Computer start niet meer, komt niet verder dan fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Na 2 weken zelf wat modderen en wat chats met mensen die ik ken, toch maar even naar tweakers.

Het probleem
zo'n 2.5 weken geleden was er een dag met veel harde regen en onweer. Uit paniek is mijn hond bij de PC gekomen en heeft liggen graven (erg effecief op een vloer...). Anyhow, hierbij is er een Display Port kabel los gerukt uit de PC. De kabel zelf ziet er niet stuk uit maar is niet heel belangerijk (heb een dvi kabel).

Om te kijken of er meer stuk was, heb ik de PC geprobeerd aan te zetten. De PC wilde niet opstarten en kwam niet verder dan een infinite boot loop; De Fans spinnen voor een seconden en gaan weer uit om dit vervolgens oneindig te herhalen.

Er is eerder bij het opstarten een issue geweest met een power surge, maar ik dacht dat dit kwam omdat de hond wederom aan de kabels heeft getrokken (dan wel perongeluk), waarbij de stroom kabel wat losjes zat. De afgelopen weken wilde hij soms wel opstarten, dan wel na ~1 tot 5 reboot attempts van de pc zelf in de boot loop. Gister had ik dit probleem echter niet dus ik ben verder gegaan met debuggen.

Wat ik heb geprobeerd
  • In eerste instantie dacht ik dat het aan de voeding lag. Ik heb alles losgekoppeld behalve het noodzakelijke, maar de fans gaan toch echt elke keer aan (boot loop). Ook gaan er lampjes branding op het mobo.
  • Ik heb gekeken of het geheugen okay is, 2x4gb, zonder geprobeerd: start niet. stuk voor stuk geprobeerd: geen verschil.
  • Geprobeerd zonder gpu te booten, dus kaart er helemaal uit. Geen verschil
  • Geen randapparatuur, alleen de power kabel, geen verschil
  • CMOS Batterij (?) er uit gehaalf om het mobo te resetten (60s) en de uit/aan knop 60s ingedrukt, geen verschil
Nu lijkt het alsof die boot loop niet niet meer voorkomt (na een half uur modderen gebeurde het niet meer, geen garantie dat het zo blijft). Ik denk: Mooi! Stapje verder! Echter kom ik niet verder dan dat de fans op een constante snelheid aan gaan. Er gaat een lampje aan bij de uit/aan knop om aan te geven dat hij aan staat. Alle fans draaien, dvi aansluiten (naar vga) krijgt stroom... Echter geen signaal. Ik heb geprobeerd het via de GPU te doen: geen resultaat, wel stroom, geen signaal (aanname, monitor geeft geen "no cable connected", alleen "no signal"). Nou ja, dan zou het mobo het toch moeten doen? Maar ook deze vga/dvi aansluitingen geven geen signaal maar wel stroom (lijkt het dan).

Ik heb wederom geprobeerd om de CMOS batterij (?) er uit te halen en het mobo te resetten zodat hij de igpu zou moeten pakken, maar dit maakt geen verschil.

De PC was een stofbom, dus schoongemaakt voor ik ging debuggen, voor/na had geen verschil. Schoongemaakt door met perslucht het stof er uit te blazen

Ik dacht dat het misschien zou kunnen liggen aan een bliksem inslag maar ik kan dit niet verifieren aangezien ik niet thuis was en er voor de rest geen problemen lijken te zijn. Ik dacht dat het misschien de socket was (2 pcs op aangesloten), maar de andere PC heeft 0 kuren, ook de switch en speakers die zijn aangesloten op deze socket hebben geen problemen. Er zat voorheen een surge protector op de wallsocket, maar die was niet meer protected (al een tijdje).

Als er een guru is die mij in de juiste richting kan wijzen: _/-\o_ . Zo niet, ga ik kijken of ik een repair shop kan vinden :'(

PS. kan het zijn dat er problemen zijn met de wall socket waardoor de surge protector "gebruikt" is? Is er een manier om dit te testen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik ben niet de guru die je zoekt, maar ik lees niets over de bekende piepjes (http://www.computerhope.com/beep.htm).
Gezien je allemaal al zonder succes gedaan hebt en als je geen piepjes krijgt, vermoed ik dat je mobo is overleden al valt je voeding niet voor 100% uit te sluiten, lijkt me.

Die surgeprotector zal het niet zijn. Je hebt netspanning of je hebt het niet. Als die protector overleden is doet hij of niets meer, of hij fikt uit. Zo veel dissipatie kan hij niet aan. Wikipedia: Surge protector

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 15:55
probeer eerst maar eens andere PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
Ik ga eens kijken naar de piepjes, ik hoor niks, maar de andere PC heeft ze ook niet voor zo ver ik weet (missende speakers gok ik). Helaas heb ik ook geen andere onderdelen liggen.

Ik ga thuis (vanavond) even kijken of ik wat kan vinden over de mobo speakers, misschien leverd dat wat meer informatie op.

Hou zou ik evt kunnen herkennen dat of de CPU stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Wat ik lees en hoor op fora is dat CPU's niet snel defect raken.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Maakt je displayport aansluiting geen kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
Dat dacht ik eerst ook, echter lijkt de plug niet beschadigd en zonder grafische kaart in de PC, doet hij het ook niet.

Okay, update: Ik heb een speaker gevonden, komt geen beep uit, niks noppes, nada.

Even gekeken en het betreft een H87M-PRO ASUS mobo.

[ Voor 39% gewijzigd door Zayl op 28-06-2016 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:20

Orac

Ik mis je papa.

Je kan wel blijven speculeren, maar je komt er alleen maar achter door een onderdeel te vervangen. De kans is groot dat het de voeding is. Tweede mogelijkheid is het moederbord. De rest heb je eigenlijk al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
Ik heb gister de voeding uit PC A gehaald en gekoppeld aan PC B, zelfde probleem, CPU & PSU fans gaan aan, maar gebeurd niks.

Ik denk dat ik maar een nieuw mobo bestel en kijk of dit het oplost. Bedankt allen!

Edit: Stel er zou kortsluiting komen vanuit de PSU, zou een nieuw moederbord het dan lang overleven of is het raadzaam om een nieuwe PSU te kopen? Volgens mij vriendin (haar PC) is de PC een keer uitgevallen tijdens onweer en toonde toen een power surge bericht oid.

[ Voor 38% gewijzigd door Zayl op 29-06-2016 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
Als de PSU op één van de uitgangen sluiting zou vertonen betekent dit alleen dat het mobo die betreffende spanning niet zal ontvangen.
Je kunt je afvragen of een defecte PSU een te hoge spanning kan afgeven en zo je mobo beschadigen. Ik denk dat dit niet kan. Een defecte PSU betekent meestal defecte halfgeleiders en die zorgen wel dat er niets meer uit die uitgang komt.
Wat veel mensen niet weten is dat een surge een zodanig beschadiging aan halfgeleiders/ic's kan veroorzaken dat een halfgeleider niet direct de geest geeft, maar bv. pas 'n maand later. Dan denk je echt niet meer aan een power surge.
Conclusie: ik denk niet dat het nodig is, maar als je op safe wilt spelen.... De kosten van een voeding zijn ook weer niet zo hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zayl schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:17:
Ik heb gister de voeding uit PC A gehaald en gekoppeld aan PC B, zelfde probleem, CPU & PSU fans gaan aan, maar gebeurd niks.

Ik denk dat ik maar een nieuw mobo bestel en kijk of dit het oplost. Bedankt allen!

Edit: Stel er zou kortsluiting komen vanuit de PSU, zou een nieuw moederbord het dan lang overleven of is het raadzaam om een nieuwe PSU te kopen? Volgens mij vriendin (haar PC) is de PC een keer uitgevallen tijdens onweer en toonde toen een power surge bericht oid.
Vergeet niet de wet koop op afstand. Als het nieuwe mobo het niet oplost kun je die retourneren en ben je alleen verzendkosten kwijt (wel alles netjes uitpakken/installeren/inpakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Goede suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
Alright, nieuwe moederbord er in gezet en het werkt weer. Ook heb ik een nieuwe stekkerdoos met surge protector gekocht.

Heel erg bedankt voor de suggesties allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Fijn dat het opgelost is.

Pagina: 1