Fietsvakantie / lange tocht fietsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:02

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Topicstarter
Over twee en halve week is het weer zo ver en begint mijn vakantie. Nu ga ik dit jaar wederom op de fiets op vakantie, waarbij de bestemming niet zo heel belangrijk is, maar meer de reis zelf. Dit jaar gaan we richting Florance fietsen (tenminste vanuit daar vertrekt de trein terug) via de "Reitsma route richting Rome".
Nu heb ik al wel een keer eerder een lange tocht gefietst, zo hebben we 2 jaar geleden een groot gedeelte van "de groene weg" gefietst, maar ben toch benieuwd of er hier meer mensen zo gek zijn en wat must have's zijn om mee te nemen of andere tips?
Wij gaan met volledige bepakking en overnachten op campings, er zal ook geen volgauto of iets dergelijks zijn.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ga meestal naar het wereldfietser forum om over dit soort dingen te praten. Daar zitten een aantal echte experts op het gebied van fietsvakanties.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/index.php

en een leuke site om zo eens te lezen
http://www.bikewanderer.com/

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 27-06-2016 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Inmiddels 10 jaar geleden zijn we naar Avignon gefietst. We hadden geen doel, dus gewoon we zien wel hoe ver we komen. Ook geen terugreis geboekt, want we wisten niet waarvandaan. Uiteindelijk dus Avignon geworden. Dat was wel vervelend, want alle treinen zaten vol of konden geen fietsen mee. Uiteindelijk hebben we onze fiets uit elkaar moeten halen (wielen eruit en stuur recht, pedalen eraf) en in een groot zeil van de bouwmarkt moeten wikkelen. Dat was dan onze bagage. Zo konden we de tgv in... Met 4 fietstassen per persoon en zo'n pakket fiets. Was een hele uitdaging. Maar jij hebt de terugreis al zie ik... :)

Campings hadden we ook niet geregeld. Zelfs een keer bij een aardige mevrouw in de achtertuin geslapen omdat de eerstvolgende camping op 50 km zou zijn (of volledig van de route af). Was een heel avontuur, maar een fantastische vakantie.

Mijn enige tip: Gewoon genieten van de dagen, maar er wel voor zorgen dat je elke dag uiterlijk 16:00 op de camping bent. Kans is dan het kleinste dat de camping vol is. Ook al is mijn ervaring dat er altijd wel een plekje is voor fietsers.

Zo ontbeten wij ook nooit op de camping. Bij het wakker worden alles inpakken (binnen een half uur gebeurd) en fietsen naar het eerstvolgende dorp om te ontbijten.

Een gps is wel handig naast de kaarten. Wij volgden ook zo'n route en de gps die zorgde er wel voor dat we niet van de route gingen. De wegen op de fysieke kaart vergelijken met de kaart op de gps...

Veel plezier!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
Ik ben zelf naar Berlijn gefietst, heb de ronde van Nederland gereden, kleinere trips binnen het land en zal deze zomer 3 weken besteden aan een route die mij brengt door een stukje Duitsland, Luxemburg, het noorden van Frankrijk en België.

Vind het een zeer prettige manier van reizen en doorbrengen van vakanties. Zoals al benoemd, het forum van de wereldfietser.nl kan je ook al veel antwoorden verschaffen. Het verenigingsblad is ook erg fraai, leuke bron voor inspiratie of reisverhalen om bij weg te dromen.

Qua must haves om mee te nemen, voor mij:

Kleding: 3x fietsbroek, 2x shirt, 1x (afrits)broek, regenkleding, 3x sokken, 1 paar schoenen, 1 paar slippers, 1x fleece, 1x helm, 1x sportbril, 2x handschoenen
Kampeermateriaal: tent, slaapzak, slaapmat, compact kussentje
Kookspullen: brander, gasflesje, 1x aansteker, 1x lucifers, 1x pannenset, 1x theepot, mes/vork/lepel, en afwasmiddel
Toiletartikelen: tandenborstel, shampoo, douchegel, deo, 2x handdoek, 2x toiletrol
Reparatie artikelen: compact tool, 2x biba, 4x remblokken, 1x missing link, enkele losse boutjes en andere kleine elementen, duct tape, tie-raps

Even zo vanuit het hoofd, mogelijk dat ik nog wat kleine zaken vergeten ben. Maar zal je in ieder geval al wel een eind onderweg kunnen helpen om te vergelijken met je eigen pack list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 22:36
Ik vond dit topic via Google. Ik heb zelf in juni 2015 een mooie fietstocht gemaakt met mijn vader als cadeau voor zijn pensionering. Het was voor ons beiden de eerste keer, waarbij ik wel al ervaring had met kamperen en wandeltochten.

We zijn vanuit Zuid Holland vertrokken en langs de kust uiteindelijk naar Calais gefietst. We hadden prachtig weer en hebben dan ook regelmatig kunnen zwemmen in de zee. Doordat we nog wat ongetraind waren kostte het wel meer moeite dan verwacht, zeker de eerste dag door Zeeland met enorm veel tegenwind.

Vanuit Calais zijn we naar Bastogne gefietst, door het vlaamse platteland. Inmiddels waren we toen al wat meer gewend en gingen de afstanden steeds gemakkelijker. Totdat we de eerste hellingen tegenkwamen! Met de bepakking, zware fietsen en 30+ graden was dat opnieuw uitdaging. De ardennen is wel echt mooi. Zeker voor een omgeving zo dicht bij Nederland. Soms uren op verlaten weggetjes door het bos gefietst, vrijwel zonder verkeer. De wilde zwijnen staken zo voor ons over _/-\o_

Uiteindelijk twee weken en 1200km rondgefietst. Hele mooie ervaring. Je hebt er ook zeker geen hele dure spullen voor nodig: Wij hadden twee gazelle fietsen op de kop getikt, fietstassen voor 30 euro van Bol en wat kampeer spul van Decathlon. We verbleven wel altijd op campings. Buiten het hoogseizoen is er altijd plek voor fietsers en kost bijna niets.

Dit jaar kijken we naar een fietstocht vanaf de Elzas naar Italie, door Zwitserland. :) Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Ik heb langs dat traject nog niet gefiets, dus kan geen persoonlijke ervaring delen. Maar indien je een uitgestippelde route wilt fietsen of ter inspiratie wilt gebruiken, kijk dan eens naar de Benjaminse route, de route van Reitsema of als alternatieve start de Rheinroute 1, 2 en 3 van de bikeline series.

Afhankelijk van de route die je uiteindelijk planned kun je in Zwitserland en Italie met redelijk wat hoogtemeters te maken krijgen. Houdt daar rekening mee. Niet alleen met wat betreft gewicht, maar ook qua klimaat. Op sommige passen kan tot in mei sneeuw liggen en de doorgang je belemmerd zijn. Indien je dus eventueel in het voorjaar gaat, kijk er dan ook naar uit wat voor eventuele alternatieven je hebt als uitwijkmogelijkheid.

Daarnaast zul je jezelf moeten afvragen, is de fiets die je hebt toereikend? Hoe verliep het met de huidige fiets in de Ardennen? Indien moeizaam qua bereik van de verzetten of qua remvermogen zou ik mij nu al gaan oriënteren op een eventuele andere fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

Topicstarter
Dat is inderdaad een goede om naar de Benjaminse richting rome te kijken, die gaat door Zwitserland, maar haakt in Italie ook aan op de Reitsma (die ik zelf heb gefietst en erg goed te doen is). Elzas is prima te doen, is lekker glooiend.
Weet niet waar je wil eindigen in Italie, maar op basis van mijn eigen ervaringen met de Italiaanse treinen inclusief fiets in het hoogseizoen, zou ik voor de terugreis Soetens bellen voor je fietsvervoer, misschien handig om rekening mee te houden qua eindpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Mijn ouders hebben ook de Benjaminse-route gevolgd naar (uiteindelijk) Venetië. Daarvandaan gewoon terug gevlogen.

Je hebt kartonnen dozen die je fiets beschermen in het bagageruim, maar houd er wel rekening mee dat je fiets kwetsbaar is. Mijn ouders hebben elke fietsvakantie wel iets gehad dat kapot was na het vervoer per vliegtuig (spatbord, spaak, etc.). Als je dat weet is vliegen prima; snel en goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
Bedankt voor de tips! Ik ga me nog eens wat verder inlezen. Ik woon zelf in Straatsburg (in de Elzas) dus we zullen uit die omgeving vertrekken. Eventueel doen we een stuk met de auto, maar de vlakte van de Elzas is waarschijnlijk wel een goede opwarmer.

Ik ben me nu aan het orienteren op een treinreis terug vanuit Italie. Maar we gaan zien of dat mogelijk is.

Ik wil niet direct het hele topic overnemen. Deel gerust ook jullie verhalen over mooie fietsreizen! (@devino)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Topicstarter
FreeShooter schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:08:
[...]
Ik wil niet direct het hele topic overnemen. Deel gerust ook jullie verhalen over mooie fietsreizen! (@devino)
Daar is het topic toch voor, dit soort vragen/antwoorden. Maar als er voldoende animo is, wil ik best de TS aanpassen, verder aankleden en het ombouwen tot een echt fietsvakantie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
devino schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:57:
[...]

Daar is het topic toch voor, dit soort vragen/antwoorden. Maar als er voldoende animo is, wil ik best de TS aanpassen, verder aankleden en het ombouwen tot een echt fietsvakantie topic.
Ik bedoelde meer: Voel je vrij om een verslag(je) van jouw fietstocht te plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet te kijken wat je fysiek zelf ook aankunt.
Voordat je een hele reis uitstippeld, zorg dat je ook fysiek in goede vorm verkeerd en zorg ervoor dat je in Nederland al een paar keer met volle bepakking getraind hebt om te zien waar de limiet ligt..

Denk ook aan routes met heuvels/bergen dat het daar een stuk zwaarder fietsen is.

80-110km per dag zou een mooi gemiddelde zijn als je dat kunt volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:41:
Vergeet niet te kijken wat je fysiek zelf ook aankunt.
Voordat je een hele reis uitstippeld, zorg dat je ook fysiek in goede vorm verkeerd en zorg ervoor dat je in Nederland al een paar keer met volle bepakking getraind hebt om te zien waar de limiet ligt..

Denk ook aan routes met heuvels/bergen dat het daar een stuk zwaarder fietsen is.

80-110km per dag zou een mooi gemiddelde zijn als je dat kunt volhouden.
En daarnaast zeker zo belangrijk, plan je trip zo dat je tijd hebt voor rustdagen, ik heb tijdens mijn laatste trip naar Florance 5 rustdagen op 4 weken en ik denk dat dat wel een beetje het minimum is (voor mij dan). dagelijks 110 is overigens al best veel met bepakking als je van camping naar camping gaat, 70-90 beviel mij prima. Wij hadden dan ook wel meestal 3 terrassen per dag maar op- en afbouwen van je kamp en evt koken met boodschappen kost ook tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

devino schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:38:
[...]

En daarnaast zeker zo belangrijk, plan je trip zo dat je tijd hebt voor rustdagen, ik heb tijdens mijn laatste trip naar Florance 5 rustdagen op 4 weken en ik denk dat dat wel een beetje het minimum is (voor mij dan). dagelijks 110 is overigens al best veel met bepakking als je van camping naar camping gaat, 70-90 beviel mij prima. Wij hadden dan ook wel meestal 3 terrassen per dag maar op- en afbouwen van je kamp en evt koken met boodschappen kost ook tijd.
Klopt, die 110 was ook optimisch (berg af, wind mee 8) ).
Hou rekening met 5-6 uur max op de fiets (incl pauze).

In de praktijk zou je dus tussen 10 en 4 op de fiets zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Persoonlijk ben ik tijdens de vakanties altijd wel wat langer onderweg, vaak rond een uur of 8 dat wij van de camping vertrekken en rond een uur of 6 dat wij weer op een camping aankomen. Dag afstanden variëren sterk van terrein tot terrein, des te mooier het gebied, des te minder het wordt :p. Er wordt op zo'n dag heel wat foto's gemaakt, hehe.

Afstanden variërend daarbij in de afgelopen jaren van 60 - 160 km per dag. Rustdagen tijdens de reis heb ik daarbij overigens nooit echt aan gedaan. In plaats daarvan verkies ik vaak om aan het eind wat meer dagen in de eindbestemming door te brengen (3 ~ 5 dagen, afhankelijk van locatie).

Ik vind de tijd op campings nou niet echt bijster interessant, dus ook altijd weinig zin om daar al zo vroeg aan te komen. Het opzetten van de tent kon sowieso erg weinig tijd, met ongeveer een kwartier staat de tent en liggen de matjes plus slaapzakken erin.

Eten doen wij vaak één keer per dag op een terrasje, meestal ergens vlak voor aankomst op de camping. Voor ontbijt en lunch zoeken wij eigenlijk altijd een verse bakker op, zeker in het buitenland is en blijft dat altijd erg lekker.
Pagina: 1