Bud Spencer, acteur, filmmaker, Olympisch zwemmer, piloot, zanger en held, is overleden op de leeftijd van 86 jaar. Ik werd erop geattendeerd in het topic over het overlijden van acteur Götz George, welbekend van het personage Horst Schimanski in Tatort. Twee mensen bekend van TV waarmee ik ben opgegroeid.
Ik heb nog enkele DVD's van Bud Spencer en heb als kind altijd enorm genoten van zijn films. Zeker de films met Terence Hill waren ongeëvenaard leuk. Ik herinner me nog de tijd dat je op je kinderfeestje een videoband mocht huren om te bekijken met je vriendjes. Steevast koos je dan een film van de Vier Vuisten, of welke andere titel dan ook, zolang Bud Spencer en Terence Hill maar te zien waren.

De films waren overigens niet alleen leuk voor kinderen. Door mijn vader ben ik beide acteurs erg gaan waarderen en kijk ik scenes uit hun films met een grote glimlach terug. De laatste film die ik van hem gezien heb, was "Mord ist mein Geschäft, Liebling" uit 2009, wat best een leuke film was. Dit was tevens zijn laatste film. Hierna heeft hij nog in 2 series geacteerd en was hij dit jaar nog bezig met een korte film.

Bud Spencer was een heel succesvolle filmacteur aan het eind van de jaren '60; de jaren '70 en begin jaren '80. Later ging hij meer in TV-series spelen en ook daar kende hij successen. 86 Is een heel mooie leeftijd, maar je helden wil je natuurlijk nog langer bij je houden. Bud Spencer was trouwens niet zijn echte naam. Carlo Pedersoli veranderde omwille van zijn filmcarrière zijn acteernaam in Bud Spencer. Bud vanwege zijn favoriete biermerk en Spencer vanwege de acteur Spencer Tracy die hij bewonderde. Spencer speelde hoofdzakelijk in Spaghettiwesterns en actiefilms en -series. Alleen al met Terence Hill (net als Spencer een pseudoniem; in het echt Mario Girotti) maakte hij al 18 films. Daarnaast speelde hij nog in tientallen andere films. Bekende films van Bud Spencer zijn o.a. Quo Vadis, They Call Me Trinity, Miami Supercops, The Knock-Out Cop, Banana Joe en de ExtraLarge filmserie en Bigman filmserie. Naast de filmhoogtepunten hieronder, kan je op zijn eigen website ook een webserie bekijken over zijn films en leven.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeToestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeBedankt voor zoveel fijne herinneringen en zoveel plezier.
Rust in vrede, Bud!
Homepage / IMDB / Wikipedia
[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 29-06-2016 20:36 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator