PC reboot randomly uitzichzelf tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-10 12:41
Dag allen, ik heb sinds gister problemen met mijn computer.

Ik speel al maanden het spel Blade And Soul, soms wel 12 uur per dag en ik heb nooit problemen of iets gehad, soms een random dc omdat hun server eruit vloog maar dat hoort erbij.

Sinds gister start mijn pc zich uit het niets opnieuw op, er zit niet echt een routine in, soms pas na 2/3 uur en soms al na 15 minuten, het is alleen TIJDENS het gamen, ik heb mijn pc vannacht aangelaten en toen ik wakker werd, was ik nog steeds op het bureaublad.

Ik heb zelf al het programma speccy gedownload, omdat ik zelf dacht aan een overhitte CPU, maar hij reboote net weer met normale temperaturen cpu 55 en gfx 65.

iemand enig idee? ik snap er echt geen drol van en het is heel hinderlijk.
malwarebytes kon ook niks vinden toen ik een scan deed.

Mijn specs :

PC specs : CPU i5-4690
GFX GTX970 ASUS STRIX
RAM 8gig
PSU seasonic-g-series-550
CPU cooler Cooler Master hyper evo 212
MB MSI B85-G43 GAMING (MS-7816)

:F :/ alvast bedankt

Beste antwoord (via Ambition88 op 28-06-2016 18:15)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Voer een paar testen uit ipv allemaal dingen te vragen en te roepen.Ondertussen even een oogje houden op de temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 28-06-2016 10:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Nu kan ik het spel niet eens meer opstarten of hij reboot al meteen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voeding te slap, GPU stuk of koeling te slap. Draai eens een benchmark of stresstest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan is er hardware stuk gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
de temperaturen van alle onderdelen komen niet boven de 60graden dus denk niet dat dat het is, misschien mijn PSU idd maar ik heb een gold psu... en die pc is nog niet eens 2 jaar oud ugh.

hoe doe ik een stresstest? maak ik daar die onderdelen niet juist mee kapot?

zelfs na het unticken van het vakje ''automatically restart on faillure'' in de recovery settings, start hij gewoon uitzichzelf op zonder blue screen.. zo vreemd

[ Voor 36% gewijzigd door Ambition88 op 27-06-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ambition88 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:55:
maar ik heb een gold psu... en die pc is nog niet eens 2 jaar oud ugh.
Een gold PSU zegt niets over de kwaliteit van je PSU. Het Gold, Silver of Bronze label zegt alleen hoe efficiënt de voeding is. Een PSU kopen van een goed merk geeft meer garanties, overigens dacht ik altijd dat Seasonic een goed merk was.

Je kan testen of het de PSU is door er tijdelijk een andere PSU in te zetten. Als dat geen ander resultaat geeft moet je tijdelijk een andere GPU inbouwen. Je moet onderdelen gaan uitsluiten die het probleem kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Voeding testen: Furmark + Prime95 tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
CMD-Snake schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:33:
[...]

Een gold PSU zegt niets over de kwaliteit van je PSU. Het Gold, Silver of Bronze label zegt alleen hoe efficiënt de voeding is. Een PSU kopen van een goed merk geeft meer garanties, overigens dacht ik altijd dat Seasonic een goed merk was.

Je kan testen of het de PSU is door er tijdelijk een andere PSU in te zetten. Als dat geen ander resultaat geeft moet je tijdelijk een andere GPU inbouwen. Je moet onderdelen gaan uitsluiten die het probleem kunnen veroorzaken.
Ja die Seasonic had echt een goede rating, heb hem ook rechtstreeks uit de best buy guide van destijds overgenomen, volgens mij geven zij ook tot 5 jaar garantie op hun voedingen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar, ik bedoel als het aan mijn PSU ligt dan moet hij toch ook uitvallen als ik niet aan het gamen ben, stroom is stroom? of zie ik dat verkeerd.

Ik zou eigenlijk ook even moeten kijken of er misschien een stekkertje is los gegaan, maar als ik de zijkant eraf haal en de sticker scheurt, vervalt de garantie bij Alternate (die heeft hem toen voor mij geassembleerd) dus ik ga hun eerst opbellen vanmiddag en vragen of ik uberhaupt nog garantie heb, voor ik de kast in duik.

zal misschien ook even die stresstests runnen om onderdelen inderdaad uit te sluiten.

Zou het eventueel ook aan mijn SSD of slecht geheugen kunne liggen? zat te denken om ook even voor de zekerheid mijn RAM te testen

[ Voor 4% gewijzigd door Ambition88 op 28-06-2016 10:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Voer een paar testen uit ipv allemaal dingen te vragen en te roepen.Ondertussen even een oogje houden op de temperaturen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 28-06-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
jeroen3 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:29:
zal ik vanmiddag even doen, hopelijk zijn die tests niet schadelijk ofzo. zal einde van de dag de resultaten posten, thanks voor de moeite. :)

Wat zijn de temperaturen dat ik moet uitkijken of de test eventueel zou moeten stoppen? want ik heb er de ballen verstand van

[ Voor 6% gewijzigd door Ambition88 op 28-06-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

Toevallig recentelijk de Nvidia drivers geüpdatet?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
TommieW schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:40:
Toevallig recentelijk de Nvidia drivers geüpdatet?
Hm niet echt, ik heb juist nadat ik het probleem had mn drivers geupdate maar het probleem bleef zich voordoen, het begon echt gister uit het niets, eerst om de paar uur, en nu al na een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ambition88 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:38:
[...]
Wat zijn de temperaturen dat ik moet uitkijken of de test eventueel zou moeten stoppen? want ik heb er de ballen verstand van
Stoppen doet hij vanzelf. Alles is max 85 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
jeroen3 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:29:
ik heb mn harde schijf en ssd op fouten gecontroleerd, kon niks vinden, the witcher staat op mn SSD en blade and soul op mn harde schijf, bij beide games reboot mn pc, dus denk dat we die wel kunnen uitsluiten

Prime95 3 verschillende tests mee gedaan allemaal passed 0 warnings cpu wel een max temp behaald van 81 wat volgens mij vrij hoog is?

met Furmark een max temp van 72 graden, geen crashes of problemen.

Die memory pass test lukte bij mij niet helemaal, hij kon hem niet openen ofzo? :?

Maar mn gpu en cpu zijn dus oke? ga nu ze nog even beide tegelijk aangooien kijken of dat goed gaat, maar als mn psu te slap was had ie toch allang eruit moeten vliegen.

*edit* net even mn cpu + gpu stresser tegelijk aangezet met cpu op max power consumption test hij werd wel echt super heet 83 graden tikte hij aan, maar er stond wel test passed en zo heet wordt hij nooit met de games die ik speel..

zucht
bedankt nogmaals.

[ Voor 12% gewijzigd door Ambition88 op 28-06-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Klopt. Beide tests (furmark en prime95) zijn onwerkelijke scenarios. Als hij deze tegelijk kan draaien is het waarschijnlijk geen thermal of power issue, maar iets met drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
jeroen3 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:11:
Klopt. Beide tests (furmark en prime95) zijn onwerkelijke scenarios. Als hij deze tegelijk kan draaien is het waarschijnlijk geen thermal of power issue, maar iets met drivers.
Dat hoop ik zo, zat zelf misschien nog te denken dat mijn ram niet helemaal lekker meer werkt ofzo, heb ik helaas niet kunnen testen want die ram test kan ik alleen via een cd booten en ik heb geen brander of een floppy.

Wel raar zeg, dat je niks qua drivers hebt verandert en dat alle spellen dan je pc laten rebooten, zou je me advies kunnen geven welke drivers ik precies zou moeten controleren/updaten? directx?

Mijn nvidea drivers zijn iig up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Die memtest heeft ook een installer om een bootable usb drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
jeroen3 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:24:
Die memtest heeft ook een installer om een bootable usb drive.
ik zie dat er voor mn moederbord een half jaar nadat ik de pc heb gekocht wel een nieuwe driver is gereleased zal die miss kunnen proberen, als het niet al te tricky is je bios te updaten.

oh ik zie dat er een handige tool voor is via msi live update, ga het eens proberen. :)

Type AMI BIOS Language English
Release Date 2015-04-10 Version C.8
File Size 7.82 MB File Download
Description - Improved AMD Graphic card compatibility.
- Improved memory compatibility.
- Support PSC B-die DDR3 Memory
- Fixed Realtek lan still can work after disable "Onboard LAN Controller" in BIOS.
- Updated VBIOS and GOP Driver.
- Hide item "IGD Multi-Monitor" when "Initiate Graphic Adapter" set to IGD.
Note You must use one of the following methods to update this BIOS. - Use MFlash to update "BIOS + ME" - Use MSI LiveUpdate

[ Voor 6% gewijzigd door Ambition88 op 28-06-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ambition88 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:49:
[...]

ik zie dat er voor mn moederbord een half jaar nadat ik de pc heb gekocht wel een nieuwe driver is gereleased zal die miss kunnen proberen, als het niet al te tricky is je bios te updaten.

oh ik zie dat er een handige tool voor is via msi live update, ga het eens proberen. :)

Type AMI BIOS Language English
Release Date 2015-04-10 Version C.8
File Size 7.82 MB File Download
Description - Improved AMD Graphic card compatibility.
- Improved memory compatibility.
- Support PSC B-die DDR3 Memory
- Fixed Realtek lan still can work after disable "Onboard LAN Controller" in BIOS.
- Updated VBIOS and GOP Driver.
- Hide item "IGD Multi-Monitor" when "Initiate Graphic Adapter" set to IGD.
Note You must use one of the following methods to update this BIOS. - Use MFlash to update "BIOS + ME" - Use MSI LiveUpdate
Niet via zo'n windows Tool je BIOS gaan updaten, de kans is dan veel groter dat het fout gaat dan dat je gewoon de BIOS file op een FAT32 geformateerde USB stick zet en vanuit de BIOS update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:51:
[...]

Niet via zo'n windows Tool je BIOS gaan updaten, de kans is dan veel groter dat het fout gaat dan dat je gewoon de BIOS file op een FAT32 geformateerde USB stick zet en vanuit de BIOS update.
Ok thnx, hoop echt dat het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ambition88 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:00:
Ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar, ik bedoel als het aan mijn PSU ligt dan moet hij toch ook uitvallen als ik niet aan het gamen ben, stroom is stroom? of zie ik dat verkeerd.
Hoeft niet. Een kapot onderdeel kan soms de meest vreemde symptomen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om zaken uit te sluiten. Als jij wel stabiel kan gamen op een andere PSU dan heb je de oorzaak gevonden.
Pagina: 1