Auto maakt tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Goedemorgen,

Vanochtend reed ik naar het werk en viel het mij op dat zodra ik de auto liet rollen, de auto een tikkend geluid maakt. Alsof iemand met een klopboor aan de gang is, maar met een muur ertussen die het geluid dempt. Geluid komt van voren en is hoorbaar bij alle snelheden, hoe harder ik rij, hoe sneller hij tikt. Als ik de auto laat rollen tussen de 120 / 140 km/h voel ik ook vibraties aan het stuur en in de auto. Het geluid komt van voren en alleen dus als ik alles los heb.

Verder merk ik niks geks aan de auto. Schakelen, optrekken en remmen gaat prima. Auto is twee weken terug voor de APK geweest. Olie moet wel bijgevuld worden, staat bijna op minimum, maar het lijkt me sterk dat dat het is. De auto is een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI.

Ik ben van plan om de garage te bellen, maar wellicht komt dit probleem jullie bekend voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Is het in bochten erger? Ik denk een wiellager of homokineet.

Zou wel asap naar de garage gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15
Tja kan van alles zijn , is vanaf afstand moeilijk te zeggen. Wiellager, homokineet, fusee, aandrijfas...

Gewoon een bezoek aan de garage brengen asap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Simpele opmerking; gewoon al eens gekeken of er niet wat aan je wielen zit? Als het tikken sneller wordt als je harder rijd, lijkt het mij dat het te maken heeft met het draaiende onderdeel aan de voorkant van de auto (as, wielen etc.)

Verder heb ik niet bijzonder veel kennis van autos, maar ik dacht; laat ik eens voor de simpele opmerking gaan :+ Maar als er niets zichtbaars op je wielen oid zit zou ik naar de garage gewoon gaan. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? (immers moet de garage je eerst vermelden wat er is alvorens ze het gaan repareren tegen kosten)

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 29-06-2016 08:53 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mischien ziet er wel gewoon een steen of een schroef in je band (3x meegemaakt)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:21:
Is het in bochten erger? Ik denk een wiellager of homokineet.

Zou wel asap naar de garage gaan
Het is in de bochten niet erger of minder. Het is meer afhankelijk van de snelheid. Voor mijn gevoel zit het wel linksvoor, maar is misschien een vertekend beeld omdat ik zelf linksvoor zit.

Ik zal straks nog eens kijken of ik iets geks zie onder de auto, wellicht zit er wat tussen. En de garage maar bellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:20

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik had dit ook, bleek een combinatie van versleten stabilisatorstangen, kromme remschijven en versleten banden. Trillingen begonnen zachtjesaan bij 90 en waren bij 120 op z'n hevigst, verder niet bijzonder hinderlijk maar niet de bedoeling en het kan nooit goed zijn voor de wegligging/veiligheid.

Ik hoop dat het je banden zijn, wielophanging kost nogal een lieve duit om te laten repareren ;(

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-08 22:00
check ook ff of je wielbouten zijn aangedraaid, het bonken, je klopboor geluid, kan ook je velg zijn die lekker aan het stuiteren is

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
kromme remschijven veroorzaken geen gebonk

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je geeft aan dat het snelheidsafhankelijk is en altijd aanwezig is tijdens het rijden. Dan moet het dus tussen versnellingsbak en de weg zitten.

Check inderdaad eerst even je banden op de aanwezigheid van een schroef/spijker of steentje in het profiel. Daarnaast kijk even goed of je niet een tak of stuk ijzerdraad of iets anders hebt gegrepen met de onderzijde.

Kan je niks vinden, dan zit het waarschijnlijk in de aandrijving. In de bochten wordt het niet erger en ook met rollen blijft het aanwezig, dat sluit eigenlijk je homokineten al uit.

Wat het dan wel kan zijn, wordt zo moeilijk om te zeggen.

De suggesties van BdK9001 en Sylver84 lijken me onwaarschijnlijk. Jouw problemen zijn altijd aanwezig, de problemen van BdK9001 alleen op hogere snelheid, bovendien geven die geen tikken zoals jij beschrijft. Losse wielbouten (suggestie van Sylver84) zou kunnen, maar dan heb je sowieso een ander geluid tijdens sturen. Bovendien gaat dat maar zoveel kilometer goed voor je de bouten daadwerkelijk gaat verliezen.

Ik ga nu voor een wiellager, maar dit zou door een garage vrij gemakkelijk terug te vinden moeten zijn. Waarschijnlijk kan je het namelijk al voelen als je de wielen even met de hand ronddraait, dan zou ik je het tikken al voelen in het wiel waar de oorzaak zit. Dan is het nog een kwestie van luisteren en voelen en een ervaren monteur zou de bron vrij snel gevonden moeten hebben.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Sylver84 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:48:
kromme remschijven veroorzaken geen gebonk
Als ze krom genoeg zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Remschijven zijn compleet vervangen bij de APK, dus dat is het iedergeval niet :)
Het is inderdaad snelheidsafhankelijk, maar dus alleen bij het laten (uit)rollen van de auto.

Eerst maar eens even de leasemaatschappij bellen nadat ik zelf heb gekeken, want die moeten goedkeuring geven dat ik langs de garage mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 18:01
Heb ik ook eens last van gehad. was bij mij de binnenste homokineet.
Dit is vrij lastig te controleren zolang deze nog gemonteerd is onder de auto. Wanneer je bijvoorbeeld 1 wiel opkrikt van de grond 'trekt' de homokineet zich uit elkaar en kan het ineens wel soepel lopen, maar zodra het wiel weer op de grond staat en de homokineet weer wat in elkaar geschoven zit, begint het probleem weer. (maar dit ligt er ook aan hoe de homokineet in elkaar zit natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door mkroes op 29-06-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
spokje schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:52:
[...]

Als ze krom genoeg zijn >:)
8)7

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
vinom schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:59:
Remschijven zijn compleet vervangen bij de APK, dus dat is het iedergeval niet :)
Het is inderdaad snelheidsafhankelijk, maar dus alleen bij het laten (uit)rollen van de auto.

Eerst maar eens even de leasemaatschappij bellen nadat ik zelf heb gekeken, want die moeten goedkeuring geven dat ik langs de garage mag.
Mocht het dan een wiellager zijn, wat deepbass zei, dan vind ik het wel erg slecht dat ze dat niet hebben gehoord gevoeld na het vervangen van de remschijven

Asus GL703VM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jestar076
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02-2021
Misschien een steen inderdaad...Bij moeders zitten er wel eens steentjes tussen de groeven en dat geeft ook een vervelend geluidje...

Car Care Producten Leverancier van o.a. Krystal Kleen Detail, Bouncer's, Klin Korea & Madcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:13
Ik gooi het in eerste instantie op het wiellager, die klinken vaak als een klopboor als ze op zijn.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Het is niet zo verstandig om 140 te rijden als je auto een tikkend geluid maakt, het is zelfs gevaarlijk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een defect wiellager maakt een zoemend geluid dat steeds harder wordt, geen tikkend. Een steen tussen de remschijf ofzo gaat niet zorgen dat de auto aan het trillen is. Een steen verdwijnt ook vanzelf weer meestal.

Dit is eerder gerelateerd aan aandrijving en moet je die auto gewoon even naar de garage brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylver84
digifun schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:34:
Het is niet zo verstandig om 140 te rijden als je auto een tikkend geluid maakt, het is zelfs gevaarlijk.
verklaar je nader, tikjes en gevaarlijk gaan niet samen. Versleten nokken bijv maken ook tikkende geluiden, maar gevaarlijk, nee

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Misschien gewoon een steentje of een flinke draadnagel in je loopvlak.
Kan ook flink tikken weet ik uit ervaring, band dan waarschijnlijk wel lek als dat zo is, dus niet eruit trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sylver84 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:42:
[...]

verklaar je nader, tikjes en gevaarlijk gaan niet samen. Versleten nokken bijv maken ook tikkende geluiden, maar gevaarlijk, nee
Dit. Er zijn best tikjes die niet gevaarlijk zijn. Een blaadje/takje in de ventilatie blower maakt ook tikjes.
En idd, nokkenassen kunnen tikken als de hydraulische stoters geen oliedruk vasthouden, of als de afstelling van de klep->nokkenas afstand niet goed staat (ok dat kom je weinig meer tegen, allemaal hydro's nu).
Verder niet echt gevaarlijk, al ga je wel langzaam meer vermogen kwijt raken. (en dan praten we over jaren, waarbij hij aan het einde klinkt als een tweetakt)
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:37:
Een defect wiellager maakt een zoemend geluid dat steeds harder wordt, geen tikkend. Een steen tussen de remschijf ofzo gaat niet zorgen dat de auto aan het trillen is. Een steen verdwijnt ook vanzelf weer meestal.

Dit is eerder gerelateerd aan aandrijving en moet je die auto gewoon even naar de garage brengen.
Lagers gaan inderdaad eerder zoemen dan tikken, maar het is niet uitgesloten.
Het zoemen zou ik (bij sterke slijtage) vergelijken met een oude centrifugerende wasmachine.
Tikken/bonken gebeurt vooral bij bepaalde types lagers. Bijvoorbeeld konische lagers die onder X newtonmeter druk gehouden worden met een moer. Komt daar teveel slack in te zitten (b.v. door slijtage) dan kan je wiel ietsjes kantelen en dan bonkt/klopt/tikt het. En dat kan dan weer erger gemaakt worden door een onbalans in je wiel, waardoor hij op hogere snelheid harder klappert.

Een steentje in de remmen kan zeker wel voor trillingen zorgen. Als hij er lang genoeg in blijft zitten en maar genoeg wrijving produceert, krijg je een ring in de schijf die enorm heet gestookt is, waardoor je remschijf licht vervormt en een onbalans veroorzaakt.
Gebeurt niet vaak, meestal komen ze vrij snel weer los, maar het is niet uitgesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 29-06-2016 09:56 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Sylver84 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:42:
[...]

Het is gewoon ronduit asociaal gedrag , rijbewijsonwaardig. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook andere weggebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

digifun schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:10:
[...]

Het is gewoon ronduit asociaal gedrag , rijbewijsonwaardig. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook andere weggebruikers.
Nounou, dat valt ook wel mee. Rij zelf inmiddels ook een poosje met een versleten wiellager rond (zelfde symptomen als TS), en gaat volgende week naar de garage.
Asociaal wou ik het niet direct noemen :+
En als we iedereen van de weg halen die zichzelf en anderen in gevaar brengen wordt het weer heerlijk rustig op de weg >:)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Hoezo? Als je met elk tikje / kraakje van je voertuig naar de garage moet, dan kan de helft van de dealers wel opdoeken want de bouwkwaliteit is al van dusdanige kwaliteit dat een hagelnieuwe auto al kraakt als 'ie de trailer afkomt. Mijn TFSI-motor maakt na starten ook al een interessant geluid; elke andere "auton00bilist" zou meteen de motor weer afzetten want die is kapot ofzo...

En verder doe je uitspraken / aannames op basis van niets; ik persoonlijk kan me ook niet druk maken over een trilling in mijn stuur. Ten eerste heb ik bandenspanning-sensoren dus als er een lek zou zijn, weet ik dat sneller dan de gemiddelde automobilist. Ten tweede onderhou ik persoonlijk mijn auto te vaak waardoor fatale defecten vaak niet eens de kans hebben de kop op te steken. En als laatste is slijtage van een aantal onderdelen nou niet meteen dat het hele onderdeel zomaar kan afbreken (if any) en als een stuiterbal bij 140km/h ervandoor gaat.

Heb paar weken geleden ook 4 dagen met "tikjes" gereden; vooral goed hoorbaar met raam open. Ach, kan een steentje ofzo zijn. En ja hoor; boordcomputer ging miepen dat de spanning terugliep; auto op de krik gezet (veilig thuis) en de band was inderdaad lek.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 29-06-2016 10:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 16:35

Shunt

Boe

[...]

Haha heb jij wel eens het plezier mogen hebben een oude auto te mogen bezitten of rijden?
Als jij voor ieder geluidje de auto aan de kant zet en er niet meer mee gaat rijden zul je veel plezier hebben.
Vooral met een 20 jarige Renault of een Peugeot ofzo. Ik zou me eerder zorgen maken over het trillinkje dat hij voelt maar ja. Auto is net gekeurd hij rijd recht remt recht heeft zijn vermogen nog en er zit niets scheef dan is het gewoon bij aankomst op bestemming even een belletje naar de dealer met de omschrijving en dan in de middag eventjes langs de dealer klaar.

Je zou eens moeten weten waar je allemaal mee rond kan / mag rijden zonder dat het een directe APK afkeur is.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
[...]

weet niet wat jij voor opvoeding heb genoten maat, maar dit zijn de normaalste zaken van de wereld. Iets verslijt en gaat stuk, je gaat naar de garage en wordt gemaakt.

rijbewijs onwaardig? Wat heeft een tikkend geluid te maken met je gedrag op de weg?

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Shunt schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:16:
[...]

Haha heb jij wel eens het plezier mogen hebben een oude auto te mogen bezitten of rijden?
Als jij voor ieder geluidje de auto aan de kant zet en er niet meer mee gaat rijden zul je veel plezier hebben.
Vooral met een 20 jarige Renault of een Peugeot ofzo. Ik zou me eerder zorgen maken over het trillinkje dat hij voelt maar ja. Auto is net gekeurd hij rijd recht remt recht heeft zijn vermogen nog en er zit niets scheef dan is het gewoon bij aankomst op bestemming even een belletje naar de dealer met de omschrijving en dan in de middag eventjes langs de dealer klaar.

Je zou eens moeten weten waar je allemaal mee rond kan / mag rijden zonder dat het een directe APK afkeur is.
ik rij een Italiaan die 15 jaar oud is, ik heb geen kraakje of piepje 8)
Behalve de deurknikker als je de deur open doet :+ en af en toe wat disco elecktronics

Maar goed zelf onderhouden scheelt natuurlijk enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:49
vinom schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:59:

Ik heb dit ook eens gehad na de APK toen er aan de remmen is gewerkt. Bij mij was het de remslang die niet goed vastgezet was. Deze tikte dus tegen het wiel aan en dat maakt meer geluid dan ik zou denken. Echter niet op klopboor niveau zou ik zeggen... Misschien toch de moeite waard om even te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
filthymushroom schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:29:
[...]

Ik heb dit ook eens gehad na de APK toen er aan de remmen is gewerkt. Bij mij was het de remslang die niet goed vastgezet was. Deze tikte dus tegen het wiel aan en dat maakt meer geluid dan ik zou denken. Echter niet op klopboor niveau zou ik zeggen... Misschien toch de moeite waard om even te checken.
Dan was dat gelijk ook het laatste bezoek aan die garage :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
[...]

Dat is een hele waslijst !

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:49
Mektheb schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:30:
[...]

Dan was dat gelijk ook het laatste bezoek aan die garage :o
Dat klopt, ik kwam er pas zo laat achter wat het was dat ik bij de volgende APK weer die remslang kon laten vervangen. Ben dan ook nooit bij die garage terug geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Nou, zojuist langs de garage geweest. Stukje met de monteur gereden: "Het is goed dat u bent langsgekomen, want dit klinkt heel ernstig". Hij zet hem op de brug terwijl ik wacht en tien minuten later komt ie terug: "Het klonk heel erg, maar uiteindelijk was het dat niet. Het was een steentje tussen de naaf van de remschijf". Phew! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Wiellager is APK afkeur dacht ik dus dit lijkt me opzich niet.

edit: bovenstaande bericht niet gezien. mooi dat het een steentje was

[ Voor 37% gewijzigd door Aschtra op 29-06-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
Aschtra schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:44:
Wiellager is APK afkeur dacht ik dus dit lijkt me opzich niet.
Apk is moment opname
vinom schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:41:
Nou, zojuist langs de garage geweest. Stukje met de monteur gereden: "Het is goed dat u bent langsgekomen, want dit klinkt heel ernstig". Hij zet hem op de brug terwijl ik wacht en tien minuten later komt ie terug: "Het klonk heel erg, maar uiteindelijk was het dat niet. Het was een steentje tussen de naaf van de remschijf". Phew! :D

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Klopt maar alsnog.
Wiellager gaat vaak niet op de ene naar de andere dag kapot. Speling gaat geleidelijk. APK afkeur is bij een bepaalde speling. Mocht het geen afkeur zijn dan op ze minst een aandachtspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
Aschtra schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:47:
Klopt maar alsnog.
Wiellager gaat vaak niet op de ene naar de andere dag kapot. Speling gaat geleidelijk. APK afkeur is bij een bepaalde speling. Mocht het geen afkeur zijn dan op ze minst een aandachtspunt.
aandachtspunt is geen afkeur, en de speling is lastig controleren, wat is net niet en wat is net wel.

Ben het met je eens dat de speling geleidelijk gaat

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Sjoerdfoto schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:14:
[...]

En als we iedereen van de weg halen die zichzelf en anderen in gevaar brengen wordt het weer heerlijk rustig op de weg >:)
Dat zou wel eens tijd worden. Kunnen kinderen weer eens buiten spelen , bejaarden weer eens rustig oversteken en nog veel meer. Ik heb al dertig jaar mijn rijbewijs en heb het verkeer zien veranderen. Wat er tegenwoordig voor randdebielen op de weg zitten is onvoorstelbaar en het wordt ieder jaar erger. Het wordt echt tijd voor de zelfrijdende auto.
[...]

Vooral met een 20 jarige Renault of een Peugeot ofzo.

Ik heb een escort xr3i , een oldtimer en die gaat echt direct naar de garage of ik repareer hem zelf. Als je een auto rijdt zorg dat die goed onderhouden is , anders ga je maar met het openbaar vervoer.
Sylver84 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:25:
[...]

weet niet wat jij voor opvoeding heb genoten maat, maar dit zijn de normaalste zaken van de wereld. Iets verslijt en gaat stuk, je gaat naar de garage en wordt gemaakt.

rijbewijs onwaardig? Wat heeft een tikkend geluid te maken met je gedrag op de weg?
Een opvoeding die 50 jaar geleden normaal was. In ieder geval niet de ikke-ikke mentaliteit en dat er anderen in gevaar worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:20
digifun schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:53:
[...]

Dat zou wel eens tijd worden. Kunnen kinderen weer eens buiten spelen , bejaarden weer eens rustig oversteken en nog veel meer. Ik heb al dertig jaar mijn rijbewijs en heb het verkeer zien veranderen. Wat er tegenwoordig voor randdebielen op de weg zitten is onvoorstelbaar en het wordt ieder jaar erger. Het wordt echt tijd voor de zelfrijdende auto.

[...]

Ik heb een escort xr3i , een oldtimer en die gaat echt direct naar de garage of ik repareer hem zelf. Als je een auto rijdt zorg dat die goed onderhouden is , anders ga je maar met het openbaar vervoer.

[...]

Een opvoeding die 50 jaar geleden normaal was. In ieder geval niet de ikke-ikke mentaliteit en dat er anderen in gevaar worden gebracht.
Ik verbaas mij er inderdaad over hoeveel mensen bijvoorbeeld niet weten hoeveel profiel ze nog op hun banden hebben. Nu hoef je dat niet dagelijks te meten, maar als het minder is dan 1 mm dan zie je dat toch direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Nu online
Aandachtspunt in de zin van dat het op zijn APK rapport moet staan. Wat niet het geval is (als ik het zo snel lees)

Vandaar dat we dit sowieso konden uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
[...]

[...]

[...]

De zelfrijdende auto is net zo gevaarlijk als de mens die hem programmeert

jammer dat het geen cosworth is dan he, die waren wel goed

50 jaar geleden was slijtage normaal en nu nog steeds, of zal ik de stok erbij pakken niet groter dan mijn duim

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Sorry hoor digifun maar volgensmij heb het contact met de realiteit verloren.

Als jij denkt dat een auto die 100% tiptop onderhouden is ook maar iets te maken heeft met het beperken van ongelukken met overstekende kinderen of spelende bejaarden dan val je zelf ook in jou genoemde categorie randdebielen volgensmij.

In eigelijk alle gevallen met ongelukken heeft achterstallig onderhoud niks met het ongeluk te maken. Een aantal belangrijke elementen worden wel ondervangen door de apk. Mochten je banden bijvoorbeeld bijna versleten zijn maar nog wel door de apk komen dan moet je wel verrekte veel km's rijden om met levensgevaarlijke banden te rijden want een jaar later worden ze toch wel vervangen bij de apk.

Je banden en remmen kunnen nog zo goed zijn, als je niet oplet kun je alsnog spelende overstekende bejaarden aanrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kaasaanfiets schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:08:
Sorry hoor digifun maar volgensmij heb het contact met de realiteit verloren.

Als jij denkt dat een auto die 100% tiptop onderhouden is ook maar iets te maken heeft met het beperken van ongelukken met overstekende kinderen of spelende bejaarden dan val je zelf ook in jou genoemde categorie randdebielen volgensmij.

In eigelijk alle gevallen met ongelukken heeft achterstallig onderhoud niks met het ongeluk te maken. Een aantal belangrijke elementen worden wel ondervangen door de apk. Mochten je banden bijvoorbeeld bijna versleten zijn maar nog wel door de apk komen dan moet je wel verrekte veel km's rijden om met levensgevaarlijke banden te rijden want een jaar later worden ze toch wel vervangen bij de apk.

Je banden en remmen kunnen nog zo goed zijn, als je niet oplet kun je alsnog spelende overstekende bejaarden aanrijden
Nou wil ik niet met termen als randdebiel gaan gooien, maar het is altijd een samenspel van voertuig en bestuurder.
Slecht onderhoud aan een voertuig is een potentieel ongeluk, ja. Maar het is niet alsof het zaligmakend is als je je auto elke week nieuwe banden en remmen e.d. zou geven en ze dus altijd hagelnieuw zijn.

Grootste euvel aan een auto is de bestuurder. Een korte onderbreking in je aandacht is genoeg om een fietser plat te rijden, bijvoorbeeld.
Een mens heeft maar een beperkte hoeveelheid 'sensoren' met ditto beperkte verwerkingscapaciteit en zal daarmee wel zijn hele omgeving in een moordtempo moeten scannen. Je gaat met een auto veel harder als lopend, dus komt er ook een hogere concentratiegraad bij kijken. En dat is waar het vaak mis gaat.
Je kijkt even naar de tegemoetkomende auto die een beetje krap op de lijn rijdt, waardoor een fietser aan je aandacht ontsnapt, om maar iets te noemen.

Heb je banden, remmen, remslangen, rembekrachtiger, etc, etc. allemaal in perfecte staat, en je bent er met je aandacht nog nét optijd bij, ja dan kunnen die perfect onderhouden onderdelen er aan bijdragen dat je inderdaad optijd stil staat.
Dat zegt niet dat de situatie goed is, maar er is een ongeluk voorkomen. Als je aandacht er niet bij was, of je reed eigenlijk harder dan wat passend is bij het sensorisch vermogen in de gegeven situatie, dan is het nogsteeds niet goed. Hoe perfect je auto dan ook mocht wezen.

[ Voor 12% gewijzigd door McKaamos op 29-06-2016 11:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Sylver84 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:05:
[...]

jammer dat het geen cosworth is dan he, die waren wel goed
Maar ik heb een cabrio en dan is een cosworth wel weer radicaal. Xr3i waren geen slechte wagens trouwens maar werden vaak afgeragd maar als je er wat zuinig mee bent zijn ze onverslijtbaar. Even rustig het blok op temperatuur laten komen en dan kun je ze opentrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

:?

Het was vroeger allemaal beter?

Ooit ongevallenstatisitieken bekeken? Het verkeer is nooit zo veilig geweest als nu. Ondanks een veelviud van hoeveelheid verkeer op de weg zijn er minder gewonden en minder doden, zowel achter het stuur als langs de weg.

Neemt niet weg dat er randmongolen waren en zijn zoals de afsnijdende eikel die mijn aanrijding gisteren veroorzaakte :( maar ze zijn zeldzamer, minder extreem, nuchterder en zowel zij als hun slachtoffers dragen vaker gordels.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09

Snuffel

Vroem!

[...]

Lol, wat een onzin.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

[...]

[...]

Gelukkig waren autoeigenaren 30 jaar terug inderdaad heel zuinig op hun voertuigen en reden ze absoluut niet rond met gevaarlijke voertuigen:

Toch knap hoe ze tegenwoordig die video's er zo oud uit kunnen laten zien :p

Persoonlijk (maar daar ben ik bepaald niet alleen in) vind ik je nogal overdreven reageren. Een lichte trilling of tikje maakt nog niet dat een auto een levensgevaarlijk defect heeft. Mijn interieurventilator heeft een takje oid in de bak liggen, waardoor die soms ratelt. Gevaarlijk? Alles behalve.
Mijn remschijven voor zijn door ouderdom niet helemaal recht meer, dus bij zachtjes remmen trilt m'n stuur een klein beetje. Gevaarlijk? Zeker niet, als ik echt moet remmen zit alles strak en remt de auto kaarsrecht en hard (harder dan jouw XRi3 ooit zou kunnen doen).

Daarover gesproken, jouw XRi3 is waarschijnlijk een groter gevaar op de weg dan een gemiddelde auto van 5 jaar oud met wat rammeltjes of tikjes, puur door het ontbreken van ABS en verouderde technologie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het gros van de reacties in dit topic geeft aan dat je beter langs je garage kunt rijden dan je vraag op GoT te posten :')

Kom op jongens; kromme remschijven, steentjes tussen de schijven, versleten nokken...
Wel weer lekker typisch dat 25 posts later de hele zaak is omgedraaid naar zelfrijdende auto's en onverantwoordelijke chauffeurs (ik moet toegeven dat ik niet het hele topic heb doorgespit :9 maar dit is wel genieten hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 01:17:
Het gros van de reacties in dit topic geeft aan dat je beter langs je garage kunt rijden dan je vraag op GoT te posten :')

Kom op jongens; kromme remschijven, steentjes tussen de schijven, versleten nokken...
Wel weer lekker typisch dat 25 posts later de hele zaak is omgedraaid naar zelfrijdende auto's en onverantwoordelijke chauffeurs (ik moet toegeven dat ik niet het hele topic heb doorgespit :9 maar dit is wel genieten hoor)
Nog even en hij krijgt te horen ga met de bus :+
En lieve woordjes naar elkaar gooien zoals randebiel }:O

TS vroeg om advies, niet om geketterd te worden zoals bij een publieke executie in het Midden-Oosten.

@ TS,
beter langs de garage gaan. hier op tweakers zul je niks wijzer worden betreft mogelijk oorzaak van het geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 15:58

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 01:17:

Zo is dat ! _/-\o_

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:07:
[...]

Nog even en hij krijgt te horen ga met de bus :+
En lieve woordjes naar elkaar gooien zoals randebiel }:O

TS vroeg om advies, niet om geketterd te worden zoals bij een publieke executie in het Midden-Oosten.

@ TS,
beter langs de garage gaan. hier op tweakers zul je niks wijzer worden betreft mogelijk oorzaak van het geluid.
Ik ben na een paar uur al langs de garage gegaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
vinom schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:07:
[...]
Ik ben na een paar uur al langs de garage gegaan :-)
Toch wel met de bus? Anders is het gevaarlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:41:
Ik vind het trouwens merkwaardig dat een steentje tussen de naaf van de remschijf(?) een klopboorgeluid kan veroorzaken. Ik denk dat de beste man de vorige keer je wielbouten niet goed heeft aangedraaid, heb ik zelf ook al een keer gehad. Klinkt inderdaad best ernstig maar is met een minuutje gefixt. Een steentje in/tussen je remmerij zal in mijn ogen eerder een slijpend of piepend geluid veroorzaken. Maar prima dat het is opgelost! Kun jij weer veilig rijden zonder je medemens in gevaar te brengen :)

Edit: waarschijnlijk bedoelde hij een steentje tussen naaf en remschijf. Dat zou wel heel vreemd zijn aangezien deze er tijdens montage tussen moet zijn gekomen en in dat geval je remschijf scheef op de naaf moet hebben gezeten. Het lijkt me heel sterk dat een monteur dat zou missen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 21:38 ]

Pagina: 1