Redenen voor POST 99: Super IO Initialization

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zarhrezz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-01 17:32
Mijn vraag
Ik heb een nieuw systeem gebouwd maar ik krijg 'em niet ge-POST. De error code is 99 - Super IO Initialization

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE
pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed
pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1
pricewatch: G.Skill Trident Z F4-2800C15D-16GTZB
pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless
pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB
pricewatch: Phanteks Enthoo Evolv Grijs

Daarnaast hangen er een muis en toetsenbord aan (USB) en een scherm (op de HDMI uit naar de DVI van het scherm, geen losse converter maar een kabel die dit doet).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het heeft iets met IO te maken, maar wat ik op internet zoal vind helpt me niet echt verder. Een veel voorkomende oplossingsrichting is:
  1. CPU power opnieuw pluggen
  2. moederbord power opnieuw pluggen
  3. clear CMOS
  4. Restart
  5. Klaar!
Behalve dat bij mij in plaats van Klaar! weer POST code 99 staat.

Ook BIOS flashen naar de laatste versie wordt genoemd. Ook dit heb ik gedaan maar ook na een clear CMOS nog steeds hetzelfde verhaal.

Ik heb het ook geprobeerd met de front-audio connector en / of front panel aansluiting (power / reset / HDD led) los. Dit maakt geen verschil. Overigens doen de Power en de Reset knop het gewoon, dus daar verwacht ik het probleem niet. Ook draaien alle fans gewoon.

Wel is er nog een status LED op het bord die oplicht: de Boot Device LED (de CPU, DRAM en VGA LEDs zijn dus uit).

Wat ik me afvraag is of het niet kunnen vinden van een bootable device de POST 99 kan veroorzaken. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Wat ik eigenlijk heel graag zou willen weten wat er echt minimaal aangesloten moet zijn om geen POST 99 te krijgen. Het idee is dat het systeem alleen de nvme-SSD als storage heeft, dus geen devices op de SATA aansluitingen...maar ik zou dus heel graag willen weten of dat uberhaupt een POST op kan leveren op een nieuw-uit-de-doos M.2 SSD zonder verdere storage devices aangesloten.

<GOT> Zarhrezz#2885

Beste antwoord (via Zarhrezz op 02-07-2016 17:17)

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik zou de m2 ssd even verwijderen om te kijken of je dan wel een normale post krijgt .
Dan weet je meteen of je ssd de boosdoener is.

Tevens kun je dan misschien in de bios komen en dus kijken of er een instelling is die booten vanf m2 mogelijk maakt.

Verder zou ik het sherm met direct de juiste kabel op je mobo of gpu aansluiten , inplaats van zon adapter er tussen.

Alle reacties

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-12-2025
even ter controle, heb je de 5/5/2016 update van de bios te downloaden via https://www.asus.com/nl/M...I-GENE/HelpDesk_Download/ ?

Ik ben niet bekend met de interfaces van de moderne moederborden (ik heb een crappy bios op mijn laptop), maar het lijkt me dat de bios mogelijkheid bied tot een systeem zelftst. mocht die er zijn, probeer het uit.

misschien brengt http://www.tomshardware.c...r-initialization-fix.html de goede oplossing. ik kom de regel
Unplug the 8 pin and 24 pin connectors from the board and plug them back in
regelmatig tegen tijdens het onderzoek.

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-01 18:14
https://rog.asus.com/foru...8330055b5688a9403e09440da

[ Voor 181% gewijzigd door binbero op 28-06-2016 19:56 ]

• Zarhrezz
ard1998 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:44:
even ter controle, heb je de 5/5/2016 update van de bios te downloaden via https://www.asus.com/nl/M...I-GENE/HelpDesk_Download/ ?
Ja, die heb ik geflasht.
Ik ben niet bekend met de interfaces van de moderne moederborden (ik heb een crappy bios op mijn laptop), maar het lijkt me dat de bios mogelijkheid bied tot een systeem zelftst. mocht die er zijn, probeer het uit.
Probleem is dat ik niet zover kom dat ik een UEFI op m'n scherm krijg...
misschien brengt http://www.tomshardware.c...r-initialization-fix.html de goede oplossing.
Ja, die heb ik dus ook al gedaan...nog steeds 99. Hoewel...ik bedenk net dat RAM er toen niet uit geweest is. Aangezien RAM geen LED indicatie geeft heb ik daar eigenlijk niet meer aan gedacht. Morgen ook nog maar eens proberen dan.
Ik ben zeker dat het scherm aan is; m'n werkende PC hangt eraan en ik heb input geswitcht; de DVI (nieuwe PC) schakelt weer terug naar HDMI omdat DVI geen signaal krijgt.

Hij heeft het wel over een RAID melding (toen z'n scherm aan was)...dat zou dus betekenen dat de nvme-SSD wellicht de error 99 oplevert en dat die alleen via een omweg te fixen is. Ik zal morgen de DVD drive in m'n huidige systeem eens op een SATA-poort van het nieuwe systeem aansluiten.

Weet iemand of een USB DVD-drive ook gezien wordt als bootable device op BIOS / UEFI niveau? En anders een bootable USB stick? Als het probleem zit in het feit dat er niets aan m'n SATA-poorten hangt, is dat wel handig om te weten :D

<GOT> Zarhrezz#2885

Acties:
  • Beste antwoord

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik zou de m2 ssd even verwijderen om te kijken of je dan wel een normale post krijgt .

Tevens kun je dan misschien in de bios komen en dus kijken of er een instelling is die booten vanf m2 mogelijk maakt.

Verder zou ik het sherm met direct de juiste kabel op je mobo of gpu aansluiten , inplaats van zon adapter er tussen.

• ard1998
Ik ben bang dat het moederbord vervangen moet worden, als de uefi niet volledig werkt dan kan dat misschien de oorzaak zijn voor het probleem, heb je toevallig toegang een soortgelijk of rezerve moederbord?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Altijd gewoon eerst de code opzoeken:

http://www.asusqcodes.com/index.php?inputCode=99

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Zarhrezz
Bedankt voor het meedenken allemaal d:)b
Japiegsxr schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:37:

Dat is een goeie, die ga ik het weekend zeker even proberen (deze week druk met cursus). Ik heb nog een en ander gelezen over OS install op een M.2 en daarvoor zijn aangepaste instellingen in de BIOS nodig. Het zou dus kip / ei kunnen zijn; M.2 niet goed te initialiseren, dus Q-code 99 waardoor je niet in de BIOS kan om de instelling zo te zetten dat de M.2. wel te initialiseren is.

Ik kwam ook nog iets in de manual tegen waar ik nog op door ga zoeken; in het stukje voor de OS install zijn de benodigheden o.a. een SATA ODD en de meegeleverde DVD...en die zijn nodig om de USB 3.0 driver er op te krijgen zodat je een USB stick kan gebruiken voor je OS install. Hierbij knipperde ik toch eventjes met m'n ogen. ODDs zijn toch hard aan het uitsterven (veel nieuwe kasten hebben er niet eens een slot meer voor)...dan zou je toch verwachten dat je een modern moederbord ook zonder wel aan de praat moet kunnen krijgen. Een DVD nodig voor de USB 3.0 drivers? Seriously?

Er staan wel opties om die driver dan weer in een Windows ISO te krijgen, maar in elke OS installatie verhaal komt de SATA ODD voor...als dat het blijkt te zijn, zou ik dacht toch te dom voor woorden vinden. Alles vanaf USB zou tegenwoordig toch moeten kunnen.
Dat neem ik dan meteen even mee. Vanuit m'n werkende PC even ompluggen is zo gebeurd.
ard1998 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:47:
Ik ben bang dat het moederbord vervangen moet worden, als de uefi niet volledig werkt dan kan dat misschien de oorzaak zijn voor het probleem, heb je toevallig toegang een soortgelijk of rezerve moederbord?
Helaas geen toegang tot een soortgelijk of reservebord. De conclusie dat het bord vervangen moet worden vind ik in dit geval een beetje te snel. Er zijn diverse redenen waarom deze code kan optreden en een hoop daarvan zijn op te lossen...als je maar weet wat het probleem precies is.
Ja, al genoeg gezocht en gevonden. Het probleem is dat het allemaal nogal generiek is (jou link ook...het kan dus alles zijn, volgens die site). Het uitsluiten van oorzaken wordt dan ook lastig. Vandaar mijn vraag in de eerste post of iemand weet wat er minimaal nodig is om een POST te krijgen (of in de BIOS te komen).

<GOT> Zarhrezz#2885

• ard1998
De uefi is voor het opstarten het belangrijkste onderdeel. als dat niet goed functioneert icm deze error, en de stappen die je al geprobeerd hebt. dan denk ik dat het vervangen moet worden

[ Voor 12% gewijzigd door ard1998 op 29-06-2016 20:56 ]

• Zarhrezz
ard1998 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:56:
De uefi is voor het opstarten het belangrijkste onderdeel. als dat niet goed functioneert icm deze error, en de stappen die je al geprobeerd hebt. dan denk ik dat het vervangen moet worden
Ja, als met een SATA ODD eraan en de M.2 eruit er nog geen beeld komt dan wordt het de CPU los en checken of daar er iets niet goed uitziet (koeler demonteren heb ik niet veel zin in, maar ja, dan zitten we toch op het punt dat we richting winkel terug moeten). Maar goed, dat zien we het weekend allemaal wel.

<GOT> Zarhrezz#2885

• albatross
Zarhrezz schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:25:

Ik kwam ook nog iets in de manual tegen waar ik nog op door ga zoeken; in het stukje voor de OS install zijn de benodigheden o.a. een SATA ODD en de meegeleverde DVD...en die zijn nodig om de USB 3.0 driver er op te krijgen zodat je een USB stick kan gebruiken voor je OS install. Hierbij knipperde ik toch eventjes met m'n ogen. ODDs zijn toch hard aan het uitsterven (veel nieuwe kasten hebben er niet eens een slot meer voor)...dan zou je toch verwachten dat je een modern moederbord ook zonder wel aan de praat moet kunnen krijgen. Een DVD nodig voor de USB 3.0 drivers? Seriously?

Er staan wel opties om die driver dan weer in een Windows ISO te krijgen, maar in elke OS installatie verhaal komt de SATA ODD voor...als dat het blijkt te zijn, zou ik dacht toch te dom voor woorden vinden. Alles vanaf USB zou tegenwoordig toch moeten kunnen.
Vergeet dat hele USB 3 verhaal maar. Jouw moederbord zou gewoon moeten kunnen opstarten. Who cares of er up-to-date USB drivers zijn?! Bovendien zijn USB drivers een OS aangelegenheid: dat staat dus volledig los van de mogelijkheid van jouw moederbord om gewoon in de UEFI te kunnen komen.

De Samsung 950 Pro (heb ik ook) moet prima kunnen booten van jouw systeem (Windows 10 heeft zelf de benodigde NVMe drivers al aan boord). Maar ook hier geldt weer: je plank zou gewoon in de UEFI moeten kunnen komen, ongeacht de status van je eventuele OS. Je zou em voor de aardigheid wel even kunnen loskoppelen (sowieso altijd een goed advies: eerst zo veel mogelijk weg halen, om de 'bare' setup te testen).

Ik sluit me dus voorlopig voorzichtig aan bij de conclusie van anderen, dat je moederbord waarschijnlijk kaduuk is, en vervangen moet worden.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
Zarhrezz schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 20:25:

Ja, al genoeg gezocht en gevonden. Het probleem is dat het allemaal nogal generiek is (jou link ook...het kan dus alles zijn, volgens die site). Het uitsluiten van oorzaken wordt dan ook lastig. Vandaar mijn vraag in de eerste post of iemand weet wat er minimaal nodig is om een POST te krijgen (of in de BIOS te komen).
Ja, meeste van die codes op die site zijn gevonden/ingevuld door mensen zelf (niet ASUS). Die SuperIO error klopt echter wel.

Je zou overigens ook nog eens kunnen kijken naar de code-sequentie. Als jouw moederbord zo werkt als de mijne, dan zul je eerst een reeks van codes voorbij zien komen, die allemaal een bepaalde status/voortgang aangeven. Dan kun je dus iig zien wat *wel* werkt (of waar je mobo aangeeft dat iets mis begint te gaan).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hoe heb je een BIOS update gedaan als je de POST niet door komt?

• Zarhrezz
albatross schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 01:41:
Vergeet dat hele USB 3 verhaal maar. Jouw moederbord zou gewoon moeten kunnen opstarten. Who cares of er up-to-date USB drivers zijn?! Bovendien zijn USB drivers een OS aangelegenheid: dat staat dus volledig los van de mogelijkheid van jouw moederbord om gewoon in de UEFI te kunnen komen.
Dat was wat ik ook verwachtte en waarom ik gewoon zo geprobeerd heb te POSTen.
De Samsung 950 Pro (heb ik ook) moet prima kunnen booten van jouw systeem (Windows 10 heeft zelf de benodigde NVMe drivers al aan boord). Maar ook hier geldt weer: je plank zou gewoon in de UEFI moeten kunnen komen, ongeacht de status van je eventuele OS. Je zou em voor de aardigheid wel even kunnen loskoppelen (sowieso altijd een goed advies: eerst zo veel mogelijk weg halen, om de 'bare' setup te testen).

Ik sluit me dus voorlopig voorzichtig aan bij de conclusie van anderen, dat je moederbord waarschijnlijk kaduuk is, en vervangen moet worden.
Tja...zou een beetje naar zijn, zo out-of-the-box. Bord heeft ook een paar weken gelegen voordat ik aan bouw kon beginnen, dus dat helpt niet als je voor een defect / omruil komt. Vandaar dat ik alle / zoveel mogelijke oorzaken wil uitsluiten.
albatross schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 01:51:
Je zou overigens ook nog eens kunnen kijken naar de code-sequentie. Als jouw moederbord zo werkt als de mijne, dan zul je eerst een reeks van codes voorbij zien komen, die allemaal een bepaalde status/voortgang aangeven. Dan kun je dus iig zien wat *wel* werkt (of waar je mobo aangeeft dat iets mis begint te gaan).
Ik zal eens kijken of ik dat op kan nemen...het gaat nogal snel, dus precies weten doe ik het niet.
johnkeates schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 02:00:
Hoe heb je een BIOS update gedaan als je de POST niet door komt?
De high-end ASUS borden hebben hiervoor een speciale knop; USB stick met BIOS erop in een bepaalde USB poort prikken, BIOS-flash knopje 3 seconde indrukken en dat gaat die aan de slag. Hiervoor heb je dus alleen maar power op het bord nodig, CPU en RAM zijn niet eens nodig.

<GOT> Zarhrezz#2885

• johnkeates
Zarhrezz schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:33:
De high-end ASUS borden hebben hiervoor een speciale knop; USB stick met BIOS erop in een bepaalde USB poort prikken, BIOS-flash knopje 3 seconde indrukken en dat gaat die aan de slag. Hiervoor heb je dus alleen maar power op het bord nodig, CPU en RAM zijn niet eens nodig.
Da's niet heel logisch, de BIOS update kan ook alleen maar werken als er een minimale POST gedaan is. Zonder RAM werkt een BIOS bijv. niet, en RAM moet geinitialiseerd worden, net als de geheugen controller, USB poort, low-level IO om knopjes uit te lezen enz. Bovendien kan je het ook niet controleren, een LED op ene USB stick knippert soms ook gewoon als er alleen maar detectie plaatsvind of de stroom aan gaat. En zonder LED kan je niet eens zien of het ding wat doet ;-)

Heb je een buzzer op je moederbord aangesloten? Piept het ding als je je RAM er uit haalt en op probeert te starten?

• Zarhrezz
johnkeates schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:38:
Da's niet heel logisch, de BIOS update kan ook alleen maar werken als er een minimale POST gedaan is. Zonder RAM werkt een BIOS bijv. niet, en RAM moet geinitialiseerd worden, net als de geheugen controller, USB poort, low-level IO om knopjes uit te lezen enz. Bovendien kan je het ook niet controleren, een LED op ene USB stick knippert soms ook gewoon als er alleen maar detectie plaatsvind of de stroom aan gaat. En zonder LED kan je niet eens zien of het ding wat doet ;-)

Heb je een buzzer op je moederbord aangesloten? Piept het ding als je je RAM er uit haalt en op probeert te starten?
Het kan toch echt zonder CPU en RAM (10:02) :D De knop waarmee je de flashback start is ook de indicatie dat het proces nog loopt, de knop zelf knippert.

Geen buzzer aangesloten, maar ik zal als ik er weer mee aan de slag ga (dit weekend) eens kijken wat er langskomt als ik zonder RAM probeer te starten. Ik verwacht in ieder geval een van de status LEDS (er is er een voor RAM) en waarschijnlijk een POST code.

<GOT> Zarhrezz#2885

• johnkeates
Wat we een beetje moeten uitzoeken is wat er wel werkt, zodat er een soort van indicatie is dat de delen die wel geinitialiseerd worden het wel doen. Als er piepjes zijn weten we dat ie in elk geval RAM detectie doet.

Het zou ook handig zijn als we weten of VGA/VESA init al gedaan is, dan zou je scherm namelijk al aan moeten zijn. Als Asus nou gewoon een lijstje met POST codes had in de handleiding... (wat zou kunnen, nog niet gecheckt :p )

Hmm de lijst op pagina 1-24 en verder @ http://dlcdnet.asus.com/p...IMUS_VIII_GENE_UM_WEB.pdf geeft alleen de mogelijke codes weer, niet de verwachte volgorde :/

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 30-06-2016 22:13 ]

• Zarhrezz
johnkeates schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 22:04:
Hmm de lijst op pagina 1-24 en verder @ http://dlcdnet.asus.com/p...IMUS_VIII_GENE_UM_WEB.pdf geeft alleen de mogelijke codes weer, niet de verwachte volgorde :/
Ja...daarom weet ik dat het Super IO Initialization is...maar codes springen door elkaar heen en weer. Ik heb bv. 99 die dan weer naar iets anders gaat, maar het eind is altijd 99.

Ik ga het in het weekend opnemen...eens zien of er een logische lijn in te ontdekken is.

<GOT> Zarhrezz#2885

• Zarhrezz
Het probleem was kennelijk de M.2 SSD en potentieel de HDMI -> DVI kabel. Toen ik die kabel in m'n main-PC stopte, kreeg ik alleen nog maar 1080p signaal op m'n 1440p scherm, hogere resolutie optie was gewoon verdwenen. De nieuwe PC heb ik voor de zekerheid dus maar met directe HDMI -> HDMI aangesloten (de known-good kabel die ik normaal voor m'n main-PC gebruik).

Daarnaast de M.2 eruit gehaald en maar weer aangezet en dat gaf direct de UEFI. Alle hardware monitors daar zagen er goed uit, dus zo te zien geen hardware problemen (*phew*).

Vervolgens een bootable USB stick erin gestopt en ook dat werkt; ik kwam gewoon in het language / keyboard selection scherm van het begin van Windows install.

Daarna de M.2 er weer ingezet en ook toen een boot naar de Windows installer. Daar kwam ik er achter dat ik kennelijk nog een versie had liggen die geen Windows 8 keys accepteert, dus ik ben nu een nieuwere versie aan het maken.

Ik ben benieuwd of het daarmee dan van de kant wil, je zou zeggen dat dat gewoon moet gaan werken (even afkloppen). Wellicht dat er nog wat hordes op gebied van UEFI instellingen te nemen zijn, maar ik ben wel blij dat het op hardware vlak in orde lijkt te zijn.

In ieder geval nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!

<GOT> Zarhrezz#2885

• Zarhrezz
Zarhrezz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 17:29:
Ik ben benieuwd of het daarmee dan van de kant wil, je zou zeggen dat dat gewoon moet gaan werken (even afkloppen). Wellicht dat er nog wat hordes op gebied van UEFI instellingen te nemen zijn, maar ik ben wel blij dat het op hardware vlak in orde lijkt te zijn.
Met de nieuwe bootable W10 USB direct geïnstalleerd, verder niets hoeven doen. Alleen de Ethernet wilde niet direct dus die driver van de Asus site gehaald en via USB gedraaid. Toen had ik ook internet en Windows Update regelde rest.

Wellicht dus eerst booten zonder M.2 als je een systeem zonder SATA in elkaar zet, dan M.2 erin en Windows vanaf USB erop zetten zou direct moeten werken.

<GOT> Zarhrezz#2885

Pagina: 1