Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:04
Ik zit een beetje met het volgende dilemma:

Ik heb momenteel een HP ZBook 15 G2 workstation laptop sinds een maand of 8 (via TU Delt gekocht, was een buitenkansje). Echt een top ding, werkt super lekker. Maar de laatste tijd twijfel ik toch steeds meer om deze te verkopen en een "gewone" laptop te kopen. Het probleem is namelijk dat ik niks met ontwerpen doe. Geen CAD, of 3d ontwerpen etc, dus nogal zonde van de Quadro K1100m kaart die hierin zit. Af en toe doe ik wat simpele videobewerking, maar videobewerking lijkt me iets wat je ook prima met een GTX kunt. En wil toch weer wat meer kunnen gamen.

Het is dus een hele fijne laptop, maar wil toch denk ik voor iets anders kijken. Ik ben alleen bang dat ik er qua laptop totaalplaatje op achteruit ga. Ik hoor namelijk overal dat workstation laptops als deze een "superieure" build hebben tov "gewone" laptops, en dat ze daarom ook veel duurder zijn. Maar is dat ook echt zo? Is de bouwkwaliteit echt minder dan bijvoorbeeld consumenten laptops van zon 1300 euro zoals:

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y700-15ISK 80NV00MGMH
pricewatch: HP Omen 15-5250nd

Of is de bouwkwaliteit eigenlijk vrijwel hetzelfde, maar zit het verschil enkel in het feit dat een Quadro kaart meer kost, plus 3 jaar garantie en betere en snellere support voor workstation laptops? Gaat een workstation laptop als ik nu heb bijvoorbeeld ook echt langer mee dan bovenstaande? Of is dat onzin?

(Hopelijk staat dit in het juiste forum, wist niet of ik het nou hier of in laptop aankoopadvies moest posten).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Trekt die Quadro dan niet een spelletje?

Ik durf niet zomaar te zeggen hoe het met de bouwkwaliteit van verschillende zit. Ik geloof zelf niet dat mijn universiteitslaptop het (significant) langer heeft uitgehouden dan mijn reguliere laptops. Maar dat is natuurlijk N = 1 en toch onder verschillende omstandigheden, dus dat zegt ook niet veel.

Wat wel iets is, als random voorbeeld (en ter referentie, dit is een heel aantal jaren geleden alweer): Ik had op een maandag mijn MSc presentatie. Op vrijdag ochtend kwam ik op de uni en weigerde mijn laptop te starten, met de laatste backup een week oud. Hoewel ik in principe dus nog een weekend had om alles opnieuw te doen van die week, ben je dan wel erg blij dat je even naar de ICT helpdesk loopt, alwaar mijn HDD in een tijdelijke laptop werd gestopt en ik weer door kon werken tot ze het probleem hadden opgelost. Even ervan uitgaande dat ze zoiets ook op de TU Delft hebben, dat is wel een heel voordeel als het een laptop waar je afhankelijk voor bent voor je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas254
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:04
Sissors schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:14:
Trekt die Quadro dan niet een spelletje?

Ik durf niet zomaar te zeggen hoe het met de bouwkwaliteit van verschillende zit. Ik geloof zelf niet dat mijn universiteitslaptop het (significant) langer heeft uitgehouden dan mijn reguliere laptops. Maar dat is natuurlijk N = 1 en toch onder verschillende omstandigheden, dus dat zegt ook niet veel.

Wat wel iets is, als random voorbeeld (en ter referentie, dit is een heel aantal jaren geleden alweer): Ik had op een maandag mijn MSc presentatie. Op vrijdag ochtend kwam ik op de uni en weigerde mijn laptop te starten, met de laatste backup een week oud. Hoewel ik in principe dus nog een weekend had om alles opnieuw te doen van die week, ben je dan wel erg blij dat je even naar de ICT helpdesk loopt, alwaar mijn HDD in een tijdelijke laptop werd gestopt en ik weer door kon werken tot ze het probleem hadden opgelost. Even ervan uitgaande dat ze zoiets ook op de TU Delft hebben, dat is wel een heel voordeel als het een laptop waar je afhankelijk voor bent voor je studie.
Probeerde laatst eens voor de grap de nieuwe Doom gebprobeerd, geen succes kan ik je zeggen verder dan 20 fps kwam hij niet op laagste settings.

Ja die service geld hier inderdaad ook. Probleem is alleen dat ik zelf aan de RUG studeer en niet aan de TU Delft, Mijn broertje heeft hem voor mij gekocht, hij studeert wel aan de TU Delft en had al een laptop van een jaar of wat eerder. Dus aan die service heb ik niks.