Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:11

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Momenteel zit ik met een probleempje. Een (nieuwe) 2TB harde schijf waar ik wat video-materiaal op het staan geeft kuren. Sommige bestanden kunnen niet goed uitgelezen worden en kunnen niet op de conventionele manier gekopieerd worden. Gelukkig wel met Unstoppable Copier dus buiten wat beschadigde video-bestanden is de schade redelijk beperkt.

Omdat er fouten zijn met het uitlezen van bestanden heb ik de tool van Windows gebruikt om te controleren op fouten, maar die vond niks. Daarna chkdsk gedaan, maar ook die vond niks. Nu heb ik zelf het vermoeden dat de SATA-kabel niet helemaal lekker meer is, maar zou dat ook de problemen kunnen verklaren? Dat bestanden foutief op de schijf geplaatst zijn met de huidige problemen als gevolg. Het kopiëren en controleren is gedaan via een andere SATA-kabel en via een externe behuizing, beide met hetzelfde resultaat.

En zijn er manieren om wat dieper te graven naar problemen? Of heeft dat geen zin als bijvoorbeeld chkdsk al niks vindt?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Beste antwoord (via SomerenV op 28-06-2016 13:52)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dat chkdsk niets vindt is niet zo raar, deze checkt alleen de integriteit van de metadata.
Om meer info van je disk te krijgen kun je kijken naar de S.M.A.R.T waarden, deze zijn met een tool als CrystelDiskInfo uit te lezen.
Kabelfouten zijn daar vaak terug te vinden als CRC errors, maar mogelijk is de disk niet helemaal lekker en vindt je een hoop andere fouten, zoals URE (unrecoverable read errors) of pending sectors.
Je kunt je SMART waarden in dit topic posten, daar kunnen experts zoals CiPHER je vast verder helpen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Dat chkdsk niets vindt is niet zo raar, deze checkt alleen de integriteit van de metadata.
Om meer info van je disk te krijgen kun je kijken naar de S.M.A.R.T waarden, deze zijn met een tool als CrystelDiskInfo uit te lezen.
Kabelfouten zijn daar vaak terug te vinden als CRC errors, maar mogelijk is de disk niet helemaal lekker en vindt je een hoop andere fouten, zoals URE (unrecoverable read errors) of pending sectors.
Je kunt je SMART waarden in dit topic posten, daar kunnen experts zoals CiPHER je vast verder helpen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
http://www.hdtune.com/ downloaden en dan een uitgebreide test doen. Kan je goed en dag kosten bij 2tb maar dan check ie wel elke sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

u_nix_we_all schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:40:
C:\Windows\system32>chkdsk /?
Checks a disk and displays a status report.

/R Locates bad sectors and recovers readable information
(implies /F, when /scan not specified).
?

Die kijkt toch wel naar iets meer dan alleen metadata..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil is wel dat chkdsk alleen de gekozen partitie checkt, en een volledige smart self check de hele schijf doorloopt. (naast dat het waarschijnlijk een 'stevigere' test is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:44:
[...]

[...]

?

Die kijkt toch wel naar iets meer dan alleen metadata..
Je hebt gelijk, de /r optie is een latere toevoeging die een complete check op bad sectors doet, die was ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:11

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik heb gecheckt met /f dus dan heeft ie de bad sectors niet gecontroleerd. Maar ik zal vanavond even de S.M.A.R.T. waarden uitlezen en kijken wat er allemaal aan het handje is. Bedankt voor de antwoorden!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1