Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fritzbox 7490 of Fritzbox repeater 1750e

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

In verband met een slecht wifi bereik op zolder wil ik mijn draadloze netwerk uitbreiden met een extra fritzbox router of repeater. Zelf heb ik er niet echt veel verstand hoe dit het beste is op te pakken

In de meterkast hangt mijn fritzbox 7490 router. Nu lees ik online dat hij ook als repeater kan functioneren. Maar vraag mij af of dit alleen via wlan kan of dat ik de 2e router ook via een lan kabel kan aansluiten en dat hij dan op zolder draadloos uitzend

Verder zie ik ook een mooie repeater van fritz, de 1750e. Hiervan lees ik wel dat hij als lan-brug op je router aangesloten kan worden. Maar gaat de repeater dan als enige draadloos uitzenden bij een lan-brug of blijft de router ook uitzenden? Liefst heb ik namelijk dat mijn repeater via lan word gevoed

Alvast bedankt voor de rescties die waarschijnlijk wel komen gaan

Leon

Verwijderd

Regel nummer 1: GEEN REPEATERS!
Regel nummer 2: Trek een kabel (hoe "moeilijk" dat ook is), en stel de 7490 als een AP in.
Regel nummer 2,5: Als je al een COAX naar "boven" hebt, en geen zin in kabel te trekken, kan je ook een MoCa setje kopen (bv. van Hirschmann)

pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax adapter (RH-MOKA16-BL)

Vergeet niet, je hebt twee kastjes nodig.

Regel nummer drie: Gewoon regel 1 uitvoeren..... :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 00:11:
Regel nummer 1: GEEN REPEATERS!
Regel nummer 2: Trek een kabel (hoe "moeilijk" dat ook is), en stel de 7490 als een AP in.
Regel nummer 2,5: Als je al een COAX naar "boven" hebt, en geen zin in kabel te trekken, kan je ook een MoCa setje kopen (bv. van Hirschmann)

pricewatch: Hirschmann Multimedia over coax adapter (RH-MOKA16-BL)

Vergeet niet, je hebt twee kastjes nodig.

Regel nummer drie: Gewoon regel 1 uitvoeren..... :9
Ben bezig om een kabel aan te leggen naar zolder. Dus kan daar de tweede fritzbox 7490 neerzetten en instellen als accespoint. Maar dan staan beide routers als ap ingesteld. Kan dit kwaad? En is de tweede router een clone van je wifi signalen of zend hij zijn aparte netwerk uit?

Verwijderd

Je moet één router hebben. Dat mag de router zijn die de provider heeft geleverd, inclusief WiFi. Hoeft niet.

Daarna zijn er AP's. Die moeten hetzelfde SSID uitzenden met dezelfde wachtwoord. Wel andere kanalen. Kanalen 1, 6 en 11 zijn "niet overlappende" kanalen. Gebruik die dan ook.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Routers en accespoints zijn niet hetzelfde. Tegenwoordig zit in de meeste routers echter wel een accespoint ingebouwd.

Normaal gesproken zal de Friz die je nu hebt staan (waarschijnlijk van je provider) als router zijn ingesteld. Daar doe je dus niets aan. Van daar leg je een lan kabel naar boven en daar sluit je dan een accespoint op aan (dit kan dus prima een 2e fritz zijn (of andere router), ingesteld als accespoint of een 'gekocht' accespoint zoals de accespoint van KPN (voor iedereen te koop voor 50 euro).

Verwijderd

Topicstarter
Ok toppie mannen. Dan ga ik het proberen met een extra fritzbox of losse ap. Bedankt voor de hulp zover

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 23:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 00:28:
[...]

Ben bezig om een kabel aan te leggen naar zolder. Dus kan daar de tweede fritzbox 7490 neerzetten en instellen als accespoint. Maar dan staan beide routers als ap ingesteld. Kan dit kwaad? En is de tweede router een clone van je wifi signalen of zend hij zijn aparte netwerk uit?
Gebruik gewoon je tweede 7490 als access-point, kan heel makkelijk door hem in te stellen als IP Client, zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/7Bvnf4Rd8YkmU5lrpPcQlQa1/full.png

De 7490 zal een eigen netwerk uitzenden.

De router beneden is dan AP incl. router, die op zolder enkel AP (en switch voor de overige LAN poorten), want die staat ingesteld als IP Client.

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
De tweede fritzbox is in huis en staat aangesloten via lan kabel op poort 1. Alles werkt naar behoren. Echter draait hij alsnog zijn eigen wifi netwerk ondanks dat ik het heb ingesteld zoals mistermeester aangeeft. Weet wel hoe dat komt. Ik heb de ssid niet gelijke naam gegeven als router 1. Omdat ik daar de 2.4 en 5 ghz signalen een aparte naam heb gegeven ivm overzicht. Dus welke ssid moet ik de ap geven. Of 2.4, 5ghz en ap alle 3 exact hetzelfde?

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-11 17:38
om de apparaten automatisch te laten verbinden (roamen) met het netwerk met het beste bereik. Moet je alle netwerken hetzelfde SSID geven.

Verwijderd

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:14:
om de apparaten automatisch te laten verbinden (roamen) met het netwerk met het beste bereik. Moet je alle netwerken hetzelfde SSID geven.
Zal ik dat even instellen, thanks

• retrosaurus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:19
De 1750E kan je ook perfect als AP instellen net zoals je dat nu met de 7490 doet (https://nl.avm.de/service...rbeeld-FRITZ-Box-via-LAN/). Ergo, door slechte raad hierboven heb je een te duur toestel aangeschaft voor hetzelfde resultaat :-(

www.xtremeclocking.org

Verwijderd

Topicstarter
retrosaurus schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:11:
De 1750E kan je ook perfect als AP instellen net zoals je dat nu met de 7490 doet (https://nl.avm.de/service...rbeeld-FRITZ-Box-via-LAN/). Ergo, door slechte raad hierboven heb je een te duur toestel aangeschaft voor hetzelfde resultaat :-(
Maar op de 1750e had ik geen pc op aan kunnen sluiten (bedraad). Gebruik de 7490 nu als ap en als switch. Dit aangezien ik maar 1 kabel naar zolder heb lopen. En kon de 7490 voor een zacht prijsje overnemen dus het is uiteindelijk niet zo heel erg

• retrosaurus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:19
Oh, gelukkig. Dan is het handige info voor als iemand ooit met dezelfde vraag zit :-)

www.xtremeclocking.org

Verwijderd

Topicstarter
retrosaurus schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:05:
Oh, gelukkig. Dan is het handige info voor als iemand ooit met dezelfde vraag zit :-)
Dat is zeer zeker waar.
Pagina: 1