Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:11
Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe ketel. Maar ik twijfel of een cv verstandig is of dat we voor wat anders moeten gaan.Huidige situatie;

- bouwjaar huis en ketel 2003 (ketel kombikompakt hr3, werkt nog wel)
- zonnepanelen; jaarlijks overschot zo'n 700kwh.
- zonneboiler, 80l.
- pelletkachel komt binnen nu en 3 weken voor verwarming beneden. (Deur open naar boven voor bijverwarming boven).
- bad wordt 1x pw gebruikt, elke dag douchen. Kan wel 5min langer wachten totdat bad vol is.
- inhoud huis; ongeveer 500 kuub
- isolatie; goed tot zeer goed.

Verbruik afgelopen jaar;
Gas; 780 m3
Stroom; -700 kWh

Wat is verstandig om te doen?
Nieuwe ketel? Aangeraden wordt me de remeha cw5 met isense, voor zo'n 1500 euro.

Heb ook wel oor naar een warmtepomp, maar hoe verwarm ik het douchewater dan nadat de boiler leeg is en waar hang je dat neer? Airco boven misschien?
Ik kan me voorstellen dat de boiler alleen het warme water niet kan aanleveren (winter).

Wat adviseren jullie?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom wil je die ketel vervangen? Is ie (onherstelbaar/onrendabel) stuk? Of omdat ie inmiddels 13 jaar is?

Cw5 is leuk op papier, maar voor verwarming is zo'n ding inefficiënt tov een kleiner model en aangezien je 80 liter warm water op voorraad hebt kan ik me niet voorstellen dat je cw5 nodig hebt voor tapwater.

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:11
Dank voor je antwoord, het is inderdaad omdat ie 13 jaar is.....maar eigenlijk kan ik beter wachten dus totdat ie stuk is.....

En dan weer een cw3 of 4 kiezen? 5 is blijkbaar overkill?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Verwijderd

Als je geluk hebt met je CV ketel, kan ie misschien wel 18 of 20 jaar mee. Zolang hij efficient blijft werken en je verbruik laag blijft, hoef je hem niet per se te vervangen. Subsidieregeling op warmtepompen duurt na dit jaar nog 4 jaar.

Als je wel wil vervangen, geen CV meer maar:
1. Elektrisch naverwarmertje voor je boiler
2a. L/W WP indien vloerverwaerming aanwezig of zeer gewenst
2b. L/L WP indien geen vloerverwarming

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
groxgrox schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:44:
Dank voor je antwoord, het is inderdaad omdat ie 13 jaar is.....maar eigenlijk kan ik beter wachten dus totdat ie stuk is.....

En dan weer een cw3 of 4 kiezen? 5 is blijkbaar overkill?
je hebt al een zonneboiler, dat is tof.
en je hebt een overschot aan stroom, dat is ook tof.
dan kan dit een toffe oplossing zijn:
https://2-improve.com/winkel/toebehoren-boiler/flensdeksel/
https://2-improve.com/win...verwarmingselement-30-kw/
maar een losse boiler kan natuurlijk ook, dit is maar een voorbeeld er zijn meer manieren om het op te lossen. ;)
(ik vind deze prijzen wel heel duur, maar weet geen andere winkel die het op het web heeft staan.
als je beter zoekt kun je het wel goedkoper krijgen.)
en een losse boiler optie:
https://www.warmteservice...3A39-1%3A41%29/p/18255505
welke handiger is hangt af aan wat je nu hebt. ;)

een cw3 of 4/5/6 ketel heeft alleen maar te maken met hoeveel tapwater(uit de kraan of douche/bad) wil je.
voor een cw3 heb je +/-20kW nodig, maar je huis verwarmen heb je maar 5kW voor nodig. ;)
met cw3 heb je 6 liter per minuut warm water van 60 graden of 10 liter per minuut van 38 graden.
bad vullen duurt dan +/- 12 minuten.
dus de kracht van een gas ketel is alleen maar zo hoog voor af en toe warm water te maken.
(meer info over andere cw waardes:
http://centrale-verwarmin...-cw4-cw5-cw6-cv-ketel.php )

een zonneboiler(met elektrische verwarming) is vergelijkbaar met een +/-cw7 gas ketel.
de beperking is dan puur: "hoeveel water krijg je door de leidingen heen"
een bad vullen in 5 minuten is dan goed mogelijk.
(dit kun je proberen, door een keer het bad te vullen met alleen maar koud water.
dan weet je de snelheid van een elektrische zonneboiler)
in deze luxe zit dan wel het gevaar, je tapt snel veel warm water en dat moet dan weer verwarmt worden.
een spaar douche kop installeren is vaak wel verstandig. ;)

dit samen met een pelletkachel gaat een leuke rekening worden.
zal niet veel gas meer van overblijven. >:)
ben bang dat je al aardig klaar bent met het huis. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-06-2016 09:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Maar een boiler van 80 liter gaat wel wat krap zijn als het bad gevuld moet worden en direct daarna iemand onder de douche wilt stappen. Het is misschien een extreem voorbeeld, maar wel zo eerlijk om er bij te vermelden.

Je hebt met de combi zoals MIG het voorstelt direct veel warm water beschikbaar, maar als het op is dan moet je daarna ook wel een poos geduld hebben voor er weer warm water komt. Het verwarmingselement is immers slechts 3 kW terwijl een CW4 ketel een vermogen heeft van 24 kW.

De installateur die je een CW5 ketel aanraad op basis van bovenstaande verhaal zou er bij niet meer in komen. Belachelijk slecht advies. CW3 is gezien je eisen al prima en mocht je toch voor meer luxe gaan dan CW4, maar zeker geen CW5.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Slijtage aan de ketel gaat ook voornamelijk op draaiuren, niet op het aantal jaren leeftijd. Ik weet niet wie je verteld heeft dat je de ketel moet gaan vervangen, maar met jouw gasverbruik en goed uitgevoerd regelmatig onderhoud moet die ketel het nog minstens 5 jaar uitzingen.

Qua rendement is een nieuwe ketel niet heel veel zuiniger dan je nu hebt.

Verder snap ik het CW5 advies van de installateur wel, het is alleen een heel kortzichtig advies. Meestal worden er auto's met grote en kleine motoren bijgehaald in de vergelijking en is het prijsverschil tussen CW3, CW4 en CW5 vrij klein. Een CW5 ketel zal zuiniger zijn dan een CW3 ketel om een bad vol te storten, maar voor het verwarmen van een goed geisoleerd huis, het voeden van een spaardouche of het naverwarmen van water uit een zonneboiler of DWTW is een kleine ketel met zo laag mogelijk minimumvermogen in het voordeel. CW5 ketel in jouw situatie adviseren komt neer op het adviseren van een grote auto met dikke motor voor stadsverkeer omdat die op de snelweg veel comfortabeler is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Oilman schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:19:
Maar een boiler van 80 liter gaat wel wat krap zijn als het bad gevuld moet worden en direct daarna iemand onder de douche wilt stappen. Het is misschien een extreem voorbeeld, maar wel zo eerlijk om er bij te vermelden.

Je hebt met de combi zoals MIG het voorstelt direct veel warm water beschikbaar, maar als het op is dan moet je daarna ook wel een poos geduld hebben voor er weer warm water komt. Het verwarmingselement is immers slechts 3 kW terwijl een CW4 ketel een vermogen heeft van 24 kW.

De installateur die je een CW5 ketel aanraad op basis van bovenstaande verhaal zou er bij niet meer in komen. Belachelijk slecht advies. CW3 is gezien je eisen al prima en mocht je toch voor meer luxe gaan dan CW4, maar zeker geen CW5.
het is een boiler van 80 liter, maar je kunt ook de 120 of 160 liter variant pakken.
maakt mij niet uit en hangt van de situatie af en de luxe die je wenst.
er is wel een zonneboiler er voor, geen idee hoeveel liter die is. :?

de opwarmtijd van het voorbeeld is:
opwarmtijd met 1000W = 4:39
opwarmtijd met 2750W = 1:41
maar als je hem warm voed vanuit de zonneboiler is het allemaal nog een stukje sneller.
vergis je niet dat 80 liter wel een boiler is van 80 liter op 60 graden, dat maakt een +/-120liter op 38 graden.
maar dit is de opwarm tijd naar 60 graden, als het water al 40 graden is kun je al gaan douchen, en dat is ergens rond een uurtje al.
3kW is echt meer dan genoeg voor een boiler. ;)

(kW's gaan over snelheid, niet over de hoeveelheid. ;) )

maar je zou ook deze kunnen pakken.
https://www.warmteservice...3A35-3%3A30%29/p/18053505
etc etc etc.....

mocht er een 3x25A aanwezig zijn in het huis, dan kun je ook een elektrisch doorstroom apparaat gebruiken na de zonneboiler.
b.v.: http://elektrischeboiler....at/POW-Multi-18-21-24-LCD
maar soms is dat wat lastig installeren in een huis(speciale groep nodig) en ik vind een boiler luxer als dit soort apparaten.

en een boiler kan ook op nacht stroom als dat aanwezig is ;)
overdag je zonnepanelen salderen tegen duur tarief, en in de nacht tegen goedkoop tarief je boiler verwarmen.
het mag in Nederland. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 30-06-2016 11:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:07:
Als je geluk hebt met je CV ketel, kan ie misschien wel 18 of 20 jaar mee. Zolang hij efficient blijft werken en je verbruik laag blijft, hoef je hem niet per se te vervangen. .....
Dat kan ik volledig bevestigen!
Wij hebben in 1995 een nieuwe ketel gekocht. Op aanraden van verschillende collega's een Nefit HR Turbo. Weliswaar in die tijd niet de goedkoopste, maar hij draait nog steeds probleemloos en volgens mij efficient, . Dus wat heet dan duur? Wij hebben een onderhoudsabonnement en er worden af en toe alleen wat kleine onderdelen vervangen. Volkomen normaal dunkt me. Mooi zo houden adviseert de onderhoudsmonteur elke keer weer.

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

De intergas kombi kompakt kan met gemak en goed onderhoud makkelijk 18 jaar mee als het niet langer is.
Eventueel kan je hem met een aankomende grote reparatie (print, ventilator, gasblok of toch aangebakken vervuiling) vervangen. Gelukkig zijn onderdelen voor dit merk niet duur waardoor repareren toch goedkoper is.
De wisselaar is 1 brok aluminium met koper, kan weinig aan stuk gaan ;)
Ik zou hem lekker houden, of een simpele elga eraan knopen voor de leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door DJKroon op 30-06-2016 21:28 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Pagina: 1