Sinds afgelopen week heb ik de luxe dat ik 2 internet verbindingen heb op 1 adres.
Dit doordat Telfort een week eerder de lijn opleverde dan verwacht.
Dus ik dacht Smokeping op 2 Raspberry's te zetten en eens te zien wat nu het verschil is vanaf 1 adres.
Modem Ziggo is een EPC3928AD met een 200Mbit/s abonnement en goede signaalwaardes (rond de 0-1,5dBmV, oud abonnement)
Modem Telfort is de ExperiaBox v8 met een 19Mbit/s abonnement erop, klopt met netco, VDSL2.
(Deze wordt straks vervangen door een Fritzbox 7490 en er komt VVDSL in Q32016 -> 70Mbit/s)
(Op dit moment zit ik op +/-1990 meter vanaf de centrale, dit wordt straks zo'n 450 meter)
De resultaten:
Telfort

Ziggo

Hoe kan het dat er zo'n verschil in zit?
Het lijkt dat bij Telfort de google DNS (8.8.8.8) een flink stuk vlotter is dan bij Ziggo.
Maar dat Ziggo een flink lagere ping heeft op websites.
Ook lijkt Ziggo weinig stabiel te zijn, veel ups en downs richting facebook.
Telfort is stabieler, flink "trager" qua reactie tijden.
Ik kan het toch niet meer wijzigen, over een paar dagen houdt Ziggo er mee op en hebben wij allen nog Telfort, maar het leek mij wel interessant om dit eens te vergelijken.
Dit doordat Telfort een week eerder de lijn opleverde dan verwacht.
Dus ik dacht Smokeping op 2 Raspberry's te zetten en eens te zien wat nu het verschil is vanaf 1 adres.
Modem Ziggo is een EPC3928AD met een 200Mbit/s abonnement en goede signaalwaardes (rond de 0-1,5dBmV, oud abonnement)
Modem Telfort is de ExperiaBox v8 met een 19Mbit/s abonnement erop, klopt met netco, VDSL2.
(Deze wordt straks vervangen door een Fritzbox 7490 en er komt VVDSL in Q32016 -> 70Mbit/s)
(Op dit moment zit ik op +/-1990 meter vanaf de centrale, dit wordt straks zo'n 450 meter)
De resultaten:
Telfort

Ziggo

Hoe kan het dat er zo'n verschil in zit?
Het lijkt dat bij Telfort de google DNS (8.8.8.8) een flink stuk vlotter is dan bij Ziggo.
Maar dat Ziggo een flink lagere ping heeft op websites.
Ook lijkt Ziggo weinig stabiel te zijn, veel ups en downs richting facebook.
Telfort is stabieler, flink "trager" qua reactie tijden.
Ik kan het toch niet meer wijzigen, over een paar dagen houdt Ziggo er mee op en hebben wij allen nog Telfort, maar het leek mij wel interessant om dit eens te vergelijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Medic op 28-06-2016 11:27 ]