Verdeelstekker met Overspanningsbeveiliging voor ethernet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Hallo,

Ik ben van plan verdeelstekkers te kopen, met overspanningsbeveiliging tegen stroompieken.

Nu zag ik dat bepaalde verdeelstekkers ook poorten voor ethernet hebben (in en uit), om de ethernetkabel tegen stroompieken te beveiligen. Deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.com/Be...et+surge+protector+belkin

Ik heb thuis een ethernet netwerk via het stroomnet (met zo een adaptertjes van TPLink): dus mijn ethernetkabels gaan rechtstreeks van het stopcontact via de adapter naar mijn apparaten.

Dus mijn setup is:
Centrale router > Ethernetkabel > TPLink adapter > Stroomnetwerk in huis (ene kant van het huis)
Stroomnetwerk in huis > TPLink adapter > Ethernetkabel > laptop (andere kant van het huis)

Mijn vraag: Kunnen ethernetkabels op deze manier uberhaupt stroompieken doorgeven, naar bijvoorbeeld mijn laptop die ik erin plug? Is het dus de moeite om te investeren in verdeelstekkers die eveneens ethernetkabels kunnen isoleren van stroompieken?

dan zou mijn setup dus zijn Stroomnet > TPLink adapter > ethernetkabel in >verdeelstekkerr > 2e ethernetkabel uit > Laptop

Heeft dit zin?

bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-06 22:38
Beste lazershark,

Welkom in de wondere wereld van overspanningsbeveiliging. De oplossing is eigenlijk niet zo simpel. Even kort uitleg hoe overspanningsbeveiliging werkt icm bliksem.
Overspanningsbeveiliging komt in 3 klassen voor: klasse 1 t/m 3. Klasse 1 en 2 overspanningsbeveiliging worden geplaatst in verdeelinrichting. Klasse 3 in de buurt van apparatuur.
Overspanningsbeveiliging dempt de overspanning van (voornamelijk) bliksem tot waardes wat apparatuur kan overleven. Een overspanningsbeveiliging dempt alles wat op dezelfde groep zit tot ongeveer 20 meter. Hier kom ik nog op terug.

De overspanning wordt komt meestal van een inslag verderop en door het elektro veld wat wordt gecreëerd komt er via inductie hoge spanning op inkomende kabels van de woning. Dit zijn voeding- (230V), telefoon- en coaxkabels. We hebben het dan over indirecte inslag.
Mocht je huis beveiligt zijn met een bliksemafleidingsinstallatie kan de bliksem ook via directe inslag je huis binnenkomen. Dit heeft te maken dat de bliksemafleidingsinstallatie gekoppeld is aan de aardingsinstallatie. Nu heb je een overspanningsbeveiliging klasse 1 nodig welke geplaatst wordt in je meterkast.

Omdat directe inslag in woningen in Nederland (Belgie weet ik niet zo) bijna niet voorkomt hebben meeste woningen geen bliksembeveiliging. Heb je toch directe inslag heb je iets meer dan een gefrituurde computer.

Om je goed te beveiligen tegen een indirecte inslag heb je ten eerste een overspanningsbeveiliging klasse 2 in je verdeelinrichting nodig (meterkast). Deze komt na de hoofdschakelaar. Daardoor bescherm je alle groepen van je woning en je apparatuur binnen de 20 meter. Dit is 20 meter leiding. Na deze lengte komt de gedempte overspanning weer op en kan je apparatuur weer beschadigen. Mocht je een grote tuin hebben bijvoorbeeld van 35 meter dan moet je opletten voor je TV scherm die achterin hangt.
Door een overspanningsbeveiliging klasse 2 is de overspanning 2,5 kV.

Nu plaatst je bij je apparatuur een overspanningsbeveiliging klasse 3. Bijvoorbeeld je stekkerdoos. Deze zorgt voor de laatste demping die de spanning naar 1,5kV brengt. Dit is normtechnisch je apparatuur moet kortstondig deze pieken aankunnen. Dit geeft geen garantie voor Chinese meuk.
Je hebt ook gecombineerde overspanningsbeveiliging van meerdere klasse. Neem bijvoorbeeld V10-C van OBO Bettermann. Deze plaats je in je verdeler en is klasse 2+3.

Ik had eerder telefoon en coax kabels genoemd als inkomende kabels. Hier kan je een klasse 3 overspanningsbeveiliging plaatsen met de juiste connectoren.

Mocht je zonnepanelen hebben let op dat deze ook als bliksemafleiders kunnen gedragen. Ook hier zijn specifieke overspanningsbeveiliging verkrijgbaar.

Terug naar jou vraag. Beveiligt de verdeelstekker je laptop [ja] en moet je de ethernet kabels meenemen [nee]. Plaatst hem wel voor de TPLink adapter. Dus: Stroomnet > verdeelstekker > TPLink adapter > ethernetkabel > Laptop. Die Belkin (Ik heb de specs niet verder bekeken en ga ervan uit dat Belkin goed apparatuur maakt) kan je zien als klasse 3. Mijn echte advies? Plaatst een overspanningsbeveiliging klasse 2+3 in je verdeler en beveilig de inkomende telefoon en coax kabels zoals eerder benoemt.

disclaimer: ik werk voor een installateur, werk vooral aan kantoor gebouwen en werk vaak samen met OBO betterman. Daarom ken ik hun product gamma beter. Ga ook niet zomaar in je verdeler zitten knutselen en laat je adviseren voor jou installatie. Ik ben ook niet verantwoordelijk als dat blok niet werkt en iets brand toch door.

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Uitstekend antwoord! Bedankt voor de tijd en het advies! _/-\o_