TE69KB - functionkey scancodes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het kabel van mijn laptop toetsenbord gesloopt en gebruik nu een extra usb-toetsenbord.
Probleem is dat dit usb toetsenbord geen function key (fn-key) heeft en ik zodoende WiFi (oa.) niet kan in of uit schakelen...

Na wat onderzoek blijkt dat er in het originele laptop toetsenbord een microcontroller aanwezig is die detecteert dat je fn-key + (bijv) F1 drukt, en zo een unieke non-standard scancode afgeeft,
die vervolgens door de acer driver word opgevangen en afgehandeld en zodoende dus WiFi in of uitschakelt.

Mooi... Dan re-map je een key met de juiste scancode en klaar...

Maar aangezien mijn toetsenbord met de Fn-key niet werkt kan ik ook niet de scancode opvangen of er achter komen welke de juiste waarde is :P

Iemand hier toevallig met een zelfde laptop of afgeleide?
Of misschien heeft er iemand een lijst gecompileerd van deze min of meer unieke scancodes om één of ander reden?

Heb zelf niets concreet terug kunnen vinden alleen wat standaard "media keys" van mensen onder Linux die hun media knoppen werkend wilden hebben met meer voorkomende modellen laptops.
Het lijkt een beetje een uniek probleem of zo...

Wist ook niet onder welk gedeelte op het forum ik het moet zetten maar goed bij deze

bedankt :)

edit:
dit is het toetsenbord, hopelijk herkend iemand hem bij zijn eigen laptop

http://www.ebay.nl/itm/NE...ed2069:g:B8UAAMXQKLdR19N3

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2016 00:36 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 30-06-2016 16:07)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is niet exact hetzelfde model, maar dit toetsenbordjes zijn haast zonder gereedschap met je nagels te vervangen... ftp://ftp.packardbell.com...A00/en_tj_disassembly.pdf kijk op pagina 62 en 63 bijv.

Niet vergeten bij de toetsenbord connector het zwarte tabje met twee nagels/vingers net uit het mindden op te wippen en niet in het midden, dan breekt ie.

Wat het toetsenbord en scancodes betrft: er zit een toetsenbord controller in, en een embedded controller. Die embedded controller werkt weer samen met je BIOS en PCH. Die samen communiceren weer met het OS (bijv, via ACPI events of via PNP devices). Dat gaat meestal dus juist niet via directe toetsenbord scancodes, die worden door de embedded controller afgevangen en gaan niet door naar het OS.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:32

Speedmaster

Make my day...

Kan je dit niet via de BIOS uit/aan zetten dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://imgur.com/bzDjumL

Heb ze even beide geprobeert,
F3 blijft F3 (zoeken in Windows) dus helaas

Heeft deze instelling alleen invloed op het laptop toetsenbord?
Denk niet dat "door de bios" toetsdrukken van een aangesloten usb tobo worden onderschept en veranderd in een speciale functie code :'(

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2016 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Hier is AZ niet voor, maar één van de techfora. Voor nu move naar OH.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

kn0ppers, wat Speedmaster bedoelt is het aan of uit hebben van wireless bij opstarten door het BIOS geregeld wordt. Hier kan je dus onafhankelijk van de toets je wireless beheren. Als-ie nu uit staat, zet je 'm in het BIOS aan en laat je dat zo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook helaas niet mogelijk, zie foto van het BIOS :'(
Señor Sjon schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:05:
[mbr]Hier is AZ niet voor, maar één van de techfora. Voor nu move naar OH.[/]
AZ? OH? :p huh? Bedankt voor move naar juiste gedeelte hoewel het hier nogal dood is.. :X

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje onhandig om minder voorkomende zaken op die manier bij voorbaat het riool in te sorteren terwijl veel voorkomend prul voortdurend gevroten word, tot spuwen toe, maar "het volk, ahem, heeft gesproken"

achteraf gezien neem ik mijn dank terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:32

Speedmaster

Make my day...

Nieuw toetsenbord kopen of in het ergste geval een nieuw moederbord, prijs is dan 22,= of 130,= Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had in de openingspost al een eBay link geplaatst maar hoopte op een softwarematige oplossing want, tja.. gratis :p

Bovendien hebben ze hem bij dit model zo lelijk vast geplakt en vast geplastificeerd, of weet ik wat voor rommel het is, dat het nog een hele klus word om het oude er uit te krijgen :|

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2016 01:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Het is niet exact hetzelfde model, maar dit toetsenbordjes zijn haast zonder gereedschap met je nagels te vervangen... ftp://ftp.packardbell.com...A00/en_tj_disassembly.pdf kijk op pagina 62 en 63 bijv.

Niet vergeten bij de toetsenbord connector het zwarte tabje met twee nagels/vingers net uit het mindden op te wippen en niet in het midden, dan breekt ie.

Wat het toetsenbord en scancodes betrft: er zit een toetsenbord controller in, en een embedded controller. Die embedded controller werkt weer samen met je BIOS en PCH. Die samen communiceren weer met het OS (bijv, via ACPI events of via PNP devices). Dat gaat meestal dus juist niet via directe toetsenbord scancodes, die worden door de embedded controller afgevangen en gaan niet door naar het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks man, fijn linkje

hier is t kabel waarmee ik het toetsenbord verbind erg kort waardoor ik weinig ruimte had voor mijn hand tussen het bovendeel, waar in het tobo ligt, en het benedendeel (mobo)
ietwat gefrustreerd na meerdere pogingen om hem er goed in te krijgen, waardoor ik soms maar enkele lanes op het toetsenbord werkend had lol, had ik hem gescheurd :'(

als ik het toetsenbord bestel zit er niet het plastic cover op waardoor het kabel iets meer speling heeft
man wat moeten ze dunne handjes hebben gehad daar in die fabriek lol

en als ik je verhaal goed begrijp gaat het zonder een origineel tobo dan ook niet werken
althans zonder gehack en reversal.. dan zit er maar één ding op

thanks voor de toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Meestal moet je het toetsenbord eerst kantelen voor dat je de kabel los kan maken. Kijk hier voor een uitleg over diverse FPC/FFC connectors en hun vergrendelingen: https://www.ifixit.com/Gu...ng+Cable+Connectors/25629
Pagina: 1