Replacement batterij laadt laatste 10% heel langzaam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor m'n laptop heb ik vorige week een nieuwe batterij ontvangen. Op zich ben ik tevreden maar het valt me op dat de laatste tien procent opladen erg langzaam gaat en ik twijfel of deze wel de volledige 100% gaat halen. Ben nu al een drie kwartier bezig en er zijn maar een paar procent bijgekomen.

Windows 10 geeft aan dat er nog 12 minuten nodig zijn voor een volledige oplading maar inmiddels zit ik dus al veel langer te wachten.

De batterij is geen originele maar dat zou imho niet uit mogen maken. Voor mijn gevoel had ik dit probleem niet met de originele accu.

Is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Heb je hem al eens een nachtje laten doorladen? Wellicht moet hij zichzelf kalibreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:26:
Heb je hem al eens een nachtje laten doorladen? Wellicht moet hij zichzelf kalibreren
Nee nog niet, maar ik ben dan ook nogal ongeduldig ;)
Verder dacht ik dat calibratie een ander soort proces was (leeg laden, tijd laten rusten en dan volledig laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 22:37
Welk merk / type laptop is het?

Een Lenovo bijvoorbeeld heeft diverse accu profielen waaruit gekozen wordt afhankelijk van de staat van de accu en je gebruik van de laptop. Daarbij is het zeker niet ongewoon dat de laatste %en langzaam of zelfs niet geladen worden om de levensduur van de accu te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Nijn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:31:
Welk merk / type laptop is het?

Een Lenovo bijvoorbeeld heeft diverse accu profielen waaruit gekozen wordt afhankelijk van de staat van de accu en je gebruik van de laptop. Daarbij is het zeker niet ongewoon dat de laatste %en langzaam of zelfs niet geladen worden om de levensduur van de accu te vergroten.
Het gaat om een Dell-laptop al is me dit nooit bij de originele batterij opgevallen.

Misschien interessant om te weten; ik heb er een energiemeter aan hangen de hele tijd en als de laptop uitstaat, staat er 0,3 watt op het display. Daarom krijg ik de indruk dat er weinig tot niets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Welke Dell?...

De energiemeter gaat je niets vertellen. Dat de logica ergens in de laptop / accu heeft besloten dat er niet geladen gaat worden was wel duidelijk.

Laat hem eerst automatisch kalibreren. In de (digitale) handleiding kun je vast lezen hoe dat gaat voor jouw laptop, maar meestal is het met een keer of 2 ontladen en opladen klaar.

Daarna kun je gaan kijken of jouw laptop nog functies heeft om de levensduur van je accu te verlengen. En nee, dat hoef je bij je vorige accu niet gemerkt te hebben. Nogmaals, bij de meeste fabrikanten is het afhankelijk van de staat van de accu en jouw gebruik. Als je je laptop nu anders gebruikt dan toen je vorige accu nieuw was, dan is het goed mogelijk dat je laptop nu ook anders reageert.

Als je zeker weet dat de kalibratie voltooid is en er geen levensduurverlengende functies ingeschakeld zijn, dan is er mogelijk een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Friespeuk schreef op maandag 27 juni 2016 @ 20:39:
[...]

Het gaat om een Dell-laptop al is me dit nooit bij de originele batterij opgevallen.

Misschien interessant om te weten; ik heb er een energiemeter aan hangen de hele tijd en als de laptop uitstaat, staat er 0,3 watt op het display. Daarom krijg ik de indruk dat er weinig tot niets gebeurt.
ExpressCharge of Standard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Nijn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:06:
Welke Dell?...

De energiemeter gaat je niets vertellen. Dat de logica ergens in de laptop / accu heeft besloten dat er niet geladen gaat worden was wel duidelijk.

Laat hem eerst automatisch kalibreren. In de (digitale) handleiding kun je vast lezen hoe dat gaat voor jouw laptop, maar meestal is het met een keer of 2 ontladen en opladen klaar.

Daarna kun je gaan kijken of jouw laptop nog functies heeft om de levensduur van je accu te verlengen. En nee, dat hoef je bij je vorige accu niet gemerkt te hebben. Nogmaals, bij de meeste fabrikanten is het afhankelijk van de staat van de accu en jouw gebruik. Als je je laptop nu anders gebruikt dan toen je vorige accu nieuw was, dan is het goed mogelijk dat je laptop nu ook anders reageert.

Als je zeker weet dat de kalibratie voltooid is en er geen levensduurverlengende functies ingeschakeld zijn, dan is er mogelijk een probleem.
Het gaat om een Dell XPS 15 (L502X) van ruim vier jaar oud. Staat geen speciale Dell-software op. WIndows geeft nog steeds aan dat hij aan het opladen is (nog steeds op 93%) en ook het laadt-icoontje brandt nog op de laptop zelf. M'n energiemeter staat al ruim een uur op 0,0 watt als ie uit staat.

Het lijkt me echt niet met calibratie van doen te hebben maar meer met een defect of de niet originele batterij
Trommelrem schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:19:
[...]

ExpressCharge of Standard?
ExpressCharge lijkt deze laptop niet te ondersteunen.

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 27-06-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Heb je hem al eens echt leeg laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:33:
Heb je hem al eens echt leeg laten lopen?
Ja maar dat wil ik nog wel eens een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Friespeuk schreef op maandag 27 juni 2016 @ 22:27:
[...]
Het gaat om een Dell XPS 15 (L502X) van ruim vier jaar oud.
[...]
In dat geval, wat zegt je bios over de accu? Waar staat "Charger Behaviour" op? Als dat laatste op enabled staat, is dat je antwoord.

Zo niet, dan moet je 'm laten kalibreren. Als ik me niet vergis moet de laptop daarvoor uit staan bij deze serie.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 27-06-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Opladen gaat altijd de eerste 20% sloom, daarna 60%/70% snel, en dan weer 20%/10% sloom.
Het eerste stuk om oververhitting te voorkomen.
Het tweede stuk kan je gewoon snel laden.
Maar het laatste stuk gebruikt hij om de capaciteit te controleren. Het enige bekende moment van de batterij is het "vol" moment.
Hij blijft langzaam laden tot de accu geen energie meer opneemt. Daarna weet hij hoeveel Wh's erin zijn gegaan, en dat is de capaciteit.

Een calibratie bestaat uit het volledig langzaam leeg maken en in één keer volledig opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Uren op 93% en nog steeds het laden-indicator aan zegt me dat er iets niet in de haak is.

Vannacht heb ik de accu helemaal ontladen, nu is de accu eruit en vanavond laad ik hem helemaal op. Als ie dan nog niet verder komt dan 93% dan ga ik in contact met de leverancier.
Pagina: 1