Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:43
Hallo,

Ik ben aan het leren voor een toets natuurkunde. Hierbij stuitte ik op een vraag waarvoor je de massa van een stuk eikenhout moet uitrekenen. In mijn Binas staat bij de dichtheid van hout (10B) 0,5 - 1,1 , welke van deze waardes moet ik nemen?

Volume van het stuk hout is bekend.

Ik heb de dichtheid al gevonden op internet maar dat kan tijdens de toets natuurlijk niet. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Harry Nak op 28-06-2016 14:28 ]

Beste antwoord (via Harry Nak op 28-06-2016 14:35)

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

In dit soort gevallen, waar je informatie niet eenduidig is, geldt heel simpel: Kies een waarde en wees duidelijk waar 'ie op gebaseerd is. Keuze voor 0,5 of 1,1 maakt niet zoveel uit, want beide gebaseerd op BINAS, zolang je berekening maar goed is.

Vind het overigens een schrale vraagstelling. Het was een toets natuurkunde, niet informatie opzoeken, toch?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:10
Je moet het uitrekenen niet opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 14:42
Ik ga ervan uit dat er meer gegeven wordt bij de vraag dan alleen "Reken de dichtheid van een stuk eikenhout uit". Als je het gewicht en volume hebt kan je de dichtheid natuurlijk uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dr. Horrible schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:21:
Ik ga ervan uit dat er meer gegeven wordt bij de vraag dan alleen "Reken de dichtheid van een stuk eikenhout uit". Als je het gewicht en volume hebt kan je de dichtheid natuurlijk uitrekenen.
/me Doe maar massa ;)
Anders heb je ook nog een g nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 28-06-2016 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
Dr. Horrible schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:21:
pacificocean schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:20:
Je moet het uitrekenen niet opzoeken.
Oeps foutje in de OP 8)7 8)7 8)7 , ik moet de massa uitrekenen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

In dit soort gevallen, waar je informatie niet eenduidig is, geldt heel simpel: Kies een waarde en wees duidelijk waar 'ie op gebaseerd is. Keuze voor 0,5 of 1,1 maakt niet zoveel uit, want beide gebaseerd op BINAS, zolang je berekening maar goed is.

Vind het overigens een schrale vraagstelling. Het was een toets natuurkunde, niet informatie opzoeken, toch?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Pagani007 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:22:
[...]

[...]

Oeps foutje in de OP 8)7 8)7 8)7 , ik moet het gewicht uitrekenen...
Ik ken de vraagstelling niet, maar voorlopig blijf ik bij mijn standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
Migrator schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:27:
In dit soort gevallen, waar je informatie niet eenduidig is, geldt heel simpel: Kies een waarde en wees duidelijk waar 'ie op gebaseerd is. Kies je 0,5 of 1,1 maakt niet zoveel uit, want beide gebaseerd op BINAS, zolang je berekening maar goed is.

Oke, ik zie nu ook dat ze in het antwoordenboek 1,1 hebben gebruikt.

De vraag was iets uitgebreider maar het ging om dit stukje, voor de rest is het niet zo'n interessante opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Pagani007 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:35:
[...]

Oke, ik zie nu ook dat ze in het antwoordenboek 1,1 hebben gebruikt.

De vraag was iets uitgebreider maar het ging om dit stukje, voor de rest is het niet zo'n interessante opdracht.
Eikenhout dat zinkt. Ik heb het nooit eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
pacificocean schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:49:
[...]

Misschien de makers van het antwoordenboekje wel, maar het probleem is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
pacificocean schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 14:49:
[...]

Vers eikenhout heeft een volumieke massa van 900-1200 kg/m3 en kan in theorie dus zinken. Echter heeft eikenhout een volumieke massa van ong. 700 kg/m3 (bij 12% vochtgehalte, "normale" omstandigheden), er kan dus uitgegaan worden van 700kg/m3..

In jou binasboekje staat de waarde van 500-1100kg/m3 omdat bijna alle houtsoorten hieraan voldoen. De reden dat het antwoordenboek de waarde 1100kg/m3 pakt is waarschijnlijk simpelweg doordat degene die hem samengesteld heeft gewoon een waarde uit binas gepakt heeft zonder verder onderzoek.

Zoals evest al zei maakt het niet uit welke waarde je pakt als het niet specifiek in de opdracht staat zolang je berekening en antwoord maar klopt.

Voor de geïnteresseerden: http://www.houtinfo.nl/node/278.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 15:32

Mx. Alba

hen/die/zij

Een topic in WL moet wel "discussiewaardig" zijn. Een eenvoudige vraag stellen is eigenlijk niet de bedoeling - vooral een huiswerkvraag niet want daarvoor dient eerst toestemming gevraagd te worden. Voor vragen over huiswerk kan je primair terecht bij je docent en je medestudenten, daar is GoT niet voor bedoeld...

Afbeeldingslocatie: http://i3.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/816/782/cce.jpg

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.