Ik dan tussen de KS7000 en B6 maar enfin. De B6 heb ik twee weken in huis gehad. De kijkhoeken bevielen, dat zwart echt zwart is omdat pixels aan en compleet uit = zwart kunnen was ook fijn. Idem met de brede ondersteuning aan HDR-formats (Niet alleen HDR10 maar ook DolbyVision en wellicht later HLG dit jaar) Het punt is wel dat ik niet gewend ben om in een compleet verduisterde kamer tv te kijken, films te kijken of te gamen. Ik heb altijd de tv aanstaan in een verlichte ruimte. Neem dan het prijsverschil mee in de berekening en ik stelde mijzelf de vraag: wil ik 650 euro meer uitgeven voor DolbyVision, betere kijkhoeken/perfecte zwartwaardes?
Daarop was het antwoord nee. Voor dat prijsverschil heb ik een nieuwe PS4 pro met games in huis en houd nog geld over voor genoeg andere gadgets. Evenwel bleek mijn KS7000 exemplaar een maandagmorgenmodel te zijn (wss is dat ook de reden voor de afprijzing geweest) Er waren geen pixeldefecten of een backplate die losliet. Nee: er zat iets verkeerd in de BIOS waardoor wit roze uitsloeg en rood overdreven felrood getoond werd. Ongeacht mijn instellingen via expertinstellingen, ongeacht calibratie. Dus die ging retour. Een vervangend exemplaar hadden ze niet meer liggen, wel de KS9000 maar ik wil geen curved scherm in huis.
Geld terug en ik heb nu een
pricewatch: Sony KD-55XE9005 Zwart onderweg van Foto Video Smits in Arnhem. Die werd voor 1400 + 50 euro bezorgkosten op Ebay.de te koop gezet. Sony heeft een cashback van 100 euro lopen nu dus kom ik uit op 1350 euro. Bespaar ik nog steeds 250 euro tov de B6, al geef ik 400 euro meer uit tov de KS7000. Of dat het voor mij waard is? Geen idee. Ik ben benieuwd naar de full aray local dimming tov de edge-lit die ik in de KS7000 bezig heb gezien.
Oled is nog enorm in ontwikkeling (zie verschil tussen de B6 en C7), er valt nog genoeg te verbeteren qua motion handling, peak brightness ivm LED-tv's. Op sommige vlakken streeft OLED LED al voorbij, op andere vlakken nog niet. De Sony beschouw ik als tussenoplossing. Zodra oled wat meer uitgekristalliseerd is en de prijzen van 4k hdr oleds meer richting 1000/1250 regio gaan voor het budgetmodel dan zal ik het nogmaals overwegen. De overweging is persoonsgebonden, ik weet niet hoe jij graag tv kijkt of wil gamen. Zelf zie ik wel de voordelen van oled, dat heb ik zelf mogen ervaren thuis. Maar ongeacht of je een Samsung KS8000 als uitlopend model dit jaar of een LG B6 als uitlopend model dit jaar op de kop tikt: het zijn beide prima 4k HDR ondersteunende televisies.