Nieuwe videokaart voor live video pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor de hobby stream ik iedere week een optreden van een lokaal/regionaal bandje vanuit een opnamestudio in de buurt. Hiervoor maak ik gebruik van de software vMix en daar ben ik erg tevreden over. Tot op heden heeft de software prima gedraaid om een wat oudere pc met een Intel Core 2 Quad Q6600 met een nVidia GeForce GTX 750ti videokaart en 8GB geheugen.

De laatste tijd begin ik te merken dat het allemaal een beetje krapjes is en kan de pc het soms niet goed meer bijbenen. Tijd dus voor veranderingen. Het beste zou zijn om een totaal nieuw systeem met de snelste i7 processor en de nieuwste nVidia kaart er neer te zetten, maar het is hobby dus geen budget.

Ik heb me wat ingelezen over de vereisten van het programma en schijnbaar leunt de software sterk op de videokaart. Veel meer dan op de processor. Ik heb inmiddels een Intel Core 2 Quad Q9400 op de kop weten te tikken, om hier nog het laatste beetje verbetering uit te persen.

Hoeveel zin zou het hebben (en is het technisch wel mogelijk) om de videokaart te vervangen voor een recenter model, bijvoorbeeld een nVidia GeForce GTX 960 (pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G.

Volgens de maker van de software zou een dergelijke videokaart perfect zijn voor het systeem: http://www.vmix.com/software/supported-hardware.aspx

- Kan deze videokaart wel op mijn Asus P5K-E moederbord? Lijkt me wel, ondanks dat het moederbord een oudere versie van PCI Express heeft.
- Zou er kans zijn dat ik hiermee wat performance winst behaal?

Bijkomende vraag: Ik vermoed dat deze videokaart ook iets meer gaat vragen van mijn voeding, dus misschien moet ik die meteen vervangen. Welk vermogen zou nuttig zijn?

Beste antwoord (via wolly_a op 28-06-2016 14:27)

Verwijderd

Installeer eens MSI Afterburner en check wat de load van de cpu en gpu is tijdens het streamen. Nu al zeggen dat het de gpu is lijkt mij wat te voorbarig. Meten is weten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Installeer eens MSI Afterburner en check wat de load van de cpu en gpu is tijdens het streamen. Nu al zeggen dat het de gpu is lijkt mij wat te voorbarig. Meten is weten.

• wolly_a
  • Niet online
Dat ga ik proberen. Ik ben niet bekend met Afterburner, maar ik ben 'm aan het downloaden en ga het zo bekijken.

Dat het upgraden van de videokaart een mogelijke verbetering zou geven, heb ik geconcludeerd uit de informatie op de website. Zij geven het volgende aan: The speed of the graphics card will determine how many HD cameras, inputs and simultaneous recording, streaming and outputs are possible.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 12:43
En hoeveel camera's gaat het? en welke resolutie. Want je voldoet iets boven de minimale specificaties. en de max resolutie is 1280x720 tegen 1920x1080 voor de Recommended. Dus als je full hd wil streamen kan je ook met die CPU in de problemen komen.

• wolly_a
  • Niet online
Ik heb bewust al gekozen voor 720p, dus 1280x720. Dat geeft ruimte voor de performance, maar ook voor de upload van de internetverbinding. Daarmee zou ik redelijk uit moeten komen met de minimale specificaties.

Afterburner is geïnstalleerd. Handig tooltje! Volgens Afterburner slingert het gebruik van de videokaart tussen de 45 en 50%. Ik kan het grafiekje FB-gebruik nog niet helemaal thuisbrengen, maar ook die is zo'n 40%.

Het begint erop te lijken dat de CPU de bottleneck is. Hopelijk biedt de CPU upgrade van Q6600 naar Q9400 nog wat verbetering...

[ Voor 37% gewijzigd door wolly_a op 28-06-2016 14:29 . Reden: Afterburner geïnstalleerd... ]

• wolly_a
  • Niet online
Voor de compleetheid... De upgrade van de CPU was de oplossing... @ACB2401 Nogmaals bedankt voor de tip, zonder Afterburner had ik nu met een prachtige, maar nutteloze nieuwe videokaart gezeten...
Pagina: 1