluminium te lassen. Ik ben stiekem erg enthousiast geworden.

Ik ga het dit weekend bestellen, en dan zal ik eens kijken of ik foto's kan plaatsen om de ervaring te delen.
*Foto van gesmolten frame*
*Foto van plasje gesmolten staal*
*Foto van Innersteps die vlam vat*
*Foto van blinde Innersteps*
:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Anoniem: 705078 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:40:
Ah fijn! Dan is het in ieder geval niet heel gevaarlijk om per ongeluk aluminium te lassen. Ik ben stiekem erg enthousiast geworden.

Ik ga het dit weekend bestellen, en dan zal ik eens kijken of ik foto's kan plaatsen om de ervaring te delen.
*Foto van gesmolten frame*
*Foto van plasje gesmolten staal*
*Foto van Innersteps die vlam vat*
*Foto van blinde Innersteps*
:-)
:)
ff serieus, het is wel een klein beetje oppassen met een lasapparaat, het is geen speelgoed.
ik heb van alles gelast, veel RVS in bedrijfsomgevingen, in allerlei moeilijke omstandigheden, dan vergeet je wel eens je eigen goed te beschermen, rood verbrande armen, na een paar keer is dat Mwah is over 2 dagen wel weg maar je moet er wel tegen kunnen.
ff snel iets hechten zonder laskap, oogjes dicht, en dat dan 5x doen is ongeveer hetzelfde als een middag in brandende zon liggen zonder je in te smeren.

lasspetters of druppels van je werkstuk die er af vallen in een schoen zijn ook niet zo leuke dingen.

bescherm je zelf goed, goede laskap, ( je hebt voor 30 euro al een volautomatische, die zelf dimmen als je begint met lassen ) bedekte armen, ik laste altijd met handschoenen, en het liefst ook nog met iets van een pet achterstevoren op je hoofd.

handschoenen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mechanix.com/uploads/store/products/3/thumbnails/MW15_MG_03_H_735x918.jpg

lashelm:
http://www.ebay.nl/itm/Au...a152be:g:HGsAAOSwzJ5XWoRS

een leren schort is dan helmaal mooi.

zorg ervoor dat je werkstuk mooi schoon is, ontdaan van alle verf, ff met een staalborstel er overheen helpt al een heleboel.

zorg dat je massa ( aarde ) op het werkstuk goed geaard is.

en lassen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Ja, of een object wat je net 1 minuut geleden roodgloeiend heb staan stoken even fijn beetpakken om te verplaatsen. Terwijl je net 1 seconde geleden je lashandschoenen uitgedaan hebt. Gebeurt je ook een paar keer :(

PS. Dat zijn werkplaats-handschoenen, geen las-handschoenen. Als beginner zou ik echt las-handschoenen gebruiken!
Lashandschoenen zijn van leer (vanwege spetters) en zijn langer (zodat je onderarmen niet verbranden)

Afbeeldingslocatie: https://www.manutan.nl/img/S/GRP/ST/AIG2108481.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door FragDaddy op 01-07-2016 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
FragDaddy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:19:
Nee hoor, er zijn tegenwoordig een heleboel TIG-inverters (dus niet meer die ouwe met die grote trafo's erin) te koop die op 240volt werken. Je kunt dan maar met een beperkte stroom lassen (vaak niet meer dan 200A), maar voor dit soort werk is dat echt meer dan zat.
Inderdaad voor een paar honderd € koop je tegenwoordig een chinees Tig appaaraatje op 230V.
Ook professionele merken als Kemppi, Fronius, Miller, Lincoln etc verkopen 230V Tig apparaten van een paar duizend €.
En die 200A is meer als voldoende voor het meeste werk, daar kun je gewoon hogedruk gasleidingen mee lassen als dat moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:54
Weet je wat het is, het gaat om een lampenkap daar komen natuurlijk geen krachten op te staan.
Ik zou eerst even hardsolderen proberen, brandertje heb je waarschijnlijk al en even testen met zilversoldeer/messingsoldeer. Misschien is zachtsolderen zelfs al sterk genoeg. Als dat niet lukt kun je altijd nog tig/mig/mag-toestellen aanschaffen.

Je zou het ook kunnen spotwelden, zelf een laagspanningtrafo maken van een MOT en gaan! :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Die lampenkappenframe`s zijn ooit gemaakt met een puntlasapparaat, dat is ook het makkelijkste en snelste lasproces hiervoor.
Er staan wel een paar gebruikte puntlasapparaten op Marktplaats.
FragDaddy schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 15:31:
PS. Dat zijn werkplaats-handschoenen, geen las-handschoenen. Als beginner zou ik echt las-handschoenen gebruiken!
Lashandschoenen zijn van leer (vanwege spetters) en zijn langer (zodat je onderarmen niet verbranden)
Dat wilde ik ook al posten die Mechanix handschoenen zijn niet echt geschikt voor lassen.
En die van jou foto zijn trouwens niet geschikt voor Tig lassen ;) , die handschoenen zijn veel te dik.
Voor tiglassen heb je gevoel nodig in je vingers om het lasdraad mee toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen zorgen, ik heb een lashelm en speciale lashandschoenen erbij besteld, petje en brandwerende kleding en stalen neuzen. Heb eens een frame laten vallen, weegt ongeveer 600gram, 3 weken teen blauw geweest :-( Toch zul je je verbazen dat er behoorlijk wat kracht op komt te staan i.v.m. het vastzetten van de stof, 2 comp. Lijm was niet voldoende.
Zachtsolderen al eerder geprobeerd, en ook hardsolderen met zilver, werkte beide niet, wel genoeg ervaring mee (waterleidingen).
Veiligheid staat bij mij vet gedrukt op de 1e plaats, ook al is het 33 graden de beschermende kleding gaat aan.
Een puntlasapparaat is misschien iets voor de toekomst, zijn op Ebay nieuw niet al te duur, denk aan zo'n 300 euro inclusief btw verzending en import voor een goedkoop "handheld" model. Zelf in elkaar knutselen zou ook tof zijn B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
talin schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:16:
[...]

Zonder direct het topic te willen kapen, is dit apparaat ook geschikt voor plaatwerk ed van auto's?
Wil proberen zelf wat verroeste plekken te fixen en leren lassen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Oogje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:09:
[...]

Zonder direct het topic te willen kapen, is dit apparaat ook geschikt voor plaatwerk ed van auto's?
Wil proberen zelf wat verroeste plekken te fixen en leren lassen.
Auto-plaatwerk is redelijk dun en 'gewoon' staal dus daar moet je met zo'n gasgevuld MIG apparaat wel wat mee kunnen doen, mits je je werkstuk echt goed kaal geschuurd krijgt.

Met een 'echt' MIG of zelfs een TIG apparaat krijg je wel een mooier resultaat, maar die zijn in verhouding duurder en lomper. Zo'n gasgevuld MIG apparaat pak je zo beet en sleep je makkelijk naar lokatie toe (ze zijn niet veel groter dan elektrode apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bepaalde modellen van Audi zijn van aluminium gemaakt, ook kun je aluminium onderdelen tegenkomen. Ik raad je sowieso aan om op te passen met lassen aan een auto, toen mijn auto opgeknapt werd is er een vonk door het plaatwerk heen gegaan zo de bekleding in, auto was verder gestript dus de schade viel mee.
Maar zoals gezegd zijn waarschijnlijk 95% van de autos van "staal". Als je cosmetisch gezien niet perfectionistisch bent zul je er best wat plaatwerk mee kunnen lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=p5_0tZMnC8s]
YouTube: AvE
;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Juup op 02-07-2016 14:32 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 705078 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:26:
Ideale oplossing:
De mogelijkheid om complete frames te kunnen lassen / solderen.

Kunnen jullie ons verder helpen?
Dat kan toch gewoon met hardsolderen? :)

Bijna de halve RC-wereld maakt voor rockcrawlers rolkooien van remleiding of messing buislengtes.

Check deze tutorial maar eens of zoek op youtube naar "brazing" en trefwoorden als "rollcage" 'rockcrawler" en "tube chassis".

http://www.rccrawler.com/...104280-brazing-101-a.html

hope this helps :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 04-07-2016 10:29 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Even tussendoor. Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/ptjq7nf9h/20160709_095329.jpg
Niet slecht toch? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Blijft het heel ? :+ prima goed dan, toch ? :)

had je nog wat aan mijn linkjes ?

[ Voor 30% gewijzigd door Fraggert op 18-07-2016 13:16 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Ff met een vijl er overheen ( of met de Dremel ) en dan krijg je een dikke duim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 866957

Beste mensen,
Ik heb al meerdere lampenkappen gerepareerd, pootje afgebroken etc.
De stalen stangetjes waren dan steeds tussen de 3 en 6 mm.
Hardsolderen met bijvoorbeeld L-Ag55sn hardsoldeerzilver is de beste oplossing.
Treksterkte is na langzame afkoelling ca. 40 kilo per mm2. Dus beresterk.
Kijk eens op de site van *snip*, zij geven met regelmaat goede hardsoldeerworkshops.
Daar solderen ze aluminium aan aluminium of aan koper, staal aan RVS en zo verder.
Zachtsolderen is een mindere oplossing voor het probleem de treksterkte is te weinig.
Lassen kan ook maar dan wel TIG-lassen, al de andere lasmethoden zijn vaak te grof.
Succes met solderen.
Braezer

[ Voor 2% gewijzigd door Señor Sjon op 06-01-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:05
Op meerdere punten mis: oud topic kicken is niet de bedoeling, net zo min als een V&A ervan maken. Als laatste een dienst vragen is óók niet de bedoeling.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 11-03-2021 16:00 ]

Pagina: 1