Wat is er kapot aan mijn computer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 21:35
In al zijn oprechtheid begrijp ik er helemaal niets meer van…

Mijn specificaties

De “kern” van de computer dateert inmiddels uit 2009, maar doet qua snelheid nauwelijks onder de nieuwe pc’s
  • MSI x58 Pro
  • Core i7 920 was zo’n 10% overclocked (pas na 5 jaar gebruik) maar soms heb ik dat uitgezet
  • Skythe Big Shurikan 2 rev b cooler (later geplaatst)
  • 3x2GB OCZ platinum PC-12800 en 3x2GB OCZ platinum PC-10666 – gaat prima samen op dezelfde snelheid
  • Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X (later geplaatst)
  • Crucial m4 128GB SATA SSD (later geplaatst)
  • WD black 640GB schijf (WD6401AALS)
  • Seagate 1.5TB schijf (ST3150541AS) (later geplaatst)
  • Corsair TX-650W power supply
  • Cooler master kast (type kwijt)
  • USB3 en WiFi PCI kaartjes (later geplaatst)
  • LG DVD brandertje
  • Windows 7 Pro 64 bits
Wat is het verhaal?

Laat ik beginnen met dat de videokaart soms vastliep vanwege instabiliteit. Het is een kaart die ooit voor minen gebruikt en heb ik daarom lekker goedkoop tweede hands kunnen oppikken. Ondanks het vastlopen kon ik wel gewoon doen wat ik wilde. Ik denk echter dat dit niet relevant is voor het probleem.
Op een gegeven moment namelijk begon de computer zelf vast te lopen op de meest random momenten. Het begon ermee dat ik geen toegang meer had tot de Seagate schijf (waar al mijn foto’s enzo opstaan, gelukkig wel gebackupt). In eerste instantie dacht ik dat de schijf gecrasht was. Ik merkte ook niet echt meer een spin up. Deze 1,5TB schijf is al vreselijk oud, misschien wel 8 jaar. Echter, behalve dat bleek op een gegeven moment meer te gebeuren. Ik kon bepaalde programma’s zoals office niet meer kon starten en dat de pc uit zichzelf niet meer kon afsluiten (dus werd altijd op de harde manier – de power knop bij de voeding).

Ik begreep er niks meer van! Toen dacht ik: dan maar Windows opnieuw installeren op de SSD. Echter, mijn boot USB was tergend langzaam: het duurde ruim een half uur voor ik het setup beeld had (windows is loading files). Via DVD kreeg ik de setup helemaal niet gestart. Uiteindelijk gelukt, installatie verliep verder snel. Toen ik echter alles opnieuw erop had gezet: er was niks veranderd! Nog steeds kon ik random dingen niet opstarten (zoals windows update) en vervolgens ook niet meer afsluiten.
Nog een keer windows erop, geen verandering. Andere schijven losgekoppeld, geen verandering. Ik dacht: het zal toch ook niet de SSD zijn die tegelijk kapot is gegaan? Nee kon me niet voorstellen…
Toen bedacht ik me: laat ik eens een CMOS/BIOS reset proberen. Verdomd! Toen ging het booten van USB weer op normale snelheid… Echter installeren op de SSD? Ja lukte, maar windows starte daarna helemaal niet meer op…

Dan maar op de middelste WD schijf zonder die te formatteren. Verdomd! Windows werkt! Nog even wat bestanden gebackupt en daarna besloten: laat ik dan maar die schijf formatteren en voorlopig gebruiken als boot schijf. Toegang tot de SSD en de Seagate had ik niet.

Toen liep de installatie vast bij het maken van een nieuwe partitie… Vervolgens kreeg ik weer tergend traag de USB boot, weer CMOS reset en toen weer snel, alleen kwam de USB nooit verder dan een blauw scherm met een ladende muis. Na een tijdje gefrustreerd herstarten en CMOS resetten en even geduld, uiteindelijk gelukt wel weer windows te installeren op de WD schijf.

Alleen nog steeds is windows op de WD schijf supertraag met opstarten of loopt vast. Ik hoor hem laden met enorme tussenpozen, maar ik ben nog steeds niet ver gekomen dan het beeld “de computer op de eerste gebruik voorbereiden”

Wat is mijn vraag?

Wat is er nou in vredesnaam kapot? Ik vermoed namelijk dat het niet aan de harde schijven ligt. Ik kan me niet voorstellen dat er twee tegelijk kapot gaan en dat er één soms heel traag is. Verklaart ook niet de langzame USB boot die optreed. Ik ben daarom ook bang een nieuwe te kopen want ik heb dan het idee dat deze ook gesloopt zou worden.

Zou het dan het moederbord en/of de CPU zijn?

Het zou oprecht prettig zijn als de PC door kan blijven werken. Behalve dat ik geld gewoonweg niet heb, is de computer snel genoeg voor alle toepassingen waarvoor ik die wil gebruiken en doet mee met alle moderne computers. De CPU is snel, de videokaart is gewoon dikke prima en relatief nieuw (hoewel vanwege de vastlopers niet ideaal maar wellicht komen de vastlopers juist door hetzelfde probleem). Het RAM geheugen is groot en snel genoeg.

Mocht het moederbord/CPU ook echt het probleem zijn en ik moet dan een nieuwe aanschaffen, welke onderdelen zijn dan houdbaar, de voeding? Het geheugen als ik een memory testje laat lopen (al heb ik nu geen idee hoe).

PS:
Ik heb trouwens de Ultimate Boot CD, welke testjes zijn hiervan prima om erachter te komen wat het probleem is?

Edit:
Bios op Fail-safe werkt ook niet. Inmiddels krijg ik ook gewoon geen test van die Ultimate boot cd gedraaid.

Het schijnt dat de voeding ook regelmatig een oorzaak kan zijn. Daarom even wat voltages opgezocht:

CPU: 1.104V
3.3V: 3.376V
5V: 4.961V
12V: 12.232V

Wellicht is de 12V wat aan de hoge kant maar is zeker nog ver binnen de marges

[ Voor 5% gewijzigd door masser120 op 27-06-2016 21:23 ]