Beste manier om een pc op te schonen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:44
Graag zou ik meer informatie willen over het opschonen van een pc.

Zelf versta ik hieronder dat er een goede anti-virus wordt geïnstalleerd en dat er door bijv. CCleaner alle onnodige bestanden worden verwijderd en het register wordt gescand (en gerepareerd).

Maar wat is dus de beste manier om een pc op te schonen en te onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andersom: geen onnodige crap installeren, testen, hacken/cracken & deinstalleren. Je kan 10 AV-scanners installeren en 5 "automagische cleaners"; het grootste probleem zit uiteindelijk tussen stoel & keyboard.

Op geen van mijn machines draai ik enige "extra" software zoals je voorstelt, met uitzondering van Windows Defender; ik kan jaren met dezelfde Windows-installatie vooruit zonder enig verlies van schijfruimte of vertraging.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Tjsa ik vind het leuke van een windows pc toch altijd dat je juist wel al die verschillende programmaatjes kan installeren en dat eenieder die zo online kan zetten.

Ik heb niet veel fiducie in SuperCleanerPrograms of wat dan ook, en voer daarom ook, als de boel weer eens dicht begint te slibben, een verse windows-installatie uit. Schoner kan je het niet hebben.

Nu met SSD's en akelig snelle processoren valt het allemaal erg mee hoe erg een windowsinstallatie dichtslibt. Ik draai nu al zes jaar een windows-installatie op een 60GB ssd en installeer en deinstalleer echt werkelijk elke meuk waar ik zin in heb. Pc start nog steeds vlot op en geeft geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuJa
Wat verstaan ICT bedrijven dan als het gaat over een pc schonen? Doen ze er dan veel meer aan of is het bedrag van €75,- wat ze er soms voor vragen gewoon veel te duur voor het werk dat ze er aan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:54:
Andersom: geen onnodige crap installeren, testen, hacken/cracken & deinstalleren. Je kan 10 AV-scanners installeren en 5 "automagische cleaners"; het grootste probleem zit uiteindelijk tussen stoel & keyboard.
Om bijna 100% zekerheid te hebben dan ook (altijd uptodate zijn en) nooit browsen of mailen. (Of niet anders dan via telnet poort 80 resp. iets als PuTTY). ;) Drive-by malware is geen theoretisch gevaar.

Desalniettemin is preventie en goede (meer dan 1, off site en geverifieerd) backup inderdaad veel belangrijker dan schonen.

Edit:
TheDuJa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:04:
Wat verstaan ICT bedrijven dan als het gaat over een pc schonen? Doen ze er dan veel meer aan of is het bedrag van €75,- wat ze er soms voor vragen gewoon veel te duur voor het werk dat ze er aan doen?
Voor €75,- aan werk zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken voor een zekerheid dat is opgeschoond. Het kost meer tijd om 100% zeker te zijn :P

[ Voor 26% gewijzigd door F_J_K op 27-06-2016 23:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

F_J_K schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:04:
[...]

Om bijna 100% zekerheid te hebben dan ook (altijd uptodate zijn en) nooit browsen of mailen. (Of niet anders dan via telnet poort 80 resp. iets als PuTTY). ;) Drive-by malware is geen theoretisch gevaar.

Desalniettemin is preventie en goede (meer dan 1, off site en geverifieerd) backup inderdaad veel belangrijker dan schonen.
Oftewel; een user nooit admin maken (in Windows) en je ondervangt al een groot gedeelte van de ongewilde installaties. Daarbij enig verstand van hoe een mail-header eruit ziet of waarom browserslotjes rood uitslaan, en je bent goed op weg ;)
TheDuJa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:04:
ICT bedrijven? Ik mag dan wel systeembeheerder zijn maar jouw laptop/PC nemen we niet aan en al helemaal niet voor dat geld. Maar ik denk dat de lokale computerboer je tot in de laatste details kan vertellen wat hij/zij doet als je een vervuilde machine komt inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

:Y

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zorgen dat er geen zooi opkomt en als het niet meer goed werkt een herinstallatie uitvoeren. Qua softwarematig onderhoud doe ik helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ga je desnoods eens verdiepen in Virtualbox of VMware Workstation; installeer je in je echte Windows en dan installeer je een "virtuele Windows". Kan je lekker klooien (als je dat zo mag noemen) en doordat het enigszins in een sandbox draait, heb je vaak minder hinder/last van virussen in je virtuele Windows dan in je "echte" Windows.

Zo kan je nog eens testen/proberen of een tooltje handig is of dat een site veilig is. Zo ja, dan kan je alsnog bedenken/Googlen of het aan te raden is om de tool/website dagelijks op je "echte" Windows te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuJa
MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:13:
Ga je desnoods eens verdiepen in Virtualbox of VMware Workstation; installeer je in je echte Windows en dan installeer je een "virtuele Windows". Kan je lekker klooien (als je dat zo mag noemen) en doordat het enigszins in een sandbox draait, heb je vaak minder hinder/last van virussen in je virtuele Windows dan in je "echte" Windows.

Zo kan je nog eens testen/proberen of een tooltje handig is of dat een site veilig is. Zo ja, dan kan je alsnog bedenken/Googlen of het aan te raden is om de tool/website dagelijks op je "echte" Windows te installeren.
Ik zal proberen om het anders uit te leggen, mijn eigen computer is schoon en gebruik ook dagelijks virtuele machines voor school en/of dingen uitproberen.

Maar als bijvoorbeeld familie bij je komt vragen of je hun computer kan opschonen omdat hij bijvoorbeeld langzaam is of dat er teveel rotzooi op zit. Wat is dan de beste en handigste manier om dat op te lossen?
Op internet lees je veel verschillende dingen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheDuJa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:15:
[...]

Ik zal proberen om het anders uit te leggen, mijn eigen computer is schoon en gebruik ook dagelijks virtuele machines voor school en/of dingen uitproberen.
Ah, als je daar nou mee begonnen was in je startpost :)
Maar als bijvoorbeeld familie bij je komt vragen
Nee is ook een antwoord? Want als je wel iets verwijdert/weggooit omdat het geinfecteerd is, wordt je alsnog over 4 maanden gebeld waarom de foto van tante Toos niet meer op de machine staat.

Hitman, Anti-Malware bytes, Avast, Auslogics Disk Defrag... Dan ben je er wel, denk ik.

[ Voor 0% gewijzigd door MAX3400 op 27-06-2016 23:19 . Reden: Spelling... :O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuJa
MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:18:
[...]

Ah, als je daar nou mee begonnen was in je startpost :)

[...]

Nee is ook een antwoord? Want als je wel iets verwijdert/weggooit omdat het geinfecteerd is, wordt je alsnog over 4 maanden gebeld waarom de foto van tante Toos niet meer op de machine staat.

Hitman, Anti-Malware bytes, Avast, Auslogics Disk Defrag... Dan ben je er wel, denk ik.
Kijk, dit is precies wat ik wou weten. Ik zal me wat verdiepen in de software. Heel erg bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Pas op: sommige algemene tips op "blogs" etc hebben een commercieel belang voor het aan de man brengen van %tooltje%.

Voor opschonen van familie / vriend die zo dom was niet vooraf te beveiligen en backuppen: maak een offline kopie. zoek uit wat er precies aan de hand is, schoon op met tools afhankelijk van het probleem (zie ook hierboven).

Of begin vanaf 0 (backup, format, install) en geef de PC niet terug voordat auto-update en auto-backup is ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuJa
F_J_K schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:21:
Pas op: sommige algemene tips op "blogs" etc hebben een commercieel belang voor het aan de man brengen van %tooltje%.

Voor opschonen van familie / vriend die zo dom was niet vooraf te beveiligen en backuppen: maak een offline kopie. zoek uit wat er precies aan de hand is, schoon op met tools afhankelijk van het probleem (zie ook hierboven).

Of begin vanaf 0 (backup, format, install) en geef de PC niet terug voordat auto-update en auto-backup is ingericht.
Wat bedoel je precies met een offline kopie? En vanaf 0 beginnen, betekent dat dan dat je eerst een backup van alle software etc. maakt en die dan op die machine terug zet of hoe moet ik dit voor me zien?

[ Voor 0% gewijzigd door TheDuJa op 27-06-2016 23:28 . Reden: Spelfoutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TheDuJa schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:15:
Maar als bijvoorbeeld familie bij je komt vragen of je hun computer kan opschonen omdat hij bijvoorbeeld langzaam is of dat er teveel rotzooi op zit. Wat is dan de beste en handigste manier om dat op te lossen?
Op internet lees je veel verschillende dingen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet :/
Als er virussen of malware opstaat? Disk formatteren en Windows er opnieuw opgooien. Met een modern OS is dat in een half uurtje gepiept, en hoef je ook niet meer lang te zoeken naar allerlei drivers.

In mijn ogen is dat de beste manier om een PC op te schonen. Ben zelf niet zo van de lapmiddeltjes om het ding maar draaiende te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als ik (onbekende of vervelende) malware heb: ja. Maak een image van de hele PC (als extra backup, bijv. met http://www.techsupportale...rive-cloning-software.htm wat ik alleen noem omdat het gratis tools zijn), formatteer, zonodig checken dat bootsector etc schoon zijn, alles opnieuw installeren en daarna pas de data terug zetten. En ja dat kost heel veel tijd. Doe ik dus amper meer voor familie. Het heeft me veel tijd gekost maar ik heb ouders en broers voldoende paranoïde gekregen om nooit besmet te worden :+

Edit: installeren kost idd weinig tijd met moderne hardware & parate installers. Alles weer als vanouds configureren kost wel tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 27-06-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:23
TERW_DAN schreef op maandag 27 juni 2016 @ 23:29:
[...]

Als er virussen of malware opstaat? Disk formatteren en Windows er opnieuw opgooien. Met een modern OS is dat in een half uurtje gepiept, en hoef je ook niet meer lang te zoeken naar allerlei drivers.

In mijn ogen is dat de beste manier om een PC op te schonen. Ben zelf niet zo van de lapmiddeltjes om het ding maar draaiende te houden.
^^Dit dus!

Het echt goed op malware (laten) scannen van oude-pruts-pc's kan zo maar een weekend duren.
Want je wilt wel verschillend tools gebruiken, als een pc flink geïnfecteerd is.

Even windows opnieuw installeren, wat drivers en wat software installeren is echt veel sneller, EN SAFER!
Pagina: 1