Saven schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:36:
Serieuze vraag

Had hier laatst een discussie over. Kamperen. Veel tweakers hebben een bovengemiddeld inkomen en zouden makkelijk in een tophotel kunnen verblijven voorzien van allerlei luxe en service (dat is wat anders dan een pauperresort met tokkies). Waarom dan toch onbeholpen en oncomfortabel kamperen?
Ik zou denken dat je op vakantie wil ontspannen, weg van alle 'moetjes' van thuis. Vervolgens zoek je de ellende op en mag je ongemakkelijk met een wc-rol naar zo'n smerig hok lopen, om vervolgens in een tentje weg te drijven van de warmte en mee te kunnen genieten van de buren 50 meter verderop
Even los van het 'kamperen' met je tentje in de wildernis natuurlijk, dat is een hele andere beleving dan wat 95% van de mensen onder kamperen verstaat

Ik denk dat je je nog aardig kan vergissen in wat ik uitgeef om een paar weken rond te trekken in Zweden. We rijden zo'n 6000+ kilometer tegen stevige brandstofprijzen en dito verbruik (want vol bepakt en bergachtig terrein). We kopen verse boodschappen bij lokale winkels en een hoop entreekaartjes voor diverse parken en uitjes, met uiteraard bijbehorend prijzige hapjes van de lokale horeca. Het overnachten in het wild kost niks, maar de spullen zijn ook niet gratis en zeker bij de betere gear schrijf je over heel veel jaar af.
Het is een mix van wildkamperen en soms een camping. Ligt aan de omstandigheden, een camping is minder gedoe, er zijn wc's, douches, wasmachines en je hoeft je water niet te filteren. Dat betekent zo af en toe een camping of een huisje (zeker als het gekoppeld is aan een (attractie)park is dat vaak interessant qua prijs).
Waarom? Vrijheid, simpliciteit en natuur. Je kan gaan en staan waar je wilt, er zit niemand op je staart, je kunt letterlijk ure
nlang over een meer turen met een boek en een hapje en geen mens zien. In een hotel/resort/vakantiepark ben ik constant omringd door personeel en andere bezoekers. Ze hebben er soms fancy eten, maar als je de hele dag in het bos gesjouwd hebt en met je voeten in een koud beekje zit smaakt een gere-hydrateerde maaltijd boven een houtvuur nét zo goed, zo niet beter. Minder keuze en bovenal minder andere mensen om me heen is voor mij de ultieme vakantie. Even een paar weken geen klusjes doen, geen projecten, geen sociale interactie, je hele leven word enkele weken gereduceerd tot eten, slapen en doen waar je zin in hebt.
Je moet uiteraard wel voor jezelf zorgen, dus slaap niet op het goedkope matje met de simpele slaapzak als je daar niet tegen kunt. Investeer in lekker slapen, overweeg misschien eens een veldbed of een hangmat als dat nodig is. Zorg dat je lekker eten bij hebt, hapjes, een wijntje als je daarvan houd. Boeken, spelletjes, verrekijker, muziek, je kan zoveel doen.
Voor mijn werk verblijf ik regelmatig in 4/5 sterren hotels en uiteraard is dat niet vervelend, maar in mijn vrije tijd wil ik dat juist allemaal achter me laten, dus dan pak ik de tent. En als ik oud genoeg ben geworden dat ik dat niet meer comfortabel kan doen koop ik gewoon zo'n kekke 4x4 camper.