Nieuwe case / koeling videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-02 08:02
Ik zoek een?
Ik zoek een vervanger voor de cooler master force 500 die voor een andere build gebruikt gaat worden. Voor deze build zou het ideaal zijn als de kast zowel koeler als stiller is. Momenteel heeft de videokaart nog wel eens moeite met de warme zomerdagen op zolder (94 graden wordt deze). Het liefst natuurlijk ook een mooie kast, tenzij ik hier veel voor zou moeten opofferen.

Voor koeling gebruik ik de meegeleverde case-fans. Stock gpu/cpu koeling.

Momenteel zit ik te denken aan deze:
pricewatch: NZXT H440 New Edition Zwart/Rood
Op eerste gezicht leek mij die zowel stiller als koeler (4 meegeleverde case fans tegenover 1). Het design vind ik ook heel mooi.
Stiller ben ik inmiddels wel van overtuigt. Maar koeling zeggen sommige reviews matig en andere juist weer uitstekent. Daardoor vind ik het moeilijk om te bepalen of deze daadwerkelijk meer gaat koelen. Ik hoor graag jullie mening hierover.

Wat is je budget?
130, als het het waard is wil ik een hoger bedrag wel overwegen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, ik sta zeker open voor alternatieven. Eventueel in combinatie met het kopen van extra case fans of zo mogelijk andere alternatieven de GPU koeler te krijgen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 168,96€ 168,96
1MSI B85-G41 PC Mate€ 67,95€ 67,95
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 379,-€ 379,-
1WD Green WD10EZRX€ 52,01€ 52,01
1Cooler Master Force 500€ 38,05€ 38,05
1Crucial CT102464BA160B€ 25,95€ 25,95
1Antec VP700P€ 60,95€ 60,95
1Crucial BX100 250GB€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 870,87

Momenteel op een aardig warme zolder dus. Aangesloten op 3 monitoren om te gamen.
Voor in de toekomst denk ik er aan de i5 te vervangen voor een 2e hands i7.
Als het mooier past kan de HDD eruit en vervangen worden door een 2.5" (laptop) HDD.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 12:30
is een degelijke liquidkoeling geen optie voor die prijs?

Verwijderd

Als je van een Force 500 naar een H440 gaat dan ga je er qua koeling 500% op vooruit. De airflow is in die kast zoveel beter dan in een Force 500.

Hdd's zitten in een H440 uit het zicht. Daarvoor hoef je ze niet te vervangen.

• Hedgy
DeDooieVent schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:50:
is een degelijke liquidkoeling geen optie voor die prijs?
Nooit in verdiept, kan dat zomaar op een GPU?
(Het wordt overigens de eerste keer om een desktop uit en in elkaar te zetten voor mij. Dus als zoiets een goede optie is wil ik ook graag weten hoe moeilijk het is voor een beginner. )
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:06:
Als je van een Force 500 naar een H440 gaat dan ga je er qua koeling 500% op vooruit. De airflow is in die kast zoveel beter dan in een Force 500.

Hdd's zitten in een H440 uit het zicht. Daarvoor hoef je ze niet te vervangen.
Kijk dat wou ik graag horen! Bedankt :D
Ben van plan m vrijdag te bestellen (tenzij iemand met nog iets beters komt :) ).

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 12:30
hedgy schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:19:
[...]

Nooit in verdiept, kan dat zomaar op een GPU?
(Het wordt overigens de eerste keer om een desktop uit en in elkaar te zetten voor mij. Dus als zoiets een goede optie is wil ik ook graag weten hoe moeilijk het is voor een beginner. )
ja dat kan en ach, back in the old days was het behelpen met swagelock en handgedraaide koelblokken, tegenwoordig heb je kant en klare setjes, heb alleen geen idee hoe goed en makkelijk die zijn, ik draai al jaren op een eenvoudige laptop... maar er zullen ongetwijfeld tweakers zijn die hier meer van weten :P

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 12:43
Aio's zijn simpel. fans op radiator draaien. Radiator aan kast draaien. CPU block op mono draaien. Pomp/fans en eventueels leds aansluiten op mobo/voeding. En gaan met de banaan.

Voor GPU is het iets lastiger en moet je met brackets werken. Door zorgt er ook voor dat je garantie meestal kwijt bent.

• Hedgy
Garantie wil ik graag houden, daarnaast lijkt het me ook een gedoe als ik de GPU besluit te upgraden, dan moet de koeler ook mee. (Wellicht wordt die zelfs overbodig als GPUs in de toekomst vaker met standaard waterkoeling komen? )

Een nieuwe case heeft dan meer potentie voor de toekomst. (Daarnaast moeten we anders toch een nieuwe case kopen voor de built die ernaast komt te staan. Hopelijk houd een 1070 of 1080 het wel wat koeler in de force 500. )

• loki504
GPU's worden eigenlijk per het jaar zuiniger. Dus stoten ze ook minder warmte af(door de kleine oppervlakte zie je het niet terug in de temp). 93 is wel warm ja. Wat doen de temps als de zij kap open is? Ik had ook een slechte airflow kast met een r9 290. Allee. Kreeg ik die pas naar de 95 graden toen hij door een ongelukkig gekozen plek zijn gebruikte warmte ging hergebruiken. Kan hij wel non stop verse lucht aanzuigen? En warm is het in je kamer? als het 35/40 graden is zal een nieuwe kast weinig helpen.

• Hedgy
Warmer dan 25/30 graden zal het niet zijn (en op erg warme dagen gaat de airco aan). Vanavond zal ik eens kijken wat hij doet met de case open.

• loki504
Oke dan is dat niet alleen het warme weer de reden dat hij zo warm word.

• Hedgy
Met de case open gamen lijkt geen effect te hebben, ook constant 93-94 graden.
26graden is het momenteel op zolder.

Hoop dat de extra case fans van de h440 daar verandering in kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hedgy op 28-06-2016 20:29 ]

• loki504
Wat voor temps haalt je CPU? ik vermoed zelf dat je GPU gewoon niet lekker is..

• Hedgy
CPU is inderdaad prima: 57graden tijdens project cars (niet 100% load).

• loki504
Dan zie ik het eerder als een defecte GPU als een kast probleem(al hoeft dat natuurlijk je keuze niet te beinvloede _/-\o_ ). Maar verwacht geen wonderen met een nieuwe kast als met zijpaneel open bijna geen verschil maakt.

• Hedgy
Daar heb je wel een goed punt
Na wat googel werk lees ik ook wel wat klachten over MSI betreft koeling, sommige doen er nieuwe koelpasta op en boem 10 graden verschil, lijkt mij wel nogal veel gepruts om zelf te doen.

We hebben geen last van throttling of zoiets (tenzij we de fans op auto zetten i.p.v zelf-gedefineerd profiel)
ofwel de GPU werkt prima, maar wordt gewoon erg heet. Ik vraag me af of je daarvoor garantie kan inschakelen...

Zou ik me druk moeten maken om deze temperatuur of gewoon zo laten gaan? (Zo ja zou ik het repasten van de GPU nog wel willen overwegen, of eventueel zelfs laten doen door iemand. )

• loki504
Je kan het aan de winkel voor leggen. Als je bv de review van hardware info bekijkt is hij tijdens gamen
is het 70 graden. nu weten we niet warm het daar was. Maar als je dan naar de 94 gaan. zit je er 24 graden boven. lijkt me sterk dat ze getest zijn met 0-10 graden in de kamer.,

• Hedgy
Na email contact ben ik net langs de winkel gegaan om de videokaart in te leveren.
Ze gaan de koelpasta vervangen en de kaart met een compressor uitspuiten.

Mocht het daarna niet verholpen zijn gaan ze eventueel kijken naar een nieuwe koeler.

Morgen zou hij waarschijnlijk al klaar zijn, waarschijnlijk dat ik hem zaterdag dan ophaal. Ben benieuwd naar het resultaat!

• Hedgy
Net videokaart opgehaald (toch een dag eerder :)) en getest.

Volgens de winkel 75 graden getest met 3dmark extreme. Net zelf getest en kom uit op 89graden op project cars case open en 94graden case closed. Dus een nieuwe case zal nu wel iets gaan helpen neem ik aan.
Verder op furmark getest en daar gaat hij naar 93 (en waarschijnlijk 94 want bij 93 stopte ik.) zowel case closed als open.

Wat vinden jullie van deze temperaturen?

Nieuwe case komt in ieder geval morgen binnen.
Pagina: 1