Wat te doen tegen warmte uit desktop ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 00:11
Zoals de titel het al zegt , wat kan ik doen tegen de warmte die uit de desktop komt :?

Hier de samenstelling van het systeem :
Fractal Design Define R5
3* Fractal Design GP14 fan's (2 inlaat, 1 uit)
I7 4790k
Scythe Mugen 4
Asus VII Ranger
G-Skill 16GB 2400Mhz (2*8)
Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Kingston HyperX Predator PCI-E SSD
Samsung 850 EVO SSD
Creative Soundblaster Z
1* WD Black 3GB
2* WD Blue 6 GB

De koeling van de componten is goed, de CPU belast zit rond de 50 graden idle rond de 33.
De GTX 1080 belast tegen de 70 graden en idle rond 38 graden.

Alleen de warme lucht die dus uit de kast komt ...
In de winter heb je geen kachel meer nodig en in de zomer heb je een gratis sauna :X
Zelfs als het systeem alleen maar idle draait (alleen downloaden) is het na een paar uur niet meer te harden.

Is hier, buiten down clocken (wat geen optie is) iets tegen te doen :?

Een geleidelijke afvoer van warmte zou al een vooruitgang zijn

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nee, hier kan je niets tegen doen. De warmte die in de PC gemaakt word kan ergens anders heen dan in de kamer. Of je zet de PC niet in de kamer, of je gaat de kamer koelen, anders kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dierkx36 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:27:
Is hier, buiten down clocken (wat geen optie is) iets tegen te doen :?
CPU en/of GPU undervolten?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Clockt je videokaart wel correct onder tijdens idle? Hou de core-speed eens bij terwijl je gewoon niet-GPU-intensieve taken doet. Die van mij kan ook heet worden, maar er zit significant verschil tussen idle-gebruik en intensief gaming hier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ben benieuwd wat voor OC je op die 4790K hebt.

In idle zou dat ding niet meer dan 100W mogen verstoken, en daar krijg je het echt niet warm van.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:13:
Ben benieuwd wat voor OC je op die 4790K hebt.

In idle zou dat ding niet meer dan 100W mogen verstoken, en daar krijg je het echt niet warm van.
Met Speedstep aan zou ie idle zelfs veel minder moeten verbruiken. Als je wat aan het internetten bent en af en toe eens een piekje hebt in CPU gebruik is 100W heel veel zelfs. Zelfde geldt voor de videokaart, deze zou idle ook niet eens 20W moeten verbruiken.

Als je CPU en GPU niet netjes naar een lage idle stand gaan zal dit veel kunnen schelen qua warmte.

Edit: Verder zal het trouwens met deze dagen ook zonder PC onder een schuin dak heet worden. Ook de oppervlakte van de kamer zal een flink verschil maken. Mijn eigen PC is een tijdje terug verhuist van een kleine kamer onder een schuin dak naar een grote kamer beneden. Dit scheelt heel erg veel terwijl aan de PC niets veranderd is.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 28-06-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
PC in een andere kamer neerzetten dan je schermen/bureau :P

Zoals al gezegd kan je hier niet veel aan doen behalve underclocked/downvolten en zorgen dat speedstep aanstaat zodat idle alles terugclockt.

Kamer deur open zetten kan soms al veel schelen, en goed geplaatste tafel ventilator die de warme lucht de kamer uitblaast kan ook helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door [Remmes] op 28-06-2016 15:36 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Er is niks overclocked, alles draait zoals de fabrikant het graag zou zien :P

GTX 1080 draait idle 240Mhz
Alleen de 4790K blijft 4400 draaien, heb ik zelf zo ingesteld.
Reden : als de CPU op balanced staat en je gaat gamen, hij schakelt naar 4400 alleen om een 1 of andere manier draait alles niet echt ... goed.
Vandaar de standaard truc maar gepast en de CPU op high performance gezet.
PilatuS schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:29:
Nee, hier kan je niets tegen doen. De warmte die in de PC gemaakt word kan ergens anders heen dan in de kamer. Of je zet de PC niet in de kamer, of je gaat de kamer koelen, anders kan het niet.
Daar was ik al bang voor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat wel een klein beetje scheelt is waterkoeling met heel veel radiatoroppervlakte. Hierbij word de warmte eerst tijdelijk in het water opgeslagen tot dat de fans op de radiator gaan draaien en het de kamer inblazen.

Mijn eigen PC met 2 stuks 4x120mm rad's kan idle een uur of 2 draaien voordat de fans gaan draaien. In die tijd warmt het water op van de kamertemp van de nacht, iets van 18 graden, tot 32 graden. Bij 32 graden slaan de fans voor het eerst aan en gaat de warmte uit het water de kamer in. Het is mogelijk het water iets van 45 graden te laten worden voordat de fans gaan draaien. Helaas heeft dit dus maar een kleine beetje nut en is het alleen uitstellen van wat gaat gebeuren. Verder liggen de kosten hiervan zo hoog dat het ook niet opschiet, dan is een airco een veel betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

PilatuS schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:07:
Wat wel een klein beetje scheelt is waterkoeling met heel veel radiatoroppervlakte. Hierbij word de warmte eerst tijdelijk in het water opgeslagen tot dat de fans op de radiator gaan draaien en het de kamer inblazen.
Uiteindelijk maakt het niets uit. Waterkoeling zorgt alleen voor beter warmtetransport van de bron (CPU/GPU) naar de omgeving.

Uiteindelijk is de warmte die je PC produceert gelijk, of je nou lucht- of waterkoeling gebruikt.

Ook de temperaturen van de CPU/GPU hebben geen invloed op de hoeveelheid warmte die je PC produceert (en afvoert naar de omgeving).

Dus ja, als je kamer te warm wordt zul je moeten zorgen dat je kamer beter gekoeld wordt. Dus ofwel een raam open zetten (werkt alleen als het binnen warmer is dan buiten, uiteraard ;)) ofwel een airco installeren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:12:
[...]

Uiteindelijk maakt het niets uit. Waterkoeling zorgt alleen voor beter warmtetransport van de bron (CPU/GPU) naar de omgeving.

Uiteindelijk is de warmte die je PC produceert gelijk, of je nou lucht- of waterkoeling gebruikt.

Ook de temperaturen van de CPU/GPU hebben geen invloed op de hoeveelheid warmte die je PC produceert (en afvoert naar de omgeving).

Dus ja, als je kamer te warm wordt zul je moeten zorgen dat je kamer beter gekoeld wordt. Dus ofwel een raam open zetten (werkt alleen als het binnen warmer is dan buiten, uiteraard ;)) ofwel een airco installeren.
Dit weet ik ook. Ik zeg alleen dat je het met waterkoeling even kort kan uitstellen.

De warmte word tijdelijk in het water opgeslagen voordat het de kamer in gaat. Stel je zou een reservoir van 100 liter nemen gaat het heel lang duren voordat het opgewarmt is. Tuurlijk geeft dat reservoir ook warmte af aan de kamer, maar veel minder dan wanneer je het direct de kamer in gaat blazen. Uiteindelijk zal alle warmte die in het water zit in de kamer komen, het duurt alleen wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24

mvds

Totally awesome!

PC uitzetten helpt zeker :)

En nee, dat is geen poging tot grappig zijn! Alle elektronica die aanstaat, als in... iets doet genereerd warmte. Zo is het nou eenmaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Ik zou als je alleen aan het downloaden bent gewoon even snel wisselen naar balanced/ energiebespaarstand. Ik heb het zelf met een i7 4770k ook gedaan en het scheelt toch behoorlijk in warmte voor de tijd dat de pc eigenlijk niks aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kevin1Smid schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:21:
Ik zou als je alleen aan het downloaden bent gewoon even snel wisselen naar balanced/ energiebespaarstand. Ik heb het zelf met een i7 4770k ook gedaan en het scheelt toch behoorlijk in warmte voor de tijd dat de pc eigenlijk niks aan het doen is.
Daar heb je geen energiebespaarstand in Windows (neem aan dat je dat bedoelt) voor nodig.

Zolang je gewoon EIST en C-states enabled hebt klokt en volt je CPU automatisch down als ie idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 19:13
Compizfox schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:24:
[...]

Daar heb je geen energiebespaarstand in Windows (neem aan dat je dat bedoelt) voor nodig.

Zolang je gewoon EIST en C-states enabled hebt klokt en volt je CPU automatisch down als ie idle is.
Windows zet hem als je hem op maximale prestaties zet zelf altijd op 100% ongeacht wat de settings verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mijn 6700K draait ook altijd op volle snelheid. Verder nog 2x GTX 980 in SLI, dus warmte zat van deze PC. Nu de PC in een grote kamer beneden staat warmt de boel vrijwel niet op door de PC. Toen de PC op een kleine kamer boven stond was het wel anders. In de winter ging de verwarming maar zelden aan en in de zomer was het vrij snel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kevin1Smid schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:26:
[...]

Windows zet hem als je hem op maximale prestaties zet zelf altijd op 100% ongeacht wat de settings verder zijn.
Wat zet ie op 100%? De CPU clock? Dat is niet waar. Dat wordt geregeld door je settings in de BIOS (Turbo en EIST).

Huh, nevermind, hij staat bij mij op Gebalanceerd ipv Hoge Prestaties. Als ik hem op Hoge Prestaties zet, gaat EIST inderdaad uit en draait de CPU altijd op de maximale clockspeed (4.6 GHz in mijn geval).

Ik wist niet dat Windows dit kon overriden.

[ Voor 27% gewijzigd door Compizfox op 28-06-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 18:50

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik zou alles dicht tapen en purren... Geen garanties dat jouw pc dan een lange levensduur heeft.

Kort samengevat: je kunt er weinig aan doen. Of je moet componenten nemen die minder warme genereren en/of erg gaan terugklokken.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Compizfox schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:37:
[...]

Wat zet ie op 100%? De CPU clock? Dat is niet waar. Dat wordt geregeld door je settings in de BIOS (Turbo en EIST).

Huh, nevermind, hij staat bij mij op Gebalanceerd ipv Hoge Prestaties. Als ik hem op Hoge Prestaties zet, gaat EIST inderdaad uit en draait de CPU altijd op de maximale clockspeed (4.6 GHz in mijn geval).

Ik wist niet dat Windows dit kon overriden.
Yup als je bij power options gaat kijken is bij balanced de minimum processor state 5%. bij high performance is dit minimum 100% Wellicht dat het daar dus in zit.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 23:17

Barrycade

Through the...

Kan je het downloaden niet met een laptop doen? Scheelt energie en dus warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
PilatuS schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:07:

Mijn eigen PC met 2 stuks 4x120mm rad's kan idle een uur of 2 draaien voordat de fans gaan draaien. In die tijd warmt het water op van de kamertemp van de nacht, iets van 18 graden, tot 32 graden. Bij 32 graden slaan de fans voor het eerst aan en gaat de warmte uit het water de kamer in. Het is mogelijk het water iets van 45 graden te laten worden voordat de fans gaan draaien. Helaas heeft dit dus maar een kleine beetje nut en is het alleen uitstellen van wat gaat gebeuren. Verder liggen de kosten hiervan zo hoog dat het ook niet opschiet, dan is een airco een veel betere optie.
Die richting zat ik ook al op te denken :Y
Alleen als het niks uitmaakt maar voor optie 2 gaan, een airco :+
Kevin1Smid schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:21:
Net ook weer terug op gebalanceerd gezet, moet het schakelen tussen 800MHz en 4400Mhz maar even voor lief nemen.
Barrycade schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:56:
Kan je het downloaden niet met een laptop doen? Scheelt energie en dus warmte.
Die is dus juist weggaan omdat ik alles via de desktop wil doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
http://forum.highflow.nl/f34/corsair-underground-5302/

Deze Tweaker, heeft waterkoeling en daarbij de radiator in zijn kruipruimte gezet. Warmte wordt dus afgevoerd naar buiten. Doe dit zoals je leuk vind, plaats je radiators buiten of in een random buis van de ventilatie in het huis en je bent klaar :P Of sluit gewoon mechanische ventilatie op je computer zelf aan, zonder tussenkomst van waterkoeling.

Of ventileer de hele kamer meer, dan warmt je kamer sowieso minder op, mits het buiten kouder is dan binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:29

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Ook met waterblokken op de CPU en GPU zal de kast zelf nog veel warmte produceren, zelfs als je zoals l3p je rad in de kruipruimte zet.

Je zou kunnen kijken of je niet iets van een wasdrogerslang aan je exhaust kan maken en dan die slang naar buiten leiden.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Meelobee schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:21:
Ook met waterblokken op de CPU en GPU zal de kast zelf nog veel warmte produceren, zelfs als je zoals l3p je rad in de kruipruimte zet.
Dat valt reuze mee. Bijna alle warmte word veroorzaakt door de CPU en GPU. Dingen als moederbord, HDD's en SSD's samen is misschien 20% van de warmte. Dan heb je natuurlijk nog wat verlies, maar ik denk dat zeker 75% van de wamte afgevoerd gaat worden via de radiator en dat gaat heel veel schelen als die niet in de kamer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 13:01

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Meelobee schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:21:

Je zou kunnen kijken of je niet iets van een wasdrogerslang aan je exhaust kan maken en dan die slang naar buiten leiden.
Door de warmte zo weg te voeren heb je inderdaad nog steeds warmte die afgegeven wordt, maar 80% van die warmte verplaats je dan naar een andere ruimte waardoor de uiteindelijke afgegeven warmte in de kamer waar de PC staat niet zo heel veel meer opwarmt.

Toen ik nog een balls to the walls max overclocked/overvolted AMD FX8320 en 280X had (ruim 750W verbruik) was het op mijn kamer van 4x4 meter echt niet te doen hoor. In de winter had ik met -10 nog het raam open staan omdat het anders veel te warm werd op mijn kamer. Idle 120W was genoeg om het op temperatuur te houden. Om het in perspectief te zetten, in de winter was mijn kamer 26 graden, in de zomer heb ik een keer 46 graden op de thermometer gehad.

Nu heb ik een ernstig veel efficiëntere setup met 6700K en GTX970 (en veel efficiëntere 80+ Gold voeding) die denk ik een 300W onder full load verbruikt, wat nog steeds te veel is om niet constant het raam open te moeten hebben. Ik heb nu voor de zomer een mobiele airco gekocht met 8000 BTU vermogen om de kamer onder PC load onder de 23 graden te houden. Let wel, ik heb een triple screen opstelling die een 200W zal verbruiken, dus die warmte heb ik altijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 30-06-2016 16:28 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

marcop23 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 17:49:
http://forum.highflow.nl/f34/corsair-underground-5302/

Deze Tweaker, heeft waterkoeling en daarbij de radiator in zijn kruipruimte gezet. Warmte wordt dus afgevoerd naar buiten. Doe dit zoals je leuk vind, plaats je radiators buiten of in een random buis van de ventilatie in het huis en je bent klaar :P Of sluit gewoon mechanische ventilatie op je computer zelf aan, zonder tussenkomst van waterkoeling.

Of ventileer de hele kamer meer, dan warmt je kamer sowieso minder op, mits het buiten kouder is dan binnen.
Super ziet er mooi uit! Idee: waarom dan niet meteen ook de NAS in de kruipruimte?!
Bij brand is je data dan iets veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-04 23:24
laten we gewoon een raam open zetten ,.verwarming op kamer uit en klaar ...
Pagina: 1