Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Intro

Ik heb al een aantal jaar (3-4 jaar) een GTX 550 TI. Prima kaart, alleen trekt ie nieuwe games als de Witcher 3 e.d. niet meer. Nu kwam Nvidia onlangs met de GTX 1070 die rond de 370 dollar zou gaan kosten. Deze wilde ik gaan kopen maar kan 'm echter nergens goedkoper dan 500 euro vinden. De GTX 970 is in prijs gedropt naar ongeveer 280 euro maar deze vreet meer stroom. Hiervoor heb ik een nieuwe voeding nodig van 550 watt en die koste 50 euro. Moet ik voor de 970 + voeding gaan of zoeken naar een GTX 1070 die goedkoper zou moeten zijn? Thanks!

Ik zoek een?

Videokaart van Nvidia GTX 970 of 1070

Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Nvidia GTX 970 of 1070. Ik twijfel tussen deze twee kaarten en ik kan met mijn GTX 550 Ti niet de nieuwere games draaien die ik graag zou willen draaien

Wat is je budget?

Ongeveer 300-350 euro

Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ongeveer 300-350 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Nvidia, heb ik altijd gehad

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

GTX 970 en 1070. Sta open voor alternatieven mits deze goed beargumenteerd zijn

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Voornamelijk voor gaming. Huidig systeem: Intercore i5-4440 CPU @ 3.10 Ghz, 8gb ram, Nvidia GTX 550 TI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor jouw budget ga je geen 1070 kunnen krijgen, althans, niet op korte termijn. Dus ja, wat is precies je overweging ;)?
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:26:
De GTX 970 is in prijs gedropt naar ongeveer 280 euro maar deze vreet meer stroom. Hiervoor heb ik een nieuwe voeding nodig van 550 watt en die koste 50 euro.
Nou ja, "vreet meer stroom" is ook overdrijven. Met een goede 450W voeding heb je meer dan zat. Dus de 1000 euro vraag, welke voeding heb je?

[ Voor 63% gewijzigd door br00ky op 28-06-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:26

Case_C

[Team Carrack]

Wat br00ky zegt, een GTX1070 gaat de komende maanden niet onder de €400,- verkrijgbaar zijn. Wellicht is een 2e hands GTX970 een idee? Dan kan je voor ~€200,- klaar zijn, en heb je niet het idee dat je nog teveel betaald voor oudere hardware dan als je een GTX970 nieuw zou halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Of je wacht nog even 1 dag en kijk naar de release van de RX 480. Deze kaart zal ongeveer 200 euro zijn en presteert waarschijnlijk beter dan een GTX 970 en verbruikt nagenoeg evenveel/minder.

Hierdoor zullen de prijzen van de beschikbare videokaarten ook zakken, want de waarde van de oudere kaarten daalt flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:28:
Voor jouw budget ga je geen 1070 kunnen krijgen, althans, niet op korte termijn. Dus ja, wat is precies je overweging ;)?

[...]

Nou ja, "vreet meer stroom" is ook overdrijven. Met een goede 450W voeding heb je meer dan zat. Dus de 1000 euro vraag, welke voeding heb je?
Wow snel antwoord, bedankt!
Had 'm gisteren open geschroeft. Ik heb een voeding van 450 watt. Dit stond er gisteren op Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/fLHBRqV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yamotek schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:32:
Of je wacht nog even 1 dag en kijk naar de release van de RX 480. Deze kaart zal ongeveer 200 euro zijn en presteert waarschijnlijk beter dan een GTX 970 en verbruikt nagenoeg evenveel/minder.

Hierdoor zullen de prijzen van de beschikbare videokaarten ook zakken, want de waarde van de oudere kaarten daalt flink.
RX is van AMD toch? Verschilt dit in software e.d.? Ik heb alleen een beetje verstand van Nvidia kaarten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Case_C schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:30:
Wat br00ky zegt, een GTX1070 gaat de komende maanden niet onder de €400,- verkrijgbaar zijn. Wellicht is een 2e hands GTX970 een idee? Dan kan je voor ~€200,- klaar zijn, en heb je niet het idee dat je nog teveel betaald voor oudere hardware dan als je een GTX970 nieuw zou halen.
Klopt, maar hopelijk kan ik deze voor goede kwaliteit vinden. Zou het jammer vinden dat ie na een half jaar of een jaar al ''op'' is om het zomaar te zeggen. Je weet nooit wat anderen ermee hebben gedaan haha!
Het is wel de bedoeling dat ik de videokaart een aantal jaar houd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:34:
[...]

Wow snel antwoord, bedankt!
Had 'm gisteren open geschroeft. Ik heb een voeding van 450 watt. Dit stond er gisteren op [afbeelding]
Ik neem aan dat dat er vandaag ook nog opstaat. Niet meenemen, ik herhaal niet meenemen. Dit is erg lage kwaliteit (en ook geen 450W voeding...). Doe jezelf een lol en koop een fatsoenlijke voeding (bijv. pricewatch: Corsair CX450M, meer hoeft het niet te kosten).

/edit: post de volgende keer gewoon al die quotes in 1 reactie. Het wordt als vrij storend ervaren als iemand meerdere keren achter elkaar post voordat iemand anders heeft gereageerd.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 28-06-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:35:
[...]

RX is van AMD toch? Verschilt dit in software e.d.? Ik heb alleen een beetje verstand van Nvidia kaarten :9
Het zijn beiden goede bedrijven, het ene spel presteert met Nvdia kaarten beter en andere spellen juist weer met AMD kaarten. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar AMD kaarten omdat deze over het algemeen bij iedere driver update iets beter gaan presteren.

De een zegt dat Nvidia beter is, de andere zegt dat AMD beter is. Het blijft een persoonlijke keuze en je zult vooral moeten kijken naar benchmarks en natuurlijk de prijs.

Het enige is dat AMD dus geen cuda heeft waardoor bepaalde CAD programmas misschien wat langzamer werken? Zelf gebruik ik dat soort programmas niet en weet ik ook de voor/nadelen niet. Maar voor games zijn de bedrijven nagenoeg gelijk aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, dubbel gepost... Sorry :/

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 21:37:
[...]

Ik neem aan dat dat er vandaag ook nog opstaat. Niet meenemen, ik herhaal niet meenemen. Dit is erg lage kwaliteit (en ook geen 450W voeding...). Doe jezelf een lol en koop een fatsoenlijke voeding (bijv. pricewatch: Corsair CX450M, meer hoeft het niet te kosten).

/edit: post de volgende keer gewoon al die quotes in 1 reactie. Het wordt als vrij storend ervaren als iemand meerdere keren achter elkaar post voordat iemand anders heeft gereageerd.
Sorry man! Zal er even op letten :)
Aha, dus dan toch even een voeding kopen. Die jij me net stuurde had ik al op het oog!
Ik heb nu een GTX MSI 550 TI. Maakt het wat uit wat voor GTX 970 ik daarbij koop of is MSI het handigst/goedkoopst?
Het zijn beiden goede bedrijven, het ene spel presteert met Nvdia kaarten beter en andere spellen juist weer met AMD kaarten. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar AMD kaarten omdat deze over het algemeen bij iedere driver update iets beter gaan presteren.

De een zegt dat Nvidia beter is, de andere zegt dat AMD beter is. Het blijft een persoonlijke keuze en je zult vooral moeten kijken naar benchmarks en natuurlijk de prijs.

Het enige is dat AMD dus geen cuda heeft waardoor bepaalde CAD programmas misschien wat langzamer werken? Zelf gebruik ik dat soort programmas niet en weet ik ook de voor/nadelen niet. Maar voor games zijn de bedrijven nagenoeg gelijk aan elkaar.
Ik gebruik geen CAD tekenprogramma's maar wel weer dingen zoals photoshop, premiere en after effects voor studie/hobby. Zou dat ook iets uitmaken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:18:
[...]
Maakt het wat uit wat voor GTX 970 ik daarbij koop of is MSI het handigst/goedkoopst?
Dat maakt geen fluit uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:24:
[...]

Dat maakt geen fluit uit :).
Ah top man! Ik denk dat ik dus voor de 970 ga met die voeding!
Super bedankt jongens. Ben al dagen aan het zoeken maar kwam er niet uit :)

Qua voeding nog een dingetje. Kan ik niet beter een 550 W kopen. Dan kom ik sowieso aan het minimum. Deze bijvoorbeeld:
https://www.4launch.nl/pr...JWpxeErq854wRYaAo348P8HAQ

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat bedoel je met dat je aan het minimum zit? Met een 970 zit je onder volle load immers nog niet eens aan de 380W...

Daarbij is de gelinkte voeding ook nog eens van mindere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik game momenteel ook weer met een GTX 970 en heb daarnaast ook de CX450M samen met een i5 4690K + MSI gaming 7. En dat trekt de voeding makkelijk. Nog geen problemen gehad.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:44:
Wat bedoel je met dat je aan het minimum zit? Met een 970 zit je onder volle load immers nog niet eens aan de 380W...

Daarbij is de gelinkte voeding ook nog eens van mindere kwaliteit.
Oh wow, dan neem ik de voeding die jij linkte! Maar ik las dat je minimaal een voeding van 500 watt nodig had voor een 970 maar dan zal dat wel meevallen
Ik game momenteel ook weer met een GTX 970 en heb daarnaast ook de CX450M samen met een i5 4690K + MSI gaming 7. En dat trekt de voeding makkelijk. Nog geen problemen gehad.
Raar dat Nvidia zegt dat je een 500 watt voeding nodig hebt en dat het met een 450 Watt ook makkelijk kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
AMD zegt het zelfde. Maar ook met mijn r9 290 had ik geen problemen met zelfs een cs450m.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Wacht het even rustig twee weken af. De GTX 10 serie is net nieuw op de markt, als deze goed verkrijgbaar is zal er veel meer duidelijk zijn. Ook gaan de geruchten over een GTX 1060 (die zeker sneller gaat zijn dan de GTX 970) al en wordt de AMD RX 480 vandaag gelanceerd.

Vergeet niet dat kaarten als de RX 480 en GTX 1060 ook rond de €200-€250 gaan kosten. Deze zijn nieuw, hebben lager stroomverbruik (dus ook stillere koeling), ondersteunen nieuwe protocollen (denk aan aansluitingen, video-decoders, API's, etc.) en hebben nog hogere prestaties dan een kaart van de vorige generatie ook.

Een GTX 970 kopen is naar mijn mening nu echt een slecht idee. Ik heb er zelf al anderhalf jaar een draaien, het zijn prachtige kaarten, maar 2016 bied veel meer moois.

Edit: Er zijn ondertussen benchmarks gelekt dat de RX 480 daadwerkelijk sneller is dan de GTX 970.

[ Voor 48% gewijzigd door Balance op 29-06-2016 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Steam "benchmarks" er even buiten gelaten: de RX 480 is inderdaad even snel als de gemiddelde GTX 970.
http://videocardz.com/615...ng-benchmarks-hit-the-web

Echter, de 1070 is nog steeds veel beter. Als je nu wilt kopen zou ik zeker gaan voor een 2e hands grafische kaart om later een nieuwe 1070 te halen. De modellen met een goede koeler zijn nu 500 euro, maar zonder overclock. Dus ofwel nog even sparen of genoegen nemen met een oudere serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 00:49:
[...]

Wacht het even rustig twee weken af. De GTX 10 serie is net nieuw op de markt, als deze goed verkrijgbaar is zal er veel meer duidelijk zijn. Ook gaan de geruchten over een GTX 1060 (die zeker sneller gaat zijn dan de GTX 970) al en wordt de AMD RX 480 vandaag gelanceerd.

Vergeet niet dat kaarten als de RX 480 en GTX 1060 ook rond de €200-€250 gaan kosten. Deze zijn nieuw, hebben lager stroomverbruik (dus ook stillere koeling), ondersteunen nieuwe protocollen (denk aan aansluitingen, video-decoders, API's, etc.) en hebben nog hogere prestaties dan een kaart van de vorige generatie ook.

Een GTX 970 kopen is naar mijn mening nu echt een slecht idee. Ik heb er zelf al anderhalf jaar een draaien, het zijn prachtige kaarten, maar 2016 bied veel meer moois.

Edit: Er zijn ondertussen benchmarks gelekt dat de RX 480 daadwerkelijk sneller is dan de GTX 970.
Hmmm, snap ik! Maar ik ben al maanden aan het kijken en ik wilde onderhand wel iets gaan kopen eigenlijk. Met de pricedrop van de 970 leek het kopen nu wel een goed idee. Had ik net een keuze gemaakt komen jullie 2 hahaha! Maakt niet uit natuurlijk
Steam "benchmarks" er even buiten gelaten: de RX 480 is inderdaad even snel als de gemiddelde GTX 970.
http://videocardz.com/615...ng-benchmarks-hit-the-web

Echter, de 1070 is nog steeds veel beter. Als je nu wilt kopen zou ik zeker gaan voor een 2e hands grafische kaart om later een nieuwe 1070 te halen. De modellen met een goede koeler zijn nu 500 euro, maar zonder overclock. Dus ofwel nog even sparen of genoegen nemen met een oudere serie.
Denk je dat ze snel droppen onder de 400-500 euro? Want ik ben al maanden aan het azen op die 970 en nu komt de 1070 aan. Ik hoef niet ultra ultra te gaan gamen maar het zou jammer zijn dan ik straks op een paar 10tjes een goede kaart misloop. Als ie nog een jaar rond de 400-500 gaat kosten ga ik toch voor de 970!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Hou deze link in de gaten. Vanmiddag om 15:00 staat ie ineens vol met RX 480 kaarten voor €200-€250 (afhankelijk van de koeler en 4GB of 8GB geheugen). Ook zullen om dat tijdstip de officiële reviews gelanceerd worden: Onder andere Tweakers.net en AnandTech hebben een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:33
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:18:

Ik gebruik geen CAD tekenprogramma's maar wel weer dingen zoals photoshop, premiere en after effects voor studie/hobby. Zou dat ook iets uitmaken denk je?
Yup. Juist de Adobe suite werkt beter dmv Cuda. Het werkt ook wel met AMD maar dan heb je niet tot nauwelijks GPU ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:25:
[...]

Hou deze link in de gaten. Vanmiddag om 15:00 staat ie ineens vol met RX 480 kaarten voor €200-€250 (afhankelijk van de koeler en 4GB of 8GB geheugen). Ook zullen om dat tijdstip de officiële reviews gelanceerd worden: Onder andere Tweakers.net en AnandTech hebben een review.
Jij raadt me die aan dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 19:31
Zoals gemeld: de 1070 gaat nog niet in je bereik komen. Zeker omdat AMD nog geen antwoord heeft en dat pas eind dit jaar zou kunnen gebeuren.

Voor gamen zou ik momenteel even wachten op de RX 480 kaarten. De standaard versies zijn al te koop nu, maar de speciale modellen komen tussen 2 en 6 weken ook wel op de markt verwacht ik. Die zijn vaak wat stiller. De vraag is hoeveel waarde je daar aan hecht. Heb zelf eens naast een van de eerdere PS4's gezeten en geen videokaart maakt evenveel lawaai als die stofzuiger :P

De 970 en rx480 presteren nu ongeveer gelijk. De OC modellen dus waarschijnlijk iets beter. Met de RX480 ben je wel wat meer toekomst-proof (AMD kaarten worden beter over tijd, blijkt de laatste jaren. Of de nvidia's worden minder) vanwege DX12 wat beter lijkt te werken op AMD.

Ik zou met jouw gebruik (1080p, lieft ultra, maar geen ramp als dat een keer niet lukt) voor de 4GB versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
Waah schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:28:
Zoals gemeld: de 1070 gaat nog niet in je bereik komen. Zeker omdat AMD nog geen antwoord heeft en dat pas eind dit jaar zou kunnen gebeuren.

Voor gamen zou ik momenteel even wachten op de RX 480 kaarten. De standaard versies zijn al te koop nu, maar de speciale modellen komen tussen 2 en 6 weken ook wel op de markt verwacht ik. Die zijn vaak wat stiller. De vraag is hoeveel waarde je daar aan hecht. Heb zelf eens naast een van de eerdere PS4's gezeten en geen videokaart maakt evenveel lawaai als die stofzuiger :P

De 970 en rx480 presteren nu ongeveer gelijk. De OC modellen dus waarschijnlijk iets beter. Met de RX480 ben je wel wat meer toekomst-proof (AMD kaarten worden beter over tijd, blijkt de laatste jaren. Of de nvidia's worden minder) vanwege DX12 wat beter lijkt te werken op AMD.

Ik zou met jouw gebruik (1080p, lieft ultra, maar geen ramp als dat een keer niet lukt) voor de 4GB versie gaan.
Dit kan komen omdat Nvidia weinig optimalisatie toepast op oudere modelen. En AMD doet dit niet. Tevens heeft AMD over het algemeen iets betere specs. Zoals meer vram meer geheugenbus. Op moment van release weinig op aan te merken. Maar in een later stadium kan dat wel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een 970 gekocht met een voeding van 550 Watt! Mijn pc is nu echter erg traag met het opstarten e.d. iemand een idee hoef ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update je drivers? je systeem zou de GTX970 gewoon moeten aan kunnen. Welke voeding heb je gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:55:
Ik heb nu een 970 gekocht met een voeding van 550 Watt! Mijn pc is nu echter erg traag met het opstarten e.d. iemand een idee hoef ik dit op kan lossen?
Traag bij het opstarten, dan zou ik naar de SSD/HDD kijken. Opstarten heeft niets maar dan ook niets met de videokaart te maken, zelfs op een IGP zou het opstarten op een snelle SSD snel zijn en op een trage HDD traag ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 21:20:
Update je drivers? je systeem zou de GTX970 gewoon moeten aan kunnen. Welke voeding heb je gehaald?
Voeding van Corsair.
Het is al gefixt. Drivers van BIOS upgedate en nog vanalles. Nu doet ie het gewoon!
Games doen het ook heel goed :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Misschien handiger voor de OP om te wachten op de GTX 1060 versies en de prijzen?
Die licht precies in zijn budget en misschien wel iets eronder.

En daarnaast zijn de eerste tests zeer positief.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1