Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 443716

Topicstarter
Ik ga met m'n gezin een paar maanden op reis in Zuidoost Azië. Omdat ik een iMac en een iPad heb, heb ik al jaren geen eigen laptop meer, maar op reis heb ik meer nodig dan een iPad. We gaan fotograferen en mijn dochter heeft een laptop nodig voor wat schoolwerk.
We hebben al jaren alleen maar Apple-spullen en willen dus sowieso een MacBook. Ik kan alleen niet kiezen. Ik weet al wel dat 13" (eventueel 12") het formaat moet zijn voor de draagbaarheid, maar verder kijken we niet op een paar ons.
Een paar gedachten die door m'n hoofd spoken:
  1. De 12" MacBook is ongeveer even duur als de 13" MacBook Pro met Retina-scherm. De MacBook is lichter, maar met de Pro krijg je wel heel veel meer voor je geld. Of zie ik nu een belangrijk voordeel van de MacBook over het hoofd?
  2. Grootte van de harde schijf maakt me niet zoveel uit. Uit ervaring weet ik dat dat niet hard gaat bij ons.
  3. Om het apparaat een beetje toekomst te geven wil ik best investeren in iets extra's. Zouden jullie voor de processor gaan of voor het intern geheugen?
  4. Ik ga denk ik met foto's werken in Lightroom. Ik neem aan dat je dan wel een beetje power nodig hebt. Wat zijn jullie ervaringen?
Dank voor jullie hulp!

Wat ga je met je laptop doen?
Mail, web, Skype. Foto's bewerken (Lightroom, denk ik).

Wat is je budget?
Je gaat al snel richting de €1500. Wat meer is acceptabel, maar het moet niet te hard richting de €2000 gaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Apple dus. Dat zijn we gewend en daar houden we van.

Beste antwoord (via Anoniem: 443716 op 29-06-2016 16:23)

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
1. De 12" MacBook is ongeveer even duur als de 13" MacBook Pro met Retina-scherm. De MacBook is lichter, maar met de Pro krijg je wel heel veel meer voor je geld. Of zie ik nu een belangrijk voordeel van de MacBook over het hoofd?
Ik heb beide in bezit en ik neem eerder de Macbook 12" mee omdat die veel lichter is. Qua performance is de Macbook Pro wel sneller uiteraard, maar voor de taken waarvoor jij hem wilt gebruiken zal je dat niet merken. Daarnaast heeft de Pro ook USB-poorten en een SD-card reader, dus dat kan handig zijn als je foto's wilt overzetten en schoolwerk. Bij gebruik van Lightroom voldoet zowel de 12" Macbook als de Macbook Pro 13".
2. Grootte van de harde schijf maakt me niet zoveel uit. Uit ervaring weet ik dat dat niet hard gaat bij ons.
Minimaal 256GB is toch wel een vereiste. Als je voor 128GB gaat, zal je daar hoogstwaarschijnlijk spijt van krijgen. Op een gegeven moment heb je die extra opslaggeheugen toch echt nodig, anders blijf je maar met een externe HDD rondlopen en tijdens je reis heb je natuurlijk niet overal een snelle internet verbinding om even snel iets uit de Cloud op te halen.
3. Om het apparaat een beetje toekomst te geven wil ik best investeren in iets extra's. Zouden jullie voor de processor gaan of voor het intern geheugen?
Voor jou doeleinden heeft upgraden geen zin, maar als het zou moeten:
1. Upgrade dan het RAM geheugen als eerst. Deze is standaard 8GB, en maximaal uitbreidbaar tot 16GB.

2. SSD Upgrade naar 512GB

Processor upgrade is het geld totaal niet waard. Het blijft een dualcore en de performance die je daarvoor terug krijgt, tegen over het bedrag dat je neerlegt, nee.. niet doen. Het enige wat mooi erbij staat, is dat het dan een i7 processor is.

Je zou ook kunnen kijken voor een tweedehands Macbook Pro @ V&A..
Als ik de instap model Macbook Pro Retina 13" bekijkt, kost deze 1449 bij Apple. Ga je tweedehands rondkijken, vind je hem al voor deze prijs. Kom je toch 449 euro goedkoper uit.

Dezelfde variant, maar dan met 256GB kost je 100 euro meer, maar scheelt t.o.v. de winkelprijs toch wel weer 549. Kan een mooie besparing zijn, en bijkomend voordeel is dat ze nog garantie hebben.

Lightroom kunnen ze aan, dat zal geen probleem zijn, voor zowel de Macbook als de Macbook Pro.

hi!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 16:34

yGiDoRp

Sawasdee

De 12" MacBook is ongeveer even duur als de 13" MacBook Pro met Retina-scherm. De MacBook is lichter, maar met de Pro krijg je wel heel veel meer voor je geld. Of zie ik nu een belangrijk voordeel van de MacBook over het hoofd?
Nee
Grootte van de harde schijf maakt me niet zoveel uit. Uit ervaring weet ik dat dat niet hard gaat bij ons.
Ik zou ten minste 256 GB nemen.
Om het apparaat een beetje toekomst te geven wil ik best investeren in iets extra's. Zouden jullie voor de processor gaan of voor het intern geheugen?
Liever meer RAM. Minimaal 8 GB.

Tip: De Macbook verkopen als de garantie net verloopt of net verlopen is en dan een nieuwe kopen. Zo haal je het meeste uit je investering.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
MBPr 13 met 8GB en 128GB ssd (instap model)

Lijkt me voor jou voldoende. Ik heb het 2014 instapmodel (8GB/128GB) al even en loop wel tegen de limitaties van met name het geheugen aan (als webdev met veel chrome-tabs).

Als je heel licht foto's bewerkt en wat standaard desktop gebruik lijkt me dit voldoende.

Let wel dat je met 128GB niet erg veel storage overhoudt voor foto's oid, maar dat zou ik oplossen met cloud/portableHDD/usbstick/SDcard.

Ik denk niet dat de investering in betere specs zich gaat terugverdienen gezien de achterlijk hoge meerprijs bij apple (en je hebt het mijns inziens niet nodig)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Ik heb beide in bezit en ik neem eerder de Macbook 12" mee omdat die veel lichter is. Qua performance is de Macbook Pro wel sneller uiteraard, maar voor de taken waarvoor jij hem wilt gebruiken zal je dat niet merken. Daarnaast heeft de Pro ook USB-poorten en een SD-card reader, dus dat kan handig zijn als je foto's wilt overzetten en schoolwerk. Bij gebruik van Lightroom voldoet zowel de 12" Macbook als de Macbook Pro 13".
Minimaal 256GB is toch wel een vereiste. Als je voor 128GB gaat, zal je daar hoogstwaarschijnlijk spijt van krijgen. Op een gegeven moment heb je die extra opslaggeheugen toch echt nodig, anders blijf je maar met een externe HDD rondlopen en tijdens je reis heb je natuurlijk niet overal een snelle internet verbinding om even snel iets uit de Cloud op te halen.
Voor jou doeleinden heeft upgraden geen zin, maar als het zou moeten:
1. Upgrade dan het RAM geheugen als eerst. Deze is standaard 8GB, en maximaal uitbreidbaar tot 16GB.

2. SSD Upgrade naar 512GB

Processor upgrade is het geld totaal niet waard. Het blijft een dualcore en de performance die je daarvoor terug krijgt, tegen over het bedrag dat je neerlegt, nee.. niet doen. Het enige wat mooi erbij staat, is dat het dan een i7 processor is.

Je zou ook kunnen kijken voor een tweedehands Macbook Pro @ V&A..
Als ik de instap model Macbook Pro Retina 13" bekijkt, kost deze 1449 bij Apple. Ga je tweedehands rondkijken, vind je hem al voor deze prijs. Kom je toch 449 euro goedkoper uit.

Dezelfde variant, maar dan met 256GB kost je 100 euro meer, maar scheelt t.o.v. de winkelprijs toch wel weer 549. Kan een mooie besparing zijn, en bijkomend voordeel is dat ze nog garantie hebben.

Lightroom kunnen ze aan, dat zal geen probleem zijn, voor zowel de Macbook als de Macbook Pro.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Minimaal 8GB RAM en 256 GB SSD, dan ben je flexibel. Ik zou voor de Pro gaan. Veel flexibeler qua poorten en hoe groter het scherm hoe praktischer voor fotobewerking. Ik heb legio collega's die met een 13" iedere dag overal naar toe gaan. Hij is draagbaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik neig naar de MacBook Pro met dan inderdaad 256 GB. Als ik er AppleCare bij neem, dan wordt hij met de extra 8GB RAM wel prijzig. Zal eens met mijn vrouw praten over wat zij voor budget in haar hoofd had. Ik zal dan het extra RAM als eerste opofferen.

En ik had er nog niet aan gedacht om eens te kijken bij V&A, dank voor die tip. Ik moet het wel eventjes timen, want in woon niet in Nederland en ben in juli/augustus een dag of tien op bezoek. Apple-spulletjes zijn net wat goedkoper in Nederland. Een apparaat van rond de €1500 kost in Zweden al gauw circa €100 meer. Da's makkelijk verdiend.

Overigens ben ik rond 20 september nog even in Nederland, maar het is niet erg waarschijnlijk dat ik dan net een kortingsactie of een nieuw model mis, toch? (Nieuwe modellen worden op z'n best ergens in september aangekondigd, zou ik zeggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik zou eerder de AppleCare opgeven dan de 8 GB RAM. Als er iets is waardoor je Macbook in de toekomst mogelijk niet meer futureproof is bij nieuwe versies van het OS, dan is het weleen gebrek aan RAM. Er zijn trouwens ook SD kaarten die helemaal flush in de SD poort verwerkt kunnen worden speciaal voor de Macbook: de Nifty, de Minidrive (nifty clone), de Jetdrive van Transcend en de Sandisk minidrive. Niet goedkoop, maar kun je dan later altijd nog bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Anoniem: 443716 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 16:42:
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik neig naar de MacBook Pro met dan inderdaad 256 GB. Als ik er AppleCare bij neem, dan wordt hij met de extra 8GB RAM wel prijzig. Zal eens met mijn vrouw praten over wat zij voor budget in haar hoofd had. Ik zal dan het extra RAM als eerste opofferen.

En ik had er nog niet aan gedacht om eens te kijken bij V&A, dank voor die tip. Ik moet het wel eventjes timen, want in woon niet in Nederland en ben in juli/augustus een dag of tien op bezoek. Apple-spulletjes zijn net wat goedkoper in Nederland. Een apparaat van rond de €1500 kost in Zweden al gauw circa €100 meer. Da's makkelijk verdiend.

Overigens ben ik rond 20 september nog even in Nederland, maar het is niet erg waarschijnlijk dat ik dan net een kortingsactie of een nieuw model mis, toch? (Nieuwe modellen worden op z'n best ergens in september aangekondigd, zou ik zeggen.)
Je hebt 1 jaar de tijd om Apple Care aan te schaffen als je de Macbook nieuw aanschaft. Dit hoeft dus niet meteen. Als je iemand kent die student is, kan je het eventueel ook met korting aanschaffen, dit geldt ook voor de Mac. Bij Apple controleren ze niet of je student bent....als je online besteld.

Als je in NL bent, zou ik toch even in die periode kijken naar een Macbook in V&A. Kijk dan naar het 2015 model en controleer of deze nog binnen de 1-jarige fabrieksgarantie van Apple valt. Als dat het geval is, kan je nog altijd Apple Care aanschaffen.

Er is verder nog niks bekend over een nieuw model. Er zijn wel genoeg geruchten op het net te vinden. Op dit moment is het puur speculeren wanneer er een nieuw model uitkomt. Dit kan in juli zijn, maar het kan ook in september / oktober / november zijn. :)

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 23:38

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik zou ook voor een standaard versie gaan met 8GB en 256GB SSD. 16GB is gewoon overdreven voor jou gebruik. Verder zou ik ook voor 2e hands exemplaar kijken op het moment dat je in Nederland bent. Als je bovengenoemde argumenten m.b.t. garantie in acht neemt, kun je je nauwelijks een buil vallen. Ik ken trouwens persoonlijk niemand die slecht met zijn macbook omgaat. Iedereen wil zoveel mogelijk de waarde van het apparaat behouden en gaat er dus goed mee om (tot dure sleeves en tassen aan toe).

Mocht je via tweakers V&A kopen (aanrader) let dan sowieso even op de beoordeling van tweakers. Indien de tweaker goede beoordelingen heeft gehad kun je ook al een stuk geruster kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 10:48
RWK__ schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:31:
[...]

Je hebt 1 jaar de tijd om Apple Care aan te schaffen als je de Macbook nieuw aanschaft. Dit hoeft dus niet meteen. Als je iemand kent die student is, kan je het eventueel ook met korting aanschaffen, dit geldt ook voor de Mac. Bij Apple controleren ze niet of je student bent....als je online besteld.

Als je in NL bent, zou ik toch even in die periode kijken naar een Macbook in V&A. Kijk dan naar het 2015 model en controleer of deze nog binnen de 1-jarige fabrieksgarantie van Apple valt. Als dat het geval is, kan je nog altijd Apple Care aanschaffen.

Er is verder nog niks bekend over een nieuw model. Er zijn wel genoeg geruchten op het net te vinden. Op dit moment is het puur speculeren wanneer er een nieuw model uitkomt. Dit kan in juli zijn, maar het kan ook in september / oktober / november zijn. :)
Ik heb toevallig eerder deze week een MacBook Pro met studentenkorting aangeschaft via de apple webshop. Ik moest wel degelijk binnen 48uur een bewijs van studeren toe mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
DvMaasakker schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:43:
[...]

Ik heb toevallig eerder deze week een MacBook Pro met studentenkorting aangeschaft via de apple webshop. Ik moest wel degelijk binnen 48uur een bewijs van studeren toe mailen.
Nou dan hebben ze het eindelijk aangepast want ik heb dat nooit gehad toen ik mijn Mac gekocht had. 8)7

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 10:48
RWK__ schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 12:50:
[...]

Nou dan hebben ze het eindelijk aangepast want ik heb dat nooit gehad toen ik mijn Mac gekocht had. 8)7
Dat denk ik wel dan inderdaad. Ik kreeg in eerste instantie ook van verschillende mensen te horen dat er niet gecontroleerd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Nog eventjes laten weten wat het is geworden.

We hebben verschillende opties overwogen (o.m. toch in Zweden kopen vanwege het toetsenbord dat voor de kinderen redelijk handig is), maar hebben nu een nieuwe 13.3" MBP met 8GB geheugen en een harde schijf van 256 GB gekocht. Vandaag is hij bezorgd en dinsdag mag ik hem in mijn armen sluiten. :+

Nogmaals dank voor de hulp!
Pagina: 1