Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 15:37

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Ik heb een vraagje over de zelfstandigenaftrek.

Ik ben sinds dit jaar als zelfstandige begonnen. En ik doe mijn eigen boekhouding. Ik denk dat ik dit jaar aan de 1225 uur ga komen met mijn onderneming (en ik houdt netjes mijn uren bij), nu ben ik dus aan het kijken of ik de zelfstandigenaftrek kan toepassen. Ik vraag me alleen af waar ik deze nou feitelijk toepas? Als ik mijn gehele inkomstenbelastingaangifte doorloop zie ik nergens waar ik de zelfstandigenaftrek toe kan passen. Of mag ik dit simpelweg van mijn winst aftrekken en hoef ik dit verder nergens aan te geven dat ik gebruik maak van de zelfstandigenaftrek? Op internet staat heel veel informatie over de zelfstandigenaftrek, maar nergens kan ik vinden hoe/waar ik deze toe moet passen. Ik ga er vanuit dat ik deze aan het eind van het jaar met mijn inkomstenbelasting moet toepassen, maar hoe werkt dit precies?

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door ElmarNieser op 28-06-2016 10:20 ]

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Beste antwoord (via ElmarNieser op 28-06-2016 10:35)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Die aangifte is niet hetzelfde inderdaad. Er is een apart onderdeel voor ondernemers waar je onder andere je winst en verliesrekening in moet voeren.

Bekijk deze presentatie van Acumulus eens: https://wiki.acumulus.nl/...%20voor%20ondernemers.pdf

Alle reacties

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

*knip flauwe verwijzingen naar bellen zijn niet-constructief*

[ Voor 73% gewijzigd door Rukapul op 28-06-2016 20:26 ]

39

• Ascension
  • Nu online
Doe je wel aangifte als ondernemer?

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Ascension schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:26:
Doe je wel aangifte als ondernemer?
Ik ben dit jaar begonnen, dus ik zit mijn eerder ingezonden inkomstenbelasting van 2015 aan te passen (niet versturen natuurlijk) om te kijken waar ik dit moet toepassen. Misschien ziet mijn aangifte over 2016 er straks anders uit? Ik ging er vanuit dat ik dit gewoon bij 'Overige Inkomsten' opgeef.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ascension
  • Nu online
Die aangifte is niet hetzelfde inderdaad. Er is een apart onderdeel voor ondernemers waar je onder andere je winst en verliesrekening in moet voeren.

Bekijk deze presentatie van Acumulus eens: https://wiki.acumulus.nl/...%20voor%20ondernemers.pdf

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
Ascension schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:33:

Aaaah, ja dat stukje 'Ondernemingen' mis ik inderdaad in mijn aangifte voor 2015. Dat zal ik hoogstwaarschijnlijk in 2016 wel bij zitten :) Bedankt voor deze info!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:47
ElmarNieser schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:30:
[...]

Ik ben dit jaar begonnen, dus ik zit mijn eerder ingezonden inkomstenbelasting van 2015 aan te passen (niet versturen natuurlijk) om te kijken waar ik dit moet toepassen. Misschien ziet mijn aangifte over 2016 er straks anders uit? Ik ging er vanuit dat ik dit gewoon bij 'Overige Inkomsten' opgeef.
De ondernemersaangifte heeft een paar extra schermen aan het begin:

- ondernemingen
- per onderneming:
-- winst & verlies rekening
-- balans
-- fiscale winstberekening

In je particuliere aangifte IB2015 ga je die niet vinden.

Overigens pas je niet met de hand zelfstandigen- en startersaftrek toe, maar volgt deze automatisch uit een aantal vragen in de ondernemers-schermen.

• ElmarNieser

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:55:
[...]
Overigens pas je niet met de hand zelfstandigen- en startersaftrek toe, maar volgt deze automatisch uit een aantal vragen in de ondernemers-schermen.
Ahja, dat klinkt logisch :)

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:38
Let er wel op dat de Belastingdienst je als ondernemer voor de inkomstenbelasting ziet. Dit staat op de achterkant van de eerste brief. Indien je alleen ondernemer voor de omzetbelasting bent, kan je het alsnog niet in aftrek brengen.
In dat geval dien je eerst een brief naar het regiokantoor te sturen met de vraag of ze je kunnen kenmerken als ondernemer IB.

Verwijderd

Overigens zou ik zeker in het begin de jaar aangifte laten doen door een boekhouder.
en in de beginfase je hier ook gewoon door laten bijstaan.

Ik ben zelf nu bijna 1,5 jaar bezig maar de aangifte van het IB heb ik laten doen en in het begin heeft ze mij veel geholpen met advies. Onder aan de streep misschien net 500 euro kwijt geweest maar daar nu wel de profijt van,

• Ascension
  • Nu online
Als je een goede administratie hebt dan heb je eigenlijk geen boekhouder nodig. Ben zelf erg enthousiast over Acumulus. De jaarlijkse aangifte is daarmee ook een eitje omdat je met een druk op de knop een goed overzicht hebt en eigenlijk alleen maar hoeft te copy-pasten en te controleren :-) Bieden elk jaar ook tegen geringe vergoeding een cursus voor de aangifte. Voor een recht-toe-recht-aan ZZP-er die alleen wat klanten factureert en wat inkomende facturen inboekt een aanrader!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou ja er zijn nog best wel wat zaken die je wel en niet moet weten. Met name omtrent auto's en representatiekosten en überhaupt kosten die je mag aftrekken zijn nog best wel wat regels.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier ook een gebruiker van Acumulus en werkt perfect.
Aan het eind van het jaar een uitdraai maken vanuit Acumulus en de cijfertjes invullen in je aangifte IB, 15 minuten werk.

Wat je wel en niet mag aftrekken moet je al in je administratie verwerken. De regels omtrent wat je wel en niet mag aftrekken staan op de site van de Belastingdienst.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:24:
Als je een goede administratie hebt dan heb je eigenlijk geen boekhouder nodig.
Dat is echt absoluut niet waar, je hebt volgens mij geen idee waar je aan begint, er zijn zo ontzettend veel punten om op te letten en regelingen waar jij niets vanaf weet.

Zeker als er dingen als auto's en investeringen (activa) bij komen.

Neem gewoon een boekhouder bij de jaaraangifte voor advies en controle en doe je administratie verder zelf, geloof me, hij bespaart je meer dan dat hij je kost.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 04-07-2016 20:51 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Daar ben ik het mee eens. Ik doe het wel zelf (inclusief leaseauto en investeringen) maar ik vind het leuk om alles uit te zoeken. Ook al kost dat mij veel meer aan tijd dan het aan geld zou kosten als ik het zou uitbesteden.

Voor de aangifte inkomstenbelasting en de jaarrekening maak ik wel altijd een afspraak met een accountant. Het idee is dat ik alles zelf opstel en dat zij controleert of ik het correct en effectief heb gedaan en daarnaast geeft ze advies.

Advies gaat dan bijvoorbeeld over de manier waarop de Belastingdienst werkt, en praktische zaken zoals of ik de AOV-premie vanaf de zakelijke of de privérekening moet overmaken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Ascension
  • Nu online
Navi schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:48:
[...]

Dat is echt absoluut niet waar, je hebt volgens mij geen idee waar je aan begint, er zijn zo ontzettend veel punten om op te letten en regelingen waar jij niets vanaf weet.
Ik weet heel goed waar ik aan begin maar bedankt voor je zorgen ;-)

Prima als je een boekhouder neemt, als je geen zin hebt om uit te zoeken hoe alles zit dan is dat natuurlijk prima. Ik zeg alleen dat voor een gemiddelde ZZP-er het niet nodig is/hoeft te zijn.
Pagina: 1