Zo ver ik weet heeft geen van de ziggo modem router een ingebouwde VPN server. Je hebt dus extra apparatuur nodig bijvoorbeeld een router die dit kan. Bijvoorbeeld diverse ASUS routers, hebben een VPN server ingebouwd. Asus bied daarnaast ook gelijk een mogelijkheid om eenvoudig DDNS in te stellen, bijvoorbeeld deze
pricewatch: Asus RT-N66U
Je moet deze dan dus als router gaan gebruiken en je ziggo modem router in bridge (laten) zetten.
Ik heb zelf geen ervaring met alle Ziggo modem routers, dus als iemand weet of er een type is wat wel een VPN server ondersteunt, hoop ik dat ze dit hier willen delen. Ze hebben vaak wel een tab VPN, maar daar kun je vaak alleen maar zogenaamde pass throughs instellen naar een VPN server binnen je netwerk.
Als je wat handiger bent zijn er wel meer mogelijkheden om een VPN server te runnen. Het kan ook op een PC, maar omdat je PC dan aan moet staan om het te laten werken is dat niet aan te raden i.v.m. stroom verbruik. Beter is het dan om naar bijvoorbeeld een rasberry pi oplossing te kijken, hier zijn ook wel VPN servers voor beschikbaar volgens mij (zelf geen ervaring)
Let wel dat DDNS niet een vereiste is. Om de VPN te testen kun je het beste eerst gewoon met je externe IP aan de slag gaan en testen vanaf een andere locatie (bijvoorbeeld je telefoon via de mobiele 3/4g verbinding). Google even op IP om je externe IP te vinden.
Als het allemaal werkt met je externe IP adres kun je DDNS in stellen om er voor te zorgen dat je
Het blijft werken ook als je externe IP adres wijzigt. In nederland leveren de meeste providers een dynamic IP adres wat dus KAN wijzigen. Echter als je je modem altijd aan laat staan zal dit echter niet heel vaak gebeuren.
Sommige providers (zoals Solcon) leveren je een Fixed IP adres, dan heb je DDNS helemaal niet nodig omdat je IP toch niet veranderd.
DDNS is dus alleen maar een systeem om je externe IP adres om te zetten in een naam en die naam altijd gekoppeld te houden aan jou externe IP ook als die wijzigd (vandaar dynamic DNS).
Er zijn overigens wel meer andere router merken die soort gelijke mogelijkheden bieden als de Asus die ik noem in dit voorbeeld. Je moet dan alleen wel naar de iets duurdere modellen kijken (ca 100 euro)
[
Voor 82% gewijzigd door
VVV-007 op 28-06-2016 10:45
]